2016-09-04, 00:02
Medlem
r_o_ns avatar
Jag bytte lite inriktning från att ha arbetat som undersköterska på medicinavdelning till att ny köra lastbil med lastbilsmonterad kran samt truck hos en byggfirma. Kör ut grejer till de olika byggarbetsplatserna från bygghandel, Cramo och det egna lagret, typ.
Har truckkort och C: och nu även yrkesförarbevis.
På lasstbilen sitter en föråldrad palfinger, kan inte detta med tonmeter, men den har tre hydrauliska utskjut och ett manuellt och ingen jib.

Har arbetat på firman sedan januari 2014 och har ingen kurs på kran.
Är det ett krav att man måste ha gått någon kurs/ha intyg på kran?
Vad händer om olyckan är framme, gällande person eller material?

Har påtalat för arbetsgivaren att det är nog inte fel att ha en kurs på kran. Men eftersom de snart ska köpa "ny" lastbil med modernare kran så vill de vänta tills detta är gjort.
Citera
2016-09-04, 01:36
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soneji
Skulle aldrig hända eftersom jag inte skulle ta en anställning hos ett åkeri som inte kollar mitt utbildningsintyg och mina behörigheter samt ordnar ett körtillstånd. Fuskas det med sådant så fuskas det nog med allt annat också. Oseriösa aktörer oavsett bransch håller jag mig borta ifrån.

Din framtida chef kommer vilja se alla dina behörigheter, och ju fler du har, desto gladare blir de ( överlag ) - men när du väl kommer ut, med din "nya" lastbil och ska lasta/lossa så bryr sig ingen om hur fet din plånbok är av alla kort.

Körtillstånd kan du glömma, pratats som fan om det på utbildningen "kör inte en truck utan skriftlig påskrift!", och i teorin är det vackert, men vart fan får man tiden ifrån? Inte bara ta slumpmässig person och säga "skriv under här". Först ska du hitta rätt person ( massvis av andra människor, hälften jobbar säkert inte ens där och andra halvan kunde inte bry sig mindre, då de har egna sysslor att stå i eller drömmer om annat ) och därefter fixa ett papper, som jag aldrig har hört ett ord om, kommer skapa fler problem för dig än vad du vill ha när du är stressad. Och detta ska du göra om för varje ställe du är på, och kör du fjärr som mig kommer hälften av din arbetsdag fyllas av detta ständiga springandes efter rätt folk..

Ta en truck och kör, kör för allt vad din tid är värd och sedan hoppas på att du inte skadar dig, eller godset - vilket hänt mig, båda två ( sjukskriven p.g.a det just nu, förhoppningsvis tillbaka imorgon eller måndag ) och inte hört ett ord ännu.

Arbetsolyckan utreds just nu, så får väl se, men när de senare utreder detta så kommer de inte bry sig om någon lapp som säger att "han får köra här", utan om jag nu verkligen har truckkortet. Så det är bra att ha, jävligt bra att ha, när det kommer till försäkringar, men någon underskrift kan du glömma.

Såhär är det tyvärr på de lite större bruk/lager, det är allt för många människor som kommer och går, samt att ( enligt min erfarenhet ) ingen bryr sig. De flesta som jobbar runt och med oss lastbilschaufförer kommer fem minuter efter de börjat och är redan ute vid bilarna 5 - 15 minuter innan de slutar. Raster och övertid ska vi inte ens snacka om.. Stockholm, jag pekar mitt finger mot er! Eran lathet är fan i helt egen klass.

Fråga mig mellan fyra ögon om vad jag tycker om Stockholm så får du inte stopp på mig förrän jag behöver mat, sömn eller är död. Bara tänka på dessa jävla stockholmare som förstört mina dagar får mitt blod att koka. Vart t.ex inlåst på en bakgård till en kund, och först vägra de att släppa ut mig, men efter att ha hotat om att lägga "nummer två" framför deras garageport och ringa polisen och få dessa att släppa ut mig vart det lite andra takter.. Tur att den jäveln som jag pratade med inte släppte ut mig, utan en av hans anställda, för annars hade den jäveln fått möblera rätt ansiktet efteråt.

På de mindre ställena brukar de stå för lastning/lossning, om inte så är det bara ta en truck.

