Citat:
Ursprungligen postat av
casse123
Tack! Då ska jag bara ha framme några frukter och vatten

o musik såklart.
Jag ska köpa tjacket på fredag. 1 gram 250 kr sa min kran. Hur ser tjacket ut i färgen? Hur ser man att det verkligen är 1 gram? Är det ett bra/normalt/dåligt pris? Jag ställer så många frågor pågrund utav att jag vill vara helt säker på att det jag får inte är skit!
Hur mycket ska man dra första gången? Hur vet man hur mycket det är? Som sagt.. Är helt ny med tjack så jag vet absolut INGENTING förutom att man blir social o pratglad o lite sånt. Men tack!

Fråga på du, helt rätt att vilja veta så mycket som möjligt på förhand.
Det kan se ut på lite olika sätt; dels kan det ha lite vilken färg som helst, nuförtiden, och dels kan konsistensen variera. I grund och botten tänker man sig ju ett vitt pulver, men som regel säljs det i mer eller mindre flytande form, allt från en seg, vit pasta, till en nästan rinnande lös gegga av varierande färg. Det är därför jävligt svårt att bedöma förhållandet mellan vikt och volym, eftersom det är väldigt beroende på konsistensen. Kvaliteten är heller inte helt lätt att fastställa av hur det ser ut. Ursprungsprodukten är helt vit, och har en lätt fuktig men fast konstistens, som påminner i viss mån om modell-lera. Allt som hamnar på gatan är emellertid mer eller mindre utblandat med det ena eller det andra, som kan påverka såväl effekt, som både färg och konsistens. Det potentaste gatutjack jag har varit med om var t.ex gult/orange till färgen, och var så löst att det rann omkring i påsen, men dra åt HELVETE vad det var starkt! När jag torkade ner det försvann dessutom all färg, och det såg ut som det ska. Så det behöver inte vara kasst för att det är färgat eller rinnigt, och det är inte nödvändigtvis garanterat hög kvalitet för att det är helt vitt heller. Man kan i viss mån göra en grov uppskattning av kvalitet genom smak och lukt, eftersom inget annat smakar eller luktar som tjack. Emellertid innebär detta samtidigt även att det är omöjligt att förklara sagda smak och lukt, så det är du ju inte hjälpt av... Jag är rädd att du nog är tvungen att lita på kranen ifråga om mängd och kvalitet, i det här fallet.
Beträffande priset, så varierar det lite beroende på var man bor, men jag tycker att 250:- låter rimligt..
Vad gäller dosering, så är mitt förslag att följa principen "better safe than sorry". Att mosa i sig en halva på en gång, första gången, förefaller helt meningslöst, imo. Dela den istället på tre tillfällen, med ett gäng timmar emellan varje, för att få maximal utdelning av den.. Om man ska vara noga så blir det isf ca 0,166 G per dos. Jag tänker mig att ögonmåttet är tillräckligt för uppdelningen, men litar man inte helt på det, kan man t.ex komplettera det med en linjal. Dela först grammet i två lika stora delar, och dela sedan båda dessa två delar i tre lika stora delar vardera.
Återigen, jag tycker att det är synnerligen klokt att ta reda på sådana här saker i förväg, i mån av möjlighet...

Jag hoppas att våra svar, råd och rekommendationer i någon mån gjort dig klokare, även om de emellanåt kan ha varit en smula omständiga..
Avslutningsvis får jag önska en väldigt trevlig helg. Jag skulle tycka att det vore roligt om du ville berätta om den efteråt..