Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 19:14
Medlem
Hej FB-vänner.

Jag behöver lite hjälp. Jag har en ny Zenbook UX3oua med win 10. Jag använder väldigt sällan HDMI men då och då. För två veckor sedan så kollade jag på ett program via datorn till tvn. Inga konstigheter. Som sig bör.

För någon timma sedan skulle jag använda HDMIn igen. Utan framgång. Jag har provat tre(!) kablar och fyra olika utgångar men ingen fungerar. Efter lite googling så uppdaterade jag mina drivrutiner det hjälpte inte heller.

Tvn (i alla utgångar med alla kablar) hittar anslutning. Jag bifogade en bild jag hittade på google som visar när tvn hittar något i hdmi-utgångarna(http://www.avsforum.com/photopost/data/2359027/1/1b/1b9c8320_photo3.jpeg) men inte vice versa.

Vad kan problemet vara? Tack på förhand.
Senast redigerad av Speedway 2017-02-11 kl. 19:17.
Citera
2017-02-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Vad kan problemet vara?

Att du inte startat om datorn med HDMI redan ansluten och TVn påslagen?
Citera
2017-02-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Att du inte startat om datorn med HDMI redan ansluten och TVn påslagen?

Gjort även det. Startat om datorn med sladden i alltså.
För er som inte känner till datorn så är det en ultrabook modell liten med två utgångar, USB-C och en 3,5a. När jag skall koppla in HDMI-kabeln så får jag göra det i den här (https://s.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/crop/1600x1067+0+0/resize/1600x1067!/format/jpg/quality/85/https://s.aolcdn.com/hss/storage/midas/23260b413ecf03f94e1ca5382623db8/204419816/ASUS+ZenBook+3+gallery+10.jpg). Så, det KAN vara den som är problemet, men det vore konstigt iom att jag inte använder den så frekvent samt att de två andra utgångarna fungferar felfritt.

Jag läste att man kunde inaktivera och sedan aktivera sitt grafikkort i enhetshanteraren. Även det provat utan någon framgång...
Citera
2017-02-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
(https://s.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/crop/1600x1067+0+0/resize/1600x1067!/format/jpg/quality/85/https://s.aolcdn.com/hss/storage/midas/23260b413ecf03f94e1ca5382623db8/204419816/ASUS+ZenBook+3+gallery+10.jpg). Så, det KAN vara den som är problemet, men det vore konstigt iom att jag inte använder den så frekvent samt att de två andra utgångarna fungferar felfritt.

Jag läste att man kunde inaktivera och sedan aktivera sitt grafikkort i enhetshanteraren. Även det provat utan någon framgång...

Hämta hem de senaste Grafikdrivrutinerna som finns hos tillverkaren av Grafikkortet.
I *.exe format om möjligt, men det brukar de vara.

Avinstallera sen alla Grafikdrivrutiner från Enhetshanteraren.
Radera även själva Drivrutinerna/filerna om den frågar om det, vilket den gör ibland.

Starta sen om datorn, och installera då INTE det som Win ev. föreslår efter omstarten.
Men OM Win ändå installerar nåt med automatik, så låt den då göra det.

Sen installerar du istället det som du nyss hämtade hem.
Starta sen om igen.

Under hela denna procedur har du HDMI-sladden ansluten och TVn på.

Du kan ju även testa att byta port för din HDMI-konverter, och kolla om den kanske ska ha några egna drivrutiner. Hitta den i Enhetshanteraren och testa Uppdatera därifrån.
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-02-12 kl. 10:40.
Citera
2017-02-13, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Har du alltså inget ljud till nånting?

Gå in i Kontrollpanelen>Ljud och testa olika ljud där, om du hör nåt.

Hör du nåt då så är det ju inte fel på nåt ljudkort.

Sen kan du skriva
trouble
i >Start>Sök, så får du upp ett gäng med förslag på olika slags fixar.
Tror ordet
trouble
funkar även i svensk Win10.

Fungerade inte i kontrollpanelen heller, varken med eller utan hörlurar. Nu är ljudet tillbaka och har varit så i två dagar, verkar fungera lite från och till.
Citera
2017-02-13, 11:58
Bannlyst
Att säkerhetskopiera på w10, någon som gjort detta? har en extern hårddisk som jag tänkte använda? Går det köra allt på en gång?
Citera
2017-02-13, 13:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjysstkis
Att säkerhetskopiera på w10, någon som gjort detta? har en extern hårddisk som jag tänkte använda? Går det köra allt på en gång?

Menar du en systemavbildning? Ja, det går alldeles utmärkt att utföra detta.
Citera
2017-02-14, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Menar du en systemavbildning? Ja, det går alldeles utmärkt att utföra detta.
Jo, kan den vara på en extern hårddisk eller måste det vara på en DVD?
Citera
2017-02-14, 09:41
Medlem
Servals avatar
Citat:

Det går utmärkt att använda en extern hårddisk.

Kontrollpanelen/System och säkerhet/Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)/

På vänsterkanten väljer du "Skapa en systemavbildning"
Citera
2017-02-14, 17:29
Medlem
Citat:

Det bästa är ju att ha den på en USB-sticka. Går även betydligt snabbare (båda att bränna och att sen starta från), speciellt om du har USB3 på datorn, och då även ett sånt USB-minne.

DVD-spelare/brännare osv försvinner väl snart (och hembrända DVD håller ofta bara några år), men USB-portarna lär väl finnas kvar ett tag framöver.
Citera
2017-02-15, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Det går utmärkt att använda en extern hårddisk.

Kontrollpanelen/System och säkerhet/Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)/

På vänsterkanten väljer du "Skapa en systemavbildning"
Tack
Citera
2017-02-15, 19:49
Bannlyst
Verkar aldrig ta slut...Nu hittar inte min pc min externa hårddisk efter jag uppdaterat till win10 Pro.
Provade externa hårddisken på laptopen, den fungerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in