2016-09-16, 16:30
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Turbulent i tråden vilket tyder på osäkerhet?

Vill bara meddela alla i tråden att jag under senaste två månaderna tagit negativa positioner för ca 800 K SEK i svenska banker och fastighetsbolag. Kommer addera ytterligare 300 K SEK under hösten. Jag antar inte att svenska bostadsbubblan spricker, utan jag är mer inne på att hela svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHAR inom kort.

Var inte en förlorare och torska din vinst du gjort på din BR. När det rasar så går det fort

Lycka till
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2016-09-16 kl. 16:36.
2016-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo

Vill bara meddela alla i tråden att jag under senaste två månaderna tagit negativa positioner för ca 800 K SEK i svenska banker och fastighetsbolag. Kommer addera ytterligare 300 K SEK under hösten. Jag antar inte att svenska bostadsbubblan spricker, utan jag är mer inne på att hela svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHAR inom kort.

Var inte en förlorare och torska din vinst du gjort på din BR. När det rasar så går det fort

Lycka till

säg mig några saker, om du kan och vill:

när kommer denna totalkrasch, dvs hur lång tid är "inom kort"? halvår? ett år? tio? tjugo år?

hur långt innan kraschen kommer man kunna förnimma den? ett år? en dag? en timme? en minut? inte alls?

Domedagsprofeter på FB talar tills tungan blöder om olika kollapser men dessa kommer aldrig känns det som...
2016-09-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo

Lycka till
Var har du satt dina 800 tusen någonstans?
2016-09-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a9
säg mig några saker, om du kan och vill:

när kommer denna totalkrasch, dvs hur lång tid är "inom kort"? halvår? ett år? tio? tjugo år?

hur långt innan kraschen kommer man kunna förnimma den? ett år? en dag? en timme? en minut? inte alls?

Domedagsprofeter på FB talar tills tungan blöder om olika kollapser men dessa kommer aldrig känns det som...
Domedagsprofeter? Är ju precis tvärtom , enligt FB så skall allt bara upp, bostäder, börsen, allt skall upp, man kan nästan tro att det är överbelånad arbetarklass som hänger här och måste intala sig själva att de minsann oxå kan bli rika, inga utbildningar, inga möjligheter till avancemang på arbetsmarknaden, det får istället bli trisslotten som skall göra de rika och framgångsrika (deras 12 tusen på börsen, och lägenheten i förorten )
2016-09-16, 17:13
Medlem
Jag tyckte det var intressant med frågan om vi har en bubbla eller ej som frågan lyder i tråden.
Sen om, när eller hur den spricker tycker jag är spekulation.
Men vad säger ni; Om en 1% procentig räntehöjning drar ner julhandeln med 35-40%, då menar jag att vi har en prisbubbla.
Sen om räntan höjs med 1% vet vi inte just nu.
2016-09-16, 17:31
Medlem
En annan intressant tanke är ju att tänka sig scenariot där banker lånar ut pengar till 0% ränta, amorteringsfritt och utan inkomstkrav.
Det måste ju leda till en bubbla..
Vad hade hindrat prisstegringen?

Om vi idag har många förutsättningar för en bubbla, varför har vi då ingen.
Om man lämnar bilen öppen, nycklarna i, olarmad och med full tank blir den väl stulen?
2016-09-16, 17:53
Medlem
om räntan stiger till normala 5-6% kommer det gå rejält neråt många kommer nog gå i personlig kk
2016-09-16, 19:06
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
om räntan stiger till normala 5-6% kommer det gå rejält neråt många kommer nog gå i personlig kk

Varför anser du 5-6% är normal bolåneränta?
2016-09-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Varför anser du 5-6% är normal bolåneränta?

Det vore ju OK
Då kan man få 3-4% ränta på sparpengar och inflation på 2-3%.
Banken tjänar pengar på hederligt sätt.
2016-09-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Domedagsprofeter? Är ju precis tvärtom , enligt FB så skall allt bara upp, bostäder, börsen, allt skall upp, man kan nästan tro att det är överbelånad arbetarklass som hänger här och måste intala sig själva att de minsann oxå kan bli rika, inga utbildningar, inga möjligheter till avancemang på arbetsmarknaden, det får istället bli trisslotten som skall göra de rika och framgångsrika (deras 12 tusen på börsen, och lägenheten i förorten )

Läser man denna tråd så är det 2-3 stycken som tror på fortsatt uppgång och resten på bubbla/krasch. Likaså läser man om bostadsbubbla nästan varje dag i tidningarna. DI har skräcklöpsedlar så fort bostadspriserna backat 1%. Alla pratar om hur högt värderad börsen är och att kraschen kan vara här vilken dag som helst. Har inte hört någon expert på senare år säga att bostäder eller börsen är billig.
Senast redigerad av Kungzholmen 2016-09-16 kl. 21:29.
2016-09-16, 21:35
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför måste det antingen ske en krasch eller raketuppgång? Är inte det mest troliga att det bara stabiliseras på den här nivån som en följd av amorteringskravet. Säg att en person som ville köpa sin första fina lägenhet i sthlm lånar 2 miljoner för att göra det. Innan amorteringskravet behövde han betala 40 000 i ränta och nu behöver han betala 80 000. Det + avgiften är väl vad de flesta klarar av och sätter stopp för uppgången. Varför skulle det krascha och varför skulle det fortsätta upp?
2016-09-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Varför måste det antingen ske en krasch eller raketuppgång? Är inte det mest troliga att det bara stabiliseras på den här nivån som en följd av amorteringskravet. Säg att en person som ville köpa sin första fina lägenhet i sthlm lånar 2 miljoner för att göra det. Innan amorteringskravet behövde han betala 40 000 i ränta och nu behöver han betala 80 000. Det + avgiften är väl vad de flesta klarar av och sätter stopp för uppgången. Varför skulle det krascha och varför skulle det fortsätta upp?

Ja, det ser städat och hanterbart ut ekonomiskt.
Lägenheten skulle nog kunna säljas för 2,3 miljoner om två år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in