2016-09-11, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av competitor
Finns det folk som tvekar om det är bostadsbubbla?

Mycket möjligt men sedan ni började diskutera bostadsbubbla har jag flyttat några gånger och tjänat närmare 100% mot vad jag från början satt in marknaden

EDIT Tillägg: Ser att några i trådens början satte stor tilltro till Börje Lindström. Vilken pajas. Barnboksförfattare som hävdar sig begripa finansmarknaderna. 2010 påstod han att toppen var i Stockholm på 60000 kr/kvm.

http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Nu kan vi har passerat toppen på 88000 kr/kvm säger han.

https://twitter.com/123borje

Vargen kommer!
Senast redigerad av Ragge81 2016-09-11 kl. 03:57.
2016-09-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Mycket möjligt men sedan ni började diskutera bostadsbubbla har jag flyttat några gånger och tjänat närmare 100% mot vad jag från början satt in marknaden

EDIT Tillägg: Ser att några i trådens början satte stor tilltro till Börje Lindström. Vilken pajas. Barnboksförfattare som hävdar sig begripa finansmarknaderna. 2010 påstod han att toppen var i Stockholm på 60000 kr/kvm.

http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Nu kan vi har passerat toppen på 88000 kr/kvm säger han.

https://twitter.com/123borje

Vargen kommer!

Om du själv inte förstår att ditt eget inlägg bevisar en bubbla vet jag inte riktigt hur du kommer klara av att hantera de pengar du tjänat. ( för du har väl tagit ut pengarna? , eftersom du säger att du tjänat dom. )
2016-09-11, 09:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du själv inte förstår att ditt eget inlägg bevisar en bubbla vet jag inte riktigt hur du kommer klara av att hantera de pengar du tjänat. ( för du har väl tagit ut pengarna? , eftersom du säger att du tjänat dom. )

Ja den som vill kan faktiskt ta ut sina pengar också tro det eller ej förutsatt att man inte lyssnat på BBK och bor kvar i sin hyresrätt
2016-09-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Grattis!

Vad har du gjort med vinsten, aktier, köpt en Ferrari?
2016-09-11, 10:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Du förstår alltså fortfarande inte att det både finns realiserade och orealiserade vinster?
Du resonerar förstås på samma sätt med en orealiserad förlust, det är ingen förlust om du inte har sålt? Strutsfilosofi kallar jag det för.
2016-09-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja den som vill kan faktiskt ta ut sina pengar också tro det eller ej förutsatt att man inte lyssnat på BBK och bor kvar i sin hyresrätt
Ja både du och Strasse lever ju gott på era vinster från era bostäder, jag är inte lika lyckligt lottad, har bott i ägda bostäder i hela mitt liv och har aldrig fått en krona i näven.
2016-09-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du förstår alltså fortfarande inte att det både finns realiserade och orealiserade vinster?
Du resonerar förstås på samma sätt med en orealiserad förlust, det är ingen förlust om du inte har sålt? Strutsfilosofi kallar jag det för.
Man kan ju kalla det vad man vill.
Men om jag äger ett hus med noll i skuld och aldrig skall sälja, aldrig ta fler lån, vad har det då för betydelse vad huset är värt på ett papper (förutom att det blir ett helvete när fastighetsskatten återinförs/höjs)?
2016-09-11, 10:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man kan ju kalla det vad man vill.
Men om jag äger ett hus med noll i skuld och aldrig skall sälja, aldrig ta fler lån, vad har det då för betydelse vad huset är värt på ett papper (förutom att det blir ett helvete när fastighetsskatten återinförs/höjs)?

Det är en annan fråga, det som diskuterades var vinsten. Om du sedan väljer att använda den eller inte är din sak.
2016-09-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är en annan fråga, det som diskuterades var vinsten. Om du sedan väljer att använda den eller inte är din sak.
Sant
En del lånar ju till banken säger stopp och använder bostaden som bankomat, andra lever bara vidare och bryr sig inte så mycket vad värdet är på hsuet just det året eller månaden.
2016-09-11, 10:40
Medlem
För min del får de gärna införa fastighetsskatten igen, men då ska de sänkta skatten på inkomst också.

