2016-09-11, 02:14
Medlem
Ego-Legos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Nej det menar jag inte. Män verkar ragga i en större utsträckning därav exemplet. Det är din tolkning att jag skulle anse kvinnor som menlösa våp.

Diskussionen kring sexuell makt har skett ur ett manligt perspektiv, jag ville diskutera det ur min vilket väl får ses som motsatsen till passivt.

Det är inte min tolkning alls. Det är min fråga till dig när du påstår att kvinnor bara tackar ja eller nej till sex, och att det i sig inte utgör sexuell makt.

Ska jag berätta hur jag ser på saken så är alla exempel här i tråden kuvade sexuellt maktlösa mäns syn på sex, de tror att de kan förhandla sig till sex med gåvor, eller att män på något sätt får abstinens och blir sjuka om de inte har sex. Självvalt celibat är tvärtom bland det sundaste en man kan göra, sluta knulla, sluta runka, stilla sinnet och upptäck den asexuella mannens makt över kvinnan.

Att du ens tänker som du gör handlar om jag ska gissa att du står tillräckligt högt i ligan för att bara välja män som också har sexuell makt, alltså valmöjligheter, vilket får dig att känna dig sexuellt maktlös.

Hade du börjat hålla dig med en massa desperata snubbar som ägnar sig åt patetiska försörjarstrategier kanske du hade sett på det annorlunda.
Senast redigerad av Ego-Lego 2016-09-11 kl. 02:17.
Citera
2016-09-11, 02:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Källa?
Det behövs ingen källa eftersom det fungerar som så att det är säljarens marknad, oavsett vilket kön det är. Om du kommer till mig och föreslår att vi har sex så ligger makten hos mig, kommer jag till dig så ligger den hos dig. Det är helt oberoende av vilket kön man har. Det är alltså på individnivå. På gruppnivå så är jag beredd att säga att det är kvinnor som har "makten".

Vidare betackar jag mig för din halmgubbe om att jag anser att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor. För det gör det. På det stora hela är vi lika varandra - mer lika än olika - vi styrs av samma hormoner signalsubstanser, vi behöver alla äta, skita, sova och andas och så vidare. Så på så vis är vi så klart lika. Men det är små skillnader så som mängden på dom olika hormonerna och så där som gör påtagliga skillnader. Jag brukar även påpeka att vi är djur. Högt utvecklade djur som har möjlighet att stå över våra djuriska impulser, om vi vill, men lik förbannat djur.
Citera
2016-09-11, 02:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Självvalt celibat är tvärtom bland det sundaste en man kan göra, sluta knulla, sluta runka, stilla sinnet och upptäck den asexuella mannens makt över kvinnan.
Det där är jävligt intressant. Det finns gott om kvinnor som jag av olika anledningar finner sexuellt ointressanta och det driver dom till vansinne när dom vill ha något av mig och försöker spela ut sexkortet och det inte funkar. Eller ja, inte alla säkert men några.

Till exempel var det en tjej som ville köpa amfetamin av mig och ville knulla sig till det. Jag förklarade vänligt men bestämt att jag driver en affärsrörelse och visst kan vi ta tjack och knulla men att hon fick betala för sitt själv. Hon fick rent ut sagt ett frispel, började kalla mig bög och det ena med det andra.

I det fallet så låg ju makten helt klart hos mig men det här var mest en anekdot.
Citera
2016-09-11, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det behövs ingen källa eftersom det fungerar som så att det är säljarens marknad, oavsett vilket kön det är. Om du kommer till mig och föreslår att vi har sex så ligger makten hos mig, kommer jag till dig så ligger den hos dig. Det är helt oberoende av vilket kön man har. Det är alltså på individnivå. På gruppnivå så är jag beredd att säga att det är kvinnor som har "makten".

Vidare betackar jag mig för din halmgubbe om att jag anser att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor. För det gör det. På det stora hela är vi lika varandra - mer lika än olika - vi styrs av samma hormoner signalsubstanser, vi behöver alla äta, skita, sova och andas och så vidare. Så på så vis är vi så klart lika. Men det är små skillnader så som mängden på dom olika hormonerna och så där som gör påtagliga skillnader. Jag brukar även påpeka att vi är djur. Högt utvecklade djur som har möjlighet att stå över våra djuriska impulser, om vi vill, men lik förbannat djur.

Jo för det du säger är ett påstående som är konstigt. Och du vill ju använda källor i andra diskussioner. Så ska du ifrågasätta mänsklighetens natur så måste du nog ha saftigt på fötterna.

Du menar på allvar att män och kvinnor har samma sexuella makt jämförelsevis. Det kräver källor eftersom det går emot hela historiens poesi t ex, alla historiens texter om mannen och kvinnan osv.

Du förenklar på en nivå som är långt under vad som kan kallas seriöst. Du använder svepande påståenden om hormoner. Vilket förstås går helt emot att enligt hormoner har män mkt starkare sexdrift. Skulle vi då ha samma sexuella makt på individnivå som du kallar det, så skulle alla män också ha lika lätt att få sex som alla kvinnor, och därmed skulle inga män stå utan. Vakna.
Citera
2016-09-11, 02:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jo för det du säger är ett påstående som är konstigt. Och du vill ju använda källor i andra diskussioner. Så ska du ifrågasätta mänsklighetens natur så måste du nog ha saftigt på fötterna.

Du menar på allvar att män och kvinnor har samma sexuella makt jämförelsevis. Det kräver källor eftersom det går emot hela historiens poesi t ex, alla historiens texter om mannen och kvinnan osv.

