2016-09-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Det är helt uppenbart att barnet misshandlades redan i hemmet, troligen av moderns sambo som ev. är barnets far (men jag gissar på inte). Förstår inte varför vissa alltid måste försöka hitta på så långsökta scenarios. Barmhärtighetsmord är INTE typiskt WT på något sätt.

Om hon blev misshandlad i hemmet, hade det syns och folk hade reagerat tidigare. Syns att du inte vet mycket om vad du talar om ;-)
Citera
2016-09-12, 20:54
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Den.smarta|58458585]
Citat:

Jag tycker att du verkar vara höjden av WT som inte har på fötterna innan du väljer att trycka ner någon annan. Typiskt ointelligenta människor att tro att Expres*en är en tillförlitlig källa

Om paret inte är gifta så kan det dröja innan Skatteverket tillhandahåller denna typ av uppgifter, för som nyblivna föräldrar har man liksom annat att tänka på den allra första tiden när man fått barn än att Skatteverket fått in några uppgifter!

Och att paret tidigare har haft med polisen att göra kan ju handla om någon mindre företeelse. Vem har inte gjort något hyss i tonåren liksom.

Jag tycker att det är helt förståeligt att man lägger ut foton på sitt barn på tex fb om man nu vill det. Tycker inte alls att det är WT på något sätt. Det är ju det största och finaste man har, ett mirakel. Så klart man vill visa hela världen vad man har! Dessutom såg mamman och pappan inte alls ut som några WT-personer utan snarare tvärtom!

Expressen kan inte ha gått fel här, ett enkelt samtal till Folkbokföringen (som är offentliga uppgifter, så man behöver inte vara reporter för att ringa heller) ger svaret på vem fadern är. OM det finns antecknat.

Vi tycker alla att våra barn är det finaste vi har, men har man respekt mot sitt barn och tänker lite framåt, så viker man inte ut det på internet. Och särskilt inte på en sida som inte ens är spärrad, utan som vem som helst kan gå in och titta på och kopiera foton ifrån. Jag har även tidigare noterat, för den delen, att mammor som misshandlat eller vanvårdat sina barn eller låtit sina pojkvänner göra det, oftast UTÅT sett är väldigt måna om att sätta upp en fasad av att de älskar sina barn. Genom att lägga ut massa foton och skriva massor om hur mycket de älskar barnet, genom att tatuera in barnens namn på kroppen o.s.v.. Vettiga mammor ägnar den tiden åt själva barnet i stället!
Citera
2016-09-12, 20:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Det mest sannolika just nu är tyvärr att någon/båda av de anhållna mördat/dräpt dottern. Varför? Jo, därför den individ med absolut sannolikt bäst insyn i denna tragik, dvs Åklagaren, gjort just den bedömningen.

Ja, polisen och åklagaren kommer ju i kontakt med massor av barn som dött i plötslig oväntad spädbarnsdöd. (Även om det Gud ske lov minskat, p.g.a. att antalet kvinnor som röker när de är gravida och sedan i hemmet med spädbarnet, minskat.) Det är ett fåtal av föräldrarna som anhålls för mord (eller med någon brottsrubricering överhuvudtaget). Det är ABSOLUT inte någon rutinåtgärd att låsa in föräldrar vars barn dött i SID, som någon påstod tidigare. En polisutredning sker då barnet avlidit i hemmet, men föräldrarna sitter inte inlåsta under tiden.
Citera
2016-09-12, 21:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Om hon vore mager och slö så hade detta synts hos BVC på deras koller och även på kurvorna. Då hade BVC anmält dom långt innan om barnet nu är magert, trött osv.

Men hon hade väl varit sjukt förut? Blivit sond matat osv?

Barnet var ju bara fyra veckor gammalt, och de första dagarna måste de ha legat på BB. Kan inte ha hunnit bli många BVC-besök under de dryga tre veckor som de varit hemma. BVC drar ju in överallt nu, det är inte som när man fick komma och väga en gång i veckan (minst) de första veckorna, och när BVC alltid gjorde hembesök. Det är också avskaffat i flera landsting..
Citera
2016-09-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Namngiven - barnet har fått ett namn som har eller skall meddelas till folkbokföringen. Döpt är ju något annat - en fristående ceremoni.

