2016-09-14, 12:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vad vi vet har inte 18-åringen begärt omprövning av häktningsbeslutet men vad vi nästan
kan ta förgivet är att informationen vad den ene säger om den andre inte ännu
så här tidigt in i utredningen hoppar fritt mellan rummen. Det har jag mycket svårt att tro.

Sen är det ju helt omöjligt att veta vad försvaret har att komma med, vi har ingen aning
om på vilka grunder häktningen gick hem. Frågan är om försvaret ens vet på vilka grunder
då häktningsframställan sällan och aldrig utvecklas destomer.

Formuläret är i stort sett färdigt att bara kryssa i för en domare med dom
traditionella punkterna flyktfara, kollusionsfara och recidivfara och självklart ett
kryss till framför restriktioner. Utöver det blir det endast en par fria
meningar, ytterst få om häktningsgrunden. Mer än så behövs inte och på detta
lilla är det riktigt svårt att överklaga för att inte säga så gott som omöjligt för försvaret.

Visst några meningar till fick väl JM muntligen i häktningsframställan men vad vet
vi ju inte, inte heller vet vi om ÅK behövde bestryka sina påståenden destomer men
summa summarum är det skitsvårt att överklaga en häktning. Visst har JM med Amanda
inväntat något "konkret" här kan man ana då överklagandet inte skedde direkt vilket
brukar vara det vanliga men att det "konkreta" skulle vara någon "ord-mot-ord" scenario
JM och 18-åringen emellan tror jag inte. Inte så här tidigt.

När ÅK anhåller och den/dom första häktningarna sker fattar väl alla att objektiviteten
inte kan hållas på överhuvudtaget och något tal om att man arbetar brett finns inte på kartan
utan det är all in på dom anhållna och häktade som gäller, ÅK jobbar mot klockan vilket
självklart inskränker objektiviteten till fullo. Men inte helt omöjligt att försvaret
trots detta bedrövliga tillvägagångssätt i början av en utredning fått tillgång till något
"intressant" från säg NFC men högst troligt avslår HR detta "intressanta"..

Fahlander var ju mån att påtala att man inväntade IP-svar ännu så det är
nog på Åklagarna Hovrätten lyssnar, inte på JM men om någon dag vet vi,
häktningsöverklagningar brukar gå snabbt. Avslås tar inte länge att skriva
för HR så att säga. . . .
Jag är inte så bra på det juridiska, överklagande av häktning och sådant. Men visst, det får man anta att de (ÅK + Polis) inte i onödan släpper info om utredningsläget till de misstänkta.

Det jag tänker på är den psykologiska inverkan som dels ensamhetens kranka blekhet dels (förhoppningsvis) skickliga förhörsledare kan ha. De kan ju vara lite manipulativa och skapa en känsla/misstanke att den andra kan ha pratat.

Om han sitter där och knappt har någon levande människa att prata med större delen av dygnet, då kan det bli som Stockholmssyndromet tänker jag att han längtar att få prata och ty sig till någon.

De kan agera snälla och förstående, och förmedla känslan att "Vi förstår att du har blivit inlurad i det här, det är inte ditt fel egentligen, lätta ditt hjärta nu så blir allt bra". De kan fråga om och om, få honom att trassla in sig o sv.

Att han gjort lite olagligheter tidigare kan vi kanske utgå ifrån då de andra i Afgan-communityn är rädda för honom. Men har han varit i närkontakt med rättvisan? Har han varit häktad? Suttit i långa förhör? Fått något fängelsestraff? Har han det så tar jag tillbaka - en rutinerad kan lättare stå emot. Men om situationen är helt ny, då tror jag hans ungdom kan spela in. (Häktnings)Tiden känns också längre för en ungdom.

Har hört inspelningar av förhör från någon annan högprofilerad mordutredning. De där förhörsledarna kan låta mysiga som om de vore den misstänktes snälla kurator. Tror det kan vara mycket svårt för en isolerad häktad att stå emot i längden. Sen kan de ju bluffa och ge intryck av att den medmisstänkte pratat. De kanske inte får ljuga rakt ut om det? Men de kan ju ge sken av att veta saker som de bara gissar, tänker jag.

Ja, allt detta är min fria spekulation förstås. Och kanske önsketänkande.

