Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Preskription innebär ju just att någon blir rättslös, en privatperson, anhöriga, rättsstaten. Preskription innebär inte att inget brott har begåtts, det innebär att man aldrig fått veta om ett brott har begåtts i lagens mening. Personen kan givetvis ha begått gärningen även om personen frias. Men grundprincipen är givetvis att man ska gå till botten med misstanken och låta ordinarie rättssystem verka. Att fly undan in på en ambassad är något extremt och inget rättssystem i världen kan kontra detta. Missbruk är alltså extremt allvarligt.
Preskription innebär att någon blir rättslös om
1/ Det konstaterats att det begått ett brott
2/ Man inte har utrett det eventuella brottet så långt det går
Om du har en misstänkt som i detta fallet och låter fallet få till preskription så är det helt jämförbart med att åklagaren lägger ner fallet innan preskription. Åklagaren gör det antingen genom att konstatera att inget brott har begåtts eller genom att konstatera att det inte finns ett bevisläge som gör att man kan förvänta sig en fällande dom.
Map AA så är hon inte rättslös i bemärkelsen att brottet inte utretts eller att man inte har någon misstänkt. Man har utrett så långt det går (förutom att åklagarens (och polisens och rässtsystemet i sin helhet) kompetens kan ifrågasättas kraftigt). Hursomhelst så är det svårt att hävda att AA skulle vara rättslös i denna aspekten.
Det finns dock en annan aspekt. En person kan mycket väl vara skyldig till ett allvarligt brott där det är omöjligt att bevisa eller att rättssystemet är dysfunktionellt. När det inträffar så kommer andra rättsskippande mekanismer in (utanför det ordinarie rättssystemet). Jag har blivit utsatt för ett mycket allvarligt brott, jag vet att rättssystemet inte kommer att kunna ta hand om det. Därför kommer jag att ta hand om det själv. Åker jag fast får jag ta konsekvenserna. Men trots att jag vet att jag kommer begå ett allvarligt brott så kommer jag inte frivilligt låta mig bli bestraffad. Varför skulle jag det? När det ursprungliga brottet inte kommer att bestraffas. Hursomhelst, i detta avseende så kan AA vara utsatt för ett brott (som vi alla kan vara) som rättssystemet inte kan beivra och pss vara rättslös. Hon är däremot inte mer rättslös än om fallet lagts ner (som EF gjorde) eller om det skulle bli en rättegång som friar JA.
Den enda gången du kan hävda att personer och "staten" skulle bli rättslösa pga preskription är ju när man vet att ett brott begåtts men inte har någon misstänkt alternativt att den misstänkte gömmer sig tills preskription inträtt. T.ex som Joak*m Pose*er i trustor fallet eller som calle Jons*on i greklands fallet eller vid mordet på Olof Palme. JA gömmer sig inte och hans agerande har inte påverkat möjligheterna att utreda. Åklagaren har valt att inte förhöra innan preskription inträdde. Den enda som skulle kunna ha gjort AA rättslös är MN och det utifall hon inte gjort sitt jobb. Du är dock väldigt sparsam med sådan kritik och när du gett den så har du tagit tillbaka den med motivation som grundar sig på falska påståenden (nya fakta som du inte preciserar och där inga nya fakta presenterats i tråden mellan dina diametralt olika åsikter).