2016-09-16, 14:18
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Återigen (jag minns nu att vi haft denna diskussion förut) - hur kan man se någon man inte kan se?

Hovrätten har alltså fel när den säger att det var omöjligt att identifiera någon person vid mordplatsen (motljuset, den korta tiden, chocken etc) ?

Vad baserar du ditt antagande på? Om hon nu såg någon - vilket således inte var möjligt - så påstod hon ju initialt att hon såg två män från Ustasja. Varför hävdar du inte att de var skyldiga?

Jag hittar ingen logik i ditt påstående.

Under snabba förlopp verkar det gå att känna igen
en bekant person medan det är svårt att efteråt
beskriva en obekant person. CP var en obekant
person för LP och därmed svår att beskriva.

Nu fanns andra vittnen som var bekanta med CP
och som borde ha kunnat känna igen honom men
som inte gjorde det. Enligt resonemanget är
då detta en säkrare indikation.

Även om ljuset var dåligt, tiden var kort och
sinnet var skärrat så kunde LP ändå ha sett
en skymt av ansiktet på GM. Poängen är att
detta synintryck snabbt skulle blekna eftersom
det inte kunde kopplas till en känd person.
Citera
2016-09-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Under snabba förlopp verkar det gå att känna igen
en bekant person medan det är svårt att efteråt
beskriva en obekant person. CP var en obekant
person för LP och därmed svår att beskriva.

Nu fanns andra vittnen som var bekanta med CP
och som borde ha kunnat känna igen honom men
som inte gjorde det. Enligt resonemanget är
då detta en säkrare indikation.

Även om ljuset var dåligt, tiden var kort och
sinnet var skärrat så kunde LP ändå ha sett
en skymt av ansiktet på GM. Poängen är att
detta synintryck snabbt skulle blekna eftersom
det inte kunde kopplas till en känd person.

Visst är det så att det inte finns någon saklig anledning att ifrågasätta rättens bedömning av sanningshalt och bevisvärde.

LP borde med sin utbildning kunna förstå detta och likaså ett antal personer som "tror" men att hon och de ändå framhärdar i det absurda kräver sin förklaring och det är svårt att se motiven till det som ädla.
Citera
2016-09-16, 15:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tro är inget argument....... att utbyta teser av tro har inget med saklig debatt att göra och har inget konstruktivt syfte.
Jag presenterade ett tänkbart scenario på ett ödmjukt sätt. Istället för att ljuga och aldrig redovisa källor.

Det är långt ifrån otänkbart att Edquist och Tingström, som så många andra högerextrema, visste att mordet förbereddes och kanske t.o.m. medverkade.
Citera
2016-09-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag presenterade ett tänkbart scenario på ett ödmjukt sätt. Istället för att ljuga och aldrig redovisa källor.

Det är långt ifrån otänkbart att Edquist och Tingström, som så många andra högerextrema, visste att mordet förbereddes och kanske t.o.m. medverkade.

När och hur var Tingström högerextrem? Som vanligt glider du med sanningen för att få ihop ett resonemang. Är det en upprepning av påståendena att en pizzeriaägare var dömd för medlemsskap i P" logen innan ens P" var känt.

Dina teorier går alltså ut på att Tingström stått i maskopi med ett antal högerextrema som kommunicerade med hemliga meddelanden på publika namntavlor som bara du sett i samverkan med fästmön till Olofs son som skickade dolda budskap med presenter (tavlan). De valde en tidpunkt när himlakropparna stod rätt och en symbolisk plats som de drev OP till och där CP väntade med en startpistol för att maskera varifrån skottet verkligen avlossades.

Mig förstå... lysande och övertygande!
Citera
2016-09-16, 16:20
Medlem
Citat:
Återigen (jag minns nu att vi haft denna diskussion förut) - hur kan man se någon man inte kan se?

Hovrätten har alltså fel när den säger att det var omöjligt att identifiera någon person vid mordplatsen (motljuset, den korta tiden, chocken etc) ?

Vad baserar du ditt antagande på? Om hon nu såg någon - vilket således inte var möjligt - så påstod hon ju initialt att hon såg två män från Ustasja. Varför hävdar du inte att de var skyldiga?

Jag hittar ingen logik i ditt påstående.

LP har INTE sagt att hon sett två GM på mordplatsen - det finns inget sådant uttalande - däremot har hon sagt att hon såg två misstänkta figurer i Gamla Stan där den ene kunde ha varit GM.

Eftersom så många felaktigt påstår detta med två GM så tjatar jag om det. OM det skulle vara så att jag har missat nåt skriftligt protokollfört vittnesmål från LP om två GM så vill jag absolut se detta i så fall kan jag ändra mig.

Att sedan ÖB och Ministrar missuppfattar genomgången på Sabb får stå för dom LP har INTE sagt att det är så. Det vore skönt om vi kunde stryka den skrönan
Mvh MB
Citera
2016-09-16, 16:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
LP har INTE sagt att hon sett två GM på mordplatsen - det finns inget sådant uttalande - däremot har hon sagt att hon såg två misstänkta figurer i Gamla Stan där den ene kunde ha varit GM.

Eftersom så många felaktigt påstår detta med två GM så tjatar jag om det. OM det skulle vara så att jag har missat nåt skriftligt protokollfört vittnesmål från LP om två GM så vill jag absolut se detta i så fall kan jag ändra mig.

