2016-09-12, 22:15
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag undrar faktiskt om SÄPO har funderat över ifall hon kan bli farlig för Victorias barn? För att hon vill säkra tronen åt sin egen son? Sådant har hänt förr i kungliga ätter...

Men snälla rara, även om du tycker illa om Hellqvist är hon väl inte lönnmörderska för det? Rent hypotetiskt - skulle hon försöka så mycket som peta på kp Victorias barn skulle hon inte komma undan med det ens för en sekund. Och hon har säkrat ett mycket bekvämt liv åt sig, i synnerhet efter p Alexanders födelse. Det livet lär hon hålla hårt i.
Citera
2016-09-12, 22:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Sofia kan inte hjälpa att hon ser ut på ett visst sätt. Att C-P valt henne beror väl på att de har samma nivå och har det bra. Det verkar vara en " no problem girl". D v s öppen, snäll och kan prioritera äktenskapliga problem till skillnad från andra fruar...

Fina ungar kommer de nog att få i alla fall, den borttynanade kungasläkten.

Hon verkar som en bra tjejj trots att hon har historia, men vem vill kasta första stenen? (Muslimer ej inbjudna)

Nej men hon kan hjälpa hur hon beter sig. Vad vet du om hennes förmåga att "prioritera äktenskapliga problem", vad du nu menar med det? Eller hur snäll hon är? Öppenhet håller jag med om finns där, inpå bara skinnet sen hon var ca 16.

Ingen ska kasta några stenar öht, det räcker så bra med att påpeka hur Hellqvist levt sitt liv. Inte många har hennes meriter.
Citera
2016-09-12, 22:40
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Nej men hon kan hjälpa hur hon beter sig. Vad vet du om hennes förmåga att "prioritera äktenskapliga problem", vad du nu menar med det? Eller hur snäll hon är? Öppenhet håller jag med om finns där, inpå bara skinnet sen hon var ca 16.

Ingen ska kasta några stenar öht, det räcker så bra med att påpeka hur Hellqvist levt sitt liv. Inte många har hennes meriter.

Tydligen duger hennes meriter för C-P och resten av gänget så då funkar det ju.

Jag funderade också lite, både med daniel, amerikanen och med hur engelska huset valt sina respektive i början men de har väl insett att de måste välja utanför sitt blåa blod nu när vi står inför kaoset. Då kan de säga att de inte skyr klasser eller fattigare. Märk väl att inga kungahus valt mörkhyade.
Citera
2016-09-12, 23:01
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Tydligen duger hennes meriter för C-P och resten av gänget så då funkar det ju.

Jag funderade också lite, både med daniel, amerikanen och med hur engelska huset valt sina respektive i början men de har väl insett att de måste välja utanför sitt blåa blod nu när vi står inför kaoset. Då kan de säga att de inte skyr klasser eller fattigare. Märk väl att inga kungahus valt mörkhyade.

Det verkar inte funka med t ex p Madeleine och sen var det några gammelfastrar som visst uteblev från Hellqvistska dopet? Bernadotte är en "ung" kunglig familj, Karl XIV Johan hade ett föga smickrande öknamn där parveny ingick så det blå blodet kommer från drottningarna, Silvia oräknad.

Googla prinsessan Angela.
Citera
2016-09-13, 11:16
Medlem
Citat:
Det verkar inte funka med t ex p Madeleine och sen var det några gammelfastrar som visst uteblev från Hellqvistska dopet? Bernadotte är en "ung" kunglig familj, Karl XIV Johan hade ett föga smickrande öknamn där parveny ingick så det blå blodet kommer från drottningarna, Silvia oräknad.

Googla prinsessan Angela.
En försynt OT undran: Vilket var Karl XIV Johans "parveny-smeknamn"? Någon ordlek med venue de Pau (el likn, min franska ligger ett halvt sekel tillbaka i tiden)?
"Gubben i rutan" har jag läst om, men inte mer. Finner all otidsenlig kunskap intressant...
Citera
2016-09-13, 11:55
Medlem
Den första jan. i år utsåg kungen Sofia till hedersordförande för Sophiahemmet ett uppdrag som prinsessan Christina hade tidigare. Ett uppdrag som ingår är att dela ut " broschen" till nyutexaminerade sjuksköterskor samt att dela ut " silverkorset" efter 25 års verksamhet som sophiasyster. Vilken förnedring att i dessa situationer behöva ta emot dessa symboler och tacka henne när man vet vad hon står för och vilka val hon gjort( som hon dessutom inte ångrar utan tvärt om står för). Så skämmigt!!!:
Citera
2016-09-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorfarGinko
Den första jan. i år utsåg kungen Sofia till hedersordförande för Sophiahemmet ett uppdrag som prinsessan Christina hade tidigare. Ett uppdrag som ingår är att dela ut " broschen" till nyutexaminerade sjuksköterskor samt att dela ut " silverkorset" efter 25 års verksamhet som sophiasyster. Vilken förnedring att i dessa situationer behöva ta emot dessa symboler och tacka henne när man vet vad hon står för och vilka val hon gjort( som hon dessutom inte ångrar utan tvärt om står för). Så skämmigt!!!:

