2016-09-10, 22:30
Medlem
stahlhelm1916s avatar

vad är detta?

du vet ju mycket väl att kvinnan har makten när det gäller sex.
det är ju bland det första man lär sig i livet

sluta
Citera
2016-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Fast. Makt i min värld är ju något jag har nytta av. Jag har ingen nytta av att män jag inte vill ha sexuellt ger mig inviter. Ja jag har makten att säga nej, men det har ju män också.
Är inte särskilt intresserad av smycken eller vad nu du menar är fördelar.

Klart att du som kvinna inte kan se din egen makt. Som kvinna är du i ett välutvecklat land priviligerad bortom ditt förstånd, men du kan inte se särbehandlingen mellan kvinnor och män för att du i princip växt upp med det och det är "normalt" i din värld.

Ni har sexuell makt. Det var det du frågade om i trådstarten. T.ex. får ni smycken och andra fördelar just för att ni är kvinnor, män tror att de kommer få sex om de behagar er. Kan du inte se hur det är en fördel kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZxOdLRihlA

Känner du till stand-up komikern Bill Burr? Här lägger han fram några bra exempel på kvinnors privilegium på ett komiskt sätt. Klippet är 5min långt, kolla gärna.
Senast redigerad av annaskatter 2016-09-10 kl. 22:33.
Citera
2016-09-10, 22:32
Bannlyst
Citat:
Fast. Makt i min värld är ju något jag har nytta av. Jag har ingen nytta av att män jag inte vill ha sexuellt ger mig inviter. Ja jag har makten att säga nej, men det har ju män också.
Men de ger dig inviter och då har du således makten att säga ja eller nej, så självklart har du makten. Vem skulle makten annars ligga hos?

En tiggare (kille) tigger efter pengar (sex då). De förbipasserande har makten att välja om de vill ge tiggare pengar eller inte. Vem har makten? Den som frågar eller den som väljer?

Sen häpnas jag över hur du inte kan förstå det som är så grundläggande.
Senast redigerad av Oakbiff 2016-09-10 kl. 22:36.
Citera
2016-09-10, 22:32
Medlem
Kvinnor har ngt män vill ha, en fitta.

Mäns hunger efter fitta innebär därmed att innehavaren av fitta kan utöva makt över den som söker tillgång till fittan. Ett pris kan begäras i utbyte mot tillgång till det eftertraktade dvs fittan. Middag, gratis boende, resor, diamantring, smycken är vanlig betalning från män för tillgång till fitta.

Denna fittans makt är alltså ett faktum.

Men makten är ju inte obegränsad. Kanske är det där skon klämmer för ts? Det finns män som inte låter sig imponeras av hennes fitta eller ens dess fodral/behållare. Då känner hon sig maktlös pga att enstaka män inte låter sig imponeras.

Är makten inte total tycker kvinnor sig vara maktlösa.
Citera
2016-09-10, 22:33
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Menar du att alla kvinnor har en passiv position i det spelet? Bara tacka ja eller nej? Retoriska frågor förstås, givetvis är det inte så.

Du har ju bara hittat på en halmgubbe för att försöka mygla med att det trots allt finns en makt i att vara det väljande könet.

Att kvinnor är det väljande könet håller jag med om, men du får det att låta som att kvinnor är menlösa våp som i bästa fall tillåts välja om de ska bli knullade eller inte.
Nej det menar jag inte. Män verkar ragga i en större utsträckning därav exemplet. Det är din tolkning att jag skulle anse kvinnor som menlösa våp.

Diskussionen kring sexuell makt har skett ur ett manligt perspektiv, jag ville diskutera det ur min vilket väl får ses som motsatsen till passivt.
Citera
2016-09-10, 22:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Fast det handlar inte om inviter utan det handlar om att det är du som bestämmer resultatet av dessa inviter. Det har du nytta av, du kan bestämma om du ska "få" ha sex med den personen eller inte. Beslutet ligger hos dig och däri finns också makten.

Wikipedia definierar makt på följande vis:

Citat:
Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande.

Så om jag vill ha sex med dig och framför detta begär så är valet (makten) din att bestämma hur det blir. Jag är beroende av dig eftersom det är dig jag vill ha sex med.

Den sexuella makten finns således alltid hos den som får inviten, oavsett kön och eftersom kvinnor får fler inviter än män så är det grov sett kvinnor som har den sexuella makten.

Det finns ju egentligen inget kvinnligt eller manligt perspektiv på det hela egentligen. Eftersom makten ligger hos den som får inviten.

Edit: Jag ser att jag är minst tvåa på den pucken.
Citera
2016-09-10, 22:36
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaskatter
Klart att du som kvinna inte kan se din egen makt. Som kvinna är du i ett välutvecklat land priviligerad bortom ditt förstånd, men du kan inte se särbehandlingen mellan kvinnor och män för att du i princip växt upp med det och det är "normalt" i din värld.

