Citat:
Ursprungligen postat av
Soneji
Skulle aldrig hända eftersom jag inte skulle ta en anställning hos ett åkeri som inte kollar mitt utbildningsintyg och mina behörigheter samt ordnar ett körtillstånd. Fuskas det med sådant så fuskas det nog med allt annat också. Oseriösa aktörer oavsett bransch håller jag mig borta ifrån.
Din framtida chef kommer vilja se alla dina behörigheter, och ju fler du har, desto gladare blir de ( överlag ) - men när du väl kommer ut, med din "nya" lastbil och ska lasta/lossa så bryr sig ingen om hur fet din plånbok är av alla kort.
Körtillstånd kan du glömma, pratats som fan om det på utbildningen "kör inte en truck utan skriftlig påskrift!", och i teorin är det vackert, men vart fan får man tiden ifrån? Inte bara ta slumpmässig person och säga "skriv under här". Först ska du hitta rätt person ( massvis av andra människor, hälften jobbar säkert inte ens där och andra halvan kunde inte bry sig mindre, då de har egna sysslor att stå i eller drömmer om annat ) och därefter fixa ett papper, som jag aldrig har hört ett ord om, kommer skapa fler problem för dig än vad du vill ha när du är stressad. Och detta ska du göra om för varje ställe du är på, och kör du fjärr som mig kommer hälften av din arbetsdag fyllas av detta ständiga springandes efter rätt folk..
Ta en truck och kör, kör för allt vad din tid är värd och sedan hoppas på att du inte skadar dig, eller godset - vilket hänt mig, båda två ( sjukskriven p.g.a det just nu, förhoppningsvis tillbaka imorgon eller måndag ) och inte hört ett ord ännu.
Arbetsolyckan utreds just nu, så får väl se, men när de senare utreder detta så kommer de inte bry sig om någon lapp som säger att "han får köra här", utan om jag nu verkligen har truckkortet. Så det är bra att ha,
jävligt bra att ha, när det kommer till försäkringar, men någon underskrift kan du glömma.
Såhär är det tyvärr på de lite större bruk/lager, det är allt för många människor som kommer och går, samt att ( enligt min erfarenhet ) ingen bryr sig. De flesta som jobbar runt och med oss lastbilschaufförer kommer fem minuter efter de börjat och är redan ute vid bilarna 5 - 15 minuter innan de slutar. Raster och övertid ska vi inte ens snacka om.. Stockholm, jag pekar mitt finger mot er! Eran lathet är fan i helt egen klass.
Fråga mig mellan fyra ögon om vad jag tycker om Stockholm så får du inte stopp på mig förrän jag behöver mat, sömn eller är död. Bara tänka på dessa jävla stockholmare som förstört mina dagar får mitt blod att koka. Vart t.ex inlåst på en bakgård till en kund, och först vägra de att släppa ut mig, men efter att ha hotat om att lägga "nummer två" framför deras garageport och ringa polisen och få dessa att släppa ut mig vart det lite andra takter.. Tur att den jäveln som jag pratade med inte släppte ut mig, utan en av hans anställda, för annars hade den jäveln fått möblera rätt ansiktet efteråt.
På de mindre ställena brukar de stå för lastning/lossning, om inte så är det bara ta en truck.
Själv har jag alla A + B, och tog kortet för ca 3 år sedan, körde inte någon truck förrän i somras ( bytte då jobb ) och sen dess har jag blivit frågad 3 gånger om truckkort, 2 gånger på samma ställe ( Coca Cola Jordbro, ni som varit där vet att det är endast rutin ) och en gång i Örebro ( och där har det varit fritt fram tidigare, eftersom de inte kollade mitt truckkort efter 3 - 4 gången jag var där, självklart gick det så klart åt helvete då.. ). Annars har det varit fritt fram.
En sak som kan vara bra att veta är att lastbilsbranschen är skitig, och kommer vara det så länge det är pressat, stressat och ojämn konkurrens.
Du kommer snabbt förstå att du antingen gör som du blir tillsagd, och hoppas på att din chef står för relaterade böter ( vilket många kan säga att de gör, men inte alltid gör.. ), hålla dig till lagen ( men riskera att bli impopulär hos chefen ) eller så får du säga upp dig - men du ska veta att du kommer få göra halvdana lösningar ibland, oavsett chef/åkeri/jobb och hos vissa kan du rakt av fuska aktivt och med det som originalplan. Tyvärr är branschen allt för pressad, oftast deadlines och att många bilar har fasta körningar, d.v.s de ska vara lossade till viss tidpunkt, oavsett väder eller sjukdom.
