Citat:
Jag är inte så bra på det juridiska, överklagande av häktning och sådant. Men visst, det får man anta att de (ÅK + Polis) inte i onödan släpper info om utredningsläget till de misstänkta.Vad vi vet har inte 18-åringen begärt omprövning av häktningsbeslutet men vad vi nästan
kan ta förgivet är att informationen vad den ene säger om den andre inte ännu
så här tidigt in i utredningen hoppar fritt mellan rummen. Det har jag mycket svårt att tro.
Sen är det ju helt omöjligt att veta vad försvaret har att komma med, vi har ingen aning
om på vilka grunder häktningen gick hem. Frågan är om försvaret ens vet på vilka grunder
då häktningsframställan sällan och aldrig utvecklas destomer.
Formuläret är i stort sett färdigt att bara kryssa i för en domare med dom
traditionella punkterna flyktfara, kollusionsfara och recidivfara och självklart ett
kryss till framför restriktioner. Utöver det blir det endast en par fria
meningar, ytterst få om häktningsgrunden. Mer än så behövs inte och på detta
lilla är det riktigt svårt att överklaga för att inte säga så gott som omöjligt för försvaret.
Visst några meningar till fick väl JM muntligen i häktningsframställan men vad vet
vi ju inte, inte heller vet vi om ÅK behövde bestryka sina påståenden destomer men
summa summarum är det skitsvårt att överklaga en häktning. Visst har JM med Amanda
inväntat något "konkret" här kan man ana då överklagandet inte skedde direkt vilket
brukar vara det vanliga men att det "konkreta" skulle vara någon "ord-mot-ord" scenario
JM och 18-åringen emellan tror jag inte. Inte så här tidigt.
När ÅK anhåller och den/dom första häktningarna sker fattar väl alla att objektiviteten
inte kan hållas på överhuvudtaget och något tal om att man arbetar brett finns inte på kartan
utan det är all in på dom anhållna och häktade som gäller, ÅK jobbar mot klockan vilket
självklart inskränker objektiviteten till fullo. Men inte helt omöjligt att försvaret
trots detta bedrövliga tillvägagångssätt i början av en utredning fått tillgång till något
"intressant" från säg NFC men högst troligt avslår HR detta "intressanta"..
Fahlander var ju mån att påtala att man inväntade IP-svar ännu så det är
nog på Åklagarna Hovrätten lyssnar, inte på JM men om någon dag vet vi,
häktningsöverklagningar brukar gå snabbt. Avslås tar inte länge att skriva
för HR så att säga. . . .
kan ta förgivet är att informationen vad den ene säger om den andre inte ännu
så här tidigt in i utredningen hoppar fritt mellan rummen. Det har jag mycket svårt att tro.
Sen är det ju helt omöjligt att veta vad försvaret har att komma med, vi har ingen aning
om på vilka grunder häktningen gick hem. Frågan är om försvaret ens vet på vilka grunder
då häktningsframställan sällan och aldrig utvecklas destomer.
Formuläret är i stort sett färdigt att bara kryssa i för en domare med dom
traditionella punkterna flyktfara, kollusionsfara och recidivfara och självklart ett
kryss till framför restriktioner. Utöver det blir det endast en par fria
meningar, ytterst få om häktningsgrunden. Mer än så behövs inte och på detta
lilla är det riktigt svårt att överklaga för att inte säga så gott som omöjligt för försvaret.
Visst några meningar till fick väl JM muntligen i häktningsframställan men vad vet
vi ju inte, inte heller vet vi om ÅK behövde bestryka sina påståenden destomer men
summa summarum är det skitsvårt att överklaga en häktning. Visst har JM med Amanda
inväntat något "konkret" här kan man ana då överklagandet inte skedde direkt vilket
brukar vara det vanliga men att det "konkreta" skulle vara någon "ord-mot-ord" scenario
JM och 18-åringen emellan tror jag inte. Inte så här tidigt.
När ÅK anhåller och den/dom första häktningarna sker fattar väl alla att objektiviteten
inte kan hållas på överhuvudtaget och något tal om att man arbetar brett finns inte på kartan
utan det är all in på dom anhållna och häktade som gäller, ÅK jobbar mot klockan vilket
självklart inskränker objektiviteten till fullo. Men inte helt omöjligt att försvaret
trots detta bedrövliga tillvägagångssätt i början av en utredning fått tillgång till något
"intressant" från säg NFC men högst troligt avslår HR detta "intressanta"..
Fahlander var ju mån att påtala att man inväntade IP-svar ännu så det är
nog på Åklagarna Hovrätten lyssnar, inte på JM men om någon dag vet vi,
häktningsöverklagningar brukar gå snabbt. Avslås tar inte länge att skriva
för HR så att säga. . . .
Det jag tänker på är den psykologiska inverkan som dels ensamhetens kranka blekhet dels (förhoppningsvis) skickliga förhörsledare kan ha. De kan ju vara lite manipulativa och skapa en känsla/misstanke att den andra kan ha pratat.
Om han sitter där och knappt har någon levande människa att prata med större delen av dygnet, då kan det bli som Stockholmssyndromet tänker jag att han längtar att få prata och ty sig till någon.
De kan agera snälla och förstående, och förmedla känslan att "Vi förstår att du har blivit inlurad i det här, det är inte ditt fel egentligen, lätta ditt hjärta nu så blir allt bra". De kan fråga om och om, få honom att trassla in sig o sv.
Att han gjort lite olagligheter tidigare kan vi kanske utgå ifrån då de andra i Afgan-communityn är rädda för honom. Men har han varit i närkontakt med rättvisan? Har han varit häktad? Suttit i långa förhör? Fått något fängelsestraff? Har han det så tar jag tillbaka - en rutinerad kan lättare stå emot. Men om situationen är helt ny, då tror jag hans ungdom kan spela in. (Häktnings)Tiden känns också längre för en ungdom.
Har hört inspelningar av förhör från någon annan högprofilerad mordutredning. De där förhörsledarna kan låta mysiga som om de vore den misstänktes snälla kurator. Tror det kan vara mycket svårt för en isolerad häktad att stå emot i längden. Sen kan de ju bluffa och ge intryck av att den medmisstänkte pratat. De kanske inte får ljuga rakt ut om det? Men de kan ju ge sken av att veta saker som de bara gissar, tänker jag.
Ja, allt detta är min fria spekulation förstås. Och kanske önsketänkande.
EDIT: Dessutom, Älsklings ålder gör väl att straffet ändå skulle bli relativt kort. Han kan komma ut och ha sitt liv framför sig. Vad tror ni advokaten ger för råd i det läget?
Att han skulle kunna samarbeta, ta ett par års straff och terapi. Vad är det längsta en 18-åring kan riskera? Hans fallhöjd är, antar jag, betydligt lägre än en medelålders kvinnlig socionom/mamma/företagare/medelklasskvinna.
Senast redigerad av TigerKid 2016-09-14 kl. 12:29.
Senast redigerad av TigerKid 2016-09-14 kl. 12:29.