Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-19, 21:15
Medlem
Ryggradsluss avatar
När jag klickar på "gömda ikoner"pilen för att komma åt volymkontrollen mm så försvinner fältet genast när jag för pilen till det.
Nån som vet hur detta åtgärdas? Ibland funkar det bra av nån anledning.
Citera
2016-09-19, 21:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
När jag klickar på "gömda ikoner"pilen för att komma åt volymkontrollen mm så försvinner fältet genast när jag för pilen till det.
Nån som vet hur detta åtgärdas? Ibland funkar det bra av nån anledning.

Förr fanns ju Ms fixit för sådant där hur det är nu vet jag inte men kolla det.

Det andra jag tänker på är att köra en sfc /scannow koll.
Citera
2016-09-20, 17:24
Medlem
Jag köpte min bärbara Acer (en billig modell) för knappt två månader sedan och den har fungerat bra, men nu ska uppdateringar installeras när jag stänger av den, vilket är helt normalt. Problemet är bara att det inte blir klart. Lampan som indikerar att datorn är igång blinkar och trycker jag på på-knappen står det "Förbereder Windows, stäng inte av datorn". På lördag kväll stängde jag av datorn och så började den med uppdateringarna och jag såg att den fortsättningsvis var igång. Jag glömde bort den och somnade och när jag vaknade på morgonen var det fortfarande likadant.

Jag har stängt av datorn med våld, alltså genom att hålla på-knappen intryckt eftersom den aldrig verkar få uppdateringarna klara. Jag vet att det inte är bra för datorn att jag gör så här, men annars får jag den inte avstängd.

Går det att installera uppdateringarna annat än när datorn stängs av? Om inte, vad ska jag göra? Tack på förhand!
Citera
2016-09-20, 18:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag köpte min bärbara Acer (en billig modell) för knappt två månader sedan och den har fungerat bra, men nu ska uppdateringar installeras när jag stänger av den, vilket är helt normalt. Problemet är bara att det inte blir klart. Lampan som indikerar att datorn är igång blinkar och trycker jag på på-knappen står det "Förbereder Windows, stäng inte av datorn". På lördag kväll stängde jag av datorn och så började den med uppdateringarna och jag såg att den fortsättningsvis var igång. Jag glömde bort den och somnade och när jag vaknade på morgonen var det fortfarande likadant.

Jag har stängt av datorn med våld, alltså genom att hålla på-knappen intryckt eftersom den aldrig verkar få uppdateringarna klara. Jag vet att det inte är bra för datorn att jag gör så här, men annars får jag den inte avstängd.

Går det att installera uppdateringarna annat än när datorn stängs av? Om inte, vad ska jag göra? Tack på förhand!

Det var många som fick problem med de senaste Windows uppdateringarna och främst med KB3189866. Det går att kringå problemet genom att installera den enskilt och sedan låta W.update ta hand om resten. Prova detta - http://www.thewindowsclub.com/kb3189866-cumulative-update-stuck.

Låt bara datorn stå på vid liknande situationer, det brukar lösa sig efter nåt dygn.
Senast redigerad av 1FF 2016-09-20 kl. 18:13.
Citera
2016-09-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det var många som fick problem med de senaste Windows uppdateringarna och främst med KB3189866. Det går att kringå problemet genom att installera den enskilt och sedan låta W.update ta hand om resten. Prova detta - http://www.thewindowsclub.com/kb3189866-cumulative-update-stuck.

Låt bara datorn stå på vid liknande situationer, det brukar lösa sig efter nåt dygn.

Tack, fungerade bra.
Citera
2016-09-20, 21:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Tack, fungerade bra.

Kul!

Hantera W.updates med det här istället - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod) - så får du mer egen kontroll.
Citera
2016-09-21, 17:27
Medlem
Peripheryys avatar
Hur gör man så att datorn inte hämtar hem uppdateringar automatiskt och installerar dom på eget bevåg?
Har hänt två gånger nu under en månad att datorn väljer att starta om sig själv direkt efter start då det står att den ska uppdatera sig.
Jag hade windows 7 innan jag blev tvingad till att uppdatera till windows 10. Då var det enkelt att välja själv när man ville ta hem och installera uppdateringarna.

Nu ser jag inte något sånt alternativ. Det enda som står är något med aktiva timmar. Fattar noll...
Citera
2016-09-21, 17:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Hur gör man så att datorn inte hämtar hem uppdateringar automatiskt och installerar dom på eget bevåg?
Har hänt två gånger nu under en månad att datorn väljer att starta om sig själv direkt efter start då det står att den ska uppdatera sig.
Jag hade windows 7 innan jag blev tvingad till att uppdatera till windows 10. Då var det enkelt att välja själv när man ville ta hem och installera uppdateringarna.

Nu ser jag inte något sånt alternativ. Det enda som står är något med aktiva timmar. Fattar noll...

Du finner detta under Inställningar och Uppdateringar och säkerhet - Uppdateringinställningar.
Citera
2016-09-21, 17:37
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du finner detta under Inställningar och Uppdateringar och säkerhet - Uppdateringinställningar.
Precis.

Sedan under den rubriken kan man gå in på Omstartsalternativ och Avancerade alternativ.
På första alternativet kan man själv välja tid för omstart.
På det andra alternativet så hittar jag tre punkter: Hämta uppdateringar, Skjut upp funktionsuppdateringar och en till alternativ som jag tror inte har något med det jag söker att göra.

hur ska jag gå till väga?

Är det verkligen som så att man bara kan välja att skjuta upp uppdateringarna?
På windows 8 hade man mer kontroll över hur uppdateringarna skedde känns det som jämfört med detta alternativ.
Senast redigerad av Peripheryy 2016-09-21 kl. 17:40.
Citera
2016-09-21, 19:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur menar du att man kan hindra Windows att starta om datorn?
Citera
2016-09-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur menar du att man kan hindra Windows att starta om datorn?
Enkelt med tex http://winaero.com/
Citera
2016-09-21, 21:07
Medlem
1FFs avatar
Kolla in länken i post #4458. Med det programmet så får man nästan total kontroll av W.updates likt förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in