2016-08-29, 21:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Aha...
Denna Google streetview-bild visar fastigheterna mitt emot Widegrens hus. Det röda större huset bakom träden förmodar jag är ett boningshus. Till höger om huset och bilen finns en mindre stuga. Kan det vara torpet?

Till vänster om boningshuset finns även ett svart skjul och ett rött skjul.

https://www.google.se/maps/@63.256076,16.7446907,3a,75y,196.89h,74.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEr5oossSY2iWgb_rTK15Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Alla de här husen hör med största sannolikhet till samma fastighet, dvs grannens på andra sidan vägen. Torpet måste legat längre bort från vägen, vet inte om det finns kvar idag.
Citera
2016-08-29, 21:53
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Som jag
sa läste jag bara börj av denna tråd innan mitt inl och hann inte tänka på att 1 lik kan ju oxå
gömt på gård-----för sen frakt mkt längre bort för att ev styck+därm göra det svårt att

lösa brottet. Visst fan kan det ha gått till så oxå ! Inte många kvar i livet att mjölka på info,
efters brottet så gammalt+preskib sen nära 45 år ! Tror inte på att hon hamn i vattn---som
reg bruk de flyta upp,ifall de inte sänkts med tyngd----känns inte som aktuellt i detta fall.

Fortf tyck jag det lutar åt pappan som "gm" p.g.a person-typ samt lillsyst inlåst då det här
hände. Att det skall ha lyst i hemmet mitt i natten kan oxå peka på ngt inom familj !

Jag förstår inte allt du skriver eller vad du vill föra fram så jag släpper diskussionen.
Citera
2016-08-29, 21:59
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Widegrens ägde två fastigheter, den ena innefattade gården på älvsidan om vägen och den andra låg på motsatt sida vägen, bortom grannens mittemot. Torpet tillhörde den andra fastigheten och det var därför "friaren" hos granndottern - se #281 - befann sig på första parkett när den mystiske nattvandraren slank förbi. Minns jag rätt hade Carl familjens häst uppstallad vid torpet. Uppgifter om fastigheterna finns t ex i NK:s kapitel om Viola.
Ja, jag har också läst att pappa Widegren hade en häst uppstallad men var inte säker på var.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Alla de här husen hör med största sannolikhet till samma fastighet, dvs grannens på andra sidan vägen. Torpet måste legat längre bort från vägen, vet inte om det finns kvar idag.
Okej, då är det en bit längre bort från Widegrens hus.
Citera
2016-08-30, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
1955.

Inlägg 1300

I detta inlägg omnämnde jag att detta nummer var utkommet 1956.

Rätt årtal skall vara 1955.

På tidningens främre omslag nere i vänstra hörnet står följande: "RUNE MOBERG I KANADA: I VIOLAS SPÅR!"
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-30 kl. 18:10.
Citera
2016-08-30, 18:16
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inlägg 1300

I detta inlägg omnämnde jag att detta nummer var utkommet 1956.

Rätt årtal skall vara 1955.

På tidningens främre omslag nere i vänstra hörnet står följande: "RUNE MOBERG I KANADA: I VIOLAS SPÅR!"

Jag har lagt just detta nummer i varukorgen... Men jag ska kolla några till som du citerat ur. Minns du om du skrivit fel år eller nummer tidigare?
Citera
2016-08-30, 18:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas att så inte är fallet.

Citat:
Jag har lagt just detta nummer i varukorgen... Men jag ska kolla några till som du citerat ur. Minns du om du skrivit fel år eller nummer tidigare?

Det får vi hoppas att jag inte har gjort.

Tyvärr är det omöjligt att uttala sig om huruvida något sådant har skett tidigare vid något tillfälle med tanke på den enorma mängd dags- och veckotidningar jag har gått igenom under årens lopp.

Dessa SE jag fick tag på köpte jag på en loppis.
Citera
2016-08-30, 22:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det får vi hoppas att jag inte har gjort.

Tyvärr är det omöjligt att uttala sig om huruvida något sådant har skett tidigare vid något tillfälle med tanke på den enorma mängd dags- och veckotidningar jag har gått igenom under årens lopp.

Dessa SE jag fick tag på köpte jag på en loppis.

Aha... Jag trodde att du läst dessa på Kungliga Biblioteket.
Jag köpte mina tidningar på Tradera och en av dem kostade 88 riksdaler inkl. frakt.

Är det inte lite hopplöst att leta på loppisar efter tidningar man letar efter? Man måste väl besöka väldigt många loppisar för att hitta det man letar efter, eller köper du större partier där tidningarna kostar 5 kr stycket?

Jag får nog isåfall anamma ditt tillvägagångssätt, man kan ju hitta andra "godbitar" i kartonger med Året Runt och liknande.