Du förenklar på en nivå som är långt under vad som kan kallas seriöst. Du använder svepande påståenden om hormoner. Vilket förstås går helt emot att enligt hormoner har män mkt starkare sexdrift. Skulle vi då ha samma sexuella makt på individnivå som du kallar det, så skulle alla män också ha lika lätt att få sex som alla kvinnor, och därmed skulle inga män stå utan. Vakna.
Hade jag trott att du skulle förstå så hade jag utvecklat mitt resonemang. Nu tackar jag istället för vår korta tid tillsammans här i tråden och önskar dig lycka till i alla dina relationer.
Citera
2016-09-11, 02:53
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarki
Tjejer/kvinnor har det MYCKET lättare än killar/män för att få relationer/sex... Inget snack om saken, nu kommer vi till ämnet:

Jo visst du har rätt, lättare att få sex/relation - men inte nödvändigtvis BRA sex eller en BRA relation. Därav försöker man välja väl och med omtanke(vilket går sisådär när man är förälskad..).

@TS tycker att frågan är lite skev... Visst kanske man har "sexuell makt" på något plan, men samtidigt om jag är kär så har jag ju inte direkt kontroll över mycket.
Så denna "makt" kanske egentligen endast finns i sexuella förbindelser som saknar känslor?
Citera
2016-09-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hade jag trott att du skulle förstå så hade jag utvecklat mitt resonemang. Nu tackar jag istället för vår korta tid tillsammans här i tråden och önskar dig lycka till i alla dina relationer.

Du har framställt dig som människoexpert likt en riktig konstnär eller liknande.
Jag bad ju om dina erfarenheter till din kunskap, inget svar.
Varifrån har du fått dina uppfattningar, din stora kunskap? Allt du skrivit är ju otroliga förenklingar som torgförs av politiker, journalister osv.
Du kan inte mena på allvar att du kan diskutera. Och nu gömmer du dig. Svagt.
Citera
2016-09-11, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Personligen ser jag det enbart som jobbigt att behöva använda mig av den "makten" så ofta, och gissar att det är fler kvinnor än jag som inte ser det som någon vinst att vara tvungen att avvisa personer gång på gång. Att få möjligheten att tacka ja till någon man är intresserad av är ju bra, men att behöva avvisa en massa personer när man inte är det minsta intresserad det är bara jobbigt. Män verkar ha lätt att bara se den positiva delen av att bli tillfrågad ofta, och helt missa den negativa delen.
För det första kan du sluta använda ordet makt inom citationstecken, för det andra är det helt irrelevant om du tycker det är jobbigt eller inte ser det som en vinst att avvisa personer. I båda fallen är det makt.

Har du rätt att avvisa personer så har du makt över dem. Vad är det som är svårt att förstå?

Vill killen ha sex med dig så måste han fråga dig om du också vill (annars blir det våldtäkt). Du har därmed makten att svara ja eller nej och avgöra om han får sex eller inte.

När frågeställningarna blir så tydliga och svaren så olika så undrar man hur det egentligen står till i huvudet på dig och alla andra kvinnor i tråden. Era svar är helt verklighetsfrånvända.
Citera
2016-09-11, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Fast jag fattar inte. Om en kille t ex inte vill ha en relation med en viss tjej. Var ligger makten i det? Han vill ju inte(!)

Vari ligger makten? Hon stretar åt ett håll, han åt andra. Det finns liksom ingen makt i det.

Okej okej, jag kan läsa mer i tråden men tror ändå det kanske är ett annat ord än makt som skulle beskriva situationen bättre.
Det är ju den som inte får sin vilja igenom som inte har någon makt och det är i praktiskt taget män alla gånger. Man frågar om sex men får inte det, han får inte sin vilja igenom och måste respektera kvinnans nej.
Citera
2016-09-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
För det första kan du sluta använda ordet makt inom citationstecken, för det andra är det helt irrelevant om du tycker det är jobbigt eller inte ser det som en vinst att avvisa personer. I båda fallen är det makt.

Har du rätt att avvisa personer så har du makt över dem. Vad är det som är svårt att förstå?

Vill killen ha sex med dig så måste han fråga dig om du också vill (annars blir det våldtäkt). Du har därmed makten att svara ja eller nej och avgöra om han får sex eller inte.

När frågeställningarna blir så tydliga och svaren så olika så undrar man hur det egentligen står till i huvudet på dig och alla andra kvinnor i tråden. Era svar är helt verklighetsfrånvända.
Du skriver alltså själv: "Har du rätt att avvisa personer så har du makt över dem".

Mannen har EXAKT lika stor makt att säga nej till sex han inte vill ha. Så om du anser att det inte stämmer skulle jag vilja veta vad eller vem som fråntar mannen makten att säga nej?
Citera
2016-09-11, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Du skriver alltså själv: "Har du rätt att avvisa personer så har du makt över dem".

Mannen har EXAKT lika stor makt att säga nej till sex han inte vill ha. Så om du anser att det inte stämmer skulle jag vilja veta vad eller vem som fråntar mannen makten att säga nej?
Men män får inte ens några förfrågningar, det kräver att män också får förfrågningar av kvinnor för att de ska kunna säga ja eller nej. Varför kan du inte se det här?

Mannen har verkligen inte exakt lika stor makt om makten är fiktiv på papperet. I verkligheten ska männen bli tillfrågade i 50 procent av fallen för att kunna säga ha exakt lika mycket makt. Och som vi alla vet (nåja, inte du då) är det mannen som frågar kvinnan.
Senast redigerad av Oakbiff 2016-09-11 kl. 07:38.
Citera
2016-09-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
Men män får inte ens några förfrågningar, det kräver att män också får förfrågningar av kvinnor för att de ska kunna säga ja eller nej. Varför kan du inte se det här?
Som jag skrivit tidigare. Kvinnor får generellt fler tillfällen att använda sig av "makten" (d.v.s. rätten till att bestämma över sin egen kropp), men män har exakt lika stor makt att säga nej till sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in