2016-09-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tror inte vi får ta del av vad som framkommer under förhandlingen. Eller menar du senare i FUP? Sådana här prylar som att den misstänkte bråkar med häktning tar de inte med i FUPen

Där kanske du har rätt. Blir nog ingen info från hovrätten om vad som sägs där.
Citera
2016-09-13, 12:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Med anledning av att det föreligger nya omständigheter att beakta är det nödvändigt för utredningen i målat att NN hörs muntligen. Det hemställs följaktligen om att hovrätten sätter ut målet till förhandling i fråga om häktning”

Vad skulle motivera att hon hörs muntligen? Vad brukar vara orsaken till att det begärs?
Citera
2016-09-13, 12:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad skulle motivera att hon hörs muntligen? Vad brukar vara orsaken till att det begärs?
Att det kommit upp nya prylar. Annars kan de ju lika gärna besluta på den förra grunden.
Citera
2016-09-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det är nog JM som vill det.
Advokaten är inte övertygad om att det blir så.

Tror du att det blir en ny förhandling?

– Det vanliga är ju att det är ett skriftligt förfarande men vi har önskat en förhandling. Sen får hovrätten bedöma om de tycker att det är nödvändigt, säger Amanda Hikes.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mordmisstankta-41-aringen-vill-slappas-fri
Citera
2016-09-13, 12:17
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
IF för väl en slags välgörenhetsinrättning enligt dig va? Kan inte tänka mig att det ligger till på det viset då det gäller en livförsäkring på 2,5 miljoner. Men visst dom kan ju fortsätta att hänga ut sina klienter i media om hur dom misstänker förgiftningar och mord innan dom ens har en förundersökning hos polismyndigheten. Så har man någon misstänkt i drunkningsfallet ännu?

Tror du missuppfattar mig, naturligtvis vill de flesta företag gå med vinst. Åtminstone för att täcka löner och övriga kostnader. Men vad gäller livförsäkringsbolag måste man tänka lite annorlunda.

Om vinsten inte tillfaller bolaget kan man kanske hellre kan se det som att IF sparar in pengar åt sina kunder än att tjänar pengar att stoppa i fickan?

Jag kan inte se på vilket sätt IF skulle agerat annorlunda om dom misstänker ett så grovt brott?
Fallet gäller ju liksom inte en buckla på en bildörr.

En sak till, regeln att livbolag inte får drivas i vinstsyfte är inget IF kommit på utan gäller alla försäkringsbolag.
Senast redigerad av perVers2.1 2016-09-13 kl. 12:21.
Citera
2016-09-13, 12:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Målsägande? Du menar svarande?
Man släpps väl inte ur häkte för att man förhörs i en annan utredning?

2016-06-16:
Polisanmälan: Chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23013852.ab

2016-07-01:
Utredning om sexbrott nedlagd (av Anna Asklöf)
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23101668.ab
Att förundersökningen är nedlagd har överklagats av pojkarnas målsägandebiträde.
Dom fick inget målägandebiträde i samband med att utredningen av sexbrott
påbörjades. Det fick dom däremot när dom misshandlades runt 11/7. Två
personer, närstående till JM, 18-åringen och 25-åringen är "intressanta"
(utpekade?) i utredningen av misshandeln.

2016-07-04 (JM i ekuriren): "Vi var två privata människor som hade sex"
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4186309-kvinnliga-chefen-vi-var-tva-privata-manniskor-som-hade-sex-

"Den kvinnliga chefen uppger för Aftonbladet att hon anmält pojkarna
för förtal och utpressning – något hon även före publiceringen i
Eskilstuna-Kuriren hotat med att göra."

JM hotade att anmäla ekuriren om dom publicerade sex-historien.
JM motanmälde pojkarna för förtal och utpressning.
Det är i den utredningen, där pojkarna är svarande, som i varje fall
ännu inte lagts ner, som JM är målsägande.

Citera
2016-09-13, 12:28
Medlem
Citat:
Målsägande? Du menar svarande?

Man släpps väl inte ur häkte för att man förhörs i en annan utredning?
Hon är målsägande i ett nytt fall, som är under utredning. JM har nämligen polisanmält gossarna för utpressning i samband med sexskandalen.*
Min gissning är att JM har pysslat med material och argument i det fallet. Hon har då lyckats få ihop en historia om att gossarne tillsammans med Älskling har drivit sin förföljese av henne så långt som till mord och mordförsök - allt för att klämma åt henne. Nå't i den stilen. Och att eftersom det brottet mot henne fortfarande är under utredning, så kan inget sättas på papper ... eller så

* här
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4361264-41-ariga-kvinnan-malsagare-i-ny-sexutredning
Citera
2016-09-13, 12:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Tror du missuppfattar mig, naturligtvis vill de flesta företag gå med vinst. Åtminstone för att täcka löner och övriga kostnader. Men vad gäller livförsäkringsbolag måste man tänka lite annorlunda.
Om vinsten inte tillfaller bolaget kan man kanske hellre kan se det som att IF sparar in pengar åt sina kunder än att tjänar pengar att stoppa i fickan?
Jag kan inte se på vilket sätt IF skulle agerat annorlunda om dom misstänker ett så grovt brott?
Fallet gäller ju liksom inte en buckla på en bildörr.
En sak till, regeln att livbolag inte får drivas i vinstsyfte är inget IF kommit på utan gäller alla försäkringsbolag.

