Citat:
Ursprungligen postat av
MrsGossip
Nej, men om viljan finns hos majoriteten av politiker och folket så bör man göra det.
Men om du med att "modernisera" menar att låta nakenflickor och dokusåpadeltagare få full tillgång till kungahuset så vet jag inte om du har majoriteten med dig.
Oavsett så har majoriteten inte alltid rätt. Samhällsutvecklingen går som sagt bakåt på flera plan, dagens människor och dess politiker är inte de mest imponerande sett till intelligens, moral och omdöme.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrsGossip
Nej, jag har märkt att inte viljan finns hos dig. Men bara för den sakens skull innebär inte det att det inte GÅR som du ville hävda.
Det är ju en fin tanke, att allting går bara man vill men läs mina argument en gång till.
Det går inte att modernisera något som i grunden är odemokratiskt.
Du har alltså inga som helst problem med att vi har en statschef i Sverige som vi inte själva har valt och som sitter på LIVSTID?
Kungen har straffrihet. Det innebär att han kan ägna sig åt brottslig verksamhet utan att riskera något straff. Han kan våldta, misshandla och mörda - om han vill. Hittills har han bara ägnat sig åt fortkörning (samt dödat en massa djur) men principen kvarstår.
Är detta något som du kallar "modernt"?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det snarare väldigt förlegat att ha ett ämbete med ärvd titel och en statschef på livstid som medborgarna inte kan avsätta om de så önskar.
Så länge detta ligger som grund för monarkin så kan den heller aldrig bli vad du kallar "modern".
Det är en omöjlighet. Och jag ser verkligen inte några som helst tecken på att detta kommer att ändras inom en överskådlig tid så hur menar du då att monarkin ska kunna bli modern?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrsGossip
Det här är en ytterst personlig uppfattning av dig. Jag delar den inte som sagt, men jag kan hålla med om att det kan vara svårbedömt om vilken effekt det har.
Såvida du inte har gjort marknadsundersökning på att det faktiskt har dålig effekt på varumärket Sverige så tycker jag att du ska undvika att framföra detta som en sanning och vara mer tydlig med att det handlar om din personliga åsikt.
Ja, det handlar om min personliga åsikt men jag ser det definitivt samtidigt som en sanning.
På vilket sätt skulle negativa skriverier om Sofia kunna utgöra något som är positivt för varumärket Sverige? Klyschan "all PR är bra PR" stämmer definitivt inte.
Det finns ingenting som helst positivt med detta, det är enbart negativt.
Sen behöver det ju inte bli några större konsekvenser men varumärket skadas ju så fort någon får en felaktig uppfattning om Sverige och svenskarna. Med dessa negativa skriverier så har vi alltså människor ute i världen som tror att vi har en strippa och porrstjärna i kungahuset och det är verkligen oerhört pinsamt minst sagt. Knappast nåt som folk glömmer heller eftersom det onekligen är rätt unikt i negativ bemärkelse.