2016-09-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förklarar det med att vården fokuserade på att rädda barnet, men säkerligen hade de mamman (och mannen, om han var med) under övervakning. Så att de inte kunde skada barnet mer. Det är ju svårt att hindra en mamma från att vara med sitt döende barn, om man inte är hundra procent säker på att det är hon som ligger bakom. Var det mannen (vilket är troligast) som slagit barnet, så hade ju mamman ändå rätt till denna sista tid vid sitt barns sida. Det skulle ha blivit ett ramaskri i tidningarna (och ev. rättsliga konsekvenser också) om de förhindrat henne att sitta där. Och sedan hade det kommit fram att hon var oskyldig - att hon också var ett offer för en misshandlade man.

Självklart att dom är där för att rädda barnet! :/ men om mamman eller pappan nu hade skadat barnet redan då dom kom in så får ingen av dom vara nära barnet. Som sagt, lär dig fakta innan du talar!
Citera
2016-09-12, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Normalt fås namnet den dagen barnet blir 7 dagar, oftas är det pappan som presenterar och avslöjar namnet på namngivningsceremoni.

??? Enligt vilken regelbok då? Druidernas..? Det finns ingen praxis för när en namngivningsceremoni ska ske, eller hur den ska gå till. Det är ju något helt nytt i Sverige (förr döptes alla barn i kyrkan), och föräldrarna bestämmer själva. På dom namngivningar jag har varit på, har barnet varit i normal dopålder d.v.s. runt tre månader.
Senast redigerad av Merwinna 2016-09-12 kl. 21:20.
Citera
2016-09-12, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Självklart att dom är där för att rädda barnet! :/ men om mamman eller pappan nu hade skadat barnet redan då dom kom in så får ingen av dom vara nära barnet. Som sagt, lär dig fakta innan du talar!

Jag känner ganska många fakta när det gäller vården... och jag vet mycket väl hur man tänker. Patienter är mycket anmälningsbenägna idag, och det sista man vill är att sjukhuset ska göras ned i Expressen och Aftonbladet av ett par oskyldiga och kränkta anhöriga. Många felaktiga beslut sker p.g.a. denna rädsla... som att man tar upp orimligt mycket tid med hypokondriska patienter, fast man VET att dom kommer in med nya mystiska sjukdomar varje månad. Minst. Men nu är vi OT.
Citera
2016-09-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vice.
Är hennes fb stängd nu? (Eller jag som blockerats av henne?

Nej det är du inte. Det var några tanter igår som tjatade på hur man skulle anmäla det som kommit in på hennes sida om mord ody. Så antagligast har Facebook stängt ner hennes sida
Citera
2016-09-12, 21:23
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
??? Enligt vilken regelbok då? Druidernas..? Det finns ingen praxis för när en namngivningsceremoni ska ske, eller hur den ska gå till. Det är ju något helt nytt i Sverige (förr döptes alla barn i kyrkan), och föräldrarna bestämmer själva. På dom namngivningar jag har varit på, har barnet varit i normal dopålder d.v.s. runt tre månader.
Alla jag varit på har varit när barnet varit 7 dagar, praxis i vår släkt o vänner. Klart det kan vara olika.
Citera
2016-09-12, 21:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mordet-ska-ha-skett-i-kristianstadstrakten/

Konstigt att åklagaren inte vill gå ut med att kvinnan är mamma till barnet. Detta är ju uppenbart.
Citera
2016-09-12, 21:25
Medlem
Citat:
Alla jag varit på har varit när barnet varit 7 dagar, praxis i vår släkt o vänner. Klart det kan vara olika.

Men säg inte då att det är normalt. Ok? För det är det inte.
det är mer normalt att man väntar. Upp till 6 månader. Kan vara mycket som kommer mellan
Citera
2016-09-12, 21:28
Medlem
Citat:
Konstigt att åklagaren inte vill gå ut med att kvinnan är mamma till barnet. Detta är ju uppenbart.

Står ju tydligt att barnet verkade ha mycket skador när dom kom in till sjukhuset fy fan så tragiskt!!
Citera
2016-09-12, 21:35
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Barnet var ju bara fyra veckor gammalt, och de första dagarna måste de ha legat på BB. Kan inte ha hunnit bli många BVC-besök under de dryga tre veckor som de varit hemma. BVC drar ju in överallt nu, det är inte som när man fick komma och väga en gång i veckan (minst) de första veckorna, och när BVC alltid gjorde hembesök. Det är också avskaffat i flera landsting..
"Måste de ha legat på BB" Nej de måste de inte man kan åka hem direkt om man vill. Jösses.
Citera
2016-09-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
"Måste de ha legat på BB" Nej de måste de inte man kan åka hem direkt om man vill. Jösses.

Exakt, så länge barnet och mamman mår bra och allt fungerar med blöjbyte, amning osv så brukar man få åka hem :-)
Citera
2016-09-12, 21:46
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Men om barnet eller mamman inte är ok kanske man låg kvar en vecka. Kan också vara därför man inte hade ngn namngivningsceremoni när barnet var 7 dagar.
Citera
2016-09-12, 21:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men om barnet eller mamman inte är ok kanske man låg kvar en vecka. Kan också vara därför man inte hade ngn namngivningsceremoni när barnet var 7 dagar.
Man brukar inte ha namngivningsceremoni eller dop för barnen på sjukhus - utan det är snarare en högtid man brukar samla släkt och vänner för privat.

På sjukhus döps däremot ibland nyfödda som man inte vet om de skall överleva - s k nöddop -- ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in