2016-09-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Wow, men varför handlas dessa?
???
De som har sådana och vill avyttra säljer.
De som vill äga sådana köper.

Det torde väl vara tämligen trivialt.
2016-09-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000VJP8&programid=00000000 00

Är det här ett exempel på bostadsobligationer?
De här fonderna, investerar de sedan pengarna på börsen eller?
Eh? Nej.
Nu känner jag ett visst behov att påtala att du inte förstått. Men jag vill också säga att du gör helt rätt som frågar.

På samma sida du länka står följande:
Citat:
En räntefond som huvudsakligen placerar i räntebärande värdepapper utgivna av främst bostadsinstitut, svenska staten, företag med hög kreditvärdighet samt av kommuner och landsting. Minst 80 procent av placeringarna ska vara utgivna av svenska emittenter. Dessutom kan fonden placera upp till 20 procent i räntebärande värdepapper utgivna i svenska kronor av europeiska emittenter. Den genomsnittliga räntebindningstiden är högst fyra år, men riktvärdet är 2 år. Fonden får även placera upp till 10 procent i andra fonder.

Dvs DU tar av DINA "pengar" och för över till fondens konto. Sedan köper fonden bostadsobligationer på öppna marknaden för "pengar som ni som köpt andelar betalat in.

Inga aktier är inblandade.
2016-09-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstod du inte vad jag skrev?
Så svårt var det inte för en normalbegåvad.
Trodde du hamnat i fel tråd.

Att du är störd har nog de flesta redan förstått så är väl därför du måste slänga in vilka som är "normalbegåvade"
Hur mäter man normalbegåvning? Är det när man har normalt jobb, normal lön, normal ekonomi, osv..?
I så fall är jag INTE normalbegåvad.
2016-09-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Eh? Nej.
Nu känner jag ett visst behov att påtala att du inte förstått. Men jag vill också säga att du gör helt rätt som frågar.

På samma sida du länka står följande:

Dvs DU tar av DINA "pengar" och för över till fondens konto. Sedan köper fonden bostadsobligationer på öppna marknaden för "pengar som ni som köpt andelar betalat in.

Inga aktier är inblandade.

Så jag ger pengar till fonden som investerar i räntebärande värdepapper.
Vad är det för räntepapper egentligen? Vad fan menar dom?
Hur som helst, fonden köper sedan bostadsobligationer till -0,2 procents ränta?
Kan inte pengarna rinna iväg fort om de så kallade räntebärande värdepapprena inte blir så räntebärande?
2016-09-17, 18:20
Medlem
Hur kan räntefonder gå bättre och bättre när alla räntor generellt sjunkit (försvunnit)?
2016-09-17, 19:13
Medlem
flyer1s avatar
Det är inte en bostadsbubbla utan en tomtmarksprisbubbla.
Folk bygger hus om tomtmarken inte kostar för mycket. Men det är brist på tomtmark i attraktiva lägen/avstånd till städer och då blir det inte lönsamt bygga nya hus.
Staten måste skaffa fram billigare byggbar mark nära städer så folk kan bygga, då sjunker huspriserna.
Men staten/kommunerna är ju värdelösa på lösa folks problem för de är politiker inte intelektuella.
I en tecknokrati hade man haft lämpligt folk på beslutsposter, men nu handlar det bara om politik och vänskapskoruption.
2016-09-17, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det är inte en bostadsbubbla utan en tomtmarksprisbubbla.
Folk bygger hus om tomtmarken inte kostar för mycket. Men det är brist på tomtmark i attraktiva lägen/avstånd till städer och då blir det inte lönsamt bygga nya hus.
Staten måste skaffa fram billigare byggbar mark nära städer så folk kan bygga, då sjunker huspriserna.
Men staten/kommunerna är ju värdelösa på lösa folks problem för de är politiker inte intelektuella.
I en tecknokrati hade man haft lämpligt folk på beslutsposter, men nu handlar det bara om politik och vänskapskoruption.

På vilket sätt gör en brist på mark att det blir en bubbla?
Tvärtom är det så att när utbudet begränsas leder det till helt motiverade prisökningar.
2016-09-17, 21:08
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
På vilket sätt gör en brist på mark att det blir en bubbla?
Tvärtom är det så att när utbudet begränsas leder det till helt motiverade prisökningar.
Åkermark och skog i utkanten av en stad kostar kanske en hundradel jämfört med tomtmark med bygglov. Då det finns så begränsat med tomtmark blir tomtmarkspriset en bubbla som kan brista om det kommer vettiga politiker. Då faller även huspriser för varför betala 6 miljoner för en gammal villa om du kan bygga en ny för 3-4 miljoner.
2016-09-17, 21:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Åkermark och skog i utkanten av en stad kostar kanske en hundradel jämfört med tomtmark med bygglov. Då det finns så begränsat med tomtmark blir tomtmarkspriset en bubbla som kan brista om det kommer vettiga politiker. Då faller även huspriser för varför betala 6 miljoner för en gammal villa om du kan bygga en ny för 3-4 miljoner.

Självklart kostar attraktiva marker mer än mindre attraktiva, inget konstigt med det men du har en rätt sned tro på hur befintliga hus skulle påverkas av att byggrätter ges till fler områden. Jag har på nära håll sett områden där områden fått ökande byggrätter och detta har inte lett till mindre prisuppgångar än för andra områden under samma tid.
2016-09-17, 21:57
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Självklart kostar attraktiva marker mer än mindre attraktiva, inget konstigt med det men du har en rätt sned tro på hur befintliga hus skulle påverkas av att byggrätter ges till fler områden. Jag har på nära håll sett områden där områden fått ökande byggrätter och detta har inte lett till mindre prisuppgångar än för andra områden under samma tid.
Klart det inte påverkar prisbilden om tomterna kostar 2 miljoner styck som de kan göra numera.
Men om tomterna kosta 200.000 skulle det påverka prisbilden.
2016-09-17, 22:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Klart det inte påverkar prisbilden om tomterna kostar 2 miljoner styck som de kan göra numera.
Men om tomterna kosta 200.000 skulle det påverka prisbilden.

Det låter som du argumenterar emot dig själv nu. Tomter utan byggrätter är betydligt billigare än de med byggrätter som du själv konstaterade och därför stiger tomtpriserna om byggrätter ges, åtminstone om området är attraktivt.
2016-09-18, 21:14
Medlem
Så min personliga teori om upptrissningen av svenska bostadspriser är att banker investerar i sk räntefonder som egentligen är pyramidfonder.
Dessa investerar i bostadsobligationer och backar på så vis upp banklånen till svennebanan. Bankerna med sin stora makt får byggbolagen att öka sina priser för att inte bygga så mycket, och byggherren är glad ändå.
Banken blir gladare ju högre priset blir på bostäderna.
Fondens värde bestäms i slutändan av fastighetspriser och inte någon räntevinst.
Det är fonden som krashar vid nedgång och inte bankerna.
Vad sägs om min teori?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in