Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 01:12
  #301
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Snarare menar du väl att när folk berättar för dig att dina uttalanden om döda spädbarn utan gripande av föräldrarna är helt irrelevant svammel ...

Döda spädbarn utan gripande av föräldrarna är INTE helt irrelevant svammel.
Det visar ju hur ovanligt det här fallet är; att polisen på plats på sjukhuset griper föräldrarna.
Men att du tycker det visar ju hur tappad du är

250-300 spädbarn dör per år.
Runt 5-10% av dessa är plötslig spädbarnsdöd, alltså ca 20.
Inte ens i dessa fall griper man föräldrarna på sjukhuset.

Så snälla, ge dig nu!
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-12 kl. 01:15.
Citera
2016-09-12, 01:14
  #302
Medlem
totten18s avatar
Är det någon som jämfört tider såsom när baby är intagen mot FB inlägg av mamman, jag tror att det är där polisen hittat felen för jag tycker själv inte det ser rätt ut.

Kan skicka mammans FB logg över PM om någon är intresserad av att kontrollera tider.
Citera
2016-09-12, 01:15
  #303
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Detta är underligt: spädbarnet kom till Centralsjukhuset i Kristianstad på fredagen, och vårdades där fram till lördagen. Ingen anmälan gjordes från Centralsjukhuset.

Det var först på lördagskvällen som Skånes universitetssjukhus i Lund gjorde en anmälan till polisen.

Med så lite information är det rätt onödigt att lista alla hypoteser om detta, men en variant är att man under det första dygnet inte fann någon grund till att göra en anmälan. Först senare, och efter transport till ett annat sjukhus, kunde någon observera de indikationer som ledde till en anmälan.


När barnet avled kom larmsamtalet till polisen. Enligt presstaleskvinnan som då inte visste varför barnet flyttats från det första sjukhuset.
Citera
2016-09-12, 01:15
  #304
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Döda spädbarn utan gripande av föräldrarna är INTE helt irrelevant svammel.
Men att du tycker det visar ju hur tappad du är
Så nu kan du i alla fall tillstå att ditt jävla svammel om "dagligen"/"många"/hur många som helst osv .. handlade om döda spädbarn.

Duktigt ..

Och nej - det sker inte dagligen. För barn i åldern 0-1 var det 21 fall 2015 där döden eller sjukdom som lett till döden orsakats av yttre omständigheter - olycka, våld, förgiftning.

Inga "dagligen" - och givetvis inget du heller stöter på i någon större omfattning där du går och drar din skurhink.

Och dina omdömen om hur skyldiga föräldrarna är baserat på din påhittade erfarenhet om andra oklara dödsfall bland spädbarn säger mao ingenting om fallet - utan bara att du svamlar ..
Citera
2016-09-12, 01:21
  #305
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Vari ligger stolligheten?

Jag skrev: "sjukvården dagligen får in barn/spädbarn som förolyckats/eller dött och där föräldrarna kan antas ligga bakom det."

Statistiken säger: att 435-725 fall av misstänkt barnmisshandel polisanmäls av sjukvården varje år.

Du är så tappad så det finns inte

Alla dessa barn är dock inte döda, misstänkt misshandel är väl att man ser blåmärken. Kanske vid andra tillfällen än de de kommer in för. Exempelvis att man ser blåmärken när ett barn kommer in för rutinmässigkontroll eller vaccinering eller nåt.
Barn som har slagit sig i olycka i egen lek kan ofta vara skärrade och inte talföra så de kan säga vad som hänt (nsjälv var jag nära tvåårsåldern innan jag yttrade mitt första ord men då blev det en hel mening men jag gick själv utan stöd vid nio månaders ålder så jag fick vara i en hage ibland).
Citera
2016-09-12, 01:23
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är du tvärsäker på? Bevisligen så använde man samma uttryck i detta fallet som det fallet i april, så som någon form av våld. Du kan inte skilja riktigt på våldet i sig utan vill gärna påpeka att våldet kan inte barnet orsakat själv. Men nu var det så i det fallet i april att obduktionen fastställde att inget brott kunde bevisas. Så du får väl omformulera dig helt enkelt eller ge fan i att lägga dig i diskussioner som handlar om yttre skador och inre skador.