Det har varit uppe tidigare, men ändå...
Om man har kännedom om planering av ett grovt brott, som t.ex.
grovt bedrägeri, mordförsök eller mord, så är det åtalbart om man
inte agerar för att förhindra brottet. Det räcker, med marginal IMO,
som skäl för IFs agerande.

Citera
2016-09-13, 12:34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Hon är målsägande i ett nytt fall, som är under utredning. JM har nämligen polisanmält gossarna för utpressning i samband med sexskandalen.*
Min gissning är att JM har pysslat med material och argument i det fallet. Hon har då lyckats få ihop en historia om att gossarne tillsammans med Älskling har drivit sin förföljese av henne så långt som till mord och mordförsök - allt för att klämma åt henne. Nå't i den stilen. Och att eftersom det brottet mot henne fortfarande är under utredning, så kan inget sättas på papper ... eller så

* här
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4361264-41-ariga-kvinnan-malsagare-i-ny-sexutredning
Intressant! Låter som något JM skulle koka ihop. Man skulle ju inte tacka nej till att vara en fluga på väggen under den förhandlingen, he he.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
2016-06-16:
Polisanmälan: Chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23013852.ab

2016-07-01:
Utredning om sexbrott nedlagd (av Anna Asklöf)
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23101668.ab
Att förundersökningen är nedlagd har överklagats av pojkarnas målsägandebiträde.
Dom fick inget målägandebiträde i samband med att utredningen av sexbrott
påbörjades. Det fick dom däremot när dom misshandlades runt 11/7. Två
personer, närstående till JM, 18-åringen och 25-åringen är "intressanta"
(utpekade?) i utredningen av misshandeln.

2016-07-04 (JM i ekuriren): "Vi var två privata människor som hade sex"
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4186309-kvinnliga-chefen-vi-var-tva-privata-manniskor-som-hade-sex-

"Den kvinnliga chefen uppger för Aftonbladet att hon anmält pojkarna
för förtal och utpressning – något hon även före publiceringen i
Eskilstuna-Kuriren hotat med att göra."

JM hotade att anmäla ekuriren om dom publicerade sex-historien.
JM motanmälde pojkarna för förtal och utpressning.
Det är i den utredningen, där pojkarna är svarande, som i varje fall
ännu inte lagts ner, som JM är målsägande.

Okej, då är jag med! Villade bort mig lite, he he.
Citera
2016-09-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Jag tror ju med allra största sannolikhet att det är den här afghanhannen som mördat men kvinnan har ju varit med på det så då ska hon ha straff också.
Jämför man med Knutby-fallet så fick Fossmo livstid, fast det var barnflickan som utförde dåden.

Jag kan tänka mig ett liknande scenario här.
Citera
2016-09-13, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hon har ju en aggressiv personlighet och lär väl hugga varje gång något hon kan använda till sin fördel dyker upp, vare sig advokaten är med eller mot hennes planer. Kan ju bli intressant läsning.

Något bör ha kommit fram som gör att hon vill överklaga häktningen. Hon gjorde inte så direkt
utan verkar haft is i magen och inväntat något " konkret" och enligt Fahlander som faktiskt
uttalat sig äntligen har ju resultat börjat hagla in dock påtalar han ju att det saknas teknisk
bevisning ännu. I och med ÅK,s uttalande att tekniska svar ännu inte anlänt kan man ju
se detta som en direkt respons på försvarets önskan om att häktningen skall hävas, finns så
att säga mycket ännu som skall inväntas. Här bör man väl ha anstiftan i åtanke.

Minimal chans att häktningen hävs men som sagt var JM accepterade till att börja häktningen
men nu gör hon ett försök att häva den. Det talar ändå om att JM inte är helt agessiv, oresonlig
och stressad. Tvärtom faktiskt.
Senast redigerad av LKVN 2016-09-13 kl. 13:03.
Citera
2016-09-13, 12:48
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Jämför man med Knutby-fallet så fick Fossmo livstid, fast det var barnflickan som utförde dåden.

Jag kan tänka mig ett liknande scenario här.

Knappast, i Knutbyfallet hade väl barnflickan en ren bakgrund och hade blivit mer eller mindre programmerad av Helge (kanske av Kristibrud med).

I detta fall är det en person som är känd för att använda grovt våld, fruktad av många. Möjligen i någon form av beroendeställning till JM, men långt ifrån svag och oskyldig.

Problemet är snarare åldern, det kanske är svårt att döma livstid om han bara är 18. Det bästa hade väl varit ett kort straff i Sverige och utlämnande för straff i hemlandet. Fängelse är väldigt dyrt och denna besten har kostat tillräckligt redan.

JM får livstid hoppas jag. Fast det bästa hade ju varit att skicka henne till Afghanistan med.
Senast redigerad av Butteri 2016-09-13 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in