Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Fast. Makt i min värld är ju något jag har nytta av. Jag har ingen nytta av att män jag inte vill ha sexuellt ger mig inviter. Ja jag har makten att säga nej, men det har ju män också.
Är inte särskilt intresserad av smycken eller vad nu du menar är fördelar.
Fast det handlar inte om inviter utan det handlar om att det är du som bestämmer resultatet av dessa inviter. Det har du nytta av, du kan bestämma om du ska "få" ha sex med den personen eller inte. Beslutet ligger hos dig och däri finns också makten.
Wikipedia definierar makt på följande vis:
Citat:
Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande.
Så om jag vill ha sex med dig och framför detta begär så är valet (makten) din att bestämma hur det blir. Jag är beroende av dig eftersom det är dig jag vill ha sex med.
Den sexuella makten finns således alltid hos den som får inviten, oavsett kön och eftersom kvinnor får fler inviter än män så är det grov sett kvinnor som har den sexuella makten.
Det finns ju egentligen inget kvinnligt eller manligt perspektiv på det hela egentligen. Eftersom makten ligger hos den som får inviten.
Edit: Jag ser att jag är minst tvåa på den pucken.