2016-09-07, 23:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hmm...
Jag lyckades länka fel bild till texten ”Lite kuriosa om vilka ekonomiska muskler som ägarna till Serie A-klubbarna har, baserat på deras omsättning”, detta är rätt:
http://images2.gazzanet.gazzettaobjects.it/wp-content/uploads/sites/21/2016/08/altre-news-gazzanet/inter-juventus-milan-napoli-roma/fatturati.png?v=20160907194000

Och i länken ovan kan man se att Della Valle har en viss tyngd. Samtidigt är han noga med att Fiorentina inte ska ta några stora ekonomiska risker utan bygga på en sund grund. Dessutom lyfter han gärna fram den etiska sidan. Får tänka på att han kom in efter att Fiorentina gått i konkurs.
Jo jag är imponerad av allt de gjort, hur nära de varit Cl flera år i rad. Men vissa måste bli förlorare och ha marginalerna på fel sida. Jag tror Fiorentina är ett av de lagen. Jag kan inte se hur de ska konkurrera om spelare i 4-500 miljonersklassen till nästa sommar och åren efter det. För Juventus,Milan, Inter kommer göra de köpen. Roma och Napoli har betydligt bättre lag, mer pengar och mer potential som klubbar.Min gissning är att det kommer bli en tydlig top 5 de kommande 10 åren och sen ett gäng mittenlag som är likvärdiga: Lazio,Fiorentina,Genoa,Torino,Sassuolo. Fiorentina och egentligen Roma och Napoli hade sin stora chans nu när Milanolagen sov i 5 år.
Citera
2016-09-08, 20:17
Medlem
Olbia mot Lucchese, 4:e september, på Stadio Bruno Nespoli. Döpt efter Olbias målvakt som dog efter en olycka i en match 1960.

Sammandrag (3 min 43 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=CStBoSaybpo

Hela jävla matchen (1 timme och 46 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=0vaySjezs1c

Olbia gör två snygga mål, men släpper in kvittering på övertid. Capello som gjorde det första målet är född 1995 och utlånad av Cagliari, och Piredda som gjorde det andra är född 1994 i Cagliari. 2-2 gör att Olbia endast har en poäng efter två matcher.

Cossu är kapten och leder truppen, men vare sig Pisano eller Ragatzu spelade.

Återigen så är det Serie C (Lega Pro), men i samma serie finns sköna gamla storheter som Livorno, Piazenca, Siena, Cremonese, Como osv...
Citera
2016-09-08, 20:31
Medlem
Äntligen är den löjliga säsongen slut och vi kan koncentrera oss på Calcio. Samtidigt finns det såklart fortfarande några bra spelare som man fortfarande kan anlita, typ Caceres.

Men vill lyfta fram Bruno Alves. Hade funnits rykten ett tag, men Giulini avslutade affären själv genom att träffa spelaren, som underbart nog inte har någon agent.

The 34-year-old defender was a free agent after his contract with Fenerbahce expired, but spent this summer winning Euro 2016 with Portugal.

“The perfect negotiation was with Bruno Alves,” confessed Giulini today.

“He doesn’t have an agent, so I simply agreed the terms personally with him in the Wembley locker room. Football would be a better sport if he could always negotiate like this, of course respecting the role of agents.

http://www.football-italia.net/91147/bruno-alves-perfect-negotiation
Citera
2016-09-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jo jag är imponerad av allt de gjort, hur nära de varit Cl flera år i rad. Men vissa måste bli förlorare och ha marginalerna på fel sida. Jag tror Fiorentina är ett av de lagen. Jag kan inte se hur de ska konkurrera om spelare i 4-500 miljonersklassen till nästa sommar och åren efter det. För Juventus,Milan, Inter kommer göra de köpen. Roma och Napoli har betydligt bättre lag, mer pengar och mer potential som klubbar.Min gissning är att det kommer bli en tydlig top 5 de kommande 10 åren och sen ett gäng mittenlag som är likvärdiga: Lazio,Fiorentina,Genoa,Torino,Sassuolo. Fiorentina och egentligen Roma och Napoli hade sin stora chans nu när Milanolagen sov i 5 år.
Möjlig startelva i den svåra bortamatchen mot Genoa:

