2016-09-15, 11:32
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grem84
Eftersom brottsrubriceringen är "misstänkt mord" så känns det inte som att de kan ha råkat tappa henne och inte sökt vård i tid, eller att hon inte fått tillräckligt med mat och blivit uttorkad/svultit ihjäl.
Hade det varit något av ovanstående borde rubriceringen varit "vållande till annans död".
Någon som vet om nån tidigare dom i Shaken baby syndrome? Tänkte om personen ifråga blivit dömd för mord eller vållande i de fallen?

2003 var det en pappa som blev dömd för SBS - grovt vållande till annans död och grov misshandel. 5 års fängelse.
Citera
2016-09-15, 11:34
Medlem
ace_secs avatar
Var tredje dag utsätts ett spädbarn för misshandel av en förälder, enligt Rädda Barnen.

Skakade barn, eller "shaken baby syndrome", är efter plötslig spädbarnsdöd den vanligaste dödsorsaken bland bebisar upp till sex månader gamla.
Citera
2016-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Då har de alltså underlåtit att söka vård för henne, därav rubriceringen? Men det kan ju ha olika förklaringar. Okunskap, eller att de inte reagerat. Jag kan inte tro att båda föräldrar planerat att svälta henne Liksom varför skulle man göra det? Nej, jag tror att detta handlar om något annat. Men å andra sidan, vad vet man vad mamman hittar på när mannen går till jobbet..ensam med den lilla osv...ushc usch. Jag känner mig beklämd.

Fast om de "bara" låtit bli att söka vård för flickan så borde det inte vara misstänkt mord tycker jag, ett mord är ju planerat för att någon ska dö.
Även dråp borde ju vara en mer passande brottsrubriceringen om så är fallet.
Det var det jag menade att något hemskt måste ha hänt med flickan med tanke på att de säger mord...😢
Citera
2016-09-15, 11:42
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herre-Gud
Sedan att barn kan vara otröstliga i 7 timmar som vissa här inte ser som konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av virrpotta
kan det principiellt vara kolik som gjort att hon skrek i 7 timmar.

Men kom igen nu folket! otröstlig är inte synonymt med skrik.

Det är en trådsanning att barnet skrikit i 7 timmar vid ett tillfälle. Det enda det bygger på är att modern på en bild på Instagram skrivit följande:
Idag är hon lite otröstlig men efter 7 timmar så somnar hon äntligen!
Jag upprepar: lite otröstlig
https://www.instagram.com/p/BJ0AhMRBgr5/?taken-by=abrahamssonerika
Citera
2016-09-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus

Det är en trådsanning att barnet skrikit i 7 timmar vid ett tillfälle. Det enda det bygger på är att modern på en bild på Instagram skrivit följande:

Tror inte man är lite otröslig när det tagit 7 h? :/
Citera
2016-09-15, 11:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag frågar dej som är kunnig på terminologi och formuleringar vid brottsmål:
När det polis eller åklagare säjer "i hemmet eller dess närhet" menar man det bokstavligt, alltså kan det ha ägt rum just utanför huset eller i tvättstugan och inte två kilometer bort eller är det ett vanligt sätt att uttrycka sej när man misstänker brott i hemmet?
Det finns ingen fastlagd definition utan handlar mer om vad åklagaren själv lägger i din.
När man hittat försvunna eller döda i närheten av hemmet så kan det ju vara både precis utanför huset och en längre sträcka.
Och den här åklagaren är ju minst sagt luddig i sin formulering rakt igenom.
Citera
2016-09-15, 11:45
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Tror inte man är lite otröslig när det tagit 7 h? :/
Och vad är det som tagit 7h enligt din tolkning?
Citera
2016-09-15, 11:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Jo, extremt. BVCs kurvor är från 70-talet då antalet ammande barn i Sverige var som absolut lägst. Ammade barn har inte samma kurvor som flaskmatade barn, men det skiter BVC i och rekommenderar ersättning till barn som inte följer kurvorna alldeles för tidigt vilket leder till att mjölkproduktionen hos mamman blir mindre och mindre. Det är en stor anledning till att så få ammar mer än 3-4 månader.

Källa: Har precis fått en bebis och spenderar överdrivet mycket tid i grupper på facebook där alla vittnar om exakt samma sak.

Och för er som påstår att man inte har tid att sitta på sociala medier när man är nybliven förälder... What? De första tre månaderna i ett barns liv går ut på att äta. Jag kunde lätt sitta fast i soffan i 3-4 timmar och bara amma, eller så somnade barnet ÄNTLIGEN och då vågade man inte flytta sig. Det enda man gör är ju att surfa på mobilen/kolla netflix.

Korrekt, läste två böcker om dagen när jag ammade. Man satt där man satt helt enkelt.
Citera
2016-09-15, 11:49
Bannlyst
Läst tråden. Pappans missbruk har slagit i taket före, under och efter graviditeten. Mamman blivit helt
perplex av situationen, då av hennes eget sug efter droger, okunskap, dålig hälsa/allmäntillstånd.

Mest troligt har pappan slängt barnet i golvet i ett rus eller abstinenstillstånd. Mamman går ännu djupare in
i trauma (jmr. Psykos) därav dröjer det flera dygn.

Edit: spädbarnet ser döende ut på alla bilder. Krävdes då
lite att släcka lyset helt. Så här kommer framtiden att se ut gott folk.

Dagens unga kvinnor är en skam, hur i helvete illa har 60-talisterna skött uppfostran till barnen dom fick på nittiotalet. Blir så upprörd. På den tiden fanns ju inte ens det kaozsamhälle vi har idag, skämmes alla inblandade.
Senast redigerad av speedskater 2016-09-15 kl. 11:58.
Citera
2016-09-15, 11:50
Medlem
Citat:
Och vad är det som tagit 7h enligt din tolkning?

Har själv snart 4 barn som jag skrivit tidigare och jag kan tycka från min egna erfarenhet att det låter lite skumt att ett barn ska ha varit lite otröstlig så pass länge. Då kan möjligheten vara att barnet t ex nu haft kolik, varit väldigt hungrigt, övertrött, varm eller kall osv. Men det är bara vad jag tror och känner från mina år som mamma men som sagt vet jag ju inte vad hon menade med inlägget eller vad hon tolkar lite otröstlig som.

Som sagt var mer en fundering utifrån min egen erfarenhet av barn
Citera
2016-09-15, 12:00
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Tack för detta.

Som sagt, detta verkar konstigt när man ser föräldrarna. Dock ser barnet sjukt och olyckligt ut. Inte normalt att på en enda bild inte åtminstone lite glans, liv leende finns?!

Jaag hoppas och ber om att föräldrarna gjort sitt bästa men att flickan varit sjuk på nåt sätt men att de inte uppfattat det förrän det varit för sent.

Barnet var alltså en månad. Barn brukar börja ge svarsleenden runt sex veckor, innan dess är det bara reflexer (eller magont...) och tämligen svårt att fånga på bild.
Citera
2016-09-15, 12:00
Avslutad
Citat:

Precis.
Det framgår inte att barnet skrikit oavbrutet i 7 timmar. Folk fantiserar och refererar till sina egna barn hejvilt, vilket inte hör hit. Det har gått rundgång i tråden och samma saker ältas om och om igen. Trist.

Även märkligt att det övervägande fokuseras på mamman och vad hon eventuellt har gjort. Pappan är ju också häktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in