2016-09-17, 12:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atato326
Dålig formulering av mig. Jag menar att det går pengar från fattiga till rika. Är det det man vill? Låt pengar gå till de som håller landet på fötter: de som arbetar. Är du emot att ta besparingarna från avskaffandet av ränteavdraget och med dem sänka skatten på arbete?

Menar du att långivarna är fattiga, för det är skatten på deras ränteinkomster som går direkt till låntagarna i form av motsvarande avdragsrätt.
2016-09-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Just nu ligger 2-åriga bostadsobligationer på en ränta på ca -0.206%.

Wow, men varför handlas dessa?
2016-09-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja fram till nu men från vilken tidpunkt frågade jag om vad han hade utgått ifrån, var det så svårt att förstå?
Jo svårt att förstå dig eftersom du till varje pris vill se prisökningar.
Men du som vet så mycket, hur mycket är normalränta enligt dig?
2016-09-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Villapriserna stod i stort sett still under större delen av Alliansenåren. Men det ledde inte till något ras.
Det borde det ha gjort enligt din tro.

Men vad skulle orsaka prisfallet?
* Att boendekostnaderna är för höga?
* Att folk bestämmer sig mangrant för att gå ned i boyta så att vi får massor med tomma bostäder och nyproduktionen haltas?
* Eller vad?

Ni måste på något sätt klargöra vilken underliggande drivkraft som leder till prisfallet.
Ni tenderar att starta med ett prisfall. Det är ungefär som en blind tro på att priserna skall falla.

-------------------------------------------------------------------------
Resonemanget om att priserna är för höga för att en arbetare skulle kunna spara ihop till de under en livstid är tämligen irrelevant. Och kan visas med följande:

Antag en arbetarfamilj i ett köpt hus. Och att grannhuset ägs av ett fastighetsbolag. Och att det senare hyrs ut till en arbetarfamilj med samma inkomster. Denna arbetarfamilj betalar nu boendekostnaderna till fastighetsbolaget i stället.
De båda familjerna betalar ungefär lika boendekostnad. Varför skulle det bli ett problem i ena fallet men inte det andra?

Tror du fått svar minst 10 ggr vad som kan få priserna att rasa, men du vägrar ta det till dig.
2016-09-17, 13:13
Medlem
Och vem köper dem?
Var registreras förlusten?
Det kan ju inte se så bra ut i redovisningar...
2016-09-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Villapriserna stod inte i stort sett still under Alliansenåren, de var dock signifikant lägre då än de är nu. Nuvarande priser har förhoppningar om en framtida ökning inbakat i priset. Det är delvis därför folk inte är rädda för att lägga ett bud 500 000 kr över utgångspriset, de tror att prisökningen har kommit ifatt om ett par år.

På nuvarande nivåer kan inte priset ligga stilla, jag tror inte det i alla fall.
Tittar vi på valueguards villaprisindex så låg det på 135 2007-08 och 144 2013-12. Dvs det hade fladdrat lite fram och tillbaka men i stort sett inte rört sig på över 6 år.
Så nog får man säga att det stod still.
En simpel okulär granskning av prisindex ger ju det. http://www.valueguard.se/sverigevilla

Så under ca 6 år fick småhusägare leva med att priserna inte gick upp. Med dina föreställningar borde det ha rasat.

Citat:
Eftersom i princip samtliga parametrar som trycker priset uppåt är maximerade för närvarande så räcker det med att någon/några av dem förändras. T ex kan ökningen av folkmängden avstanna (mindre köptryck), räntan kan stiga, konjunkturen kan vända, hyresmarknaden bli friare (ökat utbud), byggregler kan luckras upp (gör nybyggnationer billigare), börsen kan gå ner (folk blir fattigare) etc.
Samtliga parametrar = produktionskostnad.
Vet inte varför du menar att de skulle vara maximerade. Du får gärna visa hur du räknat ut det.

Citat:
Kan du ge några exempel på faktorer som kan tillkomma för att trycka priset vidare uppåt?
Facken utpressar till sig löneökningar. Då stiger produktionskostnaden.

Citat:
Den troligaste utlösaren är dock som du skriver, att prisfallet startar med ett prisfall utan logisk utlösande faktor.
Det är på samma nivå som att sitta och vänta på att alla plötsligt skulle komma på att de inte vill ha mobiltelefoner, och åka till tippen och kasta de.
Och när man frågar om varför i all världen folk skulle göra det, så blir svaret att det finns inget speciellt skäl alls.

Du borde själv inse att dina skriverier lyckats ta sig under 0 i trovärdighet.

Citat:
För att familjen som hyr inte riskerar att plötsligt ligga back med 1 miljon. För att familjen som hyr inte riskerar att fastna med kraftigt ökade räntor.
* Familjen som hyr betalar fastighetsbolagets kapitalkostnader. En räntehöjning leder oundvikligen till en hyreshöjning.

* Familjen som hyr får via hyran betala en "försäkringspremie" till fastighetsbolaget för den risken. Fastighetsbolaget kan i teorin försäkra sig. Troligare är väl att de bygger en buffert.

* Familjen som äger skulle kunna avsätta motsvarande summa för att skydda sig (men få gör det i praktiken).
2016-09-17, 13:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo svårt att förstå dig eftersom du till varje pris vill se prisökningar.
Men du som vet så mycket, hur mycket är normalränta enligt dig?

Du försöker som vanligt styra bort från det som diskuterades. Om man talar om historisk ränta får man väl börja med att berätta vilken period man avser, det borde t.o.m. du förstå.
2016-09-17, 13:22
Medlem
Citat:
Du försöker som vanligt styra bort från det som diskuterades. Om man talar om historisk ränta får man väl börja med att berätta vilken period man avser, det borde t.o.m. du förstå.
Du påstår att 4-6% inte är normalränta, eftersom du "vet" detta måste du veta vad en normalränta skall ligga på.
2016-09-17, 13:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du påstår att 4-6% inte är normalränta, eftersom du "vet" detta måste du veta vad en normalränta skall ligga på.

Jag har flera gånger i tråden visat hur statslåneräntan har varit de senaste ca 100 åren, det ger en bra bild av den allmänna räntenivån. Att jag utgår från detta och inte statistik över bolåneräntan beror på att jag inte har tillgång till så lång historik över de verkliga bolåneräntorna och det har nog ingen annan heller men det går att lägga på en marginal på det för att få fram en rimlig bolåneränta över tid.
2016-09-17, 13:32
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger i tråden visat hur statslåneräntan har varit de senaste ca 100 åren, det ger en bra bild av den allmänna räntenivån. Att jag utgår från detta och inte statistik över bolåneräntan beror på att jag inte har tillgång till så lång historik över de verkliga bolåneräntorna och det har nog ingen annan heller men det går att lägga på en marginal på det för att få fram en rimlig bolåneränta över tid.
Statslåneräntan??
Detta är en tråd om bostäder, här snackar vi bolån.
2016-09-17, 13:36
Medlem
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000VJP8&programid=00000000 00

Är det här ett exempel på bostadsobligationer?
De här fonderna, investerar de sedan pengarna på börsen eller?
2016-09-17, 13:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Statslåneräntan??
Detta är en tråd om bostäder, här snackar vi bolån.

Förstod du inte vad jag skrev?
Så svårt var det inte för en normalbegåvad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in