Tatarusanu; Tomovic, Rodriguez, Astori; Bernardeschi, Badelj, Borja Valero, Milic; Ilicic, Tello; Kalinic

Den är ok även om förlusten av Marcos Alonso märks. Men samtidigt så har du rätt i att Fiorentina inte utmanar om lo Scudetto. Men det ska de inte heller riktigt kunna. Det skulle kräva något extraordinärt...
Citera
2016-09-09, 15:43
Medlem
Klopeks avatar
Citat:

Problemet med Fiorentina är att de spelar på lånad tid. Om de hade fått CL-spel från låt oss säga för 3-4 säsonger sedan och sedan återupprepat och fått CL-plats alla dessa år så hade de haft bättre ekonomiska muskler. Nu är Milan och Inter på uppgång, Inter med indonesiern i rodret och Milan med de kinesiska investerarna. Tiden har runnit ut för Viola när man summerar hur det nu ser ut för enligt mig har laget blivit sämre och sämre år för år. Alla de där åren med "nära CL spel" har blivit dödsdömt. Pengarna de förlorat där på flera säsonger irad kan och skulle kunnat investerat flera kvalité spelare.

Den snöpligaste säsongen måste väl varit när Fiorentina kom 4a i ligan och Milan hamnade 3a. Milan behövde vinna sin sista match i omgång 38a om jag minns rätt och fick en felaktigt dömd straff till sin favör? Milan vann sista omgången och kvalade till CL och klarade kvalet och spelade därmed i CL kommande säsongen. Det måste varit Milan den säsongen efter Zlatan lämnade klubben som Milan kom 3a i ligan och spelade därmed CL året efter, sedan dess har inte Milan varit i CL.
Citera
2016-09-09, 15:47
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Så är det. Franska ligan är skit. Det var förnedrande att PSG tog Veratti, Zlatan,Cavani och Thiago Silva. De senaste åren har de tappat allt mer och jag hoppas jag slipper höra mer tjat om den ligan för all framtid. Och ja det är patetiskt att välja att spela i PSG. Här är lite intressant statistik på hur mycket de olika ligorna handlat för senaste tiden: http://www.marca.com/futbol/primera-division/2016/09/07/57cfc439268e3ee01c8b4649.html som man kan se är serie a tvåa på investeringslistan vilket är intressant. Dock är det i år en säljande liga. men intressant att det ändå omsätts så pass mycket. En annan intressant liga är franska skitligan. Ynkligt små investeringar för en liga som redan ligger så långt efter.

En annan intressant sak om vi ser på den italienska fotbollen är att inter har handlat för över 1 miljard. Den stundande kapprustningen mellan milanolagen kommer likna den som vi har sett i Manchester de senaste åren. Senast idag läste jag att Milan nu fått in 85 milj euro. Det här är något som smugit under radarn en aning. Milanolagen har ekonomiska muskler igen, men ses knappt som storklubbar längre internationellt.

Så är det, det är ett sjunkande skepp och jag kan inte för ett ögonblick fatta varför en spelare som Verratti förstör sin karriär i en sådan skitliga och skitlag för den delen. Visst hade han gått till PL till någon toppklubb så ok även fast jag bara har ögon för Calcio, men då kan man visserligen förstå att det inte handlar endast om pengar.

Skulle inte Milan få in ca 300 miljoner euro inför nästa säsong. Bara där kan man förstärka varje lagdel ordentligt. Går få in 4-5 riktigt vassa spelare för den summan.
Citera
2016-09-09, 15:54
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Sardinien är nice, ett av mina favvo ställen i Italien, fast jag gillar även "ghettot" nere i söder, nära till Capri också om man vill fly staden.

Någon gång ska jag också till Sardinien, ska vara riktigt fint på öarna där nere och väldigt charmigt. Skulle ju kunna kombinera fotboll med sol & bad om det går för sig gällande inte för enorma avstånd. Tänker mig charter till Sardinien och spetsa det med fotboll. Spelar Paddan i laget då, lätt en Cagliari tröja med Padoin tryck på ryggen.
Citera
2016-09-09, 16:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Problemet med Fiorentina är att de spelar på lånad tid. Om de hade fått CL-spel från låt oss säga för 3-4 säsonger sedan och sedan återupprepat och fått CL-plats alla dessa år så hade de haft bättre ekonomiska muskler. Nu är Milan och Inter på uppgång, Inter med indonesiern i rodret och Milan med de kinesiska investerarna. Tiden har runnit ut för Viola när man summerar hur det nu ser ut för enligt mig har laget blivit sämre och sämre år för år. Alla de där åren med "nära CL spel" har blivit dödsdömt. Pengarna de förlorat där på flera säsonger irad kan och skulle kunnat investerat flera kvalité spelare.

Den snöpligaste säsongen måste väl varit när Fiorentina kom 4a i ligan och Milan hamnade 3a. Milan behövde vinna sin sista match i omgång 38a om jag minns rätt och fick en felaktigt dömd straff till sin favör? Milan vann sista omgången och kvalade till CL och klarade kvalet och spelade därmed i CL kommande säsongen. Det måste varit Milan den säsongen efter Zlatan lämnade klubben som Milan kom 3a i ligan och spelade därmed CL året efter, sedan dess har inte Milan varit i CL.
Ja det var precis det jag menade som deras chans, även om vissa trodde på scudetton 13/14 var det cl-spel som var prioriteringen och måstet för att hänga på de andra klubbarna i framtiden. Jag kan inte säga att jag ser någonting som pekar i rätt riktning för Fiorentina. Laget är inte särskilt bra, det är inte särskilt talangfullt, arenan och omsättningen är samma. Det enda som skulle kunna rädda dem är att serie a får fyra direktplatser. Men jag har väldigt svårt att se Fiorentina ens komma top 5 de kommande åren när det börjar gälla.
Citera
2016-09-09, 16:18
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek

Skulle inte Milan få in ca 300 miljoner euro inför nästa säsong. Bara där kan man förstärka varje lagdel ordentligt. Går få in 4-5 riktigt vassa spelare för den summan.

Nej, det har däremot skrivits om 350 miljoner euro över tre år. Man har väl inget behov av att köpa in ett helt A-lag till på en sommar.

http://www.football-italia.net/88896/owners-want-milan-%E2%80%98back-top%E2%80%99
Senast redigerad av snillet_1 2016-09-09 kl. 16:23.
Citera
2016-09-09, 19:19
Medlem
Idag för 26 år sedan, dvs 9:e september 1990, så var Cagliari äntligen tillbaka till Serie A. Den underbara Ranieri tog som 37-åring över som tränare i Cagliari och ledde dem från Serie C direkt till Serie A. Och man fick möta storlaget Inter som leddes av den gigantiska Trapattoni, världens förmodligen mest framgångsrika tränare genom tiderna?

Inter låg rätt i tiden och hade satsat på tyska spelare. Brehme, Matthäus och Klinsmann var Inters tre utlänningar. Tyskland var nyblivna världsmästare och laget sprutade av självförtroende. 1989 erövrade man lo scudetto. Och vann under säsongen 1990/1991 UEFA-cupen. Man var vinnare!

Cagliari satsade på spelare från Uruguay. Herrera, Fonseca och den alldeles magiska Francescoli. Den fantastiska Francescoli, som ju Zidane döpte sin son efter, ledde Uruguay till seger i Copa América tre gånger men tog bara silver 1989.

Oavsett så gjorde Klinsmann tre mål och tog tre poäng till Inter. Säker seger med 0-3 inför storpublik.

