Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-19, 17:39
  #1
Medlem
Jinglers avatar
Hej.

Har en gammal SATA hd som jag har kopplat till min laptop via en SATA---->USB kabel.
Problemet är att jag inte kommer åt disken öht.. Den kommer upp på min laptop under enheter och skrivare som "external", men den kom inte upp på "den här datorn" förrän jag gick in och bockade av "dölj skyddade operativsystemfiler".
Dubbelklickar jag på den där sen så kommer det upp: "Sätt i en disk i (F. Har testat alla olika USB-portar och även testat att koppla den till 2 olika datorer men det blir likadant på båda.
Har Windows 10 på min nuvarande laptop och SATA hd'n är ca 10 år gammal med Windows XP på tror jag.
Har kollat drivrutiner och den använder de senaste står det. Hittar inget vid felsökning heller och vet inte vad jag ska göra mer för att komma in på hårddisken och komma åt filerna på den..
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Citera
2016-09-19, 18:20
  #2
Medlem
är det en 3,5 tums hårddisk så behöver den ström oxså

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-09-19, 22:20
  #3
Medlem
Jinglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
är det en 3,5 tums hårddisk så behöver den ström oxså

Med vänlig hälsning
t

Ok, hur vet man om den är 3,5 eller 2,5?
Citera
2016-09-19, 22:24
  #4
Medlem
Jinglers avatar
Jag tog med hårddisken till Kjell o co och fick bara en sådan SATA->USB sladd så jag antar att den strömförsörjs genom USB eller? Eller gav han mig fel kabel?
Citera
2016-09-20, 03:13
  #5
Medlem
x12s avatar
Hur du vet om den är 2.5 eller 3.5 tum?
2.5 är lätta, små och tunna, används i laptop.
3.5 är standardstorlek för stationära datorer. Man ser direkt att 3.5'an ryms aldrig i en normal laptop, känns på vikten också.

En 3.5" drar alldeles för mycket ström för att orka igång via usb'ns strömförsörjning.

En 2.5" behöver ofta dubbla usb-kontakter, så den kan dra ström från 2 uttag samtidigt.
Citera
2016-09-20, 05:59
  #6
Medlem
Jinglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
Jag tog med hårddisken till Kjell o co och fick bara en sådan SATA->USB sladd så jag antar att den strömförsörjs genom USB eller? Eller gav han mig fel kabel?

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Hur du vet om den är 2.5 eller 3.5 tum?
2.5 är lätta, små och tunna, används i laptop.
3.5 är standardstorlek för stationära datorer. Man ser direkt att 3.5'an ryms aldrig i en normal laptop, känns på vikten också.

En 3.5" drar alldeles för mycket ström för att orka igång via usb'ns strömförsörjning.

En 2.5" behöver ofta dubbla usb-kontakter, så den kan dra ström från 2 uttag samtidigt.

Då är det en 3,5. Konstigt att inte snubben i affären gav mig en strömkabel till den, får åka tillbaka och se om det funkar sen med strömkabel
Citera
2016-09-20, 20:08
  #7
Medlem
Jinglers avatar
Tack, den behövde bara ström som ni sa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback