2016-09-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakvinden2016
Kan komma i vågor, korta som långa, framförallt efter att de har ammats.

En kompis till mig fick ta ledigt från jobbet för att avlösa sin fru när deras ena barn var liten pga kolik. barnet höll dem vakna hela nätter emellanåt och dagar.

Vi gav våra miniform-droppar alltid. Vet inte om det funkade men vi hade inga såna problem som tur var.

Måste vara hemskt för barnet med en sån smärta
Citera
2016-09-14, 10:21
Medlem
Det jag spekulerade i när jag framförde möjligheten att barnet kanske har kolik är att för vissa föräldrar kan det brista när ett barn skriker oavbrutet och att det kan leda till våld på ett eller annat sätt mot ett barn.
Citera
2016-09-14, 10:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatAgnus
Mycket spekulationer här från folk som bevisligen inte har eller har haft egna barn.
En fyraveckors baby har inte utvecklats tillräckligt mycket för att själv orsaka att den skulle falla tex från skötbord soffa etc. Barn vänder sig inte förrän efter ca 3-5 månader.
Du måste ha extremt sena barn om de inte vänder sig före 3-5 månader.
Mina har vänt sig redan första veckorna. Det går alltså inte att lita på att ett barn ligger still bara för att det är under tre månader.
Dessutom kravlar/sparkar sig många redan från starten runt i spjälsängen om de ligger på mage.

Citat:
Innan detta är barnet alldeles för svagt för att själv orsaka ett fall.
Nej. Det handlar inte om att barnet är för svagt - i alla fall inte normalt.

Citat:
Och som nybliven förälder är man såklart väldigt noga med hur man bär, lägger och allmänt hanterar det hjälplösa lilla knytet man ansvarar för.
Mina erfarenheter med mina barns mammor är att samtal till sjukvården och till andra mammor sker vid minsta misstanke om att något är fel och att nyblivna mammor är jättenojjiga ang hur deras baby mår.
Jag har fem barn och har aldrig upplevt den nojigheten.
De flesta utgår från vad som hänt, hur allvarligt kan detta vara. Ringer kanske någon annan eller sjukvårdsupplysningen - och om barnet ter sig friskt och tämligen opåverkat så brukar den vanliga rekommendationen vara att ta det lugnt och vara aktsam på barnets allmän tillstånd. Blir det slött, börjar kräkas osv osv så sök vård.

Åkte folk till sjukhus för minsta lilla så skulle våra akutmottagningar vara överbelastade med föräldrar som ville kontrollchecka sina barn.
Citera
2016-09-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakvinden2016
Det jag spekulerade i när jag framförde möjligheten att barnet kanske har kolik är att för vissa föräldrar kan det brista när ett barn skriker oavbrutet och att det kan leda till våld på ett eller annat sätt mot ett barn.

Jo det har du nog rätt i :-(
Citera
2016-09-14, 10:22
Medlem
FatAgnuss avatar
Om barnet hade kolik så borde det framgått på mammans fb eller ig...
Citera
2016-09-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatAgnus
Om barnet hade kolik så borde det framgått på mammans fb eller ig...

Funderade på det med!
Citera
2016-09-14, 10:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Kolikbarn skriker oftast hela tiden men då borde hon vetat att barnet har kolik :/ och nog vet jag av egen erfarenhet att barn skriker när dom har ont :/
Ja, fast barn som inte klassas som kolikbarn kan också ha ont i magen eller av andra skäl perioder där de skriker otröstligt.

Jag har fem barn -- och någon vaknatt har vi haft med alla fem - trots att endast en av dem under en kort period hade ihållande kolik.

Barn skriker - det ingår och är inte konstigt alls.

Ett barn däremot som avtar i skrikande och mest sover efter att något hänt eller det är sjukt - det är något att vara vaksam på eftersom det innebär att barnet av något skäl blivit slöare än innan.
Citera
2016-09-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, fast barn som inte klassas som kolikbarn kan också ha ont i magen eller av andra skäl perioder där de skriker otröstligt.

Jag har fem barn -- och någon vaknatt har vi haft med alla fem - trots att endast en av dem under en kort period hade ihållande kolik.

Barn skriker - det ingår och är inte konstigt alls.

Ett barn däremot som avtar i skrikande och mest sover efter att något hänt eller det är sjukt - det är något att vara vaksam på eftersom det innebär att barnet av något skäl blivit slöare än innan.

Självklart skriker barn, har själv snart 4 st. Tacksam att ni berättat mer om barn med kolik!
Citera
2016-09-14, 10:34
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du måste ha extremt sena barn om de inte vänder sig före 3-5 månader.
Mina har vänt sig redan första veckorna. Det går alltså inte att lita på att ett barn ligger still bara för att det är under tre månader.
Dessutom kravlar/sparkar sig många redan från starten runt i spjälsängen om de ligger på mage.

Nej. Det handlar inte om att barnet är för svagt - i alla fall inte normalt.

Jag har fem barn och har aldrig upplevt den nojigheten.
De flesta utgår från vad som hänt, hur allvarligt kan detta vara. Ringer kanske någon annan eller sjukvårdsupplysningen - och om barnet ter sig friskt och tämligen opåverkat så brukar den vanliga rekommendationen vara att ta det lugnt och vara aktsam på barnets allmän tillstånd. Blir det slött, börjar kräkas osv osv så sök vård.

Åkte folk till sjukhus för minsta lilla så skulle våra akutmottagningar vara överbelastade med föräldrar som ville kontrollchecka sina barn.

FEL!!

Att man själv inte upplevt oro för sitt barn beror oftast på egen diagnos som du förstår själv...

Alla normala mammor har ringt bvc eller sjkv uppl! Om man iofs inte haft barnets mormor curlande och svassande vilket kan vara fallet om modern är mano-depressiv.
Citera
2016-09-14, 10:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
FEL!!

Att man själv inte upplevt oro för sitt barn beror oftast på egen diagnos som du förstår själv...

Alla normala mammor har ringt bvc eller sjkv uppl! Om man iofs inte haft barnets mormor curlande och svassande vilket kan vara fallet om modern är mano-depressiv.
Ta din medicin och läs inlägget en gång till föreslår jag. Det var för övrigt inget angrepp mot dig så du behöver inte förklara din situation.
Citera
2016-09-14, 10:41
Medlem
Kolik är det nog inte eftersom paret väntade i två dygn med att ta barnet till sjukhus trots livshotande skador

snaste från Expressen 2016-09-14
Citera
2016-09-14, 10:43
Medlem
Tingsrätten överlägger just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in