2016-09-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag håller med. Kolla på listorna från Advokatsamfundet över nya advokater och de som utträtt. Listan över nya är alltid 10 ggr längre än de som lämnat eller avlidit. Antalet advokater ökar massvis varje år.

Att man utökar juristprogrammet är för att det är sjukt billigt att utbilda en jurist, men en läkare/tandläkare/kemist kostar 10 ggr mer för staten att utbilda.

Juristprogrammet är ett gigantisk arbetsmarknadsprogram.

Japp, jag tackar min lyckliga stjärna att jag sitter ting just nu, för arbetsmarknaden lär inte bli speciellt kul för dom som examineras om några år och dessutom inte har betyg till notarietjänstgöring.
Citera
2016-09-18, 17:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrofenol
Japp, jag tackar min lyckliga stjärna att jag sitter ting just nu, för arbetsmarknaden lär inte bli speciellt kul för dom som examineras om några år och dessutom inte har betyg till notarietjänstgöring.

Äh. Det där har man sagt i 30 år, och det finns fortfarande ingen arbetslös jurist. Om något går väl snarare samhället mot att bli alltmer juridifierat. När det gäller jobb i offentlig sektor kan man redan ana ett kraftigt ökande behov av handläggartjänster.

Om vi menar enbart affärsjuridik har jag inte stenkoll direkt men hävdar att det är ni som har bevisbördan, mummel mummel
.
Citera
2016-09-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Äh. Det där har man sagt i 30 år, och det finns fortfarande ingen arbetslös jurist. Om något går väl snarare samhället mot att bli alltmer juridifierat. När det gäller jobb i offentlig sektor kan man redan ana ett kraftigt ökande behov av handläggartjänster.

Om vi menar enbart affärsjuridik har jag inte stenkoll direkt men hävdar att det är ni som har bevisbördan, mummel mummel
.

Jo jag syftade delvis på att arbetsmarknaden expanderat så kraftigt på sistone för oss jurister. Migrationsjuridiken lär dock avta rejält när dom som börjar läsa nu blir klara om 4-5 år. Å andra sidan lär det behövas fler åklagare, domare och brottsmålsadvokater med tanke på hur samhällsutvecklingen ser ut.
Citera
2016-09-19, 00:31
Medlem
anteri17s avatar
Hur mycket tid la ni per vecka på t1 i Uppsala?
Citera
2016-09-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Taktiskt för vad? Du tänker på din förtur?
Av dom du räknar upp tror jag att Migrationsrätt är den populäraste. Den hade +70 sökanden (eller var det 30 som kom in och 70 reserver?) förra gången.
Straffrättskurserna kan också vara populära?
Fastighetsrätten är intressant. IT-rätt likaså. Där finns det jobb.
Internationell skatterätt och juridisk metodlära har max 20 antagna. Alla kommer in.

Det där var inte alla kurser, det är två perioder. Du har bara listat B-perioden. Här är A-perioden.
Avancerad immaterialrätt 15 hp Marianne Levin/Per Jonas Nordell
Barnrätt 15 hp Anna Kaldal/Malou Andersson
Bolagsrätt 15 hp Jan Andersson
Civilprocess 15 hp Björn Landström/Magnus Pärssinen
Dynamic Competition Law 15 hp Björn Lundqvist
EU Internal Market Law 15 hp Claes Granmar
Förvaltningsprocess 15 hp Ulrik von Essen
Human Rights in a Global Perspective 15 hp David Fisher
International Law and the Economy 15 hp Pål Wrange
Law and Economics I & II (ā 7,5 hp) 15 hp M.Jakobsson/Gustaf Sjöberg
Legal Systems and Methods 15 hp Marie Sandström
Legislation-Theory and Practice 15 hp Peter Wahlgren/Mauro Zamboni
Offentlig upphandling 15 hp Andrea Sundstrand
Skadeståndsrätt 15 hp Jan Kleineman
Skattejuridisk metodkurs 15 hp Anders Hultqvist

På B-perioden är det nog högst tryck på bolagsrätten och skadeståndsrätten.
(jag har gått Internationell skatterätt, Skattejuridisk metodkurs och Offentlig upphandling)

Tack för ditt svar! Ja exakt. Jag ska bara söka B-perioden nu för våren. Jag funderar på den centrala fastighetsrätten i första hand sen ev. allmän straffrätt. Men sen tänker jag att det verkligen inte är säkert att man får den kursen man vill ha. Och då tänker jag om det är någon/några man verkligen ska undvika? Vad har ni för erfarenhet av kurserna? Är det några som är "lättare" än andra?
Hoppas ni förstår hur jag menar!
Citera
2016-09-19, 11:45
Medlem
En fråga till er som pluggar i Örebro eller Umeå: Är det "lätt" att få extrajobb under studietiden? Jag pluggar i Uppsala, men det känns i princip som att alla som extrajobbar pendlar till Stockholm, och då är väl Uppsala större än såväl Örebro som Umeå.