Själv har jag alla A + B, och tog kortet för ca 3 år sedan, körde inte någon truck förrän i somras ( bytte då jobb ) och sen dess har jag blivit frågad 3 gånger om truckkort, 2 gånger på samma ställe ( Coca Cola Jordbro, ni som varit där vet att det är endast rutin ) och en gång i Örebro ( och där har det varit fritt fram tidigare, eftersom de inte kollade mitt truckkort efter 3 - 4 gången jag var där, självklart gick det så klart åt helvete då.. ). Annars har det varit fritt fram.

En sak som kan vara bra att veta är att lastbilsbranschen är skitig, och kommer vara det så länge det är pressat, stressat och ojämn konkurrens.

Du kommer snabbt förstå att du antingen gör som du blir tillsagd, och hoppas på att din chef står för relaterade böter ( vilket många kan säga att de gör, men inte alltid gör.. ), hålla dig till lagen ( men riskera att bli impopulär hos chefen ) eller så får du säga upp dig - men du ska veta att du kommer få göra halvdana lösningar ibland, oavsett chef/åkeri/jobb och hos vissa kan du rakt av fuska aktivt och med det som originalplan. Tyvärr är branschen allt för pressad, oftast deadlines och att många bilar har fasta körningar, d.v.s de ska vara lossade till viss tidpunkt, oavsett väder eller sjukdom.

Man blir snabbt impopulär hos den nye chefen om man är borta/sjuk ofta, speciellt då man skapar problem utan dess like om man inte kan närvara. Så var beredd på att jobba, och man slutar när jobbet är klart, inte när tiden är "rätt". Det är något många tyvärr har glömt..

Överlag är denna bransch fin, på sitt lilla sätt. Den var bättre förr, men med dagens ojämna villkor och press så är detta ett resultat av åratal av vanvård/misskötsel av politiker som skapat dagens situation.

Vill inte skrämma dig, branschen är skitig och har många brister, men samtidigt, C + CE innebär att du når en enorm mängd av jobb, allt från sopbil, brödbil ( distribution ) eller liknande "småtjänster" till enorma maskintrailers, mobilkranar ( självklart måste man ha krankort ), fjärr och en sjujävla massa mer.

Det som är så underbart med C+CE är att med dessa två kan du nå en värld som kan göra att du kan byta jobb varje år och ändå hålla på med relativt olika saker ifrån vad du gjort de tidigare år. Dessutom är lönen helt okej ( i alla fall enligt mig ), och har man en bra chef så jobbar man gärna långa dagar, t o m när man är sjuk.
__

Detta med sjukskrivningen kom verkligen som ett brev på posten, men jag har en sjujävla bra chef som motiverar mig och jag får nästan skuldkänslor för att jag sitter hemma och inget gör. Så jag tänker gå tillbaka "för tidigt" ( enligt läkaren ), men jag brinner för mitt jobb, min tjänst och min chef. Hur sjukt det än låter, så har jag en jävligt bra chef, fan knappt varit anställd ( inte ens fast för tusan ) och chefen min tjatar mer än läkaren på att jag ska vara ledig ( han betalar t o m ) och vila.

Varför tar jag upp detta? För varför skulle ni bry er om min sits?

Jo, för det är ett ypperligt tillfälle att höja en människa ( som jag inte tänker säga dess namn på, för risk att outa mig allt för öppet ) och chef till höjderna. Fan, jag jobbade nästan 120 timmar på två veckor och sov ute ALLA veckodagar, dödsförkyld med en hosta och snuva som hade fått Stockholmsjävlarna att begrava sig själva, i förebyggande syfte. Själv slet man på, och faktiskt kände att jag gjorde det av en anledning, och nu med facit i handen så kan jag säga att jag skulle t o m ha jobbat lite till, för det är fan chefen min värd!

Efter hundratals snorpapper, all lössnus som spottats ut i hela lastbilen ( inget roligt att städa.. ) och hostningar som fått mig att vilja kräkas av smärta, så vet jag nu i efterhand att det var värt det.

Finns många bra chefer därute, min en av dem. Kan orera på hur bra min är i timmar ( och sådant märker man direkt vid t.ex sjukskrivning, böter, viktigare/dyrare reparationer runt lastbil och hur de prioriterar det m.m ), men känner att det blir lite för mycket skryt.

