Citat:
Ursprungligen postat av
Enzenn
Listan kan göras hur lång som helst. Den ovanstående är inte upprättad i en önskad prioriteringsordning. Orsaken till att jag skriver den beror på ett TT-telegram där man kan läsa bl a följande:
<Ett unikt mål tas upp i Österrike i november. För första gången prövas ett fall i landet där ett barn stämmer sina föräldrar för att de publicerat bilder på sociala medier utan att ha fått något medgivande. Det är en 18-årig kvinna som nu tar sina föräldrar till domstol, skriver The Locals edition i Österrike.
Kvinnan hävdar att hennes liv har blivit eländigt på grund av att föräldrarna sedan 2009 ständigt lagt ut pinsamma och intima barnbilder av henne.>
Utmärkt lista. Och rimligt mål, i synnerhet vad det gäller CH, men också hela den sociala medier-kulturen i stort. Det är väldigt många föräldrar som inte verkar fatta att allt som hamnar på internet kan ses, stannar kvar och slutar vara privat på något vis.
Jag vet inte varför det är så svårt att motstå, känner en förälder som aldrig har direkta bilder på barnen, de är exempelvis ur fokus eller står i sidan av bilden så att man inte kan se deras ansiktsdrag (exempelvis om föräldrarna står vid grillen, så är ungen i den mån det går bortbeskuren på fotot). Det går uppenbarligen att visa att "hej, vi är en glad, grillande småbarnsfamilj!" utan att fotografera sina barn i helfigur när de tultar runt halvnakna och gör "urgulliga, roliga miner".
Jag fattar att man tycker att barn är något oskuldsfullt och vackert, men internet är i många fall en ganska sunkig och otrevlig plats. Och så kommer framtiden, när barnen är stora, hur roliga är dessa bilder för barnen då?
Jag tänker också på K1:s och K2:s pappor. Vad tycker de? Är de helt okej med att CH tar så många bilder (framförallt där barnen inte är särskilt påklädda) och lägger upp på nätet? Har de ens någon talan i CH:s värld...? Jag är beredd att gissa på att de åtminstone inte samtycker till 100% i alla dessa fall och det är ju faktiskt deras barn också.