Obs. Genuin fråga; menar inte på nåt sätt att klanka ner.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

I runda slängar 40 timmar, vilket inte hade behövts. Men samtidigt gav det en bra pluggrutin inför senare terminer.
Citera
2016-09-19, 17:20
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleost
Går rakt på sak! val av specialkurser till T7 juristprogrammet SU.
OM man ska välja taktiskt, vilka kurser är att rekommendera? Dela mer er!

American and English Business Law 15 hp Laura Carlson
Business and Human Rights 15 hp Pål Wrange/Sandra Atler
Central fastighetsrätt 15 hp Johan Sandstedt
EU External Trade Relations Law and Policy 15 hp Claes Granmar
European and Swedish Labour and Employment Law 15 hp Ronnie Eklund/Laura Carlson
European Intellectual Property Law 15 hp Jan Rosén
International Commercial Dispute
Resolution 15 hp Patricia Shaughnessy
Internationell förmögenhetsrätt 15 hp Michael Hellner
Internationell skatterätt 15 hp Jesper Johansson
IT-rätt 15 hp Daniel Westman
Juridisk metodlära 15 hp Marie Sandström
Migrationsrätt 15 hp Simon Andersson
Praktisk europaprocess 15 hp Ove Bring/Percy Bratt
Straffprocess, casekurs med bevisrättsliginriktning 15 hp Katrin Lainpelto
Straffrättens allmänna del 15 hp Claes Lernestedt
Successionsrätt 15 hp J.Schüldt/T.Rother-Schirren

Citat:
Tack för ditt svar! Ja exakt. Jag ska bara söka B-perioden nu för våren. Jag funderar på den centrala fastighetsrätten i första hand sen ev. allmän straffrätt. Men sen tänker jag att det verkligen inte är säkert att man får den kursen man vill ha. Och då tänker jag om det är någon/några man verkligen ska undvika? Vad har ni för erfarenhet av kurserna? Är det några som är "lättare" än andra?
Av dom där har jag bara läst Internationell Skatterätt och den var INTE lätt.
Sök dom du vill gå på, får du inte plats på de du vill ha och verkligen vill gå en kurs så kommer nästan alla som är på engelska att ha platser. Jag vill minnas att de knappt fick ihop 10 studenter till American and English Business Law förra gången? Juridisk metodlära kan knappast vara en populär kurs. European and Swedish Labour and Employment Law låter inte kul heller och kommer knappast att vara fulltecknad. Internationell Skatterätt kommer garanterat att ha plats. När jag läste den var vi 24 studenter som började, det fanns 30 platser. Efter första veckan hade 4 hoppat av. Migrationsrätt kommer att vara full och ha en reservlista lika lång som telefonkön till Skatteverket i slutet av april. Så den kan du fetglömma.
Citera
2016-09-19, 17:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Praktisk Europaprocess är en enda lång casetävling med avslutande resa utomlands (om den inte i år arrangeras i Sverige, dvs). Tung. Grupparbete. Byråhäng och mingel etc. Läs på om den så förstår du. De som gått den har överlag väldigt positiva erfarenheter dock.
Citera
2016-09-20, 00:05
Medlem
ebqts avatar
Hur svårt är det att erhålla "juriststipendierna" (alltså de som ges för juridikstudier) vid UU? Har för första gången skickat in ansökan (lyckats missa det alla tidigare terminer) och visst vill man gärna ha ett stipendium, men med tanke på att jag dels äger fonder och aktier samt en bostadsrätt känns det som att jag inte kan räknas som medellös och därför inte kan få typ 90% av stipendierna som kräver det. Utöver det har jag väldigt bra betyg, majoritet AB och resten BA, men vet inte om det är raka AB som gäller för att räknas som "flitig student"?

Någon med insikt här?