Sammandrag med intervjuer av tränarna (4 min 13 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=DaTxZEviK6E

Cagliari: Ielpo, Festa, Nardini (62’ Rocco), De Paola, Valentini, Firicano, Herrera, Matteoli, Cappioli, Francescoli, Paolino (62’ Provitali).
A Disposizione: Di Bitonto, Rosa, Greco.
Allenatore: Ranieri

Inter: Zenga, Bergomi, Brehme, Berti (46’ Stringara), A. Paganin, Battistini, Bianchi, Pizzi, Klinsmann (76’ Baresi), Matthaeus, Serena.
A disposizione: Malgioglio, Mandorlini, Tacchinardi.
Allenatore: Trapattoni

Cagliari hade 1991 ett snitt på 26.900 som nykomling, men nu vill man bygga en ny arena som endast tar 21.000. Vilket de flesta tycker är rimligt, men den gudomliga Gigi Riva tycker att det är för lite. Vilkjet jag håller med om. Jag vill ha minst 30.000.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14292418_302010076825737_7435783378095700912_n.jpg ?oh=aa54d2493a2103763c755468bffae19f&oe=583CC774

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14199136_302009496825795_2352839068719093014_n.jpg ?oh=99609a9e08b75815c513f4a499f3d253&oe=58388C93

Det kan bli bra, men det låter lite som då Malmö FF satsade på Gamla IP under 1990 eftersom publiksnittet var uselt. Ingen kunde tänka sig publik mer än 10.000. Satsningen på Gamla IP var meningslös och sedan siktade man högre...

Cagliari borde lyssna på Riva, och sikta högre.

Och på tal om Cagliari, som ännu mer än att MFF är Skånes självklara lag är Sardiniens landslag, så tänker även jag på stränder. Eftersom vi dillar lite om att besöka Sardinien...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14199243_1828070054146225_7196168379649488756_n.jp g?oh=f85bc1537b9e09edf8a8231e0f7ba8a1&oe=584B5409

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13310456_1774941376125760_3240952740589817271_n.jp g?oh=13c3d96c50b70cbca8ec453eb92db904&oe=58439B28

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12647259_1714706675482564_7940197137556852985_n.jp g?oh=2b19b580c26cbd4b1b9b2a11d48e074c&oe=58436282

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13718631_1801893166763914_6336395521421402964_n.jp g?oh=91bdc4dc9edb6e9551f8718512d70b0b&oe=583F0FF8

Även om jag föredrar bergens vilda natur och kultur...

Jag har mitt hus uppe i bergens klara luft men i direkt anslutning till stranden, om man vågar utmana serpentinvägarna offensivt.

Bästa av två världar.
Senast redigerad av Brille68 2016-09-09 kl. 19:23.
Citera
2016-09-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Du får bjuda mig på en italiensk middag när jag kommer på besök.

Förresten så spelade mitt kära Augsburg mot mitt Italienska lag FC Südtirol en träningsmatch i början av augusti som Augsburg vann med 0-4.

Kul att dom språkligt och kulturellt besläktade lagen möts.

Ha ha du vet att du är hjärtligt välkommen. Till Sverige men kanske ännu mycket mer till Sardinien även om det där blir betydligt mycket mer spartanskt. Men godare... Allt handlar om råvaror. Om du kommer dit blir det antingen grillad spädgris eller kanske rent av dilamm...

Dilamm är ren delikatess. Krävs nästan inga kryddor. Endast lite salt. Lite... Smälter i munnen.

Skillnaden är mot den normala sardiska maten. Tung och med mycket smak. Vafan i helvete Casu Marzu med filu 'e ferru'!

(FB) Den stora osttråden

Alldeles oavsett så måste man njuta av skillnaderan och motsättningarna som finns inom Italien. En urgammal kultur där man njuter och hyllar skillnader. Men poängen är att alla är italienare. Framförallt när det gäller Calcio.

Kolla hur de sjunger nationalsången. Alla är redo att dö för flaggan!
Citera
2016-09-10, 00:14
Medlem
myskankans avatar
Fem år sedan laget gick ut på den nya arenan. Fem år sedan man körde över Parma med 4-1. Dom är ett steg ifrån toppen, men det kan dom ta.

"Winning isn’t important, it’s the only thing that matters." Så klart Boniperti som säger det i videon, vid bänken.

https://www.youtube.com/watch?v=rh2OxPxYhZw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in