2016-09-16, 04:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
På en blogg hittade jag:
Anders var en utmärkt ordförande och jag kom att efter ett mellanspel då Kjell R Hägglöf var ordförande ungefär 1966 (Kjell blev mördad i Colombia när han kom dit som svensk diplomat, en stor tragedi, av några bilskurkar) att bli hans efterträdare.
Det skulle EVENTUELLT kunna vara:
HÄGGLÖF, KJELL H R, bankir,
Sthlm, f i Sthlm 23/2/99 av v häradsh
Richard H o Sigrid Ryding.
DHS 20, anst eng o fr banker 20-22
bankirf :an Rich Hägglöf sed 23 o inneh
sed 33. - V ordf KAK 43-60, ordf
Skand jutespinneri- o väveriab, Sv
metallverken, stift Aktietj sed 58, stynled
SLT m fi bol, fullm i SHK sed 49.
-Fänr A l res 20, underlöjtn 22, löjtn
40. - Utm: RVO, KDDO, KFinlLO.
- Hobbies: konst, jakt, fiske.
Gift 24 m friherrinnan Gunvor Rålamb
f 03, dtr t översten frih Stig R o Ulla
Cederschiöld.
som visserligen var bankir, men hans bror Gunnar Hägglöf var diplomat som bl.a. varit ambassadör i Moskva: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_H%C3%A4ggl%C3%B6f

Av dokumentet http://data.riksdagen.se/fil/8415da2c-2bc7-48cf-a7dc-03a41bb61d8c framgår att mordet skedde 1972 och att mördarna greps men att det dröjde lång tid innan rättegången mot dem inleddes. Intressant historia som kanske handlar om underrättelseverksamhet och kanske har något samband med MOP.

Men tydligen fanns en ambassadsekreterare Kjell Hägglöf, så det kanske inte är samma person?

http://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=d&d=VEST19720817.1.1
Svensk diplomat i Bogota mördad (Sv.--N.)—Dunklet kring mordet på ambassadsekreteraré Kjell Hägglöf i Bogota, sorn sköts till döds i sin bil på en gata i stadén, syfiei! vara på väg att skingras. Tre män anhölls i veckoslutet sorn misstänkta för dådet. Två av dem har enligt TT-Reuter erkänt sin delaktighet. Den tredje, sorn skall ha avlossat skotten, nekar. Kjell Hägglöf skulle inom kort ha atén-än t till Sverige — bl.a. för att fira sin 30-årsdag med familjen i Skåne — innan han tillträdde en ny tjänst, vid ambassaden i Bonn. Inför förflyttningen hade han genom annonser i pressen utbjudit sin bil, en vit Mercedes Benz, till försäljning. Tre män tog kontakt med Hägglöf per telefon och två av dem besökte honom i bans hern dagen före mordet för att diskutera “bilköpet’’- . För att — på männens begäran — göra en “provtur” tog Hägglöf den 17 juli upp dem utanför svenska ambassaden och körde dem genom staden. Enligt de offentliggjorda bekännelserna planerade männen att kidnappa Hägglöf och stjäla hans bil och sedan pressa pengar av den svenske diplomaten “lösen” för fordonet. Då Hägglöf upplysts om detta stoppade han bilén. En av männen avlossade då två revolverskott — det ena sårade svensken och det andra gick ut genom bilrutan. De båda sorn erkänt sin delaktighet har uppgivit att de försökt hjälpa Hägglöf och erbjudit sig att köra honom till sjukhus. Innan de hann göra det återvände den tredje och avlossade det tredje och dödande skottet sorn träffade Hägglöf huvudet. Sedan sprang alla tre från platsen.

Tusen tack, otroligt vad du sniffar upp information, och då har jag faktiskt arbetat med just det professionellt, en eloge till dig.

Tror personligen inte att det kan bindas till MOP, men det har inte tagits upp förr här, och jag vet ingen som grävt mer i det, så det är bra att det får komma upp till ytan och "luftas" ifall ngn läser detta inlägg och kan komma med mer information..
Citera
2016-09-16, 08:41
Medlem
Citat:
Att Lisbet utbrast: "Det ser man väl vem som är alkoholist" var inte att hon försa sig. Hade hon haft en agenda så hade hon självklart hållt inne med den kommentaren. [/b].

Hon har själv sagt att hon ångrar misstaget att hon öppet gjorde reflektionen inte att hon fått förhandsinformation kring vem som var misstänkt. Det var hennes misstag dvs hon brände planen genom att råka avslöja att han hade förhandsinformation. Det är mycket talande att uttrycka sig så.

Jag hade varit mer orolig över att jag fått förhandsinformation och mera ödmjuk. Bakgrunden är enkel till utpekandet. Åklagarna har öppet erkänt att CP hade släppts omedelbart utan det utpekandet. Man hade absolut inget som räckte för att över huvud taget kvarhålla honom eller att fortsätta utreda.

LP:s utpekande är därmed centralt i hela saken. Frågan är bara hur LP övertygades och om hon fick mera hjälp på traven. LP är inte lågbegåvad och bör förstå att se sina uttalanden utifrån och bristerna i dem samt att det uppenbart är saker som formats i efterskott. Men nej hon är som en politiker med handen i syltburken som upprepar ett mantra.
Citera
2016-09-16, 08:51
Medlem
När jag har lite mera tid tänker jag gå in på hur D kom att bli så nära OP så snabbt och vad hans uppgifter som säkerhetsansvarig bestod i och hade för bakgrund. Grunna på det ni. Uppgifter att lösa det pusslet finns där ute.
Citera
2016-09-16, 08:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tusen tack, otroligt vad du sniffar upp information, och då har jag faktiskt arbetat med just det professionellt, en eloge till dig.

Tror personligen inte att det kan bindas till MOP, men det har inte tagits upp förr här, och jag vet ingen som grävt mer i det, så det är bra att det får komma upp till ytan och "luftas" ifall ngn läser detta inlägg och kan komma med mer information..
Jag tror inte heller att mordet på Kjell Hägglöf är relaterat till MOP, men kanske att den för colombianska förhållanden tydligen normala fördröjningen av rättegången mot mördarna spädde på hatet mot Olof Palme, som var statsminister och utsatt för gang stalking.
Citera
2016-09-16, 09:21
Medlem
-Mentalist-s avatar
Citat:
Christer Andersson är svår att placera på Sveavägen bland wt-män och andra besynnerligheter. Ingen har heller sett honom där vad jag vet.

Att ingen har lyckats se CA på mordplatsen med omnejd behöver inte alls betyda att han aldrig befanns sig där. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Citat:
Långt innan Christer Pettersson blev aktuell i utredningen började Lisbet Palme skissa på ett signalement:

1 mars 1986:
40-års åldern, c:a 180 cm, kompakt kropp med kort hals. Mörkt brunaktigt hår.

8 mars 1986:
Mannen hade ett något rundare, fylligare ansikte än fantombilden. Hon uppfattade mannens drag, mun och näsa, som raka. Den korta halsen kunde kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar.

25 mars 1986:
Kort hals, uppdragna axlar, kompakt utseende, ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp.

29 april - 6 maj 1986:
40-års åldern, 180 cm, intensivt stirrande blick, smala tunna läppar, ljus platt överläpp, rak panna, raka ögonbryn, rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt något framskjutet hakparti och markerade kindsidor. Bred över axlarna och spänstig.

Beskrivningarna ovan av den eventuella GM är påfallande lik en viss Christer Andersson: http://palmemordet.eu/wp-content/uploads/2012/09/ACH101.jpeg
I medierna har CA beskrivits som CPs dubbelgångare.

Visserligen är hans passfoto 6 år efter MOP men man kan exempelvis se, att CA till synes saknar hals, det ser mer ut som att huvet sitter direkt på axlarna (själv kan jag säga att på alla mina passfoton så syns i alla fall min långa hals).

Det finns även stora likheter mellan CA´s passfoto och tecknerskans bild på personen hon såg (med 6 års skillnad): http://palmemordet.eu/wp-content/uploads/2012/09/SanneT.png

Den officiella fantombilden som senare offentliggjordes för allmänheten (som enligt mitt tycke, på intet sätt visar några som helst likheter med CP överhuvudtaget): http://www.nyhetsspeilet.no/wp-content/uploads/2016/02/bilde-nr-2-fantombilde.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det omvända måste man göra. Teorier som är till 99% obekräftade måste avföras. Inte ens att aliens sköt OP kan motbevisas till 100%.

När det gäller CP har alla klutar satts till och till slut var man tvugna att erkänna att inte ett gram av värde framkommit som stödjer tesen utan tvärt om dörrar stängts hela tiden. Ingen är ens i närheten så detaljgranskad som CP. Därför måste det avföras.

