2016-09-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Fick idag en global g-2 av pojkvännen. Har länge varit sugen på en sådan då det är bra knivar me tyckt att priset är lite för högt för en kniv. Jag är hittills nöjd med den, vass och skarp. Är en glad amatörkock.

Många av de mer insatta här verkar dock inte gilla global nå vidare. Är kanske skillnad för min del då jag inte kommer skära kött och så med den. Bara vegetariskt här.

Men vilka andra knivar är att föredra? Behöver man verkligen en dyr grönsakskniv eller skakningar? Känns för min del som att det räcker med dyrare budget alternativ.

Tror inte någon på forumet ogillar global för att dom är dåliga på att skära kött. Alla knivar kan skära kött så länge dom är vassa, det är grönsaker, lök och rotfrukter som kräver mest enligt mig när det kommer till knivens utformning. Generellt verkar folk anse att global är obekväma att använda under längre stunder, och att dom är gjorda av ett mediokert stål, som de tar premiumpris för. Jag själv håller med om det.

Och nej det behövs egentligen inga superdyra knivar, knivar som både jag och andra starkt kan rekommendera är:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-4/kashima-kihon
De är mycket bättre än global på alla sätt, och för ett lägre pris.
Citera
2016-09-03, 10:50
Medlem
Pasiphaes avatar
Ska man tvätta sina stenar efter slipning eller låta slurryn titta in för att använda nästa gång?
Citera
2016-09-03, 16:58
Medlem
albes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
I Sverige finns den inte, men utomlands
http://www.epicedge.com/shopexd.asp?id=85649
Finns säkert andra ställen som säljer den, denna hittade jag snabbt efter att ha sökt på google

Vågar man lita på att det kommer ända fram på en sån sida?
Citera
2016-09-04, 22:40
Medlem
Sunshineboy1s avatar
Hur slipar man en filékniv med dessa konstiga utformning? Omöjligt att få till området runt klacken eftersom stenen är platt.
Citera
2016-09-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineboy1
Hur slipar man en filékniv med dessa konstiga utformning? Omöjligt att få till området runt klacken eftersom stenen är platt.

Köp lite våtsandpapper och linda det runt en rundstav eller dyl.
Borde fungera, jag använder det sättet till brödknivar.
Citera
2016-09-05, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albe
Ser ingen anledning att vara orolig. Men det är helt upp till dig
Citera
2016-09-05, 11:52
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Tror inte någon på forumet ogillar global för att dom är dåliga på att skära kött. Alla knivar kan skära kött så länge dom är vassa, det är grönsaker, lök och rotfrukter som kräver mest enligt mig när det kommer till knivens utformning. Generellt verkar folk anse att global är obekväma att använda under längre stunder, och att dom är gjorda av ett mediokert stål, som de tar premiumpris för. Jag själv håller med om det.

Och nej det behövs egentligen inga superdyra knivar, knivar som både jag och andra starkt kan rekommendera är:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-4/kashima-kihon
De är mycket bättre än global på alla sätt, och för ett lägre pris.

Menade inte så utan att jag inte behöver en kniv som är bra köttkniv då vi inte tillagar det. Är hittills väldigt nöjd med kniven, får testa mer och mer med rotfrukter och liknande.
Citera
2016-09-05, 23:27
Medlem
Pasiphaes avatar
Någon som kan rekommendera en japansk kniv? Max 3000 kr.

Krav:
- Rostfri
- Japanskt handtag
- Kunna slipas riktigt vass
Citera
2016-09-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae

Krav:
- Rostfri
- Japanskt handtag

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kurosaki-2-serier/kurosaki-r2

Du kan ju kika på denna serien
Citera
2016-09-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae

Krav:
- Rostfri
- Japanskt handtag

Kolla på tipset ovan från snus93. Annars ligger ju Akifusa Oriental PM bra till också. Jag föredrar den rent estetiskt men jag gillar inte heller pråliga bladsidor :-). Samma stål i alla fall.

Om du googlar lite på knivnamnet så kan du hitta en liten bloggpost från mig om den. Får inte länka till sånt här så avstår :-)

http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv-1-2042-2043-detail
Citera
2016-09-07, 15:10
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albe

Kommer den inte fram så tror jag inte det kommer vara pga Epic. De har gott rykte.

Kniven (gyuton iaf) säljs väl dessutom under både Ikeda och Artisans namn, så det kan vara läge att kolla på de namnen också.
Citera
2016-09-07, 23:36
Medlem
Pasiphaes avatar
Varför tjatar alla om att man måste arbeta upp en råegg? Kan man inte bara slipa en kniv med våtstenar utan att skapa en råegg? Målet är väl ändå att göra ett V, inte göra en råegg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in