2016-09-15, 04:10
Medlem
Jag har haft mamman som vän på facebook i ett par år. Hon och hennes kille verkade av vad man kunde se där uppriktigt lyckliga över att få bli föräldrar. Min första tanke när jag läste om detta var att det var ett stort misstag.

MEN hon är duktig på att fota och har alltid bara lagt upp "fina" bilder. Något jag från första bilden på deras bebis reagerat över är att de känns obehagliga och ledsna. I mina ögon ser bebisen inte okej ut på en enda bild hon postat. Med tanke på att hon kan fota borde bilderna visat ett nöjt, mätt och välmående barn.

Sedan att barn kan vara otröstliga i 7 timmar som vissa här inte ser som konstigt. Jo jag tycker det låter konstigt! Kolik brukar visa sig runt 3 månader.
Är bebisen bara några veckor gammal och stl 50 fortfarande är för stort så är det verkligen en pytteliten bebis, som bara borde orka sova och äta. Jag tror de svultit barnet. Att det varit hungrig konstant. Kan nästan ana det av bilderna och av vad hon skrivit.
Jag tror de förutom andra inre skador även upptäckt att hon är helt tom på mat.

Men detta är bara mina egna teorier. Känslan jag hade först har efter att ha kollat på hennes bilder igen och läst vad som hittills framkommit bytts ut till obehagskänslor och en övertygelse att något inte stått rätt till med dem och bebisen.

(Fynden polisen hittat i lägenheten skulle kunna vara droger tänker jag också.)
Citera
2016-09-15, 04:38
Medlem
ace_secs avatar
Drivkrafter bakom att döda sitt eget barn

Marianne Kristiansson, överläkare vid Rättsmedicinalverket och professor vid Karolinska institutet säger att drivkrafterna ser olika ut.
Citat:
— När det gäller mödrar kan det handla om extremt deprimerade och väldigt sjuka, nästan psykotiska mödrar som tar livet av sina barn. Vid de här tillfällena brukar barnen vara ganska små.

Citat:
— En annan grupp är barn som befinner sig i bekymmersamma miljöer. Med kanske alkohol och narkotika med i bilden. Vanvård och brist på omhändertagande. Man misshandlar barnet och plötsligt blir det så allvarligt att barnet dör.

Citat:
— Ytterligare ett skäl kan vara hämnd från någon förälders sida.Då är det oftast en manlig förövare som hämnas på modern i samband med en separation genom att döda barnet.

Bland de tre vanligaste orsakerna ser vi depression/psykisk ohälsa, vanvård/missbruk, samt hämnd från ena föräldern.
Citera
2016-09-15, 04:53
Medlem
Jag tror i detta fall på alkohol och droger.
Citera
2016-09-15, 05:01
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herre-Gud
Jag tror i detta fall på alkohol och droger.

Finns det en historik av det hos någon av föräldrarna?
Citera
2016-09-15, 05:28
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Jag har haft mamman som vän på facebook i ett par år. Hon och hennes kille verkade av vad man kunde se där uppriktigt lyckliga över att få bli föräldrar. Min första tanke när jag läste om detta var att det var ett stort misstag.

MEN hon är duktig på att fota och har alltid bara lagt upp "fina" bilder. Något jag från första bilden på deras bebis reagerat över är att de känns obehagliga och ledsna. I mina ögon ser bebisen inte okej ut på en enda bild hon postat. Med tanke på att hon kan fota borde bilderna visat ett nöjt, mätt och välmående barn.

Sedan att barn kan vara otröstliga i 7 timmar som vissa här inte ser som konstigt. Jo jag tycker det låter konstigt! Kolik brukar visa sig runt 3 månader.
Är bebisen bara några veckor gammal och stl 50 fortfarande är för stort så är det verkligen en pytteliten bebis, som bara borde orka sova och äta. Jag tror de svultit barnet. Att det varit hungrig konstant. Kan nästan ana det av bilderna och av vad hon skrivit.

Men detta är bara mina egna teorier. Känslan jag hade först har efter att ha kollat på hennes bilder igen och läst vad som hittills framkommit bytts ut till obehagskänslor och en övertygelse att något inte stått rätt till med dem och bebisen.

Har du mer på fötterna om droger?
Citera
2016-09-15, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Finns det en historik av det hos någon av föräldrarna?