Men, poängen är fortfarande den att bra chefer finns, men kan direkt säga att de flesta av de fuskar. Min med faktiskt - och självklart inget man önskar, man vet ju själv att vägen oftast bara blir smalare och smalare med tiden, och svårare att dölja sådant ( speciellt om du en gång blivit tagen ), men i viss mån måste man, för att hinna med allt som planerats. Nu talar jag så klart om KoV, när det kommer till dålig utrustning och rattfylla så är det inte okej, men i Sverige kommer man inte undan - vi är kvar här och får ta straffet, utländska slänger pappren och åker vidare.

Detta gör att utländska chaufförer fuskar långt mer i större utsträckning, samt grövre. I Sverige måste en viss kvalité uppnås, annars kommer vädret att bli ens död ( gissa varför det står så många "polski polski" längs vägkanterna vid första halkan ).

För övrigt anser jag att de flesta lastbilschaufförer borde läsa tidningen proffs, där de tar upp allt i lastbilarnas värld. Tar upp en del om just fusket som "inte syns". http://www.tidningenproffs.se/

Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Har arbetat på firman sedan januari 2014 och har ingen kurs på kran.
Är det ett krav att man måste ha gått någon kurs/ha intyg på kran?
Vad händer om olyckan är framme, gällande person eller material?

Som jag förstått det, nej. Det är lite av en gråzon, du får köra men försäkringar täcker inte vid olyckor.

Körde själv kran i 1,5 år ( timmerbil ) och hörde aldrig ett ord. Cheferna sade själva det jag skrev tidigare om gråzon, om det stämmer dock kan jag inte gå i god för.
Citera
2016-09-04, 12:35
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Som jag förstått det, nej. Det är lite av en gråzon, du får köra men försäkringar täcker inte vid olyckor.

Körde själv kran i 1,5 år ( timmerbil ) och hörde aldrig ett ord. Cheferna sade själva det jag skrev tidigare om gråzon, om det stämmer dock kan jag inte gå i god för.

Tack för svar. Då delar jag iaf din uppfattning, att det kan vara ok att köra kran, så länge inget händer. Det är vad jag säger till chefen med, pengar brukar få honom att vakna.
Citera
2016-09-05, 14:57
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Du skrev tidigare i denna tråd om hur trött du är på att aldrig få en fast anställning, att vara sommarvikarie och agera jour. Är det bitterhet som gör att du drar hela branschen över en kam? 5 anställningar på 5 år? Det säger ganska mycket om dig personligen. Jag har arbetat på samma företag i 15 år. Vem av oss har en livssyn som fungerar? Får man inte en fast anställning omgående så får man agera genom att byta branschinriktning (köra tank, kran etc), flytta eller på annat sätt göra sig mer attraktiv för marknaden. Men det är väl lättare att vara bitter och säga att hela branschen är rutten bara för att du dras till oseriösa aktörer.

Att du jobbat 15 år på samma företag säger ingenting så länge du inte styrde runt en långtradare vilket jag betvivlar starkt eftersom du än inte skaffat dig CE kortet och du skulle inte köra utan, vilket du själv bevittnat om i tråden här.

Sedan att du lägger ner energi på att gå igenom mina gamla inlägg säger ju mer om dig själv än om mig eftersom varken jag eller någon annan bryr sig om vad jag skrev för X antal år sedan.

Någonting säger mig att du kommer vara en väldigt oönskad arbetskamrat, en sådan som går runt och skvallrar till chefen likt en skvallerkärring så fort det sker något orätt vilket kommer sätta dig mer på(i) chefens kontor(arsle) än på förarstolen. Sedan kommer du inte bli särskilt omtyckt om du går runt och snackar skit om andra istället för att sköta ditt jobb, vilket är: Göra det som chefen säger på så kort tid som möjligt, hur orätt det än må vara så ska du göra det för annars kan du nog söka dig runt efter ett nytt jobb inom sinom tid.
Självklart om chefen ber dig överträda kör och vilotider ska du inte göra det för den sakens skull, var och en känner ju var sin gräns går och din gräns verkar ju gå långt innan du ens börjat jobbat för vanligt svensk åkeri så tvivlar på att du blir särskilt långvarig i branschen som sagt. Om du inte ändrar din livsåskådning.

