2016-09-11, 21:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Bäbisen har utsatts för yttre våld. Då är polisen väldigt tvungen att utreda detta.

Var står detta om yttre våld?
Citera
2016-09-11, 21:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammmo
Med tanke på det du skriver och tidigare inlägg så känns du minst lika korkad....
Föra riksdagsvalet. Vad har det med något att göra. Men ja! Jag var lika förvånad som dig att piss partiet SD kom in 🐷
Sen står det tydligt i artikeln i ex AB att det är nästen per automatik att man blir anhållen.
De kan mycket väl vara skyldiga till anklagelserna. Sen handlar det om ifall det ska räknas som brott, försumelse/oaktsamhet eller olycka. Mord, vålande eller olycka.

Fast det står ju "misstänkta för mord" i Kvällsposten. Så polisen har nog på fötterna, annars går de inte ut med en så allvarlig brottsrubricering.
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammmo
Sen står det tydligt i artikeln i ex AB att det är nästen per automatik att man blir anhållen.
De kan mycket väl vara skyldiga till anklagelserna. Sen handlar det om ifall det ska räknas som brott, försumelse/oaktsamhet eller olycka. Mord, vålande eller olycka.

Man blir INTE per automatik anhållen.

Jag har arbetat i akutsjukvården och VET det.

Det dör hur många spädbarn och barn som helst per dag i Sverige. Det hör till OVANLIGHETERNA
att föräldrarna anhålls. I synnerhet i direkt anslutning till när döden inföll.
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Var står detta om yttre våld?

Någon av dagstidningarna, minns ej vilken av dem.
Citera
2016-09-11, 21:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Någon av dagstidningarna, minns ej vilken av dem.

Ok, det hade kanske behövts en artikel att läsa om yttre våld. Att jag frågar är för att jag inte sett detta innan. Det jag har läst är att barnet hade skador, men inte något om vilka skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Deutsch77
Det står i Aftonbladet så här

Under förhören ska kvinnan ha gjort vissa medgivanden.

Och att det är ett grovt brott det handlar om!

Blev de då anhållna efter förhören?

Det är felaktigt enligt åklagaren till TT. Nix, dom var gripna innan och blev anhållna då barnet avled.
Det varierar tider och uppgifter om gripandet och anhållandet. Kvällstid på en del mediauppgifter och nattetid på andra. Men barnet kom in på fredag eftermiddag/förkvällen till Kristianstads sjkhus och remitterades sedan till IVA Lund.
Avled på lördagen.
Senast redigerad av Moosky 2016-09-11 kl. 22:25.
Citera
2016-09-11, 22:09
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
En sak man bör tänka på är att föräldrarna kan ha hittat barnet livlöst. Har de då i panik börjat med HLR kan skador uppstå på barnet som sjukvårdspersonal inte säkert kan säga när de uppstod. Det måste utredas och självklart kan de inte i det här läget utesluta mord även om det senare visar sig vara något helt annat.

Man kan fortfarande utreda UTAN att anhålla.
Citera
2016-09-11, 22:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
En sak man bör tänka på är att föräldrarna kan ha hittat barnet livlöst. Har de då i panik börjat med HLR kan skador uppstå på barnet som sjukvårdspersonal inte säkert kan säga när de uppstod. Det måste utredas och självklart kan de inte i det här läget utesluta mord även om det senare visar sig vara något helt annat.

Vet inte men misstankegraden är den högsta så något bör dom väl ha. Dock ingen färdig obduktion.
Sjukhuset har larmat polisen enligt media. Barnet verkar varit medvetslös sedan ankomst fram till barnet avled.
Det kan vara felaktig misstanke, men det brukar ge sig då det är dags för häktning.
Citera
2016-09-11, 22:19
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Det är möjligt. Men det har hänt tidigare att en förälder blivit anhållen för liknande saker men sedan blivit helt friad när sanningen kommit fram.

Absolut. Det är därför man varken ska säga bu eller bä i det här läget.
Hon är lika skyldig som oskyldig just nu.
Citera
2016-09-11, 22:20
Medlem
Citat:
Man blir INTE per automatik anhållen.

Jag har arbetat i akutsjukvården och VET det.

Det dör hur många spädbarn och barn som helst per dag i Sverige. Det hör till OVANLIGHETERNA
att föräldrarna anhålls. I synnerhet i direkt anslutning till när döden inföll.

Men herregud, vad du kommer med felaktiga påståenden utan källor hela tiden. Jag frågade dig tidigare var du läst att barnet utsatts för yttre våld men jag har ännu inte fått ta del av den källan.

Sedan att du hävdar att "det dör flera spädbarn och barn som helst" i Sverige varje dag är också felaktigt. De allra flesta barn som avlider gör det på grund av en förklarlig orsak. Vanligtvis rör det sig om sjukdomar antingen medfödda eller sådana de har drabbats av senare (exempelvis cancer). En annan orsak till att barn avlider är olyckor. De allra flesta sker i samband med lek. Har du barn så vet du hur de klättrar, hoppar och samtidigt har noll kontroll över sin egen kropp.

