2023-10-14, 14:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2023-10-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Tipsa transportstyrelsen (anonymt) så gör de en företagskontroll. De gör även företagskontroller slumpmässigt så det är inget konstigt att få en sån. Vid företagskontroll så åker inte förarna dit utan det blir endast sanktionsavgifter på företaget. Om det är så illa som du säger så ryker nog hela vinsten.

Jag gissar att det är mängder av överträdelser om de inte ens lyckas med veckovilan.

Jag skulle vilja göra så. Det är bara jag som får överträdelser, men det har ju varit veckovilan varje vecka i nästan 10år.
Företaget har gått lite sämre i år, så en sån grej skulle nog kunna tippa hela företaget. Jag ska prata med transportstyrelsen iaf.
Citera
2023-10-14, 14:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrilleklipsch
Den andre chauffören jobbar mån-fred. Han jobbar 10 timmar mån ons fred. Dom andra två lite kortare. Han är långsam så han får alltid dom bästa turerna med minst att göra. Dom gynnar alltid slashasar.
Båda chaufförerna behövs mån ons fred, men bara en på söndagar. Hade varit perfekt annars.

För mig hade det hjälpt att bara börja ett par timmar senare på söndagen. Men det går inte cheferna med på, för varorna måste ut tidigt till butiken
Okey, butikens tider är en förutsättning för att överhuvudtaget få körningen
vad tror du att det får för konsekvenser om arbetsmiljöverket ingriper?
Kan du beskriva hur schemat skulle se ut då? Två deltider tider med timanställda?
Citera
2023-10-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Okey, butikens tider är en förutsättning för att överhuvudtaget få körningen
vad tror du att det får för konsekvenser om arbetsmiljöverket ingriper?
Kan du beskriva hur schemat skulle se ut då? Två deltider tider med timanställda?

Det enda som skulle hjälpa skulle vara att börja senare på söndagen men då skriker ju butikerna efter sina varor.
Dom har nyligen sparkat två på jobbet pga arbetsbrist så böter på företaget skulle nog vara illa för dom. Men det väntar ju hur eller hur om jag skulle bli stoppad.
Citera
2023-10-14, 14:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det enda som skulle hjälpa skulle vara att börja senare på söndagen men då skriker ju butikerna efter sina varor.
Dom har nyligen sparkat två på jobbet pga arbetsbrist så böter på företaget skulle nog vara illa för dom. Men det väntar ju hur eller hur om jag skulle bli stoppad.
kan du beskriva hur scemat skulle se ut om de blir tvinagade av arbetsmiljöverket?
varför jag insisterar som en dåre med denna fråga är att jag tänker att det kunde vara ett rimligt förslag om man jämför med konsekvenser av att inte hålla aerbetsmiljölagstiftningen:
- böter
- dåligt rykte
- svårt att få ny jobb
- HR på butikerna kanske reagerar och ni får inte förlängt avtal och tappar en kund?
Citera
2023-10-14, 14:53
Medlem
Citat:
kan du beskriva hur scemat skulle se ut om de blir tvinagade av arbetsmiljöverket?
varför jag insisterar som en dåre med denna fråga är att jag tänker att det kunde vara ett rimligt förslag om man jämför med konsekvenser av att inte hålla aerbetsmiljölagstiftningen:
- böter
- dåligt rykte
- svårt att få ny jobb
- HR på butikerna kanske reagerar och ni får inte förlängt avtal och tappar en kund?

Mån ons fre inga problem jobbar 05-15. Söndagen jobbar jag 07-14 så lite kortare men skulle det vara lagligt hade jag behövt börja 12 på söndagen. Dom måste få sina leveranser innan dom öppnar för att ha något att sälja. Det är bara våra egna butiker som företaget äger själva på söndagen.
Citera
2023-10-14, 14:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Mån ons fre inga problem jobbar 05-15. Söndagen jobbar jag 07-14 så lite kortare men skulle det vara lagligt hade jag behövt börja 12 på söndagen. Dom måste få sina leveranser innan dom öppnar för att ha något att sälja. Det är bara våra egna butiker som företaget äger själva på söndagen.
Hoppas det löser sig.
Ringa anonymt kan kanske ge mer information
Citera
2023-10-14, 15:04
Medlem
Citat:
Hoppas det löser sig.
Ringa anonymt kan kanske ge mer information

Tack! 🙂 Jag har mailat transportstyrelsen anonymt och frågat vad dom tycker jag ska göra.
Citera
2023-10-14, 15:11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Tack! 🙂 Jag har mailat transportstyrelsen anonymt och frågat vad dom tycker jag ska göra.
Spännande!
Uppdatera gärna tråden senare
Citera
2023-10-19, 17:41
Medlem
Citat:
Spännande!
Uppdatera gärna tråden senare

Fick svar att man kunde tipsa transportstyrelsen om företaget men att dom sällan har resurser att kolla upp det. Dom tyckte jag skulle kolla med facket, men där är jag inte medlem. Bara a-kassa.
Citera
2023-11-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Tänkte jag skulle testa och maxa en månad för att se vad det blir, resultatet blev detta.

Timmar 221
Brutto 76 856,45
Skatt -19 214,00
Netto 57 642,45
Hyra -2950
——
Totalt 54 692,45

Sjukt billig hyra du har i Norge ändå....och folk säger Norge är dyrare än Sverige! Har du funderat på köra i Danmark något? Deras valuta står sig mycket bättre än den norska. Deras löner måste vara sinnessjuka om man kör natt och övertid, men jag hittar inga siffror direkt online.
Citera
2023-11-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Sjukt billig hyra du har i Norge ändå....och folk säger Norge är dyrare än Sverige! Har du funderat på köra i Danmark något? Deras valuta står sig mycket bättre än den norska. Deras löner måste vara sinnessjuka om man kör natt och övertid, men jag hittar inga siffror direkt online.

Hyran låg på 6000 men jag förhandlade med chefen som sänkte hyran till hälften.

Har varit in och kikat lite på jobindex.dk. Fördelen med Danmark är som du säger lönerna men framförallt klimatet. Får se om man provar på det någon gång i framtiden.

Trivs bra i Norge för tillfället, så jag stannar iallafall tills mitt kontrakt löper ut sista augusti nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in