2016-09-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag ska ge dig en ledtråd, så kan du börja där. Assad är alawit

Du hävdar dessutom att "dom flesta" alawiter dött i stridigheterna. Uppskattningar gör gällande att en tiondel av män i vapenför ålder har strukit med.

Du har ju inte ett enda rätt, allt du skriver är helt upp och ner, din clown.

Ett svepande argument som jag medger var felaktigt.
Alawiterna har dock lidit störst vilket jag ville förmedla.
Att dom ligger och solar i Medelhavet är ju rent trams från din sida.
Att Aleppo skulle vara regimfientligt och väldigt troende är lika tramsigt.
Citera
2016-09-10, 18:03
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ntellectua1
Alla som har följt konflikten i Syrien vet att Turkiet inte är några hjältar som bekämpar onda terrorister. Turkiet delade gräns med ISIS i över två år. Tål att upprepas för att påminna folk: Turkiet delade gräns med världens vidrigaste terroristorganisation i över två år utan att ingripa. När kurderna, med amerikanernas hjälp, piskade upp terrorsvinen i stad efter stad så bestämde sig Turkiet för att det var dags att intervenera.

Turkiet är indirekt ansvariga för ca 300,000 civila syriers död och destruktionen av deras land. Turkarna är också indirekt, och kanske även direkt, ansvariga för att Islamiska Staten blev så stora och lyckades med sina terrorattentat i Europa. Mitt tips till er: Sluta leka hjältar. Alla har de senaste åren sett turkens sanna natur. Ännu fler mörka fläckar i Turkiets historia, som om det inte fanns tillräckligt många redan.

jag säger inte att du har fel, men tycker du inte att det är lite mer komplicerat i hela situationen än att skylla på Turkiet? Jag tycker alla statsmakter i världen har element som inte arbetar efter varandra....det där med att Turkiet delade gräns med ISIS i över två år visste jag inte dock men hur ser du på statskuppen som försöktes nyss?

Frågan är vad deras politiska orsaker var, var det en statskupp eller var det en falseflag? Jag vet ärligt talat inte men det är ju lite lustigt att bevittna all den här galenskapen oavsett. Samtidigt pågår jakten på pokémons runtom i världen http://www.liveleak.com/view?i=f44_1471924818

Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Är det bara jag som ser detta mönster upprepas om och om igen?

1.lojalister med allierade startar stor offensiv
2. Rebellerna förlorar mer och mer mark och blir inträngda i ett hörn någonstans
3. Assad anklagas för kemattacker som ska ägt rum efter att dom gjort sina framgångar
4. Länderna som proxykrigar pushar för ett fredavtal som aldrig håller i längden men som ger rebeller och jihadister chansen att omgruppera

Jag vet inte varför, men det kändes annorlunda nu....även om John Kerry ser lite skeptisk ut och är försiktig i sitt uttalande, men samtidigt tycker jag du har en rätt rak vinkel för hur det har sett ut och jag håller med dig om att det inte går att uteslutas så som du säger.....jag är positivt men lite skeptiskt överaskad, trotsallt. Det krävs nog att fler har en opinion om situationen generellt för att förändringar ska ske och hur saken ska synas och problemet är informationsstillgängligheten.

Den här nyheten, som borde ha verkat för krönikörer och etablerade tidningar med journalister att öppna keften, har dock inte skett något nämnvärt idag....men vad kan man begära av dessa amatörer.

Jag tror Obama vill avsluta snyggt, jag tror inte han är antikrist och jag tror inte på sånt, jag tror han har varit en nisse i en position som blivit påstyrda massa saker fast han egentligen velat bättre....men vad vet jag.

vi borde åtminstone försöka vara liiiite positiva :-)
Citera
2016-09-10, 18:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Assad visar god vilja!

Syriens regering har godkänt ett eldupphör av humanitära skäl.

https://www.afp.com/en/news/23/syria-government-approves-us-russia-truce-deal
Ja, idag har USA och Ryssland nått en uppgörelse.

https://www.theguardian.com/world/2016/sep/10/free-syria-army-rejects-us-russia-ceasefire-agreement

Dylikt har ju skett tidigare så länge som kriget i Syrien pågått. Är det någon som tror att vi denna gång kommit närmare ett slut på det väpnade eländet?
Citera
2016-09-10, 19:19
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Helt eldupphör klart nej. Men jag tror att man kommer få se många mindre lite tystare separata fredsuppgörelser. När det nu står klart att SAALibanoIranRyska styrkor kommer ha stor makt i regionen i framtiden.

Börjar redan viskas om FSA krigare som klagar offentligt att dom blivit "inlurade" i kriget.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-37315875

Om Assad inte lider stort bakslag (en smutsig bomb i Damascus känns inte helt orimligt nu) så kommer han snart börja få vinnarens momentum. Då kommer det rassla till snabbt tror jag.
Citera
2016-09-10, 19:29
Bannlyst
Israel bombar SAA och det missgynnar andra grupper som strider mot IS. Tyvärr så bäddar Israel IS framgångar. Förstår inte varför det inte nämns något om ISraels stora roll i den här konflikten. I mina ögon så är Israel den största boven i hela dramat.

