2016-03-27, 06:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Varför är dj-ljudet så viktigt, då?

Därför att det är betydelseskiljande. Exempelvis job/yob.
Citera
2016-03-27, 07:05
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Därför att det är betydelseskiljande. Exempelvis job/yob.
Samma sak med A-liknande vokalljud. Bra exempel är skillnaden mellan "hot" och "hut" och skillnaden mellan "dock" och "duck".
Citera
2016-03-27, 15:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det jag antagligen stör mig mest på är att många svenskar pratar engelska med stockholmsk dialekt.

Det jag stör mig på är folk som stör sig. Varför bryr du dig hur andra uttalar ett ord? Är du rädd för att låta på samma sätt?

Vad är egentligen saken med svenskar som skäms inte för engelsktalande för att andra svenskar inte pratar perfekt engelska? Det är så jävla töntigt att skämmas för något sådant. Själv har jag mer eller mindre blivit utskälld av svenskar om jag råkat uttala ett ord fel på engelska. Whatta fuck?
Citera
2016-03-27, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Nej, nej, du har inte helt rätt där. Det är samma sorts fel som när svenskar uttalar det engelska ordet "fuck" som det svenska ordet "fack". "Hut" och "fuck" innehåller ŭ-ljudet, vilket är inte samma ljud som något svenskt a-ljud.

http://www.thefreedictionary.com/fuck
http://www.thefreedictionary.com/hut

Ljudet jag beskrev kommer bra nära och mycket lättare att beskriva det så, så att folk förstår än med ett ljud som många svenskar inte kan läsa.
Citera
2016-09-10, 21:20
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Tre ord som många svenskar har svårt att uttala enligt mina empiriska undersökningar är

Potion
Theme
National

Svenskar tenderar att säga Poison, teme, NaTional, dvs de uttalar T:et i national när det skall vara stumt.

Personligen har jag svårt att uttala "that"

Ja oerhört irriterande. De har inte ens lyckat fixa till uttalet under reklam på tv. Galet.
Citera
2016-09-10, 21:22
Bannlyst
När svenskar lägger till någon brittisk dialekt precis som om dom är från England. Otroligt fjantigt.
Citera
2016-09-10, 23:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Ja oerhört irriterande. De har inte ens lyckat fixa till uttalet under reklam på tv. Galet.

Roy Hodgson klarar sig bra på svenska utan att han har ett enda uttal tillfixat enligt svensk standard.
Citera
2016-09-10, 23:31
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Roy Hodgson klarar sig bra på svenska utan att han har ett enda uttal tillfixat enligt svensk standard.

Lite skillnad dock på ett världsspråk som man lärt sig på skolan, samt hört i TV sedan barnsben. Att man inte kan uttala rätt i en reklam på engelska som går på svensk tv, eller att någon producent inte brytt sig om att rätta till det, är minst sagt irriterande tycker jag iaf. Men det är jag som sagt. Representerar företaget med felaktigt engelskt uttal. Vad säger det om skitföretaget egentligen? Inte nåt bra i min bok.

Att Hodgson lärt sig det svenska språket i vuxen ålder, ett språk so knappt 10 miljoner människor pratar är en helt annan historia.
Citera
2016-09-10, 23:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lite skillnad dock på ett världsspråk som man lärt sig på skolan, samt hört i TV sedan barnsben. Att man inte kan uttala rätt i en reklam på engelska som går på svensk tv, eller att någon producent inte brytt sig om att rätta till det, är minst sagt irriterande tycker jag iaf. Men det är jag som sagt. Representerar företaget med felaktigt engelskt uttal. Vad säger det om skitföretaget egentligen? Inte nåt bra i min bok.

Att Hodgson lärt sig det svenska språket i vuxen ålder, ett språk so knappt 10 miljoner människor pratar är en helt annan historia.

Absolut ingen skillnad, ett språk är ett språk och en individ är en individ. Du ger bara prov på det vanliga tramsandet om att engelska skulle ha så mycket högre ställning att människor ska dömas om de har uttalsbrister och inte låter som modersmålstalare. Löjligt!

Det finns olika dialekter inom engelskan med rejäla uttalsskillnader de facto. Ta bara ett ord som against som kan uttalas på olika sätt beroende på varifrån den engelsktalande kommer.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-09-10 kl. 23:37.
Citera
2016-09-10, 23:41
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut ingen skillnad, ett språk är ett språk och en individ är en individ. Du ger bara prov på det vanliga tramsandet om att engelska skulle ha så mycket högre ställning att människor ska dömas om de har uttalsbrister och inte låter som modersmålstalare. Löjligt!

Japp där har vi olika åsikter. Att de väljer att använda engelska i den reklamen är ju löjligt, när de låter en svensk som bryter på engelska säga repliken, istället för en som kan uttala korrekt eller låta den uppenbarligen svenska personen säga det på svenska. Finns säkert många svenska som aldrig kommer upp i korrekt engelskt uttal och det är som det är, men min poäng är att i en reklam där man väljer att använda engelska på svensk tv, borde inte språket och uttalet vara korrekt då?

Sen att du tycker att min åsikt är löjlig är löjligt
Citera
2016-09-10, 23:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Japp där har vi olika åsikter. Att de väljer att använda engelska i den reklamen är ju löjligt, när de låter en svensk som bryter på engelska säga repliken, istället för en som kan uttala korrekt eller låta den uppenbarligen svenska personen säga det på svenska. Finns säkert många svenska som aldrig kommer upp i korrekt engelskt uttal och det är som det är, men min poäng är att i en reklam där man väljer att använda engelska på svensk tv, borde inte språket och uttalet vara korrekt då?

Reklam har inga givna regler, säger bara »yoggin«.

Citat:
Sen att du tycker att min åsikt är löjlig är löjligt

Läs vad jag skriver. Du snävar in dig till en reklamsnutt. Jag ser det ur helhetsperspektiv. Det är oerhört vanligt att [företrädesvis] yngre svenskar dömer ut andra svenskar som talar engelska för att de inte [enligt dem] har ett perfekt uttal. Det är löjligt!
Citera
2016-09-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Det som jag tycker är svårast i engelskan är ord som slutar på th tex earth.
Blir det "Örf" då? (Earth = Örf)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in