Men jag kan meddela att jag ikväll köpte Nordisk Krminalkrönika i 27 band, 1972-1998 i nära nyskick. Säljaren har ännu inte svarat, men en tusenlapp ville han ha. Avhämtning och betalning i kontanter på plats. Endast fem mil från mig. Hoppas att han svarar i veckan så att jag kan hämta böckerna i helgen.
Senast redigerad av Pajosv 2016-08-30 kl. 22:11.
Citera
2016-08-30, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla tidningar om t. ex. fallet Viola Widegren.

Citat:
Aha... Jag trodde att du läst dessa på Kungliga Biblioteket.
Jag köpte mina tidningar på Tradera och en av dem kostade över 100 riksdaler inkl. frakt.

Är det inte lite hopplöst att leta på loppisar efter tidningar man letar efter?
Man måste väl besöka väldigt många loppisar för att hitta det man letar efter, eller köper du större partier där tidningarna kostar 5 kr stycket?

Jag får nog isåfall anamma ditt tillvägagångssätt, man kan ju hitta andra "godbitar" i kartonger med Året Runt och liknande.

Men jag kan meddela att jag ikväll köpte Nordisk Krminalkrönika i 27 band, 1972-1998 i nära nyskick. Säljaren har ännu inte svarat, men en tusenlapp ville han ha. Avhämtning och betalning i kontanter på plats. Endast fem mil från mig. Hoppas att han svarar i veckan så att jag kan hämta böckerna i helgen.

Mycket har jag läst på KB förstås om t. ex. Viola-fallet men även i litteratur som jag själv har. Om Viola-fallet har jag hittat en hel del eftersom försvinnandet har blivit så omskrivet i nästan 70 år.

Jag tycker att det går ganska lätt att leta reda på gamla tidningar som är av intresse. Har hittat en hel del på t. ex. loppisar under årens lopp. Dessa sex SE som jag nu senast köpte betalade jag 10 kr. De tidningar som inte var av intresse lämnade jag förstås kvar.

För min del har jag hittat sådant som har varit av intresse gällande tidningsväg mest ute i landsorten.

Just det. Man kan även hitta andra saker som man söker efter förutom Viola Widegren.
Citera
2016-08-30, 22:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Mycket har jag läst på KB förstås om t. ex. Viola-fallet men även i litteratur som jag själv har. Om Viola-fallet har jag hittat en hel del eftersom försvinnandet har blivit så omskrivet i nästan 70 år.

Jag tycker att det går ganska lätt att leta reda på gamla tidningar som är av intresse. Har hittat en hel del på t. ex. loppisar under årens lopp. Dessa sex SE som jag nu senast köpte betalade jag 10 kr. De tidningar som inte var av intresse lämnade jag förstås kvar.

För min del har jag hittat sådant som har varit av intresse gällande tidningsväg mest ute i landsorten.

Just det. Man kan även hitta andra saker som man söker efter förutom Viola Widegren.

Jag får helt enkelt besöka fler loppisar...
Citera
2016-08-31, 21:38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Som jag
sa läste jag bara börj av denna tråd innan mitt inl och hann inte tänka på att 1 lik kan ju oxå
gömt på gård-----för sen frakt mkt längre bort för att ev styck+därm göra det svårt att

lösa brottet. Visst fan kan det ha gått till så oxå ! Inte många kvar i livet att mjölka på info,
efters brottet så gammalt+preskib sen nära 45 år ! Tror inte på att hon hamn i vattn---som
reg bruk de flyta upp,ifall de inte sänkts med tyngd----känns inte som aktuellt i detta fall.

Fortf tyck jag det lutar åt pappan som "gm" p.g.a person-typ samt lillsyst inlåst då det här
hände. Att det skall ha lyst i hemmet mitt i natten kan oxå peka på ngt inom familj !
Jag vet inte vad det är du inte förstår. Norrlands klimat den 5 december 1948 var snö, kallt och is på älven. Det fanns en större upphuggen vak och en mindre om jag minns rätt.
En upphuggen vak tyder på tillräckligt tjock is för att du måste hugga upp den.
Om Viola gick ner sig i någon av vakarna så försvann hon under isen och följde med strömmen i dom meanderslingor som Faxälven gör där och det finns tusentals ställen kroppen kan fastna på.
Titta här hur älven går i meanderslingor. Hur många slingor som helst som en kropp kan fastna i.
http://kartor.eniro.se/m/EJnOt Vakarna fanns där vägen slutade vid älvkanten.

En kropp som hamnar i vatten på våren, sommaren eller hösten beter sig på ett annat sätt.
Den sjunker först och sen när maginnehållet jäser så blir kroppen full av gaser och flyter upp.
Så är det inte med Viola om hon försvann under isen och fastnade, hon kunde inte flyta upp.
Hon var fast för evigt på grund av isen som troligen inte släppte förän nästan ett halvår senare.