Ni har sexuell makt. Det var det du frågade om i trådstarten. T.ex. får ni smycken och andra fördelar just för att ni är kvinnor, män tror att de kommer få sex om de behagar er. Kan du inte se hur det är en fördel kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZxOdLRihlA

Känner du till stand-up komikern Bill Burr? Här lägger han fram några bra exempel på kvinnors privilegium på ett komiskt sätt. Klippet är 5min långt, kolla gärna.

Den här makten ni talar om är ju isåfall i mycket villkorad till unga attraktiva kvinnor. Den makten är inte beständig.
Jag har inte varit attraktiv som ung kvinna, maktkapitalet fanns inte så att säga.
Citera
2016-09-10, 22:38
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
Men de ger dig inviter och då har du således makten att säga ja eller nej, så självklart har du makten. Vem skulle makten annars ligga hos?

En tiggare (kille) tigger efter pengar (sex då). De förbipasserande har makten att välja om de vill ge tiggare pengar eller inte. Vem har makten? Den som frågar eller den som väljer?

Sen häpnas jag över hur du inte kan förstå det som är så grundläggande.
Det kanske beror på vilken betydelse vi lägger i själva ordet. Att säga nej är ju en mänsklig rättighet, motsatsen hade ju varit sex under tvång. Du har ju också makten att säga nej till någon du inte vill ligga med.
Citera
2016-09-10, 22:40
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det handlar inte om inviter utan det handlar om att det är du som bestämmer resultatet av dessa inviter. Det har du nytta av, du kan bestämma om du ska "få" ha sex med den personen eller inte. Beslutet ligger hos dig och däri finns också makten.

Wikipedia definierar makt på följande vis:

Så om jag vill ha sex med dig och framför detta begär så är valet (makten) din att bestämma hur det blir. Jag är beroende av dig eftersom det är dig jag vill ha sex med.

Den sexuella makten finns således alltid hos den som får inviten, oavsett kön och eftersom kvinnor får fler inviter än män så är det grov sett kvinnor som har den sexuella makten.

Det finns ju egentligen inget kvinnligt eller manligt perspektiv på det hela egentligen. Eftersom makten ligger hos den som får inviten.

Edit: Jag ser att jag är minst tvåa på den pucken.
Om jag framför samma önskan till en attraktiv man har ju han samma makt? Själva beteckningen är knepig.
Citera
2016-09-10, 22:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Den här makten ni talar om är ju isåfall i mycket villkorad till unga attraktiva kvinnor. Den makten är inte beständig.
Jag har inte varit attraktiv som ung kvinna, maktkapitalet fanns inte så att säga.
Njae. Kanske till främst unga, attraktiva kvinnor. Men jag vågar ta gift på att dom flesta kvinnor som är någorlunda normalt funtade i skallen och ser ut som folk gör mest kan få och även får sexuella inviter till och från. Som sagt, om jag vill ha något av någon så är makten hos den som har det jag vill ha. Säljarens marknad så att säga.
Citera
2016-09-10, 22:41
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaskatter
Män har ett mycket större sexbehov pga testosteron. Det är nästan lika viktigt för oss att ha sex som det är att äta, sova andas sett till välmåendet. Visst kan vi vara utan, men det gör oss deprimerade. Det om något, kommer kvinnor aldrig förstå. Så självklart har ni makten då ni håller i nyckeln till något vi i princip är beroende av. Hur långt vi är villig att gå för att fullfölja det begäret skiljer sig från män till män.

Män som får sex enkelt håller sig inte till samma kvinna, det finns ingen anledning till det. Män som får sex väldigt sällan är de som vill ha relationer då det garanterar en ström av regelbunden sex.

Vi har ändå ingen riktig makt i att kunna styra er sexualitet i den riktning som behagar oss. Det enda vi kvinnor äger någon verklig makt över är vår egen rätt att tacka ja eller nej till sexuella inviter, precis som ni män vilket Buffy också redan påpekat.

Sen att ni är milslängder kåtare än oss och att tjejer till följd får många fler sexuella inviter hör inte till saken då ni män fortfarande äger en självständig vilja samt att det ändock inte rör sig om något reellt beroende för er överlevnad såsom exempelvis mat och husrum.
Citera
2016-09-10, 22:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Om jag framför samma önskan till en attraktiv man har ju han samma makt? Själva beteckningen är knepig.
Eller till en oattraktiv man (men visst, man vill ju inte ligga med människor man inte är attraherade av). Men ja, det var exakt det jag menade och som jag dessutom upprepade i ovanstående inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in