Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-14, 10:43
  #901
Medlem
FatAgnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du måste ha extremt sena barn om de inte vänder sig före 3-5 månader.
Mina har vänt sig redan första veckorna. Det går alltså inte att lita på att ett barn ligger still bara för att det är under tre månader.
Dessutom kravlar/sparkar sig många redan från starten runt i spjälsängen om de ligger på mage.



Nej. Det handlar inte om att barnet är för svagt - i alla fall inte normalt.


Jag har fem barn och har aldrig upplevt den nojigheten.
De flesta utgår från vad som hänt, hur allvarligt kan detta vara. Ringer kanske någon annan eller sjukvårdsupplysningen - och om barnet ter sig friskt och tämligen opåverkat så brukar den vanliga rekommendationen vara att ta det lugnt och vara aktsam på barnets allmän tillstånd. Blir det slött, börjar kräkas osv osv så sök vård.

Åkte folk till sjukhus för minsta lilla så skulle våra akutmottagningar vara överbelastade med föräldrar som ville kontrollchecka sina barn.

Tråkigt att du störde dig på mitt inlägg och roligt att dina barn har cirkusgener

Diskussionen rörde fall från skötbädd, som oftast har någon form av kant eller skydd just för att förhindra fall, därav namnet skötbädd.
Självklart kan en baby som läggs nära en kant utan skydd, trilla över kanten om det vill sig illa, oavsett om den kan vända sig eller inte.

Självklart handlar det om motorik styrka mm, något som tar tid att utveckla... men dina fem ungar föddes väl lite starkare än andra barn då...

Kul att du har fem barn och aldrig varit nojjig
De flesta andra förstagångsföräldrar som inte besitter samma lugn som dig håller nog med mig att det finns en ständig oro för nya beteenden hos sin nyfödda och att man hellre ringer en gång för mycket till upplysningen för råd, precis som jag menade i mitt förra inlägg...
Citera
2016-09-14, 10:47
  #902
Medlem
för några sekunder sedan
Kvinnan är på sannolika skäl misstänkt för mord. Tingsrätten förklarar kvinnan häktad.
Share
Birgitta Mattisson
Citera
2016-09-14, 10:50
  #903
Medlem
kl. 11 är häktningsförhandlingen rörande mannen.
Citera
2016-09-14, 10:51
  #904
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatAgnus
Om barnet hade kolik så borde det framgått på mammans fb eller ig...
Nä det tror jag inte. Har själv barn som haft kolik. Bar och bar dygnet runt, fick själv kraftiga sömnproblem osv. Inte skrev jag om det i sociala media. Och då uppdaterade jag ändå tex facebook med jämna mellanrum. Men sånt pratade jag med mina nära kompisar och föräldrar osv om, ville inte klaga utåt.

Och instämmer på att han kunde skrika/gråta flera timmar i sträck. Och att man ibland kände det som att man höll på att tappa förståndet (egna sömnbristen gör ju att man tappar impulskontroll och stresstålighet också).
Citera
2016-09-14, 10:51
  #905
Medlem
Då får vi se om även han blir häktad. Sjukt det här stackars barn
Citera
2016-09-14, 10:56
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Då får vi se om även han blir häktad. Sjukt det här stackars barn

Jag tippar på att han också blir häktad
Citera
2016-09-14, 10:56
  #907
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Har läst någonstans att det finns en tillfällig psykisk sjukdom som framförallt mödrar kan hamna i och i detta gå så långt att de mördar sina barn. Men väldigt sällan får något straff eftersom det rör sig om tillfällig psykisk ohälsa. Någon som vet något mer om det?
Citera
2016-09-14, 10:57
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakvinden2016
Jag tippar på att han också blir häktad

Ja det tror jag med enormt sjuukt allting för nu måste det ju vara något allvarligt som hänt barnet. Man blur så ledsen och arg inombords!
Citera
2016-09-14, 10:57
  #909
Medlem
FatAgnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Har läst någonstans att det finns en tillfällig psykisk sjukdom som framförallt mödrar kan hamna i och i detta gå så långt att de mördar sina barn. Men väldigt sällan får något straff eftersom det rör sig om tillfällig psykisk ohälsa. Någon som vet något mer om det?

Läs tråden!
Citera
2016-09-14, 10:58
  #910
Medlem
fermions avatar
Är det uteslutet att det handlar om misstänkt "barmhärtighetsmord" tex avstängning av behandling ev. när de på IVA i Lund fick veta vad deras tidigare handlingar eller brist på handling skulle få för konsekvenser för barnet?
Citera
2016-09-14, 10:59
  #911
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatAgnus
Läs tråden!


Vart? Det är ju bara spekulationer?
Citera
2016-09-14, 10:59
  #912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Har läst någonstans att det finns en tillfällig psykisk sjukdom som framförallt mödrar kan hamna i och i detta gå så långt att de mördar sina barn. Men väldigt sällan får något straff eftersom det rör sig om tillfällig psykisk ohälsa. Någon som vet något mer om det?

Menar du förlossningsdeprission/förlossningspsykos? Vet inte riktigt hur det där funkar eller om någon av dom kan göra så man dödar barnet. Sök via google så ser du nog svaret
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback