2016-09-25, 18:54
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Finns Pirlos bok översatt till svenska?
Jag läste faktiskt den för någon vecka sedan. Nu kanske jag svär i kyrkan, men en mer ointressant bok är faktiskt svårt att hitta. Pirlo verkar, tyvärr, vara en väldigt oskön och konstlad typ. Han har så att säga gått på den om sig själv. Bara det att han går runt i en t-shirt med trycket "No Pirlo, no Party" säger en del.

"Jag är superintelligent, det är inte alla som förstått det, men jag, Andrea Pirlo, är ett geni."

Ungefär sådär kan man sammanfatta Pirlos självbiografi. Jag blev besviken, för Pirlo är annars en spelare som såklart är väldigt lätt att tycka om.
Citera
2016-09-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cittadellas första förlust kom hemma mot Brocchis Brescia, 0-3. Men 15 poäng efter 6 omgångar är lysande, men vi får se om verkligheten nu kommer ifatt. Benevento och Gattusos Pisa jagar i tabellen med 11 poäng. Bari förlorade hemma mot överraskningslaget Benevento genom att rasa ihop och släppa in fyra mål under sista halvtimmen.

Hellas kan dock gå förbi dem imorgon eftersom de har 10 poäng inför matchen mot Frosinone.

Hellas tränas av Fabio Pecchia, som inledde sin tränarkarriär i Gubbio, och jag har indirekt refererat till honom ett antal gånger eftersom jag skrivit en del om Luigi Simoni.

Mitt inlägg från 2011-10-24:

”Gigi Simoni tog jobbet som Direttore Tecnico 2009 i Gubbio, de då låg i Lega Pro Sec Div. De gick direkt upp till Lega Pro Prima Div och sedan direkt vidare till Serie B. Första gången på 63 år som de spelat i Serie B. Nu hade de problem med bara 7 poäng på 10 omgångar.

Då tar mannen steget ner till planen och styr upp det mot Torino som hittills varit överlägsna i tabellen. Det var ingen vacker fotboll, men det var mycket vilja, tanke bakom aktionerna och engagerad publik. Kul…

Luigi Simoni fick utmärkelsen Panchina d'oro 1998. Dvs under en tid då Capello, Ancelotti, Lippi, Zeman, Mazzone, Svennis, Prandelli osv var verksamma i Serie A. Under en tid då Serie A och italiensk fotboll tokdominerade. Han kan sin calcio med andra ord…”

(FB) Allt om Calcio!

Säsongen efter tränade Pecchia Latina, men sedan gick han till Napoli som assisterande tränare under Benitez. Och han har varit honom trogen i Napoli, Real Madrid och Newcastle innan han nu återvänder till Bel Paese för att träna Hellas. Så han är såklart färgad av Benitez och har erfarenhet från stora lag. Kan bli spännande att följa honom.

Serie A senare ikväll:
Palermo – Juventus
Napoli – Chievo

Om Juventus eller Napoli tappar poäng är det en stor missräkning.

Hellas vann med 2-0, båda målen på straff av Pazzini. Hellas har därmed 13 poäng och ligger på en andraplats i tabellen.

Kan bli en riktigt bra match mellan Fiorentina och Milan ikväll. Ser jag fram emot.
Citera
2016-09-25, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jag läste faktiskt den för någon vecka sedan. Nu kanske jag svär i kyrkan, men en mer ointressant bok är faktiskt svårt att hitta. Pirlo verkar, tyvärr, vara en väldigt oskön och konstlad typ. Han har så att säga gått på den om sig själv. Bara det att han går runt i en t-shirt med trycket "No Pirlo, no Party" säger en del.

"Jag är superintelligent, det är inte alla som förstått det, men jag, Andrea Pirlo, är ett geni."

Ungefär sådär kan man sammanfatta Pirlos självbiografi. Jag blev besviken, för Pirlo är annars en spelare som såklart är väldigt lätt att tycka om.
Tack för recensionen. Avbeställde faktiskt köpet efter denna recensionen. Får försöka hitta en på något bibliotek istället om de ens finns ute.
Citera
2016-09-25, 21:50
Medlem
Det jag tog med mig från boken var främst anekdoterna. T ex hur Pirlo, Nesta och De Rossi höll ihop i gli Azzurri, och gärna trissade Gattuso. Och att Pirlo sedan i Juventus delade rum med snyggingen och hypokondrikern Matri...
Citera
2016-09-26, 00:27
Medlem
Donnarumma höll nu nollan för Milan för tredje matchen i rad, riktigt kul för han och för Milans försvar som har blivit stabilare!

Är iallafall nöjd med 0-0 mot Fiorentina på bortaplan!
Citera
2016-09-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Jandelin
Donnarumma höll nu nollan för Milan för tredje matchen i rad, riktigt kul för han och för Milans försvar som har blivit stabilare!

Är iallafall nöjd med 0-0 mot Fiorentina på bortaplan!

Donnarumma (17 år); Calabria (19 år), Paletta (30 år), Romagnoli (21 år), De Sciglio (23 år).

Dessutom spelade Montolivo och Bonaventura, samt Locatelli (18 år). Det skulle inte förvåna mig om att det blir Milan som bildar den defensiva stommen under lång tid efter att Juventus gubbar lagt av. Många italienare, och många talanger. Milan är intressant och har något att bygga på när de plötsligt har tillgång till att kunna agera på marknaden igen.
Citera
2016-09-26, 21:04
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Tack för recensionen. Avbeställde faktiskt köpet efter denna recensionen. Får försöka hitta en på något bibliotek istället om de ens finns ute.
Inga problem. Den finns säkerligen att hitta på biblioteket.
Citat:
Donnarumma (17 år); Calabria (19 år), Paletta (30 år), Romagnoli (21 år), De Sciglio (23 år).

Dessutom spelade Montolivo och Bonaventura, samt Locatelli (18 år). Det skulle inte förvåna mig om att det blir Milan som bildar den defensiva stommen under lång tid efter att Juventus gubbar lagt av. Många italienare, och många talanger. Milan är intressant och har något att bygga på när de plötsligt har tillgång till att kunna agera på marknaden igen.

I Roma råder det kaos. James Pallotta har fortfarande inte lyckats med att få igång bygget av den omtalade Stadio Della Roma, det går ungefär hundrafemtioelva mittbackar på tre år och målen fortsätter att trilla in. Luciano Spalletti ser ut att tappa kontrollen och det rapporteras om att han och en ledande spelare skall ha hamnat i en häftig ordväxling efter matchen. Som om inte det vore nog så kan man idag läsa en intervju med Ilary Blasi i dagens gazzetta. Det är ord och inga visor ifrån Ilarys sida som kallar Spalletti för en "liten människa" som försöker trycka ner hennes Francesco Totti. Oavsett om det är felaktiga uppgifter, dålig tajming och allt det där så tyder det ändå på att någonting är väldigt fel just nu.

Curva Sud är helt utdöd. Från att ha haft en av Europas mest färgstarka läktarkulturer är det numera så tyst på Stadio Olimpico att man skulle kunna höra en knappnål falla.

Walter Sabatini spränger budgeten på Gerson, supertalangen som enbart ser Roma som en språngbräda mot Barcelona, som inte ens har fått en halvleks speltid. Alisson Becker, den brasilianske landslagsmålvakten, värvades in och kändes på förhand som ett väldigt fint nyförvärv. Men nu sitter han i princip varenda match på bänken med en tom blick riktad mot Romamålet där istället Sczeszny vaktar buren. Mannen som deklarerat klart och tydligt att det är Arsenal som gäller för honom.

Juan Manuel Iturbe lånades ut till Bournemouth med en köpoption, men givetvis blev det inget av det hela. Kvar står Roma med en spelare som inte lyckats uträtta någonting produktivt på två år. Det kanske hade varit bättre att satsa på en karriär som löpare. Nästintill 30 miljoner Euro kostade Iturbe.

Bruno Peres är enligt många ligans allra bästa högerback, men i Roma får han istället spela som vänsterback och gör det inte alls bra. Lägger man ut en stor summa pengar för en spelare som man suktat efter i flera år kan det ju vara en bra idé att spela honom på rätt position.

Sabatini säger att den italienska marknaden inte är intressant för att det helt enkelt inte finns några tillräckligt bra italienska spelare för Roma. Nåja, själv så kan jag nästintill garantera att spelare som Perin, Rugani, Zappacosta, Baselli, Saponara eller Belotti hade gjort detta Roma gott. Men vad vet jag.

Milan å andra sidan har anställt den sympatiska och eleganta hjälten Vincenzo Montella som tränare. Gianluigi Donnarumma är 17 år men spelar som om han hade lika många år på nacken i högstaligan. De Sciglio, Romagnoli, Calabria,Locatelli, Bonaventura & Lapadula. Milan satsar på italienska spelare, flera väldigt unga sådana, och även om det kan dröja något år innan resultaten går vägen så är det en heders samt beundransvärd satsning.

Är det fler än jag som börjar att tappa lusten inför det amerikanska Romabygget? Det är inte samma klubb som tidigare. Roma har alltid varit en klubb som präglats av kaos och besvikelser, men skillnaden nu är att man knappt bryr sig. Jag vill ha tillbaka mitt Roma.

Uppdatering: Det har gjorts en facebookuppdatering via Tottis nyskapade konto där han förklarar att han älskar Ilary, men att han idag har en bra kontakt med Spalletti och Pallotta. Tottis egna ord eller bara ett spel för gallerierna? Hoppas givetvis på det förstnämnda. Klart är iallafall att det kommer skrivas och spekuleras en hel del kring Ilary Blasis intervju med La Gazzetta Dello Sport.
Senast redigerad av Calogero 2016-09-26 kl. 22:03.
Citera
2016-09-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Inga problem. Den finns säkerligen att hitta på biblioteket.

