2016-09-18, 18:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Precis. En leksak som man kunde handla fritt! Men du tolkar fritt utifrån ditt förstånd!
Inte för att det spelar någon roll, för Christer Pettersson behövde bara något som small och drog till dig uppmärksamhet så att den verklige skytten kunde agera utan att vara iakttagen, men upphittaren var säker på att det var en riktig revolver. Och polisen skyndade sig att feldatera, på egen hand nedvärdera och destruera "leksaken".

Det var någon som hävdade att allt som boboslacke är emot bara måste vara viktigt och sant, och det ligger något i det.
Citera
2016-09-18, 18:52
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ursäkta mig, men det kan faktiskt vara så att förmågan att koncentrera sig och formulera sig påverkas av traumatiska händelser. Efter en tid kan man komma på formuleringar som "rektangulärt ansikte" o.s.v. Det kanske var enda nyttan med "fantombilden'' att den började få LP att formulera signalementet efter en veckas sorg och bedrövelse.
At man kan huske bedre etter en tid? Nei, den mekanismen har jeg aldri hørt om
(bortsett fra hypnose, og det er omdiskutert).
"Vitner som plutselig får klare bilder bør man være skeptisk til, hukommelsen blir ikke bedre med tid"
"Vitnene kan utvikle skråsikkerhet på falsk grunnlag"
"De som blir trodd er de som snakker godt for seg"
http://www.dagbladet.no/2011/01/13/magasinet/forskning/hukommelse/vitenskap/treholt/13577747/
Citera
2016-09-18, 19:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
At man kan huske bedre etter en tid? Nei, den mekanismen har jeg aldri hørt om
(bortsett fra hypnose, og det er omdiskutert).
"Vitner som plutselig får klare bilder bør man være skeptisk til, hukommelsen blir ikke bedre med tid"
"Vitnene kan utvikle skråsikkerhet på falsk grunnlag"
"De som blir trodd er de som snakker godt for seg"
http://www.dagbladet.no/2011/01/13/magasinet/forskning/hukommelse/vitenskap/treholt/13577747/
Jag skrev inte att man kan minnas bättre efter en tid utan andra faktorer kan påverka vad man säger eller inte säger efter en traumatisk upplevelse. Jag begär inte att du ska förstå och det är dags för mig att avsluta den här diskussionen.
Citera
2016-09-18, 19:22
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Jag skrev inte att man kan minnas bättre efter en tid utan andra faktorer kan påverka vad man säger eller inte säger efter en traumatisk upplevelse. Jag begär inte att du ska förstå och det är dags för mig att avsluta den här diskussionen.
Beklager, jeg leste siste innlegg litt for raskt.
Men LP formulerte seg om mye, bl.a. om klær, høyde .. og at hun ikke la merke til andre detaljer.
Man skal ikke legge fram en fantomtegning for å stimulere hukommelse.
Siden minnet er så påvirkelig, skal man også være forsiktig med spørsmål og helst la vitnet fortelle fritt.
Nyere studier basert på DNA-bevis gir vitners feilidentifisering skylden for over 80 prosent av saker der uskyldige er dømt.
Takk for debatten.
Citera
2016-09-18, 20:09
Medlem
Troligtvis hade mord teamet eller vad man vill kalla det hjälp av vissa högt uppsatta personer i Sverige som ville ha bort Palme. Allt var troligtvis och som det tyder på mycket planerat. Jag tycker att LP borde ha sett mördaren eller sitter på mer information än hon säger, Varför skulle hon inte kunna ljuga medvetet eller blivit tvingad till att inte berätta det hon kanske vet om GM. Vad ska hon göra? Det spelar ju ingen större roll. Därför lätt att lägga skuld på Crister P. Jag bara fantiserar om vad jag kan tänka mig, Mördaren åker inte fast klart slut.
Citera
2016-09-18, 20:24
Avstängd
Citat:
Lars Jeppson. Ja, men det kanske var någon som LP tyckte var lik CP, men som inte LJ tyckte var lik?
Poängen är just att Jeppson mycket väl kände till ChP både till utseende och beteende eftersom han under en längre tid bott i samma kvarter som honom.

