2016-09-13, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
De flesta av oss måste bilda oss en uppfattning om CP som ev tilltänkt GM via andrahandsuppgifter.

Själv har jag svårt att se CP älga iväg de 89 stegen i trappen utan att klappa ihop i slutet, så vältränad var han inte. Men det resonemanget överskuggas ändå helt av Anki Robrants uppfattning - hon är väl ensam om att ha haft fysisk kontakt med MGM?

Anki är ett av de vittnen som hördes av polisen efter mordet på Olof Palme, men första nu träder hon fram. Hon kan ha sett den misstänkte mördaren och är helt säker på att det inte var Christer Pettersson.

Anki kan ha sett gm medans Lisbeth Palme som var bredvid sin man Olof de facto såg mördaren och har med 100% säkerhet pekat ut Pettersson.
Senast redigerad av Glufsglufs30 2016-09-13 kl. 23:55.
Citera
2016-09-13, 23:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Anki är ett av de vittnen som hördes av polisen efter mordet på Olof Palme, men första nu träder hon fram. Hon kan ha sett den misstänkte mördaren och är helt säker på att det inte var Christer Pettersson.

Anki kan ha sett gm medans Lisbeth Palme som var bredvid sin man Olof de facto såg mördaren och har med 100% säkerhet pekat ut Pettersson som mördaren.

Anki Robrandt och hennes kavaljer Gerhard Samson hördes i mitten av mars 1986. Men enligt det förhöret med GS skedde påspringningen nere Regeringsgatan, strax norr om David Bagare och inte på Regeringsgatan.
Citera
2016-09-14, 00:05
Bannlyst
Citat:

Anki kan ha sett gm medans Lisbeth Palme som var bredvid sin man Olof de facto såg mördaren och har med 100% säkerhet pekat ut Pettersson som mördaren.

Det där "de facto" tror jag att du kommer att få invändningar emot. Just sayin.

Tror att de allra flesta som läst in sig på MOP är överens om att LP initialt uppger att hon inte sett GM, inte kan uttala sig om hans utseende etc.

Sen kan man naturligtvis vara övertygad om att bilden klarnar för LP, allt eftersom. Att hon kan frammana en minnesbild som tryckts tillbaka under den initiala traumatiska upplevelsen.

Om det är tillräckligt för att det ska utgöra ett "de facto"?

Tveksamt om du frågar mig.
Citera
2016-09-14, 00:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Även om Christer blev helt rätt friad i hovrätten så är jag ändå bombsäker på att det var han som sköt Palme den där kvällen vid Sveavägen. Så för min del är fallet löst även om ingen blivit fälld för det. Finns många skyldiga mördare som blivit friade genom historien i avsaknaden av bevis.

Revolvern som Christer sköt Olof med ligger långt ute på Östersjöns botten och kommer därmed aldrig att hittas.

Palmes familj har inga frågor och tvivel kvar om vem som mördade Olof dom vet att det var Pettersson.

Men det är klart att det kommer ju alltid finnas tvivel från folk i allmänhet så länge ingen sitter bakom lås och bom för dådet och tycker man det är kul att leta alternativa teorier om vem som mördade Olof Palme så är det ju inte förbjudet men jag kan tycka att det är lite bortkastad tid.

Har du några fakta du baserar bombsäkerheten på?
Citera
2016-09-14, 00:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Lögnhalsen Dahlsten
"På en enda punkt har Ulf Dahlsten rätt. Han är naiv, för att inte säga patetisk. Varje sansad betraktare med någon form av juridisk eller ekonomisk skolning som i detalj tar del av det händelsemättade förloppet i Citymail det senaste halvåret för-står att Ulf Dahlsten ljuger."

http://www.dn.se/arkiv/debatt/alla-vet-att-dahlsten-ljuger-citymails-grundare-ger-sin-version/

Inkompetensen Dahlsten
"Vi satte upp en strategi som vi som åkte till Asien höll oss till. Ett kontrakt, en påskrift och en mans ego, feghet och inkompetens raserade hela drömmen. "

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.31560/jag-fick-felaktiga-rapporter

Miljardkostnaden Dahlsten
"Dahlstens torghandel kostade Posten 1 miljard"

http://www.nyteknik.se/digitalisering/dahlstens-torghandel-kostade-posten-1-miljard-6448177

Spåkärringen Dahlsten

"Ulf Dahlsten: Om två år har Icon 10 000 konsulter"

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/ulf-dahlsten-om-tva-ar-har-icon-10-000-konsulter-6741620

Noggrann och omdömesgill?

Han var regeringskansliets ansvarige för Olof Palmes säkerhet. Det var hans uppgift att övertyga OP om att han behövde livvaktsskydd i den hätska stämning som rådde under dennes sista levnadsår. Misslyckades kapitalt och belönades med att sparkas snett uppåt.
Citera
2016-09-14, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anki Robrandt och hennes kavaljer Gerhard Samson hördes i mitten av mars 1986. Men enligt det förhöret med GS skedde påspringningen nere Regeringsgatan, strax norr om David Bagare och inte på Regeringsgatan.