I Roma råder det kaos. James Pallotta har fortfarande inte lyckats med att få igång bygget av den omtalade Stadio Della Roma, det går ungefär hundrafemtioelva mittbackar på tre år och målen fortsätter att trilla in. Luciano Spalletti ser ut att tappa kontrollen och det rapporteras om att han och en ledande spelare skall ha hamnat i en häftig ordväxling efter matchen. Som om inte det vore nog så kan man idag läsa en intervju med Ilary Blasi i dagens gazzetta. Det är ord och inga visor ifrån Ilarys sida som kallar Spalletti för en "liten människa" som försöker trycka ner hennes Francesco Totti. Oavsett om det är felaktiga uppgifter, dålig tajming och allt det där så tyder det ändå på att någonting är väldigt fel just nu.

Curva Sud är helt utdöd. Från att ha haft en av Europas mest färgstarka läktarkulturer är det numera så tyst på Stadio Olimpico att man skulle kunna höra en knappnål falla.

Walter Sabatini spränger budgeten på Gerson, supertalangen som enbart ser Roma som en språngbräda mot Barcelona, som inte ens har fått en halvleks speltid. Alisson Becker, den brasilianske landslagsmålvakten, värvades in och kändes på förhand som ett väldigt fint nyförvärv. Men nu sitter han i princip varenda match på bänken med en tom blick riktad mot Romamålet där istället Sczeszny vaktar buren. Mannen som deklarerat klart och tydligt att det är Arsenal som gäller för honom.

Juan Manuel Iturbe lånades ut till Bournemouth med en köpoption, men givetvis blev det inget av det hela. Kvar står Roma med en spelare som inte lyckats uträtta någonting produktivt på två år. Det kanske hade varit bättre att satsa på en karriär som löpare. Nästintill 30 miljoner Euro kostade Iturbe.

Bruno Peres är enligt många ligans allra bästa högerback, men i Roma får han istället spela som vänsterback och gör det inte alls bra. Lägger man ut en stor summa pengar för en spelare som man suktat efter i flera år kan det ju vara en bra idé att spela honom på rätt position.

Sabatini säger att den italienska marknaden inte är intressant för att det helt enkelt inte finns några tillräckligt bra italienska spelare för Roma. Nåja, själv så kan jag nästintill garantera att spelare som Perin, Rugani, Zappacosta, Baselli, Saponara eller Belotti hade gjort detta Roma gott. Men vad vet jag.

Milan å andra sidan har anställt den sympatiska och eleganta hjälten Vincenzo Montella som tränare. Gianluigi Donnarumma är 17 år men spelar som om han hade lika många år på nacken i högstaligan. De Sciglio, Romagnoli, Calabria,Locatelli, Bonaventura & Lapadula. Milan satsar på italienska spelare, flera väldigt unga sådana, och även om det kan dröja något år innan resultaten går vägen så är det en heders samt beundransvärd satsning.

Är det fler än jag som börjar att tappa lusten inför det amerikanska Romabygget? Det är inte samma klubb som tidigare. Roma har alltid varit en klubb som präglats av kaos och besvikelser, men skillnaden nu är att man knappt bryr sig. Jag vill ha tillbaka mitt Roma.

Uppdatering: Det har gjorts en facebookuppdatering via Tottis nyskapade konto där han förklarar att han älskar Ilary, men att han idag har en bra kontakt med Spalletti och Pallotta. Tottis egna ord eller bara ett spel för gallerierna? Hoppas givetvis på det förstnämnda. Klart är iallafall att det kommer skrivas och spekuleras en hel del kring Ilary Blasis intervju med La Gazzetta Dello Sport.

Ord och inga visor! Stort och vackert inlägg i all sin besvikelse. Lysande!

Atalanta vann välförtjänt borta mot Crotone. Jävligt viktigt för Gasparini, eftersom han med all säkerhet annars hade fått sparken. Nu är Atalanta med igen...

Vacker och intensiv match på Sant'Elia som slutade med hemmaseger 2-1. Härligt!
Citera
2016-09-27, 18:46
Medlem
gato12s avatar
Ingen som uppmärksammar Tottis 40-års dag?

Tanti auguri capitano!
Citera
2016-09-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ingen som uppmärksammar Tottis 40-års dag?

Tanti auguri capitano!
Ha ha, jag håller med. För Totti är trots allt betydligt större än alla de svårigheter som Calogero nämner.

Ikväll ska Juventus dundra sönder Dinamo Zagreb.
Citera
2016-09-27, 19:26
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ha ha, jag håller med. För Totti är trots allt betydligt större än alla de svårigheter som Calogero nämner.
Hade ju väntat mig en flera sidor lång kärleksförklaring från zach...

Klubben kommer få en del identitetsproblem nästa år när han slutar.
Citera
2016-09-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hade ju väntat mig en flera sidor lång kärleksförklaring från zach...

Klubben kommer få en del identitetsproblem nästa år när han slutar.
Du har såklart vansinnigt rätt. Större än någon klubb haft på riktigt länge. Vi snackar Cagliari efter Riva, Napoli efter Maradona...

Nej. För de blev klubben, medan Totti var född in i klubben... Tanken på hur stor han är kommer att svindla när vi får lite perspektiv.

Men just nu suktar jag inte efter perspektiv utan att de romanisti som finns här klär Totti i ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in