Gärningsmannen småspringer i helfigur rakt mot Jeppson som står halvt dold bakom boden. Du har sett ChP röra på sig och hans minst sagt lika karaktäristiska ansikte och blick. Hur förklarar du mot bakgrund av det här Jeppsons kategoriska avfärdande av ChP som gärningsman? Han säger ju själv att han direkt hade känt igen ChP om det varit han som sköt paret Palme.

Jämfört med LP's vittnesmål så är det som natt och dag.
Senast redigerad av onopono 2016-09-18 kl. 20:30.
Citera
2016-09-18, 20:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Poängen är just att Jeppson mycket väl kände till ChP både till utseende och beteende eftersom han under en längre tid bott i samma kvarter som honom.

Gärningsmannen småspringer i helfigur rakt mot Jeppson som står halvt dold bakom boden. Du har sett ChP röra på sig och hans minst sagt lika karaktäristiska ansikte och blick. Hur förklarar du mot bakgrund av det här Jeppsons kategoriska avfärdande av ChP som gärningsman? Han säger ju själv att han direkt hade känt igen ChP om det varit han som sköt paret Palme.

Jämfört med LP's vittnesmål så är det som natt och dag.
LJ stod vid sydöstra hörnet av baracken medan mannen sprang på norra sidan. LJ såg honom aldrig framifrån. Men, som jag förgäves försökt framföra: mannen kanske var lik CP enligt LP men inte enligt LJ. Sånt händer hela tiden. Dessutom är det bara ett rykte att LJ sagt att det inte var CP. I förhör sa han att han inte kunde se att det var CP. Stor skillnad, särskilt eftersom han inte såg mannens ansikte.

CP bodde på Kung Hans väg, men jag undrar hur länge han bott där INNAN mordet och om LJ verkligen lagt märke till honom innan mordet? Han ändrade beteende och slutade att besöka Oxen redan i februari.

Dessutom, CP bodde i Rotebro, norr om Sollentuna centrum, medan LJ åtminstone idag bor vid Helenelund, söder om Sollentuna Centrum. Ungefär en mil ifrån.
Senast redigerad av iesho 2016-09-18 kl. 21:08.
Citera
2016-09-18, 20:51
Medlem
mvagrippas avatar
frilansjournalisten Pelle Neroth har lagt ut ett klipp på youtube om olika olika privatspanares både troliga och otroliga problem. Conny Larsson blir av med palmetexter på mobilen och fotgraferas. Sten Flygare får hembesök av en man som vill låna toalettpapper och halvannat dygn senare blir SF så sjuk att han påstår sig få söka akutvård .

Jerry Martinger och Jan Gillberg olika märkligheter körs ett varv till.

Med finns också Ola Frithiofsson som är en intressant person. I början av 80-talet var han SSUs internationelle sekreterare vilket bör inneburit kontakter med diverse frihetsrörelser, som mer än en gång gick över att bli ofrihetsrörelser. Pappa till OF var Karl Frithiofsson som under åren 1957-67 var statssekreterare i försvarsdepartementet med Stor-Sven Andersson som chef.

KF var med om att inrätta IB och var djupt involverad i frågan om svenska kärnvapen. Han avslutade karriären på residenset Marieholm i Mariestad som Skaraborgs landshövding 1968-82.

OF har känt sig fotgraferad och kopplar detta till sitt intresse för MOP, i mina ögon ingen kioskvältare. Men hans bakgrund i SSU gör att han är en person väl insatt i den socialdemokratiska nomenklaturan.

https://www.youtube.com/watch?v=P5TU2o2x56Y
Citera
2016-09-18, 21:12
Avstängd
Citat:
mannen kanske var lik CP enligt LP men inte enligt LJ. Sånt händer hela tiden.
Visst, men i det ena fallet så vet vittnet hur ChP ser ut och rör på sig. Det här i sin tur gör detta vittne hundra gånger mer trovärdigt vid en jämförelse, i synnerhet när det handlar om en person med så starka och unika karaktäristika som ChP.

