Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
Man blir INTE per automatik anhållen.
Jag har arbetat i akutsjukvården och VET det.
Det dör hur många spädbarn och barn som helst per dag i Sverige. Det hör till OVANLIGHETERNA
att föräldrarna anhålls. I synnerhet i direkt anslutning till när döden inföll.
Men herregud, vad du kommer med felaktiga påståenden utan källor hela tiden. Jag frågade dig tidigare var du läst att barnet utsatts för yttre våld men jag har ännu inte fått ta del av den källan.
Sedan att du hävdar att "det dör flera spädbarn och barn som helst" i Sverige varje dag är också felaktigt. De allra flesta barn som avlider gör det på grund av en förklarlig orsak. Vanligtvis rör det sig om sjukdomar antingen medfödda eller sådana de har drabbats av senare (exempelvis cancer). En annan orsak till att barn avlider är olyckor. De allra flesta sker i samband med lek. Har du barn så vet du hur de klättrar, hoppar och samtidigt har noll kontroll över sin egen kropp.
Att barn dör av PSD är extremt ovanligt idag. När barn därför dör en (i första synen) oförklarlig död så kommer misstanke att uppstå. Har ett barn dessutom skador så lär misstanke definitivt att uppstå.
Detta var parets första barn. Jag vet själv hur det var när första barnet kom, man läste på om smärtlindring, tittade på förlossningar, följde barnets utveckling i livmodern vecka efter vecka. Men hur man skulle göra sen när barnet väl kom, det funderade man inte mycket på. På BB fick man lära sig hur man bytte en blöja, hur man väckte intresset för bröstet och kunde hjälpa till vid amning men inte ett knyst om vad man gör ifall barnet plötsligt får hjärtstillestånd. Faktum är att sköterskorna nog hade rynkat på ögonbrynet om en nyförlöst mamma ställde den frågan.
Att man ska göra hjärtkompressioner med enbart två fingrar är något man kanske inte är medveten om som förstagångsförälder. Det är inte det första man tänker på när man får ett barn. Och så plötsligt händer det, barnet slutar andas och vad fasen gör man? Jo, man gör det man vet. Föreställ dig att mamman och/eller pappan använt ett alldeles för högt tryck när de utfört HLR på sitt barn, det kommer mest troligt att leda till fruktansvärda skador. Men det är såklart inget en förälder tänker på just då, det enda den oroliga föräldern tänker på är att få det lilla barnet att börja andas igen. Jag kan också tänka mig att man försökt skaka liv i barnet både en och två gånger.