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Jag var aktiv i både JF samt nation när jag läste T1 och lade kanske ner max 15h per vecka. Fick AB på första tentan ändå (10p på PM, 28 på tentan alltså precis dåvarande AB-gränsen), men det är inte något du bör sträva efter och jag rekommenderar inte att blanka. Med det sagt bör du inte vara rädd för att engagera dig i något, tiden finns bara man prioriterar rätt.
Senast redigerad av ebqt 2016-09-20 kl. 00:10.
Citera
2016-09-20, 13:28
Medlem
fendadens avatar
Vet att det finns trådar som avhandlar detta dilemma, men det kändes ändå som ett relevant ställe att fråga på.

Jag har pluggat 60 hp på juristprogrammet och sedan bytt till en kurs i statsvetenskap, då jag finner detta mycket mer intressant.

T1 (EU-rätt & offentlig rätt) tyckte jag var rätt kul, T2 (civilrätt) var dock så tråkigt att jag sköt upp i princip allt plugg till sista veckan innan tentan, lyckades ändå få B.

Rent utbildnings- och intressemässigt är pol.kand ett mycket mer lockande program för mig än juristprogrammet. Karriärmässigt är det dock uppenbart att jag har lättare att få samma jobb med en juristexamen. Även om jag storknar av tanken att läsa juridik har jag uppenbarligen inga svårigheter att klara B:n hela vägen. Vad har ni för synpunkter på detta?

Bör jag fortsätta pol. kand vilket jag tycker är mer stimulerande men svårare att få en schysst karriär på eller ska jag nöta mig igenom juridiken där en examen full med B:n ändå alltid väger tyngre än pol.kand? Tacksam för era synpunkter.
Citera
2016-09-20, 14:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Vet att det finns trådar som avhandlar detta dilemma, men det kändes ändå som ett relevant ställe att fråga på.

Jag har pluggat 60 hp på juristprogrammet och sedan bytt till en kurs i statsvetenskap, då jag finner detta mycket mer intressant.

T1 (EU-rätt & offentlig rätt) tyckte jag var rätt kul, T2 (civilrätt) var dock så tråkigt att jag sköt upp i princip allt plugg till sista veckan innan tentan, lyckades ändå få B.

Rent utbildnings- och intressemässigt är pol.kand ett mycket mer lockande program för mig än juristprogrammet. Karriärmässigt är det dock uppenbart att jag har lättare att få samma jobb med en juristexamen. Även om jag storknar av tanken att läsa juridik har jag uppenbarligen inga svårigheter att klara B:n hela vägen. Vad har ni för synpunkter på detta?

Bör jag fortsätta pol. kand vilket jag tycker är mer stimulerande men svårare att få en schysst karriär på eller ska jag nöta mig igenom juridiken där en examen full med B:n ändå alltid väger tyngre än pol.kand? Tacksam för era synpunkter.

Fokusera på mastersmöjigheterna. Kan du tillgodoräkna dig 30 hp juridik i din pol kand blir det ändå lika lång studietid. Jag är inte säker på att en B:ig jur kand väger mer än en full masters i, säg, internationella relationer - beroende på vart du slutligen vill börja arbeta.

Surfa runt lite på LinkedIn och olika arbetsplatsers hemsidor (och maila och fråga). Det är inte som om juristexamen alltid är den bästa lösningen för alla karriärvägar, särskilt med halvdana betyg.

Om utbildningen inte är helt värdelös - vilket pol kand med efterföljande master inte är - tycker jag oftast det är bäst att välja det man är intresserad av.
Citera
2016-09-20, 14:11
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Fokusera på mastersmöjigheterna. Kan du tillgodoräkna dig 30 hp juridik i din pol kand blir det ändå lika lång studietid. Jag är inte säker på att en B:ig jur kand väger mer än en full masters i, säg, internationella relationer - beroende på vart du slutligen vill börja arbeta.

Surfa runt lite på LinkedIn och olika arbetsplatsers hemsidor (och maila och fråga). Det är inte som om juristexamen alltid är den bästa lösningen för alla karriärvägar, särskilt med halvdana betyg.

Om utbildningen inte är helt värdelös - vilket pol kand med efterföljande master inte är - tycker jag oftast det är bäst att välja det man är intresserad av.

Tack för snabbt svar. Givetvis vill man ju välja det man är mest intresserad av, det som däremot får en att tänka om både en och två gånger är ju armbågandet som sker efter inflationstyngda pol. kand examen för exempelvis vissa myndighetstjänster dit jurister snarast har gräddfil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in