Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-09-08, 20:13
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
OK...kan du eventuellt göra en kort men effektiv sammanfattning utan att berätta allt?

Du följer både polisen och den kriminella som de jagar i varje säsong. Det är skitigt och mer äkta än många glättriga serier. Dialogerna är bra och många karaktärer är fängslande, tills de helt plötsligt blir skjutna och försvinner ur serien. Blev fasen sugen på att se den igen, HBO har den re-mastrad. Blir nog en titt ikväll
Citera
2016-09-08, 20:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du följer både polisen och den kriminella som de jagar i varje säsong. Det är skitigt och mer äkta än många glättriga serier. Dialogerna är bra och många karaktärer är fängslande, tills de helt plötsligt blir skjutna och försvinner ur serien. Blev fasen sugen på att se den igen, HBO har den re-mastrad. Blir nog en titt ikväll

OK...så man kan säga att serien flyter på som Breaking Bad ungefär?
Citera
2016-09-08, 20:44
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Lite så, men där Breaking Bad hade glimten i ögat och i många avseenden kändes lite skruvad är styrkan med The Wire att den känns väldigt genuin.
Citera
2016-09-08, 21:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Lite så, men där Breaking Bad hade glimten i ögat och i många avseenden kändes lite skruvad är styrkan med The Wire att den känns väldigt genuin.

Fint...tack båda för hjälpen!
Citera
2016-09-08, 22:23
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Fint...tack båda för hjälpen!

Kom gärna med en recension efter några avsnitt
Citera
2016-09-08, 23:17
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Nej, verkligen inte. Breaking Bad går ut på att protagonisterna Walt och Jesse alltid stöter på ett hinder som de måste övervinna. För att sen när de har gjort det, upptäcka att ett ännu större hinder väntar bakom nästa krön. The Wire är inte alls en lika intensiv serie, så förvänta dig inga stora cliffhangers, superkaraktärer (förutom Brother Mouzone som är den enda riktigt dåliga karaktären i The Wire och möjligtvis Omar) och stora explosioner (förutom i första avsnittet av säsong tre hehe).

The Wire är överlag ingen publikfriande serie och det är därför den av ganska så många uppfattas som tråkig och händelselös. Men om man kan se över det och gilla det småskaliga så kommer man belönas med, vad som i mina och många andras ögon är, världens bästa kriminaldrama någonsin.
Citera
2016-09-09, 07:08
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Jag har sett i princip alla bra TV-serier genom åren. Jag har alltid gjort så att jag först tittat på varje enskilt avsnitt (som alla andra normala människor gör) men sen har jag snabbt köpt serien i BD-format (DVD i något fall) i någon passande box. Därefter försöker jag anpassa mitt liv, min familj och mitt arbete så att jag kan se serien i ett sträck, t ex genom att se 4 avsnitt/dag.

The Wire är nog den enda serien som jag knappt sett ett enda avsnitt av. Frågan är...är den prisvärd?

Den finns idag för 499 riksdaler för alla fem säsongerna...

http://cdon.se/film/the_wire%3A_complete_box_-_s%C3%A4song_1-5_(blu-ray)_(20_disc)-27431518
Ja!! Kommer vara din bäst spenderade femhundring någonsin om du förstår dig på serien. Skulle dock rekomendera att se serien i original-formatet först. När de gjorde en remaster på serien blev David Simon (som skapat serien) irriterad på att de skulle släppa i 16:9 istället för 4:3 för med lite sämre bild och i 4:3 känns serien mer som en dokumentär. Han fick ändra en del så det skulle passa in i 16:9. Men förstår om man vill se serien i bästa bildkvalité. (kan ha fel på hur man skriver bildförhållande men hoppas ni förstår hur jag menar)

Återkom gärna sen om extramaterialet är nåt att ha. Funderar på att köpa boxen trots att jag sett serien 4 gånger tror jag och den finns på HBO (i båda bildformaten)

Bästa serien någonsin är det
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2016-09-09 kl. 07:10.
Citera
2016-09-09, 18:08
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Nej, verkligen inte. Breaking Bad går ut på att protagonisterna Walt och Jesse alltid stöter på ett hinder som de måste övervinna. För att sen när de har gjort det, upptäcka att ett ännu större hinder väntar bakom nästa krön. The Wire är inte alls en lika intensiv serie, så förvänta dig inga stora cliffhangers, superkaraktärer (förutom Brother Mouzone som är den enda riktigt dåliga karaktären i The Wire och möjligtvis Omar) och stora explosioner (förutom i första avsnittet av säsong tre hehe).

The Wire är överlag ingen publikfriande serie och det är därför den av ganska så många uppfattas som tråkig och händelselös. Men om man kan se över det och gilla det småskaliga så kommer man belönas med, vad som i mina och många andras ögon är, världens bästa kriminaldrama någonsin.
Exakt så är det!