Att branschen är totalt genomrutten är inte något jag bara säger för att jag tycker det, du kan nog fråga dom flesta härinne som jobbat i transportsektorn mer än 5 år och dom flesta håller nog med.
Senast redigerad av MrMadoff 2016-09-05 kl. 15:05.
Citera
2016-09-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Att du jobbat 15 år på samma företag säger ingenting så länge du inte styrde runt en långtradare vilket jag betvivlar starkt eftersom du än inte skaffat dig CE kortet och du skulle inte köra utan, vilket du själv bevittnat om i tråden här.

Sedan att du lägger ner energi på att gå igenom mina gamla inlägg säger ju mer om dig själv än om mig eftersom varken jag eller någon annan bryr sig om vad jag skrev för X antal år sedan.

Någonting säger mig att du kommer vara en väldigt oönskad arbetskamrat, en sådan som går runt och skvallrar till chefen likt en skvallerkärring så fort det sker något orätt vilket kommer sätta dig mer på(i) chefens kontor(arsle) än på förarstolen. Sedan kommer du inte bli särskilt omtyckt om du går runt och snackar skit om andra istället för att sköta ditt jobb, vilket är: Göra det som chefen säger på så kort tid som möjligt, hur orätt det än må vara så ska du göra det för annars kan du nog söka dig runt efter ett nytt jobb inom sinom tid.
Självklart om chefen ber dig överträda kör och vilotider ska du inte göra det för den sakens skull, var och en känner ju var sin gräns går och din gräns verkar ju gå långt innan du ens börjat jobbat för vanligt svensk åkeri så tvivlar på att du blir särskilt långvarig i branschen som sagt. Om du inte ändrar din livsåskådning.

Att branschen är totalt genomrutten är inte något jag bara säger för att jag tycker det, du kan nog fråga dom flesta härinne som jobbat i transportsektorn mer än 5 år och dom flesta håller nog med.

Du kan påstå vad du vill, men det är inte jag som fortsätter arbeta i en bransch som jag anser vara totalt genomrutten. Eller hur?

Har inte läst igenom hela tråden men av det jag läst så är det nästan uteslutande bara personer som kör paket- eller varudistribution i storstäder med tighta scheman, tunga lyft och många stopp som klagar vilket är förståeligt.
Citera
2016-09-05, 18:00
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Du kan påstå vad du vill, men det är inte jag som fortsätter arbeta i en bransch som jag anser vara totalt genomrutten. Eller hur?

Har inte läst igenom hela tråden men av det jag läst så är det nästan uteslutande bara personer som kör paket- eller varudistribution i storstäder med tighta scheman, tunga lyft och många stopp som klagar vilket är förståeligt.

Kom tillbaks om 3 år om du nu lyckats hitta jobba för någon åkare som passar dina preferenser, du verkar ha rätt höga.
Citera
2016-09-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Kom tillbaks om 3 år om du nu lyckats hitta jobba för någon åkare som passar dina preferenser, du verkar ha rätt höga.

Om du tycker att man har höga preferenser bara för att man inte säljer sig kort och tummar på säkerheten så... okej. Då är väl mina preferenser "höga" då.

3 år? Utbildningen avslutas någon vecka innan jul nästa år. Har jag inte redan då en anställning, efter genomförd praktik, så har jag nog en inom kort, om nu inte branschen gått omkull. Är beredd att flytta så det ska nog gå rätt snabbt att få en anställning, speciellt eftersom jag också kommer leta mig utomlands. Talar Engelska, Tyska och Franska flytande samt hyfsat bra Spanska. Tyska sägs ju vara det officiella chaufförsspråket.
Citera
2016-09-06, 18:53
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Om du tycker att man har höga preferenser bara för att man inte säljer sig kort och tummar på säkerheten så... okej. Då är väl mina preferenser "höga" då.

3 år? Utbildningen avslutas någon vecka innan jul nästa år. Har jag inte redan då en anställning, efter genomförd praktik, så har jag nog en inom kort, om nu inte branschen gått omkull. Är beredd att flytta så det ska nog gå rätt snabbt att få en anställning, speciellt eftersom jag också kommer leta mig utomlands. Talar Engelska, Tyska och Franska flytande samt hyfsat bra Spanska. Tyska sägs ju vara det officiella chaufförsspråket.