Att sedan ÖB och Ministrar missuppfattar genomgången på Sabb får stå för dom LP har INTE sagt att det är så. Det vore skönt om vi kunde stryka den skrönan
Mvh MB

Det första rikslarmet som gick ut vid tvåtiden på mordnatten efterlyste två gärningsmän från Ustasja. Rikslarmet var skrivet av polisen Åke Rimborn. Han fick uppdraget att skriva rikslarmet därför att han precis kommit från Sabbatsbergs sjukhus där han som förste polis förhörde LP. Hon uppgav alltså att mordet begicks av två män från Ustasja. Rimborn vidhåller än i dag att hon sa så. LP bör således på mordplatsen ha uppfattat att två gärningsmän var där och att de kom från Ustasja. Man kan alltså fråga sig varför alla pratar om CP som gärningsman. Han var ju inte ens där enligt LP:s initiala vittnesutsaga. Den spontana berättelsen direkt efter en händelse är alltid mest trovärdig, säger alla vittnesexperter.
Citera
2016-09-16, 16:51
Medlem
Citat:
Det första rikslarmet som gick ut vid tvåtiden på mordnatten efterlyste två gärningsmän från Ustasja. Rikslarmet var skrivet av polisen Åke Rimborn. Han fick uppdraget att skriva rikslarmet därför att han precis kommit från Sabbatsbergs sjukhus där han som förste polis förhörde LP. Hon uppgav alltså att mordet begicks av två män från Ustasja. Rimborn vidhåller än i dag att hon sa så. LP bör således på mordplatsen ha uppfattat att två gärningsmän var där och att de kom från Ustasja. Man kan alltså fråga sig varför alla pratar om CP som gärningsman. Han var ju inte ens där enligt LP:s initiala vittnesutsaga. Den spontana berättelsen direkt efter en händelse är alltid mest trovärdig, säger alla vittnesexperter.

Jag vill se protokollet.

Någon timme senare förhördes hon och protokollfördes - där var det bara en GM!
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-16, 16:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jodå, hon och alla andra närvarande kunde se en man som avlägsnade sig efter skottlossningen. Hon som var närmast såg förstås bäst av alla. Resonemangen om motljus och liknande konstruerades för att visa att det fanns ett tillräckligt mått av osäkerhet för att motivera ett frikännande: att det fanns en icke obetydlig sannolikhet att Lisbet Palme kunde ha misstagit sig.

Det är helt förfelat att påstå att det är fastslaget att Lisbet Palme inte kunde se den man som sprang in i gränden efteråt.

Det är så galet att det borde få ett namn, som t.ex. förnekelsesyndrom.

Motljuset konstruerades inte. Motljuset fanns där. Det lyste lampor. Chocken konstruerades inte. Den fanns där. Den korta tiden konstruerades inte. Det var i verkligheten kort tid.

Hovrätten utgick från rådande förutsättningar och gjorde utifrån dessa sin bedömning av LP:s möjligheter att identifiera GM. Självklart såg hon och andra vittnen bakifrån när han sprang in på Tunnelgatan.

Men hon såg inte ansiktet tillräckligt länge och tillräckligt tydligt för att kunna identifiera GM.
Citera
2016-09-16, 18:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När och hur var Tingström högerextrem? Som vanligt glider du med sanningen för att få ihop ett resonemang. Är det en upprepning av påståendena att en pizzeriaägare var dömd för medlemsskap i P" logen innan ens P" var känt.

Dina teorier går alltså ut på att Tingström stått i maskopi med ett antal högerextrema som kommunicerade med hemliga meddelanden på publika namntavlor som bara du sett i samverkan med fästmön till Olofs son som skickade dolda budskap med presenter (tavlan). De valde en tidpunkt när himlakropparna stod rätt och en symbolisk plats som de drev OP till och där CP väntade med en startpistol för att maskera varifrån skottet verkligen avlossades.

Mig förstå... lysande och övertygande!
Nej, det där känner jag inte igen.
Citera
2016-09-16, 18:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Motljuset konstruerades inte. Motljuset fanns där. Det lyste lampor. Chocken konstruerades inte. Den fanns där. Den korta tiden konstruerades inte. Det var i verkligheten kort tid.

Hovrätten utgick från rådande förutsättningar och gjorde utifrån dessa sin bedömning av LP:s möjligheter att identifiera GM. Självklart såg hon och andra vittnen bakifrån när han sprang in på Tunnelgatan.

Men hon såg inte ansiktet tillräckligt länge och tillräckligt tydligt för att kunna identifiera GM.
Vad du tror dig veta mycket. Som t.ex. att Christer Pettersson inte vred på huvudet samtidigt som Lisbet Palme tittade upp. Jag vet nästan ingenting, bara att det inte är omöjligt att det var så.

Och du menar tydligen att hovrätten kom fram till att Christer Pettersson var oskyldig? Men så var det inte, de kom fram till att det kunde vara så att det inte var Christer Pettersson som mördat Olof Palme och då skulle han inte heller dömas. De kom fram till att det saknades tillräcklig bevisning.

Men LP säger sig vara övertygad om att det var CP och i min bok väger hennes uppgifter tyngre än det som du tror dig veta.
Senast redigerad av iesho 2016-09-16 kl. 19:12.
Citera
2016-09-16, 18:54
Avslutad
Finns det några som helst indikationer på ett förestående attentat (försök)mot Olof Palmes liv i ett tidigare skede innan mordet blev verklighet 28/2 1986? T.e.x Östersundsbesöket strax före?
Citera
2016-09-16, 19:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Finns det några som helst indikationer på ett förestående attentat (försök)mot Olof Palmes liv i ett tidigare skede innan mordet blev verklighet 28/2 1986? T.e.x Östersundsbesöket strax före?
Det kom in tips som Säpo ignorerade.

Om du menar att mordet var nära att begås vid ett tidigare tillfälle, så betvivlar jag att något kom fram om det. Utom då möjligen då en av de Palmehatande poliserna antydde att det hade varit ett tillfälle innan, men att Palme då hade klarat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in