Man blir snabbt impopulär hos den nye chefen om man är borta/sjuk ofta, speciellt då man skapar problem utan dess like om man inte kan närvara. Så var beredd på att jobba, och man slutar när jobbet är klart, inte när tiden är "rätt". Det är något många tyvärr har glömt..
Överlag är denna bransch fin, på sitt lilla sätt. Den var bättre förr, men med dagens ojämna villkor och press så är detta ett resultat av åratal av vanvård/misskötsel av politiker som skapat dagens situation.
Vill inte skrämma dig, branschen är skitig och har många brister, men samtidigt, C + CE innebär att du når en enorm mängd av jobb, allt från sopbil, brödbil ( distribution ) eller liknande "småtjänster" till enorma maskintrailers, mobilkranar ( självklart måste man ha krankort ), fjärr och en sjujävla massa mer.
Det som är så underbart med C+CE är att med dessa två kan du nå en värld som kan göra att du kan byta jobb varje år och ändå hålla på med relativt olika saker ifrån vad du gjort de tidigare år. Dessutom är lönen helt okej ( i alla fall enligt mig ), och har man en bra chef så jobbar man gärna långa dagar, t o m när man är sjuk.
__
Detta med sjukskrivningen kom verkligen som ett brev på posten, men jag har en sjujävla bra chef som motiverar mig och jag får nästan skuldkänslor för att jag sitter hemma och inget gör. Så jag tänker gå tillbaka "för tidigt" ( enligt läkaren ), men jag brinner för mitt jobb, min tjänst och min chef. Hur sjukt det än låter, så har jag en jävligt bra chef, fan knappt varit anställd ( inte ens fast för tusan ) och chefen min tjatar mer än läkaren på att jag ska vara ledig ( han betalar t o m ) och vila.
Varför tar jag upp detta? För varför skulle ni bry er om min sits?
Jo, för det är ett ypperligt tillfälle att höja en människa ( som jag inte tänker säga dess namn på, för risk att outa mig allt för öppet ) och chef till höjderna. Fan, jag jobbade nästan 120 timmar på två veckor och sov ute ALLA veckodagar, dödsförkyld med en hosta och snuva som hade fått Stockholmsjävlarna att begrava sig själva, i förebyggande syfte. Själv slet man på, och faktiskt kände att jag gjorde det av en anledning, och nu med facit i handen så kan jag säga att jag skulle t o m ha jobbat lite till, för det är fan chefen min värd!
Efter hundratals snorpapper, all lössnus som spottats ut i hela lastbilen ( inget roligt att städa.. ) och hostningar som fått mig att vilja kräkas av smärta, så vet jag nu i efterhand att det var värt det.
Finns många bra chefer därute, min en av dem. Kan orera på hur bra min är i timmar ( och sådant märker man direkt vid t.ex sjukskrivning, böter, viktigare/dyrare reparationer runt lastbil och hur de prioriterar det m.m ), men känner att det blir lite för mycket skryt.
Men, poängen är fortfarande den att bra chefer finns, men kan direkt säga att de flesta av de fuskar. Min med faktiskt - och självklart inget man önskar, man vet ju själv att vägen oftast bara blir smalare och smalare med tiden, och svårare att dölja sådant ( speciellt om du en gång blivit tagen ), men i viss mån måste man, för att hinna med allt som planerats. Nu talar jag så klart om KoV, när det kommer till dålig utrustning och rattfylla så är det inte okej, men i Sverige kommer man inte undan - vi är kvar här och får ta straffet, utländska slänger pappren och åker vidare.
Detta gör att utländska chaufförer fuskar långt mer i större utsträckning, samt grövre. I Sverige måste en viss kvalité uppnås, annars kommer vädret att bli ens död ( gissa varför det står så många "polski polski" längs vägkanterna vid första halkan ).
För övrigt anser jag att de flesta lastbilschaufförer borde läsa tidningen proffs, där de tar upp allt i lastbilarnas värld. Tar upp en del om just fusket som "inte syns".
http://www.tidningenproffs.se/
Citat:
Ursprungligen postat av
r_o_n
Har arbetat på firman sedan januari 2014 och har ingen kurs på kran.
Är det ett krav att man måste ha gått någon kurs/ha intyg på kran?
Vad händer om olyckan är framme, gällande person eller material?
Som jag förstått det, nej. Det är lite av en gråzon, du får köra men försäkringar täcker inte vid olyckor.
Körde själv kran i 1,5 år ( timmerbil ) och hörde aldrig ett ord. Cheferna sade själva det jag skrev tidigare om gråzon, om det stämmer dock kan jag inte gå i god för.