Jo, tyska är det officiella språket för 50kr/timmen chaffisar, då snackar vi inte efter skatt utan före, dvs om firman ens betalar någon skatt eller arbetsgivaravgifter. Där du får ut 14 i månaden varav 9-10 är traktamente om du har tur. Med alla språken du kan så kanske Dinotrans söker folk.

Alltså du verkar verkligen inte fatta hur branschen funkar, du har ett flertal chaffisar här som vet vad det handlar om som säger till dig hur det är. Det är naivt att tro något annat. I en ultimat värld så hade kanske allt funkat, vi vet att den världen existerar inte inom transportbranschen.

Jag är bara glad att ha en fin skylt på 10 olika språk där det står att om du inte kan kommunicera på svenska så får du inte lasta av pga säkerhetsskäl. Då är det bara för lastbilen att åka utanför grindarna igen och vänta på chaufförsbyte på någon svensktalande.

När det gäller lastning så sköts den av oss och då är det vissa regler gällande lastsäkring av gods som gäller för oss, t.ex ett visst antal spännband osv. Har de inte godkända grejer med sig så finns det att köpa hos oss. Det står klart och tydligt i det avtal som transportörerna har med oss vad som skall finnas i bilarna för att de skall få lämna vårt område gällande lastsäkring.

Roligaste var för något år sen, en bulgar som inte hade mer än 2 spännband på grejer som väger 26 ton tillsammans. Han fick köpa spännband för att kunna lastsäkra riktigt enligt våra regler för att få lämna vårt område. Efter 20 min kommer bulgaren tillbaka in, går in och skall sälja de spännband som vi har krävt för transporten. Kan ju säga att deras kontrakt blev uppsagt samma dag och att den bilen och trailern lämnade inte vårt område förrän vi hade lastat av allt från honom.
Citera
2016-09-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Jo, tyska är det officiella språket för 50kr/timmen chaffisar, då snackar vi inte efter skatt utan före, dvs om firman ens betalar någon skatt eller arbetsgivaravgifter. Där du får ut 14 i månaden varav 9-10 är traktamente om du har tur. Med alla språken du kan så kanske Dinotrans söker folk.

Alltså du verkar verkligen inte fatta hur branschen funkar, du har ett flertal chaffisar här som vet vad det handlar om som säger till dig hur det är. Det är naivt att tro något annat. I en ultimat värld så hade kanske allt funkat, vi vet att den världen existerar inte inom transportbranschen

Jo, jag vet hur denna bransch fungerar då den fungerar precis som alla branscher gör, om man säljer sig kort bara för att få ett arbete. Klart att folk blir utnyttjade om man accepterar det. Konstigt vore det väl annars?

Jag säljer mig inte kort och har därför aldrig haft ett endaste problem i mitt yrkesliv. Finns säkerligen bra aktörer i branschen för jag tror inte att över 100,000 svenska chaufförer säljer sig kort allihop. Men jag är väl bara naiv?
Citera
2016-09-07, 16:56
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Jo, jag vet hur denna bransch fungerar då den fungerar precis som alla branscher gör, om man säljer sig kort bara för att få ett arbete. Klart att folk blir utnyttjade om man accepterar det. Konstigt vore det väl annars?

Jag säljer mig inte kort och har därför aldrig haft ett endaste problem i mitt yrkesliv. Finns säkerligen bra aktörer i branschen för jag tror inte att över 100,000 svenska chaufförer säljer sig kort allihop. Men jag är väl bara naiv?

Det handlar inte om att folk säljer sig kort för att få ett arbete, det handlar om hur marknaden är. Just nu så utbildas det alldeles för mycket lastbilschaufförer och busschaufför pga att utbildningen är kort och "kan" leda till arbete. Så det är ett arbetsmarknadspolitiks agerande för att bolla med siffrorna och få bort folk från arbetslöshet, för majoriteten av de du kommer läsa med kommer från arbetslöshet innan utbildning. Säg att ni är 30 pers, av de så kommer garanterat 28-29 vara ratthållare och den sista kommer vara en chaufför med intresse av sitt arbete. Och att hålla på att säga att arbetsgivaren skall kolla X och Y gör dig till en ratthållare.