Att barn dör av PSD är extremt ovanligt idag. När barn därför dör en (i första synen) oförklarlig död så kommer misstanke att uppstå. Har ett barn dessutom skador så lär misstanke definitivt att uppstå.

Detta var parets första barn. Jag vet själv hur det var när första barnet kom, man läste på om smärtlindring, tittade på förlossningar, följde barnets utveckling i livmodern vecka efter vecka. Men hur man skulle göra sen när barnet väl kom, det funderade man inte mycket på. På BB fick man lära sig hur man bytte en blöja, hur man väckte intresset för bröstet och kunde hjälpa till vid amning men inte ett knyst om vad man gör ifall barnet plötsligt får hjärtstillestånd. Faktum är att sköterskorna nog hade rynkat på ögonbrynet om en nyförlöst mamma ställde den frågan.

Att man ska göra hjärtkompressioner med enbart två fingrar är något man kanske inte är medveten om som förstagångsförälder. Det är inte det första man tänker på när man får ett barn. Och så plötsligt händer det, barnet slutar andas och vad fasen gör man? Jo, man gör det man vet. Föreställ dig att mamman och/eller pappan använt ett alldeles för högt tryck när de utfört HLR på sitt barn, det kommer mest troligt att leda till fruktansvärda skador. Men det är såklart inget en förälder tänker på just då, det enda den oroliga föräldern tänker på är att få det lilla barnet att börja andas igen. Jag kan också tänka mig att man försökt skaka liv i barnet både en och två gånger.
Citera
2016-09-11, 22:22
Medlem
Jag tänker på fallet i Örebro där en kille greps av polis och hängdes ut här. Visade sig senare att han var oskyldig. Kan ju vara så även i detta fall, eller inte.

(FB) 2014-06-21 Misstänkt mord i Örebro, misstanken avskriven 2014-06-23
Citera
2016-09-11, 22:22
Medlem
Citat:
Absolut. Det är därför man varken ska säga bu eller bä i det här läget.
Hon är lika skyldig som oskyldig just nu.

Nej det är hon inte. De är misstänkta, ingenting annat. Varför fokuserar du enbart på mamman? Så vitt jag vet så är det två stycken som sitter anhållna ?!
Citera
2016-09-11, 22:26
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Men herregud, vad du kommer med felaktiga påståenden utan källor hela tiden. Jag frågade dig tidigare var du läst att barnet utsatts för yttre våld men jag har ännu inte fått ta del av den källan.

Sedan att du hävdar att "det dör flera spädbarn och barn som helst" i Sverige varje dag är också felaktigt. De allra flesta barn som avlider gör det på grund av en förklarlig orsak. Vanligtvis rör det sig om sjukdomar antingen medfödda eller sådana de har drabbats av senare (exempelvis cancer). En annan orsak till att barn avlider är olyckor. De allra flesta sker i samband med lek. Har du barn så vet du hur de klättrar, hoppar och samtidigt har noll kontroll över sin egen kropp.

Att barn dör av PSD är extremt ovanligt idag. När barn därför dör en (i första synen) oförklarlig död så kommer misstanke att uppstå. Har ett barn dessutom skador så lär misstanke definitivt att uppstå.

Detta var parets första barn. Jag vet själv hur det var när första barnet kom, man läste på om smärtlindring, tittade på förlossningar, följde barnets utveckling i livmodern vecka efter vecka. Men hur man skulle göra sen när barnet väl kom, det funderade man inte mycket på. På BB fick man lära sig hur man bytte en blöja, hur man väckte intresset för bröstet och kunde hjälpa till vid amning men inte ett knyst om vad man gör ifall barnet plötsligt får hjärtstillestånd. Faktum är att sköterskorna nog hade rynkat på ögonbrynet om en nyförlöst mamma ställde den frågan.

Att man ska göra hjärtkompressioner med enbart två fingrar är något man kanske inte är medveten om som förstagångsförälder. Det är inte det första man tänker på när man får ett barn. Och så plötsligt händer det, barnet slutar andas och vad fasen gör man? Jo, man gör det man vet. Föreställ dig att mamman och/eller pappan använt ett alldeles för högt tryck när de utfört HLR på sitt barn, det kommer mest troligt att leda till fruktansvärda skador. Men det är såklart inget en förälder tänker på just då, det enda den oroliga föräldern tänker på är att få det lilla barnet att börja andas igen. Jag kan också tänka mig att man försökt skaka liv i barnet både en och två gånger.

Men lilla gumman! Vet du hur många barn som kommer in allvarligt skadade och sedan avlider på akuten? MÅNGA! Och i väldigt många fall i rena olyckor/yttre våld. Även om det skulle kunna antas att föräldrarna har bragt barnet om livet så är det YTTERST få gånger föräldrarna grips/anhålls, speciellt på sjukhuset. Detta är FAKTA! Vanligast är att polisen startar en utredning UTAN att gripa/anhålla.
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-11 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in