Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Barnet ser inte döende ut på bilderna, det är din subjektiva bedömning.
Barnet var normalviktigt vid födseln.
Rökning och droger är spekulationer.
Resten är också spekulationer.
Jag tror varken bu eller bä om vad som hänt.
Men det vore trevligt om någon vettig person kunde sammanfatta FAKTA så att vi får en realistisk överblick.
Ja, det är min subjektiva bedömning och jag tycker nog att det framkom tydligt att det var min subjektiva bedömning, iom att jag skrev exakt det. Citat:
"Min bedömning är att det måste vara något fel med barnet på fotona. Hon ser verkligen döende ut och då menar jag på samtliga bilder på Instagram, även före förra veckan. Det är något som inte står rätt till."
Hon vägde ganska precis 3000 gram. Jag skrev att genomsnittet är ca 3500 gram, vilket betyder att hon hade en låg födelsevikt. 3000 gram faller inom normalspannet, ja, vilket jag också skrev. Jag skrev ordagrant att det kan handla om just en normalvariation.
Jag har inte spekulerat angående rökning eller droger, utan beskrev några möjliga orsaker till låg födelsevikt, däribland rökning och droger under graviditeten. Jag nämnde även sjukdom och, som sagt, att det kan röra sig om en normalvariation.
Resten är spekulationer? Så det är spekulationer att flickan stannade extra länge på sjukhuset efter förlossningen? Det är spekulationer att flickan senare blev inlagd igen för att hon fick en ovanlig infektion? Det är spekulationer att hon ytterligare lite senare var förkyld enligt moderns egen utsago? Den fakta jag skrev om frakturer, skakningar och blödningar i hjärnan är också spekulationer, trots att jag tydligt visade att jag berättade hur det är generellt? Det är spekulationer att jag radade upp några saker som redan fastställts via uttalanden från polis, mamman själv, uppgifter i media osv? Ok.
Sen kan jag möjligtvis ha spekulerat lite OCKSÅ, vilket jag själv bestämt påpekade och på intet sätt hävdade var fakta.
Här kommer en repris på mitt tidigare inlägg. Ta och läs igenom det igen, vettja:
Citat:
Ursprungligen postat av
BrainOfSheldon
Jag har följt tråden, sett alla foton som länkats och läst det som skrivits i media.
Det är ju litet av ett udda fall. Sannolikt sitter åklagaren på väldigt mycket mer info än vad vi fått ta del av, för annars makar det ingen sense.
Min bedömning är att det måste vara något fel med barnet på fotona. Hon ser verkligen döende ut och då menar jag på samtliga bilder på Instagram, även före förra veckan. Det är något som inte står rätt till.
Jag vet inte om hon var fullgången, eller föddes tidigt, men hon vägde ungefär ett halvkilo mindre än en genomsnittlig bebis i vecka 39+6 (beräknad förlossning, för de som inte vet). Det kan definitivt vara en normalvariation, men det kan också bero på rökning eller andra droger under graviditeten, eller att barnet inte är friskt.
Hon blev kvar ganska länge efter förlossningen, innan de fick komma hem, om jag förstått det rätt. Normalt för första barnet idag är att man åker hem inom 0-3 dygn. Det här barnet var kvar en vecka, om jag inte missuppfattat. Då återstår bara 3 veckor. under dessa 3 veckor hann hon med att få en spottkörtelinflammation (tämligen ovanligt och nyfödda som drabbas brukar ofta ha någon annan underliggande avvikelse/sjukdom) och bli inlagd på sjukhus och få vård och sen efter detta hann hon med en förkylning också. Dessa saker ihop med att flickan är uppenbart blek, slö och underviktig, väcker tankar och frågor.
Det vi vet är att vårdpersonal slagit larm och att föräldrarna är misstänkta pga att flickan haft skador som hon fått något/några dygn före dess att föräldrarna tog henne till sjukhuset. Vi vet inte vilken typ av skada/skador.
Föräldrarna försvarar sig med att de anser att de tagit hand om sin dotter på ett bra sett och det gör ju att man gärna vill misstänka att det kanske funnits någon fraktur eller inre blödning, som föräldrarna menar att de har missat. Flickan såg som sagt väldigt slö och sjuk ut, så det är inte alls säkert att hon gråtit eller visat tydliga tecken på att hon led, helt enkelt för att hon saknat energin till att göra det.
En fraktur eller blödning hos ett litet spädbarn uppstår oftast pga misshandel, men MÅSTE inte göra det. Om det här nu var ett sjukt och klent barn så kanske hon helt enkelt bara var väldigt skör, eller att föräldrarna varit oavsiktligt klumpiga.
Det KAN handla om misshandel, exempelvis en skakning och att de inte sökt vård först för att de uppfattade som att de haft tur och att det inte "hände något" för att flickan bara blev tyst och slö efteråt och inte visade tecken på att ha tagit skada. Det är absolut inget konstigt med att effekterna av en skakning inte visar sig förrän timmar-dagar senare. Tvärt om. Hon kan ha haft en inre svullnad/blödning i hjärnan och när trycket blev för högt, alternativt att något brast, så slutade hon andas. DÅ blev det fart på föräldrarna som utförde HLR och ringde ambulans.
På sjukhuset försökte man rädda flickans liv och föräldrarna var först inte misstänkta. Mamman skrev ju på Facebook (eller var det var) att flickan skulle skickas på MR (slarvigt kallat "magnetröntgen", fast det inte är röntgen) och någon gång efter detta så fattade vårdpersonal misstankar och anmälde. Därför är det ju högst troligt att det rörde sig om just en blödning i hjärnan, vilket upptäcktes på MR:en och då kunde man även konstatera att blödningen inte var dagsfärsk.