Tänk på att på den tiden så flottades det fortfarande på Faxälven och i dom meanderslingorna var det säkert svårt att få timret att flyta förbi. Det fanns säker otaliga sjunkstockar som bildade småbrötar under vattnet och där kan mycket väl en kropp fastna och aldrig mer komma upp.

Här är lite bilder på flottning på Faxälven. Tror flottningen pågick till långt in på 60 talet. http://www.arkivcentrumnord.se/skogensarkiv/flottning_bilder_aff.html

Edit: Fel av mig. Flottning pågick faktiskt på älvarna till början av 1980 talet.
http://gulsele.junselebyar.se/Rumpan-gick-1982.htm
"I älven har det även flottats timmer sedan 1700– talet och var en av de allra viktigaste timmervägar i landet. De sista stockarna flottades ner till skiljet i Sandslån 1982 och därmed avslutades flottningsepoken i Norrland."
http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm
Senast redigerad av Timeout 2016-08-31 kl. 21:59.
Citera
2016-09-02, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den isbelagda Faxälven.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag vet inte vad det är du inte förstår. Norrlands klimat den 5 december 1948 var snö, kallt och is på älven. Det fanns en större upphuggen vak och en mindre om jag minns rätt.
En upphuggen vak tyder på tillräckligt tjock is för att du måste hugga upp den.
Om Viola gick ner sig i någon av vakarna så försvann hon under isen och följde med strömmen i dom meanderslingor som Faxälven gör där och det finns tusentals ställen kroppen kan fastna på.
Titta här hur älven går i meanderslingor. Hur många slingor som helst som en kropp kan fastna i.
http://kartor.eniro.se/m/EJnOt Vakarna fanns där vägen slutade vid älvkanten.

En kropp som hamnar i vatten på våren, sommaren eller hösten beter sig på ett annat sätt.
Den sjunker först och sen när maginnehållet jäser så blir kroppen full av gaser och flyter upp.
Så är det inte med Viola om hon försvann under isen och fastnade, hon kunde inte flyta upp.
Hon var fast för evigt på grund av isen som troligen inte släppte förän nästan ett halvår senare.

Tänk på att på den tiden så flottades det fortfarande på Faxälven och i dom meanderslingorna var det säkert svårt att få timret att flyta förbi. Det fanns säker otaliga sjunkstockar som bildade småbrötar under vattnet och där kan mycket väl en kropp fastna och aldrig mer komma upp.

Här är lite bilder på flottning på Faxälven. Tror flottningen pågick till långt in på 60 talet. http://www.arkivcentrumnord.se/skogensarkiv/flottning_bilder_aff.html

Edit: Fel av mig. Flottning pågick faktiskt på älvarna till början av 1980 talet.
http://gulsele.junselebyar.se/Rumpan-gick-1982.htm
"I älven har det även flottats timmer sedan 1700– talet och var en av de allra viktigaste timmervägar i landet. De sista stockarna flottades ner till skiljet i Sandslån 1982 och därmed avslutades flottningsepoken i Norrland."
http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm

Det fetstilsmarkerade: Detta är vad jag tror hände Viola efter att hon upprörd sprang iväg från föräldrahemmet. Hon kom att gå ner sig i någon av vakarna och tack vare isen var hon fast i älven. Hon hade inte ingen möjlighet att kunna flyta upp till ytan. Hennes kropp kom att föras med strömmen en bra bit från dessa vakar. Den kan mycket väl ha fastnat någonstans i älven.

Jag tror att detta var en ren olycka och inget självmord.
Citera
2016-09-02, 15:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det fetstilsmarkerade: Detta är vad jag tror hände Viola efter att hon upprörd sprang iväg från föräldrahemmet. Hon kom att gå ner sig i någon av vakarna och tack vare isen var hon fast i älven. Hon hade inte ingen möjlighet att kunna flyta upp till ytan. Hennes kropp kom att föras med strömmen en bra bit från dessa vakar. Den kan mycket väl ha fastnat någonstans i älven.

Jag tror att detta var en ren olycka och inget självmord.

Om Viola föll eller hoppade i älven (eller, för all del en annan person placerade hennes kropp i en vak) så var sannolikheten för att hennes kropp skulle återfinnas mycket liten, strömmarna tog henne isf och kroppen slogs troligen sönder och fastnade i sjunktimmer eller annat i någon av älvkrökarna.

Men är det sannolikt att hon sprang flera hundra meter genom skogen, i relativt mörker och på snö och is? Det var ingen plogad och sandad väg hon valde isf och hon hade troligen stadsskor, pumps med lite klack, på fötterna och en kappa som hade hämmat hennes rörelser. Var hon dessutom orolig för att Carl skulle komma efter henne måste hon förstått att han skulle rört sig snabbare än hon genom skogen.

Förutsatt att hon lämnade boningshuset tror jag hon valde en annan väg än den mot älven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in