EDIT: Dessutom, Älsklings ålder gör väl att straffet ändå skulle bli relativt kort. Han kan komma ut och ha sitt liv framför sig. Vad tror ni advokaten ger för råd i det läget?

Att han skulle kunna samarbeta, ta ett par års straff och terapi. Vad är det längsta en 18-åring kan riskera? Hans fallhöjd är, antar jag, betydligt lägre än en medelålders kvinnlig socionom/mamma/företagare/medelklasskvinna.
Senast redigerad av TigerKid 2016-09-14 kl. 12:29.
Citera
2016-09-14, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag är inte så bra på det juridiska, överklagande av häktning och sådant. Men visst, det får man anta att de (ÅK + Polis) inte i onödan släpper info om utredningsläget till de misstänkta.

Det jag tänker på är den psykologiska inverkan som dels ensamhetens kranka blekhet dels (förhoppningsvis) skickliga förhörsledare kan ha. De kan ju vara lite manipulativa och skapa en känsla/misstanke att den andra kan ha pratat.

Om han sitter där och knappt har någon levande människa att prata med större delen av dygnet, då kan det bli som Stockholmssyndromet tänker jag att han längtar att få prata och ty sig till någon.

De kan agera snälla och förstående, och förmedla känslan att "Vi förstår att du har blivit inlurad i det här, det är inte ditt fel egentligen, lätta ditt hjärta nu så blir allt bra". De kan fråga om och om, få honom att trassla in sig o sv.

Att han gjort lite olagligheter tidigare kan vi kanske utgå ifrån då de andra i Afgan-communityn är rädda för honom. Men har han varit i närkontakt med rättvisan? Har han varit häktad? Suttit i långa förhör? Fått något fängelsestraff? Har han det så tar jag tillbaka - en rutinerad kan lättare stå emot. Men om situationen är helt ny, då tror jag hans ungdom kan spela in. (Häktnings)Tiden känns också längre för en ungdom.

Har hört inspelningar av förhör från någon annan högprofilerad mordutredning. De där förhörsledarna kan låta mysiga som om de vore den misstänktes snälla kurator. Tror det kan vara mycket svårt för en isolerad häktad att stå emot i längden. Sen kan de ju bluffa och ge intryck av att den medmisstänkte pratat. De kanske inte får ljuga rakt ut om det? Men de kan ju ge sken av att veta saker som de bara gissar, tänker jag.

Ja, allt detta är min fria spekulation förstås. Och kanske önsketänkande.

Förstår absolut hur du tänker och jag säger inte emot alls endast på en punkt och det är att
man som förhörsledare kan eller ska inte lura någon eller vagga in denne till ett erkännande
via falsk info. Otaliga är dom reglementet som bör följas och ett av dessa är just det jag
påtalade. Speciellt i förstadiet av en utredning är förhörsmetoderna viktiga och att utnyttja
en inlåst känslomässigt ingår inte i den metoden av förståeliga skäl.

Men överlag så kommer förhörsledarna här att ha svårare att jobba med sitt "material" pga
av att den misstänkte behöver tolk. Det är en konst i sig det och ger naturligtvis afghanen
en fördel till skillnad mot polis som endast får en nackdel pga att en tredje part hela tiden
sitter med vilket gör att alla naturliga nyanser sätts ur spel. Svårt att utläsa på fördröjningar
för polis medans den misstänkte gynnas. Skulle vara kul att veta hur mycket svenska han
hanterar. Säkert har han snappat upp en hel del vilket gör att han med "tur" får frågan två ggr.

