2016-09-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det första jag kommer att tänka på är det s.k. barnläkarfallet på Astrid Lindgren (2008)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnl%C3%A4karfallet

Undrar om barnet i Lund också föddes för tidigt.
"Barnläkarfallet" var inget mord.
Citera
2016-09-11, 11:49
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappgubben
ej alla HYENOR, som mer eller mindre frotteras av att skriva om en stackars familj, som drabbats av sorg.
Nu är det så här, att oavsett vad som hänt, så är ingen skyldig till brott förrän bevis därom framkommit, på denna sida verkar det finnas både utredare,åklagare och siare...
men jag har i denna stund inlämnat skriftligt underlag till åklagare för att granska en del av de påståenden som framlagts i detta ärende tidigare.
Jag är varken släkt eller vän eller annat, blir bara illa berörd av alla som ger sina teorier och lägger rut en familj på denna sida

Är ingen SKYLDIG om det inte går att bevisa? Så om jag slår min hund nu och ingen tittar på – menar du då att jag inte är skyldig till djurmisshandel?

Jag beklagar sorgen. Och självklart slår jag inga djur, jag fattar bara inte hur folk kan vräka ur sig att ingen kan vara skyldig till det de gör men inte går att bevisa
Citera
2016-09-11, 11:59
Medlem
Citat:
ej alla HYENOR, som mer eller mindre frotteras av att skriva om en stackars familj, som drabbats av sorg.
Nu är det så här, att oavsett vad som hänt, så är ingen skyldig till brott förrän bevis därom framkommit

Tror du menar att ingen är dömd för brott innan bevis därom framkommit.

Citat:
på denna sida verkar det finnas både utredare,åklagare och siare...
Helt rätt, det är flashback

Citat:
men jag har i denna stund inlämnat skriftligt underlag till åklagare för att granska en del av de påståenden som framlagts i detta ärende tidigare.
Bortkastad tid, både för dig och åklagaren
Citera
2016-09-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmawin
nä inte alls. är inne precis på den
Märkligt att man som förälder förmår/prioriterar att "i realtid" göra ett så långt och sammanhängande inlägg på Facebook om det absolut mest förfärliga som kan drabba en förälder/individ.
Citera
2016-09-11, 12:07
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Märkligt att man som förälder förmår/prioriterar att "i realtid" göra ett så långt och sammanhängande inlägg på Facebook om det absolut mest förfärliga som kan drabba en förälder/individ.
Det finner även jag märkligt, hade nog aldrig agerat så själv. Dock hanterar vi alla sorg och chock på olika sätt och det var kanske hennes sätt.
Citera
2016-09-11, 12:10
Medlem
totten18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Tråden på hennes Facebook har över 3700 inlägg. Är det nån som vet om nåt väsentligt har kommit fram där, det är helt omöjligt att gå tillbaka och läsa så långa trådar på fejjan....

Fastern till babyn kommenterade i tråden, att "dom" hade gjort sig skyldiga till något. Och att hon hoppades att dom skulle gå fria ändå. Efter en liten stund tog hon bort kommentar.
Citera
2016-09-11, 12:11
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Tråden på hennes Facebook har över 3700 inlägg. Är det nån som vet om nåt väsentligt har kommit fram där, det är helt omöjligt att gå tillbaka och läsa så långa trådar på fejjan....

Nu har jag försökt följa tråden på fejjan, och det enda som har kommit fram är en ändlös radda av nästan identiska citat där vi får reda på följande

1. Att det hela är väldigt hemskt.
2. Att man inte ska döma någon ohörd
3. Att "vi vet inte vad som har hänt"
4. Att föräldrar alltid häktas vid plötslig spädbarnsdöd
5. Att kvinnan har gjort vissa medgivanden behöver inte betyda någonting
6. Att det är hemskt att folk postar skitsnack
7. Att folk borde tänka på familjen som har det så svårt
8. Att det är hemskt att folk postar i tråden
9. Att tråden borde anmälas och raderas

Men ja, om dom inte postade samma typ av inlägg hela tiden skulle ju inte tråden bli längre...
Citera
2016-09-11, 12:11
Medlem
Labolina70s avatar
Citat:
Nu är det så här, att oavsett vad som hänt, så är ingen skyldig till brott förrän bevis därom framkommit, på denna sida verkar det finnas både utredare,åklagare och siare...
Jag är varken släkt eller vän eller annat, blir bara illa berörd av alla som ger sina teorier och lägger rut en familj på denna sida

Det är nog (tyvärr) inte första eller sista gången det läggs ut en länk till någons fb-sida.

Inte första eller sista gången det gissas, pratas och undras.

Varför är detta fall mer annorlunda än andra???
Citera
2016-09-11, 12:14
Medlem
Citat:
Men ja, om dom inte postade samma typ av inlägg hela tiden skulle ju inte tråden bli längre...

Ungefär som FB
Citera
2016-09-11, 12:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Kanske. HLR på så små barn brukar dock inte ge den typen av skador som blandas ihop med misshandelsskador. Dels olika mekanismer och dels är så små barns skelett så mjukt att kompressioner inte borde ge sådana skador. Dessutom utreder man inte "självklart" misshandel om det är skador typiska för HLR på ett barn med hjärtstopp. I så fall är det andra faktorer som spelar in.
Fast om man inte vet att man skall undvika bröstbensspetsen så är väl risken för att skada levern istället större än hos en äldre person?
Och trasiga organ kan ju mycket väl kopplas samman med misshandel. Här vet vi ju inte alls vilka skador barnet haft.
Och väldigt många har inte kunskapen om hur HLR skall utföras - i synnerhet inte på barn.

Citat:
Det är min erfarenhet som läkare, har dock ingen inblick i det aktuella fallet och visst kan det föreligga skillnader mellan både kliniker och sjukhus hur snabb man är att utreda. Att man skulle gripa föräldrar på rutin är löjligt och helt enkelt inte sant, då krävs det rätt mycket. Därmed inte sagt att de behöver vara skyldiga.
Instämmer där.

Dock - enligt facebook så skall en moster till barnet ha avlidit p g a hjärtproblem förra året. En ung kvinna. Det framgår inte om de är biologiska släktingar, men om de är det så kan det ju vara fråga om ett hjärtproblem.
Citera
2016-09-11, 12:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Förtal kan bara den drabbade anmäla.

I övrigt undrar jag ju vilket brott du tror har begåtts för att man diskuterar omständigheterna kring ett barns död eller tittar på offentligt utlagda inlägg på facebook och diskuterar dem.
Citera
2016-09-11, 12:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Nej, detta finner jag inte konstigt alls. Numer meddelar sig många genom facebook, och det måste ju vara mycket enklare att informera människor och söka stöd hos andra via ETT inlägg, istället för att som förr ringa runt till berörda.

Det är nog dags att inse tiden med röksignaler och ponnyexpress är borta för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in