Har hon alltså sagt att hon inte ens skäms över valen hon gjort?
Citera
2016-09-13, 13:48
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Har hon alltså sagt att hon inte ens skäms över valen hon gjort?
I programmet med Rene Nyberg om Project playground förra året så hävdade hon att hon iallafall hade "levt livet" och "inte ångrade någonting".
Citera
2016-09-13, 14:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
En försynt OT undran: Vilket var Karl XIV Johans "parveny-smeknamn"? Någon ordlek med venue de Pau (el likn, min franska ligger ett halvt sekel tillbaka i tiden)?
"Gubben i rutan" har jag läst om, men inte mer. Finner all otidsenlig kunskap intressant...

På svenska parvenyn från Pau.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
I programmet med Rene Nyberg om Project playground förra året så hävdade hon att hon iallafall hade "levt livet" och "inte ångrade någonting".

I #3254 finns en länk i vilken hävdas att lilla Hellqvist försöker städa efter sig i smyg, vad jag vet har den artikeln aldrig dementerats. Påstå att man inget ångrar och försöka snygga upp lik förbaskat - vad tyder det på? Dubbelmoral? Lögnaktighet?
Citera
2016-09-13, 17:14
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:

I #3254 finns en länk i vilken hävdas att lilla Hellqvist försöker städa efter sig i smyg, vad jag vet har den artikeln aldrig dementerats. Påstå att man inget ångrar och försöka snygga upp lik förbaskat - vad tyder det på? Dubbelmoral? Lögnaktighet?

Tack, då har jag läst artikeln. Jag tror definitivt det handlar om dubbelmoral.
Ena sidan av henne vill städa undan det som varit, i alla fall offentligt, så allmänheten ska "glömma bort" hennes förflutna. Samt, att de som aldrig sett bilderna aldrig heller ska göra det. Med tanke på diskussionerna runt hennes person så vill hon väl ta ifrån allmänheten all den ammunition som finns och kan användas emot henne.
Den andra sidan av henne vill vara en "modern, cool, självständig ung kvinna" som minsann inte ber om ursäkt för sitt dekadenta förflutna. Att be om ursäkt likställs med att erkänna att man haft fel och det är nog Sofia för stolt för.
Sen kan det även handla om trots att hon inte tänker vika sig (eftersom det då ger oss kritiker rätt). I samma anda som hon trotsigt lät tramp-stamp tatueringen nedanför nacken vara fullt synlig på bröllopet fast den hade gått väldigt lätt att täcka över...
Citera
2016-09-13, 19:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorfarGinko

Håller med! Efter allt hårt arbete som dessa systrar investerat i sitt yrke, och står i begrepp att investera livet ut... Och så ska de motta sitt hederstecken av en hora!
Citera
2016-09-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med! Efter allt hårt arbete som dessa systrar investerat i sitt yrke, och står i begrepp att investera livet ut... Och så ska de motta sitt hederstecken av en hora!
Men, kungen kanske tyckte att båda dessa kategorier kan förenas i begreppen "professionalism" och "tender loving care" samt möjligtvis "mobilisering"? För man vill inte tro att Sofia utvaldes i kraft av sitt namn?
Undrar vad prinsessan Christina anser i sitt stilla sinne om valet till efterträdare?
Efter detta kanske nästa steg blir att välja in det behjärtansvärda Utviket i Rödakorsstyrelsen.
Anyway, detta blev åtminstone sigillet på att en grupp som en gång hade både yrkesstolthet och pondus, numera betraktas i paritet med de försupna slitna kvinnor som en gång följde soldattrossen före Florence N`s tider eller vaktade hjonen på fattigstugan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in