Du det vet jag redan. Eftersom det stod att barnet var namngiven/döpt så undrade jag var det stod.
Har varit på 5 namngivningar så jag vet precis vad det innebär, det behöver du inte tala om för mig ok
Citera
2016-09-12, 21:03
Medlem
Citat:
Barnet var ju bara fyra veckor gammalt, och de första dagarna måste de ha legat på BB. Kan inte ha hunnit bli många BVC-besök under de dryga tre veckor som de varit hemma. BVC drar ju in överallt nu, det är inte som när man fick komma och väga en gång i veckan (minst) de första veckorna, och när BVC alltid gjorde hembesök. Det är också avskaffat i flera landsting..

Har själv barn så lär dig något innan du skriver :/ hembesöket brukar vara efter ca en vecka :/ och ett eller 2 besök blir det inom 1 månads tid ;-)
Citera
2016-09-12, 21:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om hon blev misshandlad i hemmet, hade det syns och folk hade reagerat tidigare. Syns att du inte vet mycket om vad du talar om ;-)

Det kan ju ha hänt bara denna sista gång - och DET syntes ju på en gång när de kom till sjukhuset. Eller de kan ha misshandlat barnet tidigare också, men så att det inte syntes med kläderna på. Vi vet inte heller hur många människor som har träffat familjen personligen under de dagar de hann vara hemma efter förlossningen.
Citera
2016-09-12, 21:08
Medlem
Citat:
Det kan ju ha hänt bara denna sista gång - och DET syntes ju på en gång när de kom till sjukhuset. Eller de kan ha misshandlat barnet tidigare också, men så att det inte syntes med kläderna på. Vi vet inte heller hur många människor som har träffat familjen personligen under de dagar de hann vara hemma efter förlossningen.

Om flickan misshandlats som du säger, hade sjukhuset direkt ringt polis och soc så fort dom kom in på sjukhuset och som jag fattar det så anmäldes som först då hon dog och då hade dom varit där ett tag? Hur förklarar du de?
Citera
2016-09-12, 21:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Har själv barn så lär dig något innan du skriver :/ hembesöket brukar vara efter ca en vecka :/ och ett eller 2 besök blir det inom 1 månads tid ;-)

Hembesöket är borttaget i vissa landsting (eller på vissa orter) av besparingsskäl och jag råkar veta att det ÄR så.

Ja, ett eller två besök på BVC borde det ha blivit. Men det är inte så att BVC ringer polisen om familjen inte dyker upp. BVC är i princip frivilligt, och det går också att förhala genom att förebära olika saker, genom att inte svara i telefon o.s.v. Efter så kort tid skulle inte soc ha kommit och ringt på dörren BARA för att de inte dykt upp på BVC. Då måste det finnas andra anmälningar och orostecken också.
Citera
2016-09-12, 21:09
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmawin
Du det vet jag redan. Eftersom det stod att barnet var namngiven/döpt så undrade jag var det stod.
Har varit på 5 namngivningar så jag vet precis vad det innebär, det behöver du inte tala om för mig ok
Normalt fås namnet den dagen barnet blir 7 dagar, oftas är det pappan som presenterar och avslöjar namnet på namngivningsceremoni.
Citera
2016-09-12, 21:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ska du begära de misstänkta häktade?

– Jag kommer att ta del av informationen som jag får efter förhöret med mannen och andra förhör. Jag ska också ha ytterligare kontakt med rättsläkaren under tisdagen. Därefter tar jag ställning i häktningsfrågan, säger Eva Norberg.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mordet-ska-ha-skett-i-kristianstadstrakten/
Citera
2016-09-12, 21:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om flickan misshandlats som du säger, hade sjukhuset direkt ringt polis och soc så fort dom kom in på sjukhuset och som jag fattar det så anmäldes som först då hon dog och då hade dom varit där ett tag? Hur förklarar du de?

Jag förklarar det med att vården fokuserade på att rädda barnet, men säkerligen hade de mamman (och mannen, om han var med) under övervakning. Så att de inte kunde skada barnet mer. Det är ju svårt att hindra en mamma från att vara med sitt döende barn, om man inte är hundra procent säker på att det är hon som ligger bakom. Var det mannen (vilket är troligast) som slagit barnet, så hade ju mamman ändå rätt till denna sista tid vid sitt barns sida. Det skulle ha blivit ett ramaskri i tidningarna (och ev. rättsliga konsekvenser också) om de förhindrat henne att sitta där. Och sedan hade det kommit fram att hon var oskyldig - att hon också var ett offer för en misshandlade man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in