Du håller på och gnäller om skitsaker som att arbetsgivaren skall kolla ditt truckkort för att "vara seriös". Så skall du då be arbetsgivaren dra åt helvete om han inte gör det då? Vad skall du göra om du bara kommer köra trailer? Då kommer du aldrig röra en truck för allt kommer lastas för dig, skall du gå till kunden då och säga "Men jag har truckkort XYZ, bara så ni vet liksom"

Tittar jag inom en 10 mils radie vad de största åkarna där utbildar internt inom
YKB 1-5, Arbete På Väg 1+2, Hjärt- och lungräddning, Miljö, Bakgavellyft - men ojdå ingen truck och de har över 600 bilar totalt anslutna tillsammans. Vad säger det dig? Säljer de sig också kort?

Har tittat på den här branschen sen 80-talet och det har blivit lite förändringar. Färdskrivare 1985, för nu vara digitala färdskrivare, och YKB 2009 kom men som chaufför är det inte mycket skillnad. Visst lastbilarna är snålare, men det är mer stress i branschen idag för det är mer konkurrens. Räcker ju bara att titta på illegala cabotaget.

En kommun (25000 inv) i min närhet finns just nu 53 arbetslösa C/CE chaufförer på sista mötet som arbetsförmedlingen hade.

Gör såhär, gå utbildningen, leta upp ditt första jobb och återkom sen till tråden. Berätta om dina erfarenheter då.
Citera
2016-09-10, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Det handlar inte om att folk säljer sig kort för att få ett arbete, det handlar om hur marknaden är. Just nu så utbildas det alldeles för mycket lastbilschaufförer och busschaufför pga att utbildningen är kort och "kan" leda till arbete. Så det är ett arbetsmarknadspolitiks agerande för att bolla med siffrorna och få bort folk från arbetslöshet, för majoriteten av de du kommer läsa med kommer från arbetslöshet innan utbildning. Säg att ni är 30 pers, av de så kommer garanterat 28-29 vara ratthållare och den sista kommer vara en chaufför med intresse av sitt arbete. Och att hålla på att säga att arbetsgivaren skall kolla X och Y gör dig till en ratthållare.

Du håller på och gnäller om skitsaker som att arbetsgivaren skall kolla ditt truckkort för att "vara seriös". Så skall du då be arbetsgivaren dra åt helvete om han inte gör det då? Vad skall du göra om du bara kommer köra trailer? Då kommer du aldrig röra en truck för allt kommer lastas för dig, skall du gå till kunden då och säga "Men jag har truckkort XYZ, bara så ni vet liksom"

Tittar jag inom en 10 mils radie vad de största åkarna där utbildar internt inom
YKB 1-5, Arbete På Väg 1+2, Hjärt- och lungräddning, Miljö, Bakgavellyft - men ojdå ingen truck och de har över 600 bilar totalt anslutna tillsammans. Vad säger det dig? Säljer de sig också kort?

Har tittat på den här branschen sen 80-talet och det har blivit lite förändringar. Färdskrivare 1985, för nu vara digitala färdskrivare, och YKB 2009 kom men som chaufför är det inte mycket skillnad. Visst lastbilarna är snålare, men det är mer stress i branschen idag för det är mer konkurrens. Räcker ju bara att titta på illegala cabotaget.

En kommun (25000 inv) i min närhet finns just nu 53 arbetslösa C/CE chaufförer på sista mötet som arbetsförmedlingen hade.

Gör såhär, gå utbildningen, leta upp ditt första jobb och återkom sen till tråden. Berätta om dina erfarenheter då.

Utbildningar internt är ingenting truckkort infaller hos eftersom att arbetsgivaren kan utan att ens se dig använda en truck skriva ut ett skriftligt truckkort hos dig som är giltigt att använda om du kan identifiera dig som anställd för företaget som skrev ut det skriftliga truckkortet.
Citera
2016-09-10, 18:15
Medlem
Efter att ha arbetat inom samma bransch i många år så känner jag nu att det är dags för något nytt. Tittar därför på lite olika yrkesutbildningar och yrkesförare verkar intressantast men jag vill inte spendera upp emot 40 veckor i skolbänken och komma ut till en arbetsmarknad där det bara är distributionskörningar som erbjuds när man är ny inom yrket och saknar kontakter. För det är väl närmast omöjligt att direkt efter avslutad utbildning få en anställning som fjärrbils- eller utlandsförare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in