Jag vet inte men pappan hade ju en hel del missbrukande vänner.
Det är förvånansvärt hur många som tar både det ena och det andra som du aldrig skulle misstänka hålla på med sådan skit.
Och den självklara alkoholen. Det är väl mer regel än undantag att alkoholen plockas fram när fredagkvällen kommer. Kanske inte hos en nybliven mamma men pappan? Inte helt omöjligt. Och en ledsen bebis, föräldrar med sömnbrist och något sådant i bilden så kan det lätt slå slint tänker jag.

(Nu var det ju inte en fredag detta skulle hänt men du fattar min poäng med alkoholen?)
Citera
2016-09-15, 07:08
Medlem
virrpottas avatar
Citat:

Nä, där har du fel. Kolik brukar visa sig runt 3 veckor och vara i 3 månader. Så om bebisen är 4 veckor gammal, kan det principiellt vara kolik som gjort att hon skrek i 7 timmar. Men det som talar emot kolik är att kolikbarn, trots magknip, äter ordentligt och går upp i vikt som det ska. Den här flickan såg väldigt tunn och liten ut på bilderna.
Så jag håller med dig i princip. Jag tror också att den stackars tösen har svultit. Vet man om hon blev ammad eller om de matade med nappflaska?
Citera
2016-09-15, 07:45
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Drivkrafter bakom att döda sitt eget barn

Marianne Kristiansson, överläkare vid Rättsmedicinalverket och professor vid Karolinska institutet säger att drivkrafterna ser olika ut.

Bland de tre vanligaste orsakerna ser vi depression/psykisk ohälsa, vanvård/missbruk, samt hämnd från ena föräldern.

Hon verkar veta vad hon pratar om. Postpartum depression borde vara den troligaste orsaken.

Citat:
Postpartum depression can interfere with normal maternal-infant bonding and adversely affect child development. Postpartum depression may lead mothers to be inconsistent with childcare.Children of mothers with PPD have been found to have higher rates of emotional problems, behavioral problems, psychiatric diagnoses (such as oppositional defiant disorder and conduct disorder), and hyperactivity.

In rare cases, or about 1 to 2 per 1,000, the postpartum depression appears as postpartum psychosis which may adversely affect the infant's health. In these, or among women with a history of previous psychiatric hospital admissions, infanticide may occur

https://en.wikipedia.org/wiki/Postpartum_depression#Parent-infant_relationship
Citera
2016-09-15, 07:54
Medlem
FilleFilurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Bilder som läggs upp behöver dock inte vara dagsfärska.

Nej absolut inte. Jag syftade mer på de som suttit och tittat på bilderna och "hittat" blåmärken, jack i huvudet, svullnader... inga leende mm.
Jag tror att ibland skenar fantasin iväg för att man så himla gärna vill hitta fel.
Citera
2016-09-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virrpotta
Nä, där har du fel. Kolik brukar visa sig runt 3 veckor och vara i 3 månader. Så om bebisen är 4 veckor gammal, kan det principiellt vara kolik som gjort att hon skrek i 7 timmar. Men det som talar emot kolik är att kolikbarn, trots magknip, äter ordentligt och går upp i vikt som det ska. Den här flickan såg väldigt tunn och liten ut på bilderna.
Så jag håller med dig i princip. Jag tror också att den stackars tösen har svultit. Vet man om hon blev ammad eller om de matade med nappflaska?

Aah my mistake. Så är det ja.

Hon hade amningsbh på sig på någon bild. Med tanke på hur bebisen såg ut fick hon nog ingen extra ersättning.
Citera
2016-09-15, 08:36
Medlem
Citat:

Hon hade amningsbh på sig på någon bild. Med tanke på hur bebisen såg ut fick hon nog ingen extra ersättning.

Är inte BVC väldigt snabba med att rekommendera tillägg numera?
Citera
2016-09-15, 08:50
Medlem
bananapanss avatar
Citat:

Har ammingsbh nu.. Onödigt att köpa nya bhhar under graviditeten för att tuttarna har växt sig dubbelt så stora, onödigt dyrt mao så kan lika gärna köpa dessa redan innan BF, vet dock inte alls om jag kommer att kunna amma.. Så det finns ju fler förklaringar till att man bär amningsbh De är sjukt sköna också!

Min morsa igår : Du grät otröstligt en gång som baby.. Länge.. I 45 MINUTER!

7 timmar.. Babyn måste ha varit hungrigt? Eller haft ont..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in