En fråga till de som anser att vi har en övervärderad marknad och som jag inte lyckats hitta svar på;

Medelpriset på Sverigevillan är 2.5 MSEK idag. Vad bör den/det vara enligt er?
2016-09-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Så de billiga krediterna (Tillgångsbubblan) har inget att göra med BNP/ BNP Capita ?.
Låg nominell ränta är en sak. Men de kostnader (inte sparande nu) en låntagare känner av är de reala efter skatt. Och de varierar med tiden, och har inte varit anmärkningsvärda på 2000-talet.

Det som har betydelse för BNP är omsatt penningmängd och det är bara en bråkdel av M1. Att gamlingar får en stor likvid vid en husförsäljning som de sedan låter ligga still påverkar inte BNP.

Att folk som flyttar måste låna upp för att betala vinstskatten, gör att staten kan slösa mer. Och det kan i sig vara BNP-påverkande, men det är mer associerat till beskattning än skuldsättning.

Citat:
Inom några decennier är vi i minoritet i detta land och då är det andra kulturer som styr och ställer, vad är det du inte förstår?.
De utlänningar som flyttar hit gör i huvudsak inte det för att de vill ha det ungefär som det är?

Om du emigrerar, gör du då det till ett land som du uppfattar som drägligt. Eller flyttar du till ett vedervärdigt land med avsikt att försöka stöpa om det i grunden?

Citat:
Tror du att din 3 miljonerslägenhet håller värdet i sken av dessa framtidsutsikter?.
Skulle byggjobbarna halvera sina löner så produktionskostnaden faller, eller vad tänker du dig ska hända?

Citat:
Anders Borg har t.e.x menat att 17 eller 18 smäller det och vi får väl se hur det kommer gå med det och hur kaxig alla drömmare är då?.
Har du någon seriös länk till det. (Och med seriös menar jag inte någon förvirrad ETC-tjej som inte förstår vad som sägs).

Citat:
Min syn är inte negativ som sådan, den är baserad på verklighet och klarsynthet. Denna klarsynthet blir för många väldigt svår att acceptera då hela deras världsbild faller samman vilket den ändå kommer göra när pyramidspelet Sverige faller.
Du skulle kunna få ge mer saklig beskrivning av de händelsförlopp som du ser, snarare än att påstå att du är klarsynt. (Vi kan avgöra graden av klarsynthet när vi läst dina redogörelser i stället).

Citat:
Vi jobbar upp en ökad stadsskuld, tar in obrukbara kulturfolk i hundratusentals som nu belastar ekonomin så mycket att vi lånar i högkonjunktur, och parallellt med det lånar svensken upp personliga skulder som inget annat folk matchar.
Hur mycket har statsskulden ökat som andel av BNP?

Citat:
Vad tror du händer när även stadsskulden når nivåer som omöjliggör en uppbackning av folkets vansinnesaffärer?
Givet den ökningstakt som varit av statsskulden som andel av BNP, när ger din forecast att det inträffar?

Och på vilket sätt möjliggör statsskulden vansinnesaffärer för folket? Kan du redogöra för transaktionerna.

Citat:
Pang sa det i Grekland !, där Stavros från ena dagen körandes sin dotter och son till skolan i sin nya Porsche någon månad efter varit tvungen lämna bort sina barn för han inte kunde ge dem MAT och frugan säljandes sex för ner till 10 euro ligget !.
Det var inte Stavros med Porschen som fick problem. Det var alla som avlönades eller parasiterade på staten som fick problem, när staten inte kunde slösa lika obehindrat som tidigare.
Det du såg i Grekland och nu ser i Venezuela är konsekvens av vänsterpolitik.

Citat:
Du menar att det inte ringer några varningsklockor alls?.
Vänsterpolitik innebär alltid "varningsklockor", men menar du att det finns något utöver det?
2016-09-11, 11:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Men datorminnen har tydligen väldigt mycket gemensamt med bostäder.

Det är stora skillnader på olika varor och just därför är det inte så konstigt att en del varor sjunker jämfört med KPI och andra stiger. Alla varor kan inte följa KPI och om en del varor har sämre prisutveckling måste andra ha bättre. Alla kan inte ligga över eller under ett genomsnitt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in