Att man hänger kvar vid spåret är enbart för att skapa illusioner. Sådana bevis eller hypoteser kan ej prövas rättsligt utan syftar enbart till bedra allmänheten som inte satt sig in i det komplexa ärendet så utredningsmässigt är det slöseri med tid.

Nu skall man inte tolka det jag skrev bokstavligt, utan istället läsa mellan raderna.
De omständigheter som är uppenbart orimliga och därmed omöjliga att bevisa, bör man med sunt förnuft bortse ifrån. Exempelvis; ditt exempel om "aliens", likväl som det är omöjligt att bevisa att det inte finns flygande elefanter.

När det gäller MOP så är det absolut möjligt att det kan vara en komplott eller en mörkläggning från en grupp som utförde MOP; ex. Stay Behind eller andra grupper (personligen tycker jag att det mer lutar åt en ensam GM som på eget bevåg utförde MOP).

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Ja det finns massor med konstigheter runt VG som vi kan trava på hög. Var det bulgarer? Jag hade för mig att det var chilenare? (har ej kollat nu)

Lägg därtill bonden i Sjöbo som väl var far till VG´s dåvarande flickvän som till grannen sagt att Palme skulle skjutas med skott och krut som penetrerade skyddsvästar (nåt sånt)

Ja det finns nog en hel del där att nysta i.
Mvh MB

Själv har jag alltid tyckt att även VG är intressant som en potentiell GM.
Det finns en del märkliga omständigheter kring honom (har dock inte synat honom i sömmarna ännu). Rent spontant tycker jag att han alltför lättvindigt avfördes från utredningen.
Citera
2016-09-16, 09:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hon har själv sagt att hon ångrar misstaget att hon öppet gjorde reflektionen inte att hon fått förhandsinformation kring vem som var misstänkt. Det var hennes misstag dvs hon brände planen genom att råka avslöja att han hade förhandsinformation. Det är mycket talande att uttrycka sig så.

Jag hade varit mer orolig över att jag fått förhandsinformation och mera ödmjuk. Bakgrunden är enkel till utpekandet. Åklagarna har öppet erkänt att CP hade släppts omedelbart utan det utpekandet. Man hade absolut inget som räckte för att över huvud taget kvarhålla honom eller att fortsätta utreda.

LP:s utpekande är därmed centralt i hela saken. Frågan är bara hur LP övertygades och om hon fick mera hjälp på traven. LP är inte lågbegåvad och bör förstå att se sina uttalanden utifrån och bristerna i dem samt att det uppenbart är saker som formats i efterskott. Men nej hon är som en politiker med handen i syltburken som upprepar ett mantra.
Jag antar att det är din tolkning av den information från LP som Ulf Dahlsten framförde på DN-Debatt http://www.dn.se/debatt/den-obekvama-sanningen-om-mordet-pa-olof-palme/
Lisbet Palme var med om flera konfrontationer, inte alla helt välorganiserade. Inför konfrontationen med den misstänkte begärde hon att den skulle ske via video. ”Och så var det han”, berättade hon när hon ringde mig. ”Och nu kommer de inte att tro på mig.”
Om inte får du väl ange källan till att hon sagt att hon ångrade just själva reflektionen.

Jag tolkar det som att hon hört att den gripne var en missbrukare och att hon inte trodde att det var han. Hon hade varit på många konfrontationer och begärde att det skulle bli en videokonfrontation. Hade konfrontationen inte varit så dåligt genomförd och hade hon inte ofrivilligt fått förhandsinformation så hade hennes vittnesmål blivit starkare, vilket hon snabbt insåg.

Dina fantasier om att LP råkade bränna en plan genom att hon inte kunde hålla inne med en reflektion är säger mer om dig än om henne.
Citera
2016-09-16, 09:46
Medlem
Citat:

Dina fantasier om att LP råkade bränna en plan genom att hon inte kunde hålla inne med en reflektion är säger mer om dig än om henne.

Du gör ditt bästa för att försöka blanda bort korten men det funkar dåligt som vanligt

LP har yttrat att det enda hon ångrar är att hon lät undslippa att hon lätt kände igen CP som alkoholist. Aldrig har hon beklagat att hon fått förhandsinformation om misstänkta som hon skulle förväntas peka ut.

D:s uttalanden skall vi nog se i samma ljus som hans andra uttalanden! Dementi och skrönmaskin riktad mot allmänheten inte mot utredningen eller gynnande sakens lösning. Han har också varit med och styrt i kontakterna med LP under vägen.

