2016-09-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
IQ agerar för en god sak. Man kanske ska väga in vad
IQ försöker åstadkomma.

Jag fäster, som jag nämnt tidigare, stor vikt vid den beskrivning som
Docent Kai Knudsen vid Sahlgrenska skrivit och som grankats av
Docent Bengt R. Widgren och som publicerat för läkare på Internet-
medicin:
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2310

Där finns "gångsvårigheter" inom 2,0 – 4,0‰, men inte i intervallet
1,0 – 2,0‰.
"Balanssvårigheter" finns inom intervallet 1,0 – 2,0‰.

Din slutsats är bra. Alkoholen kan ha bidragit. Frågan som kvarstår är:
– Kan alkoholen ensam förklara drunkningen?

OK tack för klarläggandet. Anade att det inte var "hela sanningen".

Ja, kanske, på sätt och vis. Jag har på rak arm inget bra svar, men har länge undrat hur det går till vid alla de här tillfällena när "medelålders berusade män drunknar på grunt vatten" som reklamen sa. Finns flera varianter förstås men kanske även en medicinsk förklaring.
Citera
2016-09-08, 12:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo det är nog så som du skriver. Jag får bara för mig att maniker heeeelt fokuserar på det de har för handen och struntar litet i människor i sin omgivning.

Sant. Svårt att ta motgångar i hypomani, bemöts inte helt sällan av aggresivitet, kanske inte fysisk men väl verbalt. Manipulativ för att få min vilja och mina krav igenom? Ja, kanske.
Citera
2016-09-08, 13:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tänk på promillen...

Förbränningen, liksom blodcirkulationen, upphör när döden inträffar.
Förbränningen, när man är vid liv, sker i levern.

Det är inte riktigt så enkelt då det gäller obduktion och promillehalten. Blod, urin och ögonvätska är det man kan ta prover på. Vid påbörjad förruttnelse tex, kan alkoholhalten sjunka. Jag är inte säker på hur man räknar gällande de olika metoderna, men det vet Hamilkar.
Citera
2016-09-08, 13:02
Medlem
lasternassummas avatar
Mediauppmärksamhet
Jag har intrycket att uppmärksamheten i media för morden i sommarstugan
utanför Arboga ökar.
Lite "ny skörd" (med risk för att något funnits tidigare):

41-åringens skräckvälde
http://www.expressen.se/nyheter/41-aringens-skrackvalde/

Flera polisutredningar runt Arbogaparet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23476545.ab

Kollega om 41-åringen: ”Oerhört driven av pengar”
http://omni.se/kollega-om-41-aringen-oerhort-driven-av-pengar/a/Xno0E

Citera
2016-09-08, 13:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är inte riktigt så enkelt då det gäller obduktion och promillehalten. Blod, urin och ögonvätska är det man kan ta prover på. Vid påbörjad förruttnelse tex, kan alkoholhalten sjunka. Jag är inte säker på hur man räknar gällande de olika metoderna, men det vet Hamilkar.

Jag tänkte vid det tillfället närmast på tiden mellan död och obduktion,
då de flesta förvaras kallt.
Om förruttnelse påbörjat och om det gått lång tid, inte minst ett år eller
mer, då händer ju som ju, som du skriver en hel del.

Citera
2016-09-08, 13:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Aha, ja det är ju inte skrivet i sten att hon åt Zoloft. Sedan vet man väl inte om hon ursprungligen sökte för depression för 15 år sedan. Och fått det lite slentrianmässigt därefter. Manin kan ha blivit värre med åren? Inte läst något som tyder på mani i unga år, eller har jag glömt kanske…
Jag tycker inte att det finns någonting som pekar på att J lider av bipolär störning.
Hon är erkänt extremt manipulerande, hon är hämningslös, tar stora risker och är känslokall. Alla är klassiska tecken på psykopatisk störning.
Den medicin hon har tagit i 15 år är med stor sannolikhet någon form av SSRI, vilket i sig inte ger någon diagnos mer än att hon en gång fick det ordinerat för vad man anta var mild depression. Massor av människor får SSRI utskrivet slentrianmässigt under en lång tid.
Citera
2016-09-08, 13:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag tänkte vid det tillfället närmast på tiden mellan död och obduktion,
då de flesta förvaras kallt.
Om förruttnelse påbörjat och om det gått lång tid, inte minst ett år eller
mer, då händer ju som ju, som du skriver en hel del.

Ja och mannen låg i vattnet hur länge? När utförde man sedan obduktion osv.
Förruttnelsen dra igång direkt efter döden.
Citera
2016-09-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag tycker inte att det finns någonting som pekar på att J lider av bipolär störning.
Hon är erkänt extremt manipulerande, hon är hämningslös, tar stora risker och är känslokall. Alla är klassiska tecken på psykopatisk störning.
Den medicin hon har tagit i 15 år är med stor sannolikhet någon form av SSRI, vilket i sig inte ger någon diagnos mer än att hon en gång fick det ordinerat för vad man anta var mild depression. Massor av människor får SSRI utskrivet slentrianmässigt under en lång tid.
Det där är alldeles riktigt men att hon skulle ha en problematisk personlighet utesluter egentligen inte att hon också kan vara bipolär.

Det här är nu en av många punkter där det finns indikationer och indicier men egentligen inte underlag för att slå fast att JM lider av vare sig det ena (bipolaritet) eller det andra (antisocial personlighetsstörning). Eller båda . . . . .
Citera
2016-09-08, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Det är riktigt, det tänkte jag inte på. Om vi gissar att han drunknade
runt 21:00 på kvällen och hittades runt 10:00 dagen efter så har han
legat drygt 12 timmar i det kanske nära 20°-iga vattnet inne i viken.
Det aktualiserar en fråga som jag ställt tidigare i tråden, men ingen
svarat på.
Jag har fått en uppgift, som jag inte lyckats bekräfta, att jäsning post
mortem kan öka alkoholhalten i blodet. Finns det någon som vet om
den uppgiften stämmer?

Citera
2016-09-08, 13:29
Medlem
Citat:
Nja nedbrytningsprocesserna är beroende av en massa faktorer; Tillgång på syre, temperatur omgivningens pH etc.

Jag inväntar nog Hamiilkar, han är nog den mest kunnige i dessa frågor av alla som skriver i tråden.

Generellt kan man nog ändå säga att låg temperatur och avsaknad av syre gör att nedbrytningen går saktare.
Citera
2016-09-08, 13:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja nedbrytningsprocesserna är beroende av en massa faktorer; Tillgång på syre, temperatur omgivningens pH etc.

Jag inväntar nog Hamiilkar, han är nog den mest kunnige i dessa frågor av alla som skriver i tråden.

Generellt kan man nog ändå säga att låg temperatur och avsaknad av syre gör att nedbrytningen går saktare.

Det börjar direkt det är inget konstigt eller så däremot så venen man tar prov ifrån är området som berörs sist av förruttnelse. Efter 15-20 min har man kadaverin, så själva förruttnelsen drar igång direkt.

Det jag var nyfiken på var om promillehalten kan ha sjunkit fram till postmortem.

Citat:
Jag har fått en uppgift, som jag inte lyckats bekräfta, att jäsning post
mortem kan öka alkoholhalten i blodet. Finns det någon som vet om
den uppgiften stämmer?
Ja etanol men det tror jag dom kan urskilja.

Jag har ställt frågan till Hamilkar och hoppas han tar sig tid att svara.
Senast redigerad av Moosky 2016-09-08 kl. 13:40.
Citera
2016-09-08, 13:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Hon kanske inte lider av någon större diagnos alls, utan kanske bara är en extremt girig skitstövel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in