Nu har man med Israels hjälp och stora stöd börjat en offensiv i Queneitra.
Citera
2016-09-10, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Israel bombar SAA och det missgynnar andra grupper som strider mot IS. Tyvärr så bäddar Israel IS framgångar. Förstår inte varför det inte nämns något om ISraels stora roll i den här konflikten. I mina ögon så är Israel den största boven i hela dramat.

Nu har man med Israels hjälp och stora stöd börjat en offensiv i Queneitra.

Istället för att bomba ISIS så väljer Turkiet att bomba soldater som ger sina liv för att befria städer från terroristerna. Senast för någon dag sedan bombade Turkiet de syriska kurderna helt oprovocerat. Inte nog med att turkarna stödjer tokiga terrorister, nej, de bekämpar även den mest effektiva markstyrkan i kampen mot dem.

Med andra ord: Turkiet har gjort ISIS och de andra islamistiska grupperna mycket starka. Utan turkisk support hade islamisterna varit krossade idag. Attackerna i Europa hade med största sannolikhet inte kunnat ske om Turkiet hade haft moral och bekämpat världens värsta terroristorganisation från början.
Citera
2016-09-10, 20:22
Medlem
Tillssons avatar
Sveriges utrikesminister Margot Wallström säger att Sverige välkomnar och stödjer denna överenskommelsen, men har har realistiska förväntningar på den.

Hon säger vidare att "möjligen kan det lyckas nu när Ryssland kan tyckas att de har stärkt sin stormaktsstatus och USA har inte så väldigt mycket mer att sätta emot"...

Källa: http://www.svtplay.se/video/10127859/rapport/rapport-10-sep-19-30?start=auto
Citera
2016-09-10, 20:58
Medlem
Citat:
Istället för att bomba ISIS så väljer Turkiet att bomba soldater som ger sina liv för att befria städer från terroristerna. Senast för någon dag sedan bombade Turkiet de syriska kurderna helt oprovocerat. ...
Turkiet angriper både ISIS och PKK/YPG, då bägge anses vara terrororganisationer som utgör risker gentemot nationens säkerhet. Helt oprovocerat är det nog inte.

Citat:
...
Med andra ord: Turkiet har gjort ISIS och de andra islamistiska grupperna mycket starka. Utan turkisk support hade islamisterna varit krossade idag. Attackerna i Europa hade med största sannolikhet inte kunnat ske om Turkiet hade haft moral och bekämpat världens värsta terroristorganisation från början.

Vilken terrororganisation det är som utgör störst fara beror helt på vem man frågar. I Turkiets fall så gör man inte skillnad på IS och PKK. Det är snarare bristen på ett koordinerat och fungerande samarbete mellan berörda europeiska länder samt Turkiet som är att skylla på:
Citat:
One of the Brussels bombers was arrested in Turkey and deported back to Belgium in June with a warning that he was a militant, it has sensationally been revealed.

Turkish President Recep Tayyip Erdogan said Ibrahim El Bakraoui, who blew himself up at Brussels Airport on Tuesday, was arrested in Gaziantep in southern Turkey close to the Syrian border last summer. Officials said he was deported to Holland before being passed back over to Belgium.

The president said Belgian authorities had failed to confirm the suspect's links to terrorism 'despite our warnings that he was a foreign fighter'.
- DailyMail, 2016
Citera
2016-09-10, 21:05
Medlem
2big4yous avatar
Intressant

En Turkisk Boeing 737 från Ankara med destination Al-Qamishli som är kontrollerat av SAA ankom idag.
https://pbs.twimg.com/media/CsACMIQXYAAABu8.jpg

I samma veva var en Syrisk Ilyushin-76 med Reg:YK-ATB på väg till Al-Qamishli
https://pbs.twimg.com/media/CsAFfRvXYAAi0Px.jpg

Denna är i just detta nu på väg tillbaka till Damaskus.
Citera
2016-09-10, 21:07
Bannlyst
ISIS hann, som många vet, begå flera grova attentat i Turkiet och Europa utan att turkarna lyfte på ett ögonbryn. När kurderna endast hade en liten bit kvar att länka ihop kantonerna så bestämde sig Turkiet för att det var dags att "bekämpa ISIS" och PKK. Kurderna är verkligen korkade om de befriar fler städer med sina liv. Alla vet att hela världen kommer att strunta i oss när terroristerna är döda. Inte ens ett Tack kommer vi att få.
Citera
2016-09-10, 22:52
Medlem
Citat:
Du måste ha missat ISIS terroristernas erövringskartor där hela Anatolien ingår. Om ni inte ser det som ett hot mot nationens säkerhet så betyder det att ni vill leva i ett shariasamhälle kontrollerat av ISIS. Frågan är nu varför ni inte agerade mot ISIS under den två år långa period de härjade vid era gränser. Vi snackar om världens värsta terroristorganisation som hotar att erövra, inte bara några provinser, utan hela ditt älskade turkland.

Varför passiva 2 år? Här kan du läsa varför.
http://www.haberler.com/suriye-siniri-feto-ye-teslim-edilmis-8704679-haberi/

Utöver det har en hel del militära rådgivare samt höga militärer förhalat ett ingrepp i Syrien under denna tid (som nu är arresterade och har samröre med Gulen-sekten). Andra sidan Atlanten hade större planer än så....
Citera
2016-09-11, 07:08
Medlem
GodModes avatar
En propaganda film av stormningen av Aleppo. Väldigt bra gjort. https://youtu.be/5n8NmpUwK5M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in