2016-09-19, 21:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Men va fanihelvete? Så vi har ingen aning om hur universum ser ut?
Vem fanihelvete bryr som om obs universum för jorden av alla planeter

"Det observerbara universum är den volym av rymd som vi kan observera från jorden idag. Ljus och andra signaler från galaxer och andra objekt inom den volymen har haft tillräcklig tid på sig för att nå oss sedan universum började expandera vid Big Bang. Gränsen för det observerbara universum är en horisont som vi inte kan se bortom, eftersom inga signaler därifrån har hunnit hit ännu."

Förstår inte vad som är ditt problem. Vi har allra bäst koll på sånt som händer här och nu. Forskningen om universum (och för all del även om annat som t ex livets evolution) går ut på att steg för steg ta reda på allt mer som händer allt längre bort i rum och tid. En del, som t ex vad som händer utanför den kosmologiska horisonten, kan vi inte få reda på direkt med mätningar, men då möjligen genom teorier som kan testas även här och nu.
Citera
2016-09-19, 23:04
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Jag kan inget om astronomi. Såg dock på TV att nya uppgifter visar att månen uppskattningsvis är 4.3 miljarder år gammal och att den uppstod vid en kollision mellan en annan planet och jorden.

Har jag missuppfattat detta eller är detta den senaste teorin?

Vilken betydelse har månen för jorden och vårt jordeliv? Tidvatten? Kanske också annat?
Tidvattenkrafter, ja. Jag lägger till stabiliserad rotation, asteroid/meteor-hjälm och inspiration till att utforska och fundera över de där prickarna uppe på natthimlen. Månen är den enda pluppen på vår himmel som är klart synbart klotformad och i min mening har det fått människor av alla sorter att tänka till.
Citera
2016-09-19, 23:11
Medlem
Vad har forskningen om rymden gett mänskligheten förutom att snabba på forskningen runt optik?

Förutom poänglös förståelse.
Citera
2016-09-19, 23:17
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vad har forskningen om rymden gett mänskligheten förutom att snabba på forskningen runt optik?

Ingen förståelse är poänglös. Du kanske föredrar tro över förståelse och vetskap? Är det bättre? Ta en titt i mondo, gore och bizarre så kan du se vad tro, som ersättning för förståelse och vetskap, ger.
Citera
2016-09-19, 23:43
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:

Framtida generationer kommer att ha ett klart och tydligt svar på den frågan om inte annat. När möjligheterna för fortsatt liv på Jorden sakta men säkert tillintetgörs kommer hela mänskligheten stå i skuld till astronomin. Varför? Vetenskapen ger oss en chans att försöka evakuera planeten innan det är ute med oss alla. Vad sägs om det?
Citera
2016-09-19, 23:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Troll. Det har gett troll som du.
Citera
2016-09-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Framtida generationer kommer att ha ett klart och tydligt svar på den frågan om inte annat. När möjligheterna för fortsatt liv på Jorden sakta men säkert tillintetgörs kommer hela mänskligheten stå i skuld till astronomin. Varför? Vetenskapen ger oss en chans att försöka evakuera planeten innan det är ute med oss alla. Vad sägs om det?

Det är väll snarare forskning inom propulsion som kommer göra det möjligt...
Citera
2016-09-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ingen förståelse är poänglös. Du kanske föredrar tro över förståelse och vetskap? Är det bättre? Ta en titt i mondo, gore och bizarre så kan du se vad tro, som ersättning för förståelse och vetskap, ger.

Nej men att fortsätta slänga pengar på forskning som inte gör någon nytta är för mig poänglöst. Lägg pengarna på forskning inom life science, kemi och fysik.

Men jag förmodar att det är lätt att tro att min fråga var något dåligt försök till trollande, men det är en legitim fråga. Oändligt med pengar finns inte...
Citera
2016-09-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Troll. Det har gett troll som du.

Förmodar att de dåliga svar jag har fått så har det inte gett mycket. Var för övrigt inget trollande.

Hade mänskligheten kommit till om några miljarder år så hade vi inte ens vetat om Big bang, så vad spelar det för roll om vi vet om den nu? Ingen.
Citera
2016-09-20, 18:05
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Det är väll snarare forskning inom propulsion som kommer göra det möjligt...

Varför kalla det propulsion när man kan kalla det rymdfart, dvs en astronomisk nisch? Saken är klar. Där har du ett tydligt exempel.
Citera
2016-09-20, 18:48
Medlem
Citat:

Poänglös förståelse?
Är kunskap poänglös?
Nyfikenhet och kunskapstörst är saker som definierar människan.
Utan nyfikenhet och kunskapstörst är du ingen människa utan en idisslande ko.
Citera
2016-09-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Varför kalla det propulsion när man kan kalla det rymdfart, dvs en astronomisk nisch? Saken är klar. Där har du ett tydligt exempel.

Det är inte en astronomisk nisch utan det är fysik/kemi.

Astronomi är att titta på stjärnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in