Jag kanske var otydlig. Du frågade mig "Är det yttre eller inre skador dom menar då dom tror att barnet utsatts för någon form av våld?" varpå jag svarar ovanstående. Jag svarade i allmänhet att om sjukvården misstänker våld innebär det att man har upptäckt skador som ofta uppstår i samband med en våldshandling. Om sen så är fallet får en rättsläkare bedöma men här handlar det ju om en misstanke från akutpersonalen. Att jag påpekade att skadorna inte tros vara självförvållade är ju för att det då inte är en våldshandling.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det jag vände mig emot var orden yttre våld vilket skulle innebära yttre skador vilket inte är särskilt sannolikt eftersom första sjukhuset inte anmälde och det andra sjukhuset först då barnet avled. Men det har väl du missat.

Yttre våld behöver inte betyda yttre skador. Det var därför jag skrev från första början. Våld mot huvudet exempelvis behöver inte ge yttre skador på skallen men kan däremot innebära en inre blödning innanför i hjärnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag har läst in mig på det andra fallet som var i april, och du har inte det minsta med att göra vem jag är angående det eller detta fallet.

Naturligtvis har jag inte med att göra med vem du är. Jag blev bara fundersam på hur du kunde vara så säker på vad som hänt här för att du läst om ett annat fall. Det är ju två olika händelser.

Jag kommer inte svara på dina inlägg någonting mer nu då du har en så onödigt otrevlig ton, och ingen av oss får ut någonting av att dividera med varandra.
Citera
2016-09-12, 01:29
  #307
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totten18
Är det någon som jämfört tider såsom när baby är intagen mot FB inlägg av mamman, jag tror att det är där polisen hittat felen för jag tycker själv inte det ser rätt ut.

Kan skicka mammans FB logg över PM om någon är intresserad av att kontrollera tider.
På vilket sätt tycker/tänker du att det inte stämmer?

Att hon skrivit före de åker in till sjukhuset? Eller vad?

Hur tänker du att tiden inte stämmer?
Citera
2016-09-12, 01:37
  #308
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykophobia



Yttre våld behöver inte betyda yttre skador. Det var därför jag skrev från första början. Våld mot huvudet exempelvis behöver inte ge yttre skador på skallen men kan däremot innebära en inre blödning innanför i hjärnan.



.

Jag kallar det trubbigt våld.
Citera
2016-09-12, 01:38
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt tycker/tänker du att det inte stämmer?

Att hon skrivit före de åker in till sjukhuset? Eller vad?

Hur tänker du att tiden inte stämmer?

"Barnet kom in till sjukhuset i Lund klockan 17.24."

"9 September at 13:58"

Intressant. Eller missar jag någonting?
Citera
2016-09-12, 01:41
  #310
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykophobia
"Barnet kom in till sjukhuset i Lund klockan 17.24."

"9 September at 13:58"

Intressant. Eller missar jag någonting?

Ja, att barnet åkte med ambulans från hemmet på fredagen - och då togs till Kristianstads sjukhus. Barnet flyttas sedan på lördagen från Kristianstads till Lunds sjukhus.

Edit:
"hon slutade andas och hjärtat slutade slå, hon va helt livlös och likblek. 112 ringdes och sambon påbörjade HLR och fick igång henne.. ambulansen kom och tog över. Vi fick åka in till csk "

CSK = Centralsjukhuset Kristianstad.
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-09-12 kl. 01:44.
Citera
2016-09-12, 01:45
  #311
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, att barnet åkte med ambulans från hemmet på fredagen - och då togs till Kristianstads sjukhus. Barnet flyttas sedan på lördagen från Kristianstads till Lunds sjukhus.

Edit:
"hon slutade andas och hjärtat slutade slå, hon va helt livlös och likblek. 112 ringdes och sambon påbörjade HLR och fick igång henne.. ambulansen kom och tog över. Vi fick åka in till csk "

CSK = Centralsjukhuset Kristianstad.



Citat:
Barnet avled på Skånes universitetssjukhus i Lund sent på lördagseftermiddagen.

– Det var först då som polisen larmades, berättar Anna Göransson, presstalesperson på Polisen region Syd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6514401

17.24 kom larmet till polisen den 10 sep. Dom åkte in fredagen 9 sept.
Citera
2016-09-12, 01:46
  #312
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6514401

17.24 kom larmet till polisen den 10 sep. Dom åkte in fredagen 9 sept.
Ja precis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback