Citat:
Ursprungligen postat av
FatAgnus
Mycket spekulationer här från folk som bevisligen inte har eller har haft egna barn.
En fyraveckors baby har inte utvecklats tillräckligt mycket för att själv orsaka att den skulle falla tex från skötbord soffa etc. Barn vänder sig inte förrän efter ca 3-5 månader.
Du måste ha extremt sena barn om de inte vänder sig före 3-5 månader.
Mina har vänt sig redan första veckorna. Det går alltså inte att lita på att ett barn ligger still bara för att det är under tre månader.
Dessutom kravlar/sparkar sig många redan från starten runt i spjälsängen om de ligger på mage.
Citat:
Innan detta är barnet alldeles för svagt för att själv orsaka ett fall.
Nej. Det handlar inte om att barnet är för svagt - i alla fall inte normalt.
Citat:
Och som nybliven förälder är man såklart väldigt noga med hur man bär, lägger och allmänt hanterar det hjälplösa lilla knytet man ansvarar för.
Mina erfarenheter med mina barns mammor är att samtal till sjukvården och till andra mammor sker vid minsta misstanke om att något är fel och att nyblivna mammor är jättenojjiga ang hur deras baby mår.
Jag har fem barn och har aldrig upplevt den nojigheten.
De flesta utgår från vad som hänt, hur allvarligt kan detta vara. Ringer kanske någon annan eller sjukvårdsupplysningen - och om barnet ter sig friskt och tämligen opåverkat så brukar den vanliga rekommendationen vara att ta det lugnt och vara aktsam på barnets allmän tillstånd. Blir det slött, börjar kräkas osv osv så sök vård.
Åkte folk till sjukhus för minsta lilla så skulle våra akutmottagningar vara överbelastade med föräldrar som ville kontrollchecka sina barn.