All fokus är ju inriktad på JM så egentligen vet vi inget om afghanen, inget alls annat än det du
påtalar. Han sägs vara en "fara" i afgahn - kretsarna men som sagt var det är endast det lilla vi
vet och trovärdigheten i det känner jag inte alls till. Fastän han nu skulle vara den farligaste av
alla afghaner i hela riket så säger det oss inget heller hur han hanterar en häktning. Kan gå bra,
kan gå mindre bra och högst troligt gäller alternativ två även för denna "afghan-fara" som för
alla andra. Inget läge att eftersträva en häktning fastän man är hårdnackad ute i det fria.....
Citera
2016-09-14, 13:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
A hade säkert tänkt åka hem med sina barn så fort de vaknat, men eftersom dessa precis somnat (genom sin mors försorg) bjöd J på en lättare lunch nere vid bryggan. – Alltid kunde man väl prata lite reseminnen, som den gången i Egypten då en giftig insekt bitit A. - Inte stannade A ända till kvällen; det hela bör ha ägt rum betydligt tidigare under dagen; A fick på inga villkors vis ana oråd: A drack kanske en folköl tillsammans med en mildare sömndos insmugglad i en smörgås eller liknande, innan han fick sin första spruta och tuppade av. Den andra sprutan innehöll alkohol och injicerades nära det första sprutstället. När P ligger utslagen på bryggan tar J av sig strumpor och skor, stiger som en bedagad sjöjungfru ned i vattnet och drar åt sig sitt byte; tar fram en träbit hon tidigare knackat loss från båten som ligger och kluckar vid bryggan, ombesörjer att P rispar upp ett litet kamouflerande sår över sina injektioner; håller honom sedan under vattenytan tills han med god marginal slutat andas. - Hon lösgör båten och skjuter ut den så långt hon kan, innan hon tar med sig sitt glas och sin tallrik och återvänder till huset för ett längre sovpass.

Låter som ett fullt möjligt förlopp, men...
En liten detalj. Aki for ut till stugan, bara för att hämta barnen.
På morgonen efter, när polisen kom var Akis bil borta och ingen
annan har varit där, har JM uppgett vid förhör.
Vi har fått en (läckt?) uppgift om att två ytterligare personer,
"närstående till JM" varit i stugan. Kan det vara dessa två som
for tillbaka till Eskilstuna i Aki's bil? Vilka var de två? Vilken
roll spelade dom i det skeende som ledde till Aki's död?
Kanske en barnvakt och en medhjälpare...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-14 kl. 13:07. Anledning: Kanske...
Citera
2016-09-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Dottern och hennes ångerfulle pojkvän?
Med det vill jag inte säga att han deltog i mordet utan kanske bara är bedrövad över att han var med vid tillfället (utan att riktigt ana att olyckan var något annat) och sedan kanske vittnat falskt?
Citera
2016-09-14, 13:33
Medlem
everythingiss avatar
Citat:

Om bilen var borta, hur kom A dit överhuvudtaget? Hämtade JM honom eller fick han skjuts dit? Måste ju ringt någon varningsklocka hos A... ??
Citera
2016-09-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Med det vill jag inte säga att han deltog i mordet utan kanske bara är bedrövad över att han var med vid tillfället (utan att riktigt ana att olyckan var något annat) och sedan kanske vittnat falskt?

Måste tillägga att vi har ett möjligt språkproblem igen.
Du skrev att två personer "varit där". Jag är kanske den enda som uppfattat att det var två personer där när räddningsfolk och polis kom det.
Det blir till allas vår båtnad om vi får klart för oss vilket som gäller.
Citera
2016-09-14, 13:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Skumt är det. Att uppge felaktiga uppgifter blir ett brott först i domstol, som jag förstår...

Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om bilen var borta, hur kom A dit överhuvudtaget? Hämtade JM honom eller fick han skjuts dit? Måste ju ringt någon varningsklocka hos A... ??

Olika detaljer har återgetts på olika platser, men så här har jag uppfattat det.
A åkte med sin bil till sommarstugan för att hämta tvillingarna, på fredag
eftermiddag/kväll. Jag är osäker på tiden, men gissar ca 18-19.
På morgonen efter, ca 8-8:30 ringer JM till polisen och uppger att han saknas.
När polisen kommer är A's bil borta. De två personer, som uppgetts att dom
också fanns i stugan är också borta.
JM uppger till polisen att ingen mer funnits i stugan, utöver henne, A och
tvillingarna.
– Vilka var de två personerna?
– Varför berättade JM inte för polisen att dom fanns där?
– Hur kom de två från stugan, om det inte var i A's bil?
– Hur kan annars A's bil ha försvunnit från stugan?

En alternativ förklaring är att A fått lift ut med de två andra, med
löfte om att, tillsammans med tvillingarna, få lift tillbaka till
Eskilstuna lite senare.

Det finns säkert fler möjligheter, men det ska ju helst stämma med
de uppgifter som kommit fram.

