Citat:
Ursprungligen postat av
cosmic_dancer
Fick idag en global g-2 av pojkvännen. Har länge varit sugen på en sådan då det är bra knivar me tyckt att priset är lite för högt för en kniv. Jag är hittills nöjd med den, vass och skarp. Är en glad amatörkock.
Många av de mer insatta här verkar dock inte gilla global nå vidare. Är kanske skillnad för min del då jag inte kommer skära kött och så med den. Bara vegetariskt här.
Men vilka andra knivar är att föredra? Behöver man verkligen en dyr grönsakskniv eller skakningar? Känns för min del som att det räcker med dyrare budget alternativ.
Tror inte någon på forumet ogillar global för att dom är dåliga på att skära kött. Alla knivar kan skära kött så länge dom är vassa, det är grönsaker, lök och rotfrukter som kräver mest enligt mig när det kommer till knivens utformning. Generellt verkar folk anse att global är obekväma att använda under längre stunder, och att dom är gjorda av ett mediokert stål, som de tar premiumpris för. Jag själv håller med om det.
Och nej det behövs egentligen inga superdyra knivar, knivar som både jag och andra starkt kan rekommendera är:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-4/kashima-kihon
De är mycket bättre än global på alla sätt, och för ett lägre pris.