Förklaring kommer.....
Citera
2016-09-16, 10:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du gör ditt bästa för att försöka blanda bort korten men det funkar dåligt som vanligt

LP har yttrat att det enda hon ångrar är att hon lät undslippa att hon lätt kände igen CP som alkoholist. Aldrig har hon beklagat att hon fått förhandsinformation om misstänkta som hon skulle förväntas peka ut.

D:s uttalanden skall vi nog se i samma ljus som hans andra uttalanden! Dementi och skrönmaskin riktad mot allmänheten inte mot utredningen eller gynnande sakens lösning. Han har också varit med och styrt i kontakterna med LP under vägen.

Förklaring kommer.....
Förklaringen kan du behålla, men att ange en källa till din anklagelse mot LP, det kan du nog inte.

Världen ser mycket annorlunda ut för olika människor beroende på de fördomar vi har. Det kommer sig av att vi dömer andra efter oss själva. En av mina fördomar gör det omöjligt för mig att föreställa mig dig som ödmjuk. I din värld och normalt i åklagares värld så håller man inne med det som talar emot den egna saken. En bra människa däremot redovisar allt.
Senast redigerad av iesho 2016-09-16 kl. 10:07.
Citera
2016-09-16, 10:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Lars Tingström var mannen som övertygade CP att skjuta Palme
Jag skulle snarare tro att Tingström via sina nazikontakter kom i kontakt med planerna på att mörda Olof Palme och att Christer Pettersson genom dessa kontakter kom att spela en viss roll i mordet.

Jag tror att CP använde startpistolen som hittades strax efter mordet. Kanske var det mannen i beige som avlossade de dödande kulorna, men som aldrig jagades eller söktes eftersom alla vittnade om den man som drog till sig uppmärksamhet med smällar och som sedan sprang in i gränden.
Citera
2016-09-16, 10:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jo, han har stor energi att sprida missledande, ovidkommande och i många fall felaktig information. Det har också Sanningsrörelsefolket. Det är långt ifrån att vara konstruktivt. När det upprepas systematiskt om och om igen...vad skall man då tro?

Mycket av det han skrev minns jag själv från det som stod i tidningen från 1970-talet, att han skulle ha kommit på allt det och träffat rätt anser jag i princip osannolikt.
Citera
2016-09-16, 13:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det finns inga argument att bemöta. Att LP av vissa beskrevs som chockad gällde minuterna efter mordet. Iakttagelsen av Christer Pettersson skedde någon sekund efter mordet. Etc!

Formellt sett så dömde HR rätt. Det ska inte räcka till fällande dom. Men därav kan man inte dra slutsatsen att hon såg fel.

Återigen (jag minns nu att vi haft denna diskussion förut) - hur kan man se någon man inte kan se?

Hovrätten har alltså fel när den säger att det var omöjligt att identifiera någon person vid mordplatsen (motljuset, den korta tiden, chocken etc) ?

Vad baserar du ditt antagande på? Om hon nu såg någon - vilket således inte var möjligt - så påstod hon ju initialt att hon såg två män från Ustasja. Varför hävdar du inte att de var skyldiga?

Jag hittar ingen logik i ditt påstående.
Citera
2016-09-16, 13:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Återigen (jag minns nu att vi haft denna diskussion förut) - hur kan man se någon man inte kan se?

Hovrätten har alltså fel när den säger att det var omöjligt att identifiera någon person vid mordplatsen (motljuset, den korta tiden, chocken etc) ?

Vad baserar du ditt antagande på? Om hon nu såg någon - vilket således inte var möjligt - så påstod hon ju initialt att hon såg två män från Ustasja. Varför hävdar du inte att de var skyldiga?

Jag hittar ingen logik i ditt påstående.
Jodå, hon och alla andra närvarande kunde se en man som avlägsnade sig efter skottlossningen. Hon som var närmast såg förstås bäst av alla. Resonemangen om motljus och liknande konstruerades för att visa att det fanns ett tillräckligt mått av osäkerhet för att motivera ett frikännande: att det fanns en icke obetydlig sannolikhet att Lisbet Palme kunde ha misstagit sig.

Det är helt förfelat att påstå att det är fastslaget att Lisbet Palme inte kunde se den man som sprang in i gränden efteråt.

Det är så galet att det borde få ett namn, som t.ex. förnekelsesyndrom.
Senast redigerad av iesho 2016-09-16 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in