Jag har inte tillgång till det förhöret, du får gärna länka till det. Anki är ju redan avhandlad i tråden så tjänar inget till att ta det en gång till. Men i inslaget nämns Malmskillnadsgatan, med eller utan hennes goda minne.
Citera
2016-09-14, 00:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag har inte tillgång till det förhöret, du får gärna länka till det. Anki är ju redan avhandlad i tråden så tjänar inget till att ta det en gång till. Men i inslaget nämns Malmskillnadsgatan, med eller utan hennes goda minne.

http://www.leopoldreport.com/SAMSON.html
Citera
2016-09-14, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
http://www.leopoldreport.com/SAMSON.html

Ah, sorry. Jag trodde att du hade tillgång till förhöret med AR. Det där är ju lika intetsägande som någon av tomtarna nere på Sveavägen.
Citera
2016-09-14, 03:23
Medlem
Expressens reporter Leif Brännström har fått tillgång till 35 sopsäckar med CP okända arkiv varav flera fynd är helt okända för polisens Palme-utredare:
http://www.expressen.se/nyheter/christer-petterssons-okanda-arkiv-hittat/

http://www.expressen.se/nyheter/polisens-hemliga-samtal-om-fynden/
Citera
2016-09-14, 05:38
Medlem
-Mentalist-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Återigen omvända kriterier. Personernas i stort sett helt anonyma försäkringar är gott nog trots iakttagelserna och Säpos PM där minst tre olika personer ingår. Vi skall godta det mot alla indicier!?

Om man kunde bevisa vilka de var och vad de gjorde vore ju fallet löst men du menar att vi skall följa spåret av någon fiktiv kalkylerande ensam mördare före detta spår? Ge exempel på att en sådan existerat utanför teorietiserandets och fiktionens värld!

Med den strategin du förordar skulle Polisen inte lösa ett enda mord!

Självklart är det så att agerandet och hemlighetsmakeriet snarare stärker tesen att det som beskrivs som Barbrogruppen och WT-iakttagelserna (åtminstone en stor del av dem) faktiskt har direkt med mordet att göra vilket samtidigt väcker frågor om det hårnackade motståndet kring att det utreds.

Nej, jag menar bara att om en teori inte är fastslagen med 100% säkerhet, så skall man inte utesluta övriga alternativ. Oavsett vilken teori man för tillfället tror på, så skall man alltid se för- och nackdelar med sin egen teori och även för- och nackdelar med alternativa teorier. Det är just det som skiljer en professionell polis mot en polis som har drabbats av tunnelseende (och därmed ha svårigheter att ta till sig av övriga omständighter för att lättare få en mer korrekt bild av händelseförloppet.) En bra polis skall alltid vara professionell och objektiv och vara beredd på att kunna ändra sin teori som denne för tillfälligt har och därmed ta till sig av omständigheter som redan finns eller senare uppkommer och som då talar emot den tidigare teorin.

Bevisvärdering är ingen exakt vetenskap; professionella och erfarna individer inom polis och rättsväsendet kan tolka SAMMA omständigheter på olika sätt av olika anledningar. Ett enkelt sådant exempel är; ett överklagande av en dom från tingsrätten till hovrätten, där då hovrätten gör en helt annan bedömning än tingsrätten (förutsatt att inte ytterligare sakförhållanden har tillförts).

Vad gäller MOP så kan ingen bevisa att sin teori är korrekt oavsett hur mycket man tolkar att omständigheter pekar åt en viss riktning (indicier).

Summa summarum:
Man skall aldrig stirra sig blind på sin egna teori om den enbart är baserat på indicier (oavsett hur övertygad man uppfattar att sin teori skulle vara den korrekta). Skenet kan bedra

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är tydligen jättekänsligt med Christer Pettersson.

Ännu känsligare är det med Christer Andersson.

************************************************** *

Gällande Wt-männen så finns det 4 alternativ (utan speciell rangordning):

1. Både WT-männen på Sveavägen och i Gamla Stan var delaktiga i MOP

2. Varken WT-männen på Sveavägen och i Gamla Stan var delaktiga i MOP

3. WT-männen på Sveavägen var delaktiga i MOP men inte WT-männen i Gamla Stan

4. WT-männen på Sveavägen var inte delaktiga i MOP till skillnad från WT-männen i Gamla Stan

Inget av ovanstående alternativ kan i dagsläget bevisas. Vill man däremot försöka värdera dessa alternativ utifrån omständigheter man känner till, så kan man med fördel använda sig av samma metod som NFC gör. Jag länkade till NFC i ett tidigare inlägg men här är länkarna igen:

http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/logiska-angreppssattet/
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/

Kanske kommer man då fram till att ett av alternativen har exempelvis grad +1 och ett annat grad -2 osv.

Om en ensam GM som på egen hand utförde MOP så måste alternativen 1,3 och 4 ha lägre grad än alternativ 2. Om alternativen 3 och 4 har högre grad än både 1 och 2 så kan man fråga sig varför den övriga gruppen av WT-män, som inte var delaktiga i MOP, stod där med Walkie-talkies mordkvällen.
Senast redigerad av -Mentalist- 2016-09-14 kl. 05:44.
Citera
2016-09-14, 05:51
Medlem
ieshos avatar
NFCs heuristiska metoder syftar mot gripanden eller annan feedback. I tråden har vi väl en målsättning som mer liknar den som journalister och historiker har? Jag kan inte förstå hur tumregler, graderingar och statistik kan föra diskussionen framåt.

Christer Andersson är svår att placera på Sveavägen bland wt-män och andra besynnerligheter. Ingen har heller sett honom där vad jag vet.
Senast redigerad av iesho 2016-09-14 kl. 06:11.
Citera
2016-09-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ah, sorry. Jag trodde att du hade tillgång till förhöret med AR. Det där är ju lika intetsägande som någon av tomtarna nere på Sveavägen.

AR:s förhör är det väl sekretess på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in