Citat:
Ursprungligen postat av
thelifter
Tack för recensionen. Avbeställde faktiskt köpet efter denna recensionen. Får försöka hitta en på något bibliotek istället om de ens finns ute.
Inga problem. Den finns säkerligen att hitta på biblioteket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Donnarumma (17 år); Calabria (19 år), Paletta (30 år), Romagnoli (21 år), De Sciglio (23 år).
Dessutom spelade Montolivo och Bonaventura, samt Locatelli (18 år). Det skulle inte förvåna mig om att det blir Milan som bildar den defensiva stommen under lång tid efter att Juventus gubbar lagt av. Många italienare, och många talanger. Milan är intressant och har något att bygga på när de plötsligt har tillgång till att kunna agera på marknaden igen.
I Roma råder det kaos. James Pallotta har fortfarande inte lyckats med att få igång bygget av den omtalade Stadio Della Roma, det går ungefär hundrafemtioelva mittbackar på tre år och målen fortsätter att trilla in. Luciano Spalletti ser ut att tappa kontrollen och det rapporteras om att han och en ledande spelare skall ha hamnat i en häftig ordväxling efter matchen. Som om inte det vore nog så kan man idag läsa en intervju med Ilary Blasi i dagens gazzetta. Det är ord och inga visor ifrån Ilarys sida som kallar Spalletti för en "liten människa" som försöker trycka ner hennes Francesco Totti. Oavsett om det är felaktiga uppgifter, dålig tajming och allt det där så tyder det ändå på att någonting är väldigt fel just nu.
Curva Sud är helt utdöd. Från att ha haft en av Europas mest färgstarka läktarkulturer är det numera så tyst på Stadio Olimpico att man skulle kunna höra en knappnål falla.
Walter Sabatini spränger budgeten på Gerson, supertalangen som enbart ser Roma som en språngbräda mot Barcelona, som inte ens har fått en halvleks speltid. Alisson Becker, den brasilianske landslagsmålvakten, värvades in och kändes på förhand som ett väldigt fint nyförvärv. Men nu sitter han i princip varenda match på bänken med en tom blick riktad mot Romamålet där istället Sczeszny vaktar buren. Mannen som deklarerat klart och tydligt att det är Arsenal som gäller för honom.
Juan Manuel Iturbe lånades ut till Bournemouth med en köpoption, men givetvis blev det inget av det hela. Kvar står Roma med en spelare som inte lyckats uträtta någonting produktivt på två år. Det kanske hade varit bättre att satsa på en karriär som löpare. Nästintill 30 miljoner Euro kostade Iturbe.
Bruno Peres är enligt många ligans allra bästa högerback, men i Roma får han istället spela som vänsterback och gör det inte alls bra. Lägger man ut en stor summa pengar för en spelare som man suktat efter i flera år kan det ju vara en bra idé att spela honom på rätt position.
Sabatini säger att den italienska marknaden inte är intressant för att det helt enkelt inte finns några tillräckligt bra italienska spelare för Roma. Nåja, själv så kan jag nästintill garantera att spelare som Perin, Rugani, Zappacosta, Baselli, Saponara eller Belotti hade gjort detta Roma gott. Men vad vet jag.
Milan å andra sidan har anställt den sympatiska och eleganta hjälten Vincenzo Montella som tränare. Gianluigi Donnarumma är 17 år men spelar som om han hade lika många år på nacken i högstaligan. De Sciglio, Romagnoli, Calabria,Locatelli, Bonaventura & Lapadula. Milan satsar på italienska spelare, flera väldigt unga sådana, och även om det kan dröja något år innan resultaten går vägen så är det en heders samt beundransvärd satsning.
Är det fler än jag som börjar att tappa lusten inför det amerikanska Romabygget? Det är inte samma klubb som tidigare. Roma har alltid varit en klubb som präglats av kaos och besvikelser, men skillnaden nu är att man knappt bryr sig. Jag vill ha tillbaka mitt Roma.
Uppdatering: Det har gjorts en facebookuppdatering via Tottis nyskapade konto där han förklarar att han älskar Ilary, men att han idag har en bra kontakt med Spalletti och Pallotta. Tottis egna ord eller bara ett spel för gallerierna? Hoppas givetvis på det förstnämnda. Klart är iallafall att det kommer skrivas och spekuleras en hel del kring Ilary Blasis intervju med La Gazzetta Dello Sport.