2016-09-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Så kommunistens eget agerande spelar ingen roll för dig.
det är ju han som startar allt ihop?

Genom att fota så begår kommunisten (om det stämmer) på sin höjd ofredande. Den fysiska konfrontationen, som dessutom skedde i efterhand, ska utifrån tillgänglig information betraktas som hämnd. Planerat eller i affekt så måste personen klassas som otillräknelig för att undgå ansvar (trots påföljd).
Citera
2016-09-19, 16:21
Medlem
tokidokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Fortfarande dråp. Kan man inte kontrollera sig själv att man använder så grovt övervåld att personen i fråga dör, ja då är det något fel på en.

Dråp? Det brukar väl bedömas som misshandel när invaderare slår oskyldiga svenskar på käften som ramlar i backen och kolarvippen?
I det här fallet förelåg det dessutom en nödvärnssituation då vänsterextremisten spottade på aktivisten(=misshandel).
Citera
2016-09-19, 16:32
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokidoki
Dråp? Det brukar väl bedömas som misshandel när invaderare slår oskyldiga svenskar på käften som ramlar i backen och kolarvippen?
I det här fallet förelåg det dessutom en nödvärnssituation då vänsterextremisten spottade på aktivisten(=misshandel).

Vet inte hur lagen ser ut i Finland men nödvärn är det endast under ett pågående eller överhängande brottsligt angrepp mot person eller egendom, man kan i Sverige alltså rent juridiskt inte ge någon på käften för att denne spottat på en, våldet är inte heller i proportion vilket rätten även kollar på. Sen får man tycka vad man vill om lagstiftningen men det är så den ser ut.

Citat:
Angreppets beskaffenhet;
Hur angreppet sett ut, hur det utförts, vem som utför det, hur angriparen är beväpnad eller utrustad och hur
allvarligt menat angreppet är. Det är i första första hand fara för fysisk smärta eller skada som tas i beaktande när angreppets beskaffenhet bedöms, psykiskt eller mentalt lidande tillmäts inte samma betydelse i denna jämförelse.
Citera
2016-09-19, 16:41
Medlem
volvo 240s avatar
Såvitt jag förstår har ju nazisten överlämnat sig frivilligt och erkänt brottet.

Han mår nog inte så bra efter det som hände. Starkt gjort av honom .
Citera
2016-09-19, 16:49
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Såvitt jag förstår har ju nazisten överlämnat sig frivilligt och erkänt brottet.

Han mår nog inte så bra efter det som hände. Starkt gjort av honom .

Vart kan man läsa om att han erkänt brottet? Man ska nog skilja på att medge omständigheterna och att erkänna brottet. Skulle han ha erkänt så väntar nog ett par års fängelsestraff med tanke på att rubriceringen är misshandel samt grovt vållande till annans död.
Citera
2016-09-19, 16:59
Medlem
Morgonrodnads avatar
Jag har varit politisk aktiv hela mitt vuxna liv. Aldrig har jag känt att en del i det skulle vara att gå runt och spotta på folk.

Jag har kunnat ägna mig åt politik utan att spotta på vare sig nazister, kommunister, sossar, moderater eller folkpartister. Det anmärkningsvärda här är vad spottaren sysslade med, inget annat.
Citera
2016-09-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Genom att fota så begår kommunisten (om det stämmer) på sin höjd ofredande. Den fysiska konfrontationen, som dessutom skedde i efterhand, ska utifrån tillgänglig information betraktas som hämnd. Planerat eller i affekt så måste personen klassas som otillräknelig för att undgå ansvar (trots påföljd).
Fota? Han ska ha spottat och betett sig hotfullt tillsammans med sina vänner. Om du står handlingsförlamad och bara tar emot när en labil och potentiellt drogpåverkad person spottar och skriker åt dig så är det rätt så sannolikt att den personen kommer fortsätta hetsa upp sig och till slut slå dig, därför är det rätt att markera att man inte accepterar att bli behandlad på det sättet.
Citera
2016-09-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Vet inte hur lagen ser ut i Finland men nödvärn är det endast under ett pågående eller överhängande brottsligt angrepp mot person eller egendom, man kan i Sverige alltså rent juridiskt inte ge någon på käften för att denne spottat på en, våldet är inte heller i proportion vilket rätten även kollar på. Sen får man tycka vad man vill om lagstiftningen men det är så den ser ut.
Just den markerade formuleringen gör ju att man - om man känner att man är på väg att bli angripen - har full rätt att slå ner en person som bröstar upp sig, uttalar hot och spottar mot dig.
Citera
2016-09-19, 17:17
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Just den markerade formuleringen gör ju att man - om man känner att man är på väg att bli angripen - har full rätt att slå ner en person som bröstar upp sig, uttalar hot och spottar mot dig.

Väldigt tveksamt att det skulle hålla i rätten med tanke på våldet som verkar ha använts, den har helt enkelt inte varit i proportion. Man kan tyvärr inte göra antaganden om att personen kanske skulle dra upp en ak5 med granattillsats och avfyra den i pannan på en, man utgår från det angrepp man utsätts för där och då. Du tolkar lagtexten fel helt enkelt, i praktiken betyder "överhängande" i samband med nödvärnsrätten tex att personen drar upp en kniv och börjar jaga dig osv.
Citera
2016-09-19, 17:41
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4NT3R4
Taktik? Hur bemöter du en människa som spottar på dig?

Jag brukar inte döda dem men jag är å andra sidan laglydig medborgare.
Det uppstod bråk på en parkering i Landskrona en gång där en blatte slog till en kärring som föll illa och dog. Jag antar att du tycker att hon får skylla sig själv med?
Citera
2016-09-19, 18:02
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Fortfarande dråp. Kan man inte kontrollera sig själv att man använder så grovt övervåld att personen i fråga dör, ja då är det något fel på en.

Låter mest som att det är sjukvården som har gjort en miss här, vållande till annans död på sin höjd.
Citera
2016-09-19, 18:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod

Kommunisten spottade. Enligt egen utsago dessutom. Då har man som ett minimum förtjänat en fet smäll. Att vänsterpundaren dog en vecka efter höndelsen och då utskriven från sjukhuset innebär att det faktiskt inte behöver finnas någon koppling. Även om ni agendajudar och marxister ylar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in