Citera
2016-09-14, 13:58
Medlem
Citat:
Skumt är det. Att uppge felaktiga uppgifter blir ett brott först i domstol, som jag förstår...

Olika detaljer har återgetts på olika platser, men så här har jag uppfattat det.
A åkte med sin bil till sommarstugan för att hämta tvillingarna, på fredag
eftermiddag/kväll. Jag är osäker på tiden, men gissar ca 18-19.
På morgonen efter, ca 8-8:30 ringer JM till polisen och uppger att han saknas.
När polisen kommer är A's bil borta. De två personer, som uppgetts att dom
också fanns i stugan är också borta.
JM uppger till polisen att ingen mer funnits i stugan, utöver henne, A och
tvillingarna.
– Vilka var de två personerna?
– Varför berättade JM inte för polisen att dom fanns där?
– Hur kom de två från stugan, om det inte var i A's bil?
– Hur kan annars A's bil ha försvunnit från stugan?

En alternativ förklaring är att A fått lift ut med de två andra, med
löfte om att, tillsammans med tvillingarna, få lift tillbaka till
Eskilstuna lite senare.

Det finns säkert fler möjligheter, men det ska ju helst stämma med
de uppgifter som kommit fram.

Om han också inte visste det, så kan ha upplysts om det, till och med blivit hotad att hålla sig till berättelsen.
Som dotterns pojkvän hade han kanske träffat A*i tidigare och rent av tyckt om honom? Detta är ju ändå en familj, hur svårt vi än kan ha att föreställa oss det.
Det är ju hopplöst att försöka gissa sig till hur mycket alla dessa pojkar förstår av rutinerna i modern västerländsk juridik och dess utövande. Om de haft JM och dottern som läromästare i allt från konsten att få PUT till hur man slirar sig igenom misshandel, knarkhandel och ev. mord - vad vet vi vad de fått för sig?
Citera
2016-09-14, 14:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Måste tillägga att vi har ett möjligt språkproblem igen.
Du skrev att två personer "varit där". Jag är kanske den enda som uppfattat att det var två personer där när räddningsfolk och polis kom det.
Det blir till allas vår båtnad om vi får klart för oss vilket som gäller.

Jag är inte säker på var jag såg uppgiften om att ytterligare två
personer fanns vid sommarstugan i samband med att A drunknade.
Jag tror att det var i bblat (Bergslagsbladet/Arboga Tidning) som
är lokal för Köping/Arboga. Jag kan inte hitta uppgiften nu, vilket
kan betyda att jag inte hittar den eller att den tagits bort.
Tidningen uppgav "en person med insyn i utredningen" som källa.
Om ingen annan hittar uppgiften så föreslår jag att vi bortser från
den...

Kanske måste man spara allt man läser...

Edit:
Se nedanstående inlägg...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-14 kl. 14:23.
Citera
2016-09-14, 14:24
Medlem
lasternassummas avatar
Gogglade en gång till och hittade:

"– Vi har indikationer på att ytterligare två personer fanns på plats, två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen till tidningen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23441506.ab

Citera
2016-09-14, 14:25
Medlem
Reimers avatar
Problem med Massi Fritz som målsägarbiträde enligt Fahlander.

Undrar hur glad Anki Möller är på åklagare Fahlander nu.

Citat:
I ett yttrande till hovrätten skriver åklagare Johan Fahlander, som leder förundersökningen om sommarstugemordet, att det kan finnas "en intressekonflikt". Han skriver att Elisabeth Massi Fritz är målsägandebiträde i ett misshandelsärende som leds av åklagare i Eskilstuna.

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-stoppas-massi-fritz-i-arboga-fallet/
Senast redigerad av Reimer 2016-09-14 kl. 14:31.
Citera
2016-09-14, 14:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Problem med Massi Fritz som målsägarbiträde enligt Fahlander.
http://www.expressen.se/nyheter/darfor-stoppas-massi-fritz-i-arboga-fallet/

"Enligt åklagare Johan Fahlander kan det finnas en "intressekonflikt".
Men det tillbakavisas av Elisabeth Massi Fritz."

I videon på Expressen uppges att dom försökt men ännu inte
lyckats få uppgifter om vilken intressekonflikten skulle vara.
Massi Fritz uppger att hon "inte fått något vettigt svar" på
frågan om varför det skulle kunna vara en intressekonflikt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in