Vittnespsykologi 101.
Citera
2016-09-18, 21:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Visst, men i det ena fallet så vet vittnet hur ChP ser ut och rör på sig. Det här i sin tur gör detta vittne hundra gånger mer trovärdigt vid en jämförelse, i synnerhet när det handlar om en person med så starka och unika karaktäristika som ChP.

Vittnespsykologi 101.
Han såg inte ansiktet och höll i viss mån med om att rörelseschemat var lik CPs rörelseschema. Svag argumentation från dig alltså.
Citera
2016-09-19, 00:25
Avstängd
Citat:
Han såg inte ansiktet och höll i viss mån med om att rörelseschemat var lik CPs rörelseschema. Svag argumentation från dig alltså.
Vältränad och i god form?
Citera
2016-09-19, 06:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Ja rätt ska vara rätt och det verkar ju vara så att LP själv informerade politikerna, Welander var också på Sabb men kanske inte samtidigt.

Jag har sökt efter ÖB's dagbok och finner en del om u-båtar men inget utsaxat om MOP. Det verkar ju vara den enda källan till att LP skulle ha sagt att det var flera GM? Eller kan någon peka på fler källor..

Någon form av desinformation förekommer ju uppenbarligen någonstans som gör att vi träter om antalet GM på mordplatsen. En hysterisk och chockad LP skulle alltså ha uppfattat något som ingen annan av vittnena uppfattade och det har hon sagt till närvarande politiker och UD på Sabb och till ÅR som ändå inte skriver ner det i sin sammanfattning innan han går hem.

Jag blir heller inte klok på vem som skrev Rikslarmet, ÅR säger att han skrev texten men att Welander skickade ut det, i juristkommissionens rapport säger han att han godkände utskickandet men inte läste texten, Koci slår ifrån sig med alla händer och fötter han anser att Welander hade ansvaret....

Mvh MB

Det handlar inte om hur många gärningsmän som befann sig på platsen. Bevisligen fanns det enbart en. Det handlar om att Lisbets initiala utsagor förvanskas till ett missförstånd. Och att ÅR blir bortretuscherad. På ett stadium där Holmer inte pratat med varken LP, ÅR eller ministrar. Åtminstone inte officiellt.

Den som missförstått är Lisbet. Hon har beskrivit två personer på avstånd. Där en uppenbart är Anders Björkman. Och en än idag okänd person. En lång beige man. Vilka hon kopplade till två personer hon tidigare sett utanför bostaden. I detta läget beskrev hon alltså inte gärningsmannen.

Rikslarmet skrevs av Åke Rimborn. Welander åkte till sjukhuset efter Rimborns två besök, och efter att rikslarmet sänts ut. Efter det besöket såg han ingen anledning att ändra antalet gärningsmän.

Det finns ett antal källor till rikslarmets två personer. Lisbet, ÅR, GW, och ett antal ministrar. Som vidarebefordrade det till ÖB. Där det idag enbart finns en person som står fast vid det. Resten hukar under Holmers dekret. Utan att våga stå för sanningen. Men det kanske inte är så konstigt eftersom man senare pekade ut CP. Sanningen var/är en sällsynt gäst i dessa kretsar. Vilket Ebbe påpekade till Wall.

Det finns en källa till att hon inte uppgav två gärningsmän. Lars Christiansson som först efter tre veckor på uppmaning skrev ett PM. Alltså polisen som vägrade att berätta vad han gjorde mordnatten enligt Inuti Labyrinten. Och dessutom uppenbarligen ljög om att han lämnat sin redogörelse i gropen. Och om att han skulle varit förste polis på plats på sjukhuset.

Desinformationen i MOP är enligt mig väldigt tydlig. Lisbet har inte sagt det hon sagt enligt Holmer. Och har hon ändå sagt det så har det missuppfattats av de som lyssnade. Och att hon aldrig såg gärningsmannens ansikte enligt egen uppgift är också en missuppfattning av polisen som protokollförde. Eftersom hon senare pekade ut CP med 100 procentig säkerhet.

Detta påminner om Tage Danielssons sannolikhetslära.

Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.

Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Tage var före sin tid. Det som var en sanning före Holmers tillträdande, blev efteråt en osanning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-19 kl. 07:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in