2016-09-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Varför tjatar alla om att man måste arbeta upp en råegg? Kan man inte bara slipa en kniv med våtstenar utan att skapa en råegg? Målet är väl ändå att göra ett V, inte göra en råegg.

Klart det går utan, men råeggsmetoden är enligt mig mycket enklare. När jag fått fram en råegg så vet jag att jag är på rätt väg. Innan jag slipade så, så blev knivarna inte i närheten så vassa som nu.

Men det viktigaste är att kniven blir vass, hur du kommer dit är egentligen ganska oviktigt.
Citera
2016-09-08, 17:45
Medlem
exceptionals avatar
Hej.
Sekitobei vad är det för märke är det ok? Netto har en kampanj nu att samla märken för att köpa Sekitobei knivar/produkter. https://netto.se/just-nu/samla-guldmaerken/
Är de värda det?
Citera
2016-09-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Hej.
Sekitobei vad är det för märke är det ok? Netto har en kampanj nu att samla märken för att köpa Sekitobei knivar/produkter. https://netto.se/just-nu/samla-guldmaerken/
Är de värda det?

Aldrig hört talas om det märket. Men med tanke på knivarnas pris och att det inte finns någon som helst relevant info om knivarna så är dom förmodligen skräp.
Citera
2016-09-10, 15:15
Medlem
Pasiphaes avatar
Vad är en microegg?
Citera
2016-09-10, 18:11
Medlem
Citat:
Vad är en microegg?
En väldigt liten extra egg, med hög vinkel, som man lägger på precis i slutet av slipningen (några drag i 30-40 grader på hög grit exempelvis). Det gör att eggen inte är lika tunn vid spetsen och kniven håller därmed skärpan bättre, även om man får offra lite skärpa. Är även ett bra sätt att bli av med råeggen, eller en wired edge, om man har problem med det.
Citera
2016-09-11, 21:14
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
En väldigt liten extra egg, med hög vinkel, som man lägger på precis i slutet av slipningen (några drag i 30-40 grader på hög grit exempelvis). Det gör att eggen inte är lika tunn vid spetsen och kniven håller därmed skärpan bättre, även om man får offra lite skärpa. Är även ett bra sätt att bli av med råeggen, eller en wired edge, om man har problem med det.

Aha, tack.

Är 220 grit sandpapper samma grit som en sten med 220?
Citera
2016-09-12, 04:57
Medlem
Citat:
Aha, tack.

Är 220 grit sandpapper samma grit som en sten med 220?

Ja det är samma sak
Citera
2016-09-12, 19:20
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Ja det är samma sak
Ok då vet jag att du har fel.
Citera
2016-09-12, 22:32
Medlem
Caprice110s avatar
sugen på att köpa en sujihiki men vet ej vilken ^^ budget ca 200-250 USD

tänk använda den ist för en gyuto så den skall klara av att porta kött, fisk samt putsa kött och även hacka grönsaker.

föredrar starkt ett WA-handel

kollat på masamoto ks men vet ej om den är värd 263 USD men gillar utseendet sjukt mkt!

letar efter en som är 240 mm
Citera
2016-09-13, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caprice110
sugen på att köpa en sujihiki men vet ej vilken ^^ budget ca 200-250 USD

tänk använda den ist för en gyuto så den skall klara av att porta kött, fisk samt putsa kött och även hacka grönsaker.

föredrar starkt ett WA-handel

kollat på masamoto ks men vet ej om den är värd 263 USD men gillar utseendet sjukt mkt!

letar efter en som är 240 mm

Jag har en suji på 240 mm och jag tycker den är för kort. Grejen med en sån kniv är att du vill skära med ett drag för att det dka bli ett snyggt snitt. Jag ångrar att jag inte skaffade 300 mm.

Då är inte jag en sån som är tokig i långa knivar ens.
Citera
2016-09-13, 18:50
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Aldrig hört talas om det märket. Men med tanke på knivarnas pris och att det inte finns någon som helst relevant info om knivarna så är dom förmodligen skräp.
Nu har jag samlat märken och köpt första, det vart en file kniv. Skarpa var de.
Citera
2016-09-13, 18:57
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Vilket pris dillar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in