Citat:
Breaking Bad kan inte jämföras med The Wire på något sätt, egentligen.

Den senare är en så extremt mycket mer realistisk serie. Sättet den skildrar olika karaktärer och grupper i samhället (problemstaden Baltimore med sin grova kriminalitet), byråkratin, politiken, korruptionen, drogmarknaden, polismyndigheten, media, skolan osv är fullständigt lysande. Likaså personporträtten och de olika karaktärerna man får lära känna. Den är inte centrerad på samma sätt kring en eller ett par huvudpersoner genom hela serien, utan nya framträdande karaktärer kommer och går under varje säsong, samtidigt som många av dem stannar kvar och man parallellt får följa deras storys sammanvävt med en fokuserad "grupp" under varje säsong. Hela tiden finns också polismyndigheten där som en slags fast punkt, där många får anses vara "main characters".

Det är uppbyggt genom att säsongerna fokuserar på olika områden:
Säsong 1: "the projects", ghettoområdet i Baltimore där droghandeln på gatan sker.
Säsong 2: hamnen och hamnarbetarna.
Säsong 3: politiken i Baltimore.
Säsong 4: skolsystemet.
Säsong 5: media i form av en tidningsredaktion.
Citera
2016-09-09, 18:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Exakt så är det!

Den senare är en så extremt mycket mer realistisk serie. Sättet den skildrar olika karaktärer och grupper i samhället (problemstaden Baltimore med sin grova kriminalitet), byråkratin, politiken, korruptionen, drogmarknaden, polismyndigheten, media, skolan osv är fullständigt lysande. Likaså personporträtten och de olika karaktärerna man får lära känna. Den är inte centrerad på samma sätt kring en eller ett par huvudpersoner genom hela serien, utan nya framträdande karaktärer kommer och går under varje säsong, samtidigt som många av dem stannar kvar och man parallellt får följa deras storys sammanvävt med en fokuserad "grupp" under varje säsong. Hela tiden finns också polismyndigheten där som en slags fast punkt, där många får anses vara "main characters".

Säsong 1: "the projects", ghettoområdet i Baltimore där droghandeln på gatan sker.

OK, det har kommit flera bra kommentarer ser jag! Jag skall ta mig en titt på dom tekniska specarna när det gäller 16:9 kontra 4:3.
Citera
2016-09-11, 14:47
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
OK, det har kommit flera bra kommentarer ser jag! Jag skall ta mig en titt på dom tekniska specarna när det gäller 16:9 kontra 4:3.
Här har du några jämförelser mellan 4:3 kontra 16:9:

The Wire SD to HD Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=qwloo_HNhvQ

The Wire Season 1: Episode #1 The Target - SD Clip (HBO)
https://www.youtube.com/watch?v=DczMhjz84GU

The Wire Season 1: Episode #1 The Target - HD 2.0 Clip (HBO)
https://www.youtube.com/watch?v=gis0V4f6UCs
Citera
2016-09-12, 01:23
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4

Bästa tv-serien punkt. Ärligt talat så blir jag smått irriterad och ser ner på vissa av mina bekantas smak när dom lägger ner serien efter några avsnitt, den beskrivs som "seg", när det är så långt från sanningen man kan komma. Men det krävs ett genuint intresse och uppmärksamhet för att uppskatta allt, har sett serien 4 ggr nu och upptäcker nya detaljer och aspekter i olika karaäktärer varje gång.

broder mouzone är det enda som inte är troligt, dom skulle bytit ut den karaktären mot en "hit-squad" som hyrts in, det hade funkat bättre än den pajasen

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Exakt så är det!

bra sammanfattning.

huvudpersonen i serien är staden baltimore under tidigt 2000-tal
Citera
2016-10-16, 00:55
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har faktiskt lyckas slippa massa "spoilers" gällande denna serie och nu (igår) har jag börjat titta på den. Har redan sett säsong 1.

Spontana tankar? Första avsnittet var ingen favorit. Mycket svärdomar som varken kändes realistiska eller hade charm. Bara massa "fuck" eller "idiot" till allt och alla. Serien kändes mer rörig än smart.

.. Men som skrivet har jag tittat på 13 avsnitt inom radien av kanske 30 timmar så visst satte sig serien. Tog kanske 3-4 asvnitt innan jag var fast.

Jag gillar alla "båda sidorna" får mycket tid och att även mindre karaktärer görs minnesvärda trots att det finns väldigt många karaktärer. Jag vet inte om seriens syfte är att vara helt realistiska, men tycker det om verkar lyckas med det mesta.. Det enda stora frågetecknet är..

Överlag är serien, åtminstone första säsongen, mycket bra sammanvävd och timmarna försvinner iväg fort. Det känns som en naturlig fortsättning mellan varje avsnitt. Något som serier ofta misslyckas med.

Imorgon anar jag att säsong 2 kommer spelas här hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in