2016-09-08, 20:17
Medlem
Färsk statistik från booli

Det går utför så klart!

http://www.di.se/nyheter/stockholms-bomarknad-tappar-farten/
2016-09-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Färsk statistik från booli

Det går utför så klart!

http://www.di.se/nyheter/stockholms-bomarknad-tappar-farten/

Läste du artikeln?
2016-09-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Läste du artikeln?

Är jorden platt?
2016-09-08, 21:08
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Småhuspriserna steg med 4 procent under tremånadersperioden juni-augusti jämfört med tremånadersperioden före, enligt SCB:s småhusbarometer.

På årsbasis har det skett ett prislyft på 11 procent.

Priserna steg i 20 av 21 län. Den högsta prisutvecklingen, 8 procent under den senaste tremånadersperioden, skedde i Värmlands, Örebro, Kronobergs, Jämtlands och Västernorrlands län.

Endast i Blekinge sjönk priserna, minus 3 procent.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/villapriserna-fortsatter-att-stiga-5

Alla inser ju att den här trenden kan fortsätta för evigt.
2016-09-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
"man kanske borde köpa"
Har kanske blivit optimist av alla optimister här i tråden så idag la jag ett bud på en sommarstuga några meter från stranden. Så enligt lagen om all jävlighet så kommer kraschen 5 minuter efter jag signerat köpekontraktet
2016-09-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har kanske blivit optimist av alla optimister här i tråden så idag la jag ett bud på en sommarstuga några meter från stranden. Så enligt lagen om all jävlighet så kommer kraschen 5 minuter efter jag signerat köpekontraktet

Välkommen tillbaka Bosse!

Vad tror du om marknaden för nästkommande år nu när du har haft tid att tänka i tre veckor?
2016-09-08, 21:15
Medlem
Citat:
Låter väldigt märkligt eftersom bankerna räknar på avsevärt högre räntor vid kalkylerna innan de beviljar bolån.

Min bank räknade på att jag skulle klara 7% ränta.

Ring KI och berätta att bankerna lånar ut pengar till människor som inte klarar 4% i ränta. Jag är övertygad av alla banker kommer dementera att ingen har fått bolån som inte klarar 4% i ränta.
Snick snack, när jag vill köpa nåt objekt så ringer jag bara min bankman och får lånet, jag har i stort sett noll taxerad inkomst i Sverige så vilka banker är det som i verkligheten kräver att man skall klara 7%? Att det står en massa blaha på deras hemsidor hör inte hit.
2016-09-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Ja, priserna sjunker ej. Helt galet nu..

https://nyproduktion.notar.se/projekt/4GKIBQCGJCBOHB8P/mono
Såldes förra veckan på söder. Kolla igenom priserna så ser ni. Mellan 100-200k/kvm.

Bergmans Bageri började säljas igår på söder. Också liknande priser. Lägenheter som är klara om 12-24 månader.

Stiger och stiger.

Som bekant är det inget som stiger till himlen. Gör inte som alla andra lämlar som hoppar på tåget mot avgrunden. Om några år kan du köpa de där lägenheterna på söder till halva priset, om de ens blir färdigställda. Cash is king.
2016-09-08, 21:20
Medlem
Citat:

Vad tror du om marknaden för nästkommande år nu när du har haft tid att tänka i tre veckor?
Jag tror att de allra flesta objekt i Sverige är för högt värderade. Dock inte mitt inne i city eller sjötomter och liknande, kommer alltid finnas folk med pengar som vill betala för att bo flott.

Oavsett om jag vinner budgivningen på sommarstugan så kommer jag oförtrutet fortsätta att amortera hårt nu när börsen är för högt värderad och när börsen rasar nästa gång så köper jag där och minskar amorteringen.
En ganska enkel plan som är lätt att följa så slipper man blanda in känslor i det hela.
2016-09-08, 21:21
Medlem
Citat:
Förresten tack (det värmer).
2016-09-08, 22:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag ser ingen fördel med lågkonjunkturer heller, ändå tycks dom vara en del av det cykliska maskineriet.

Märkligt.
Du slängde ur dig ett påstående men verkar inte kunna försvara det när någon ifrågasätter. Jag antar att det beror på att du insett att du har fel. Kan du vara man nog att erkänna det eller vill du svara på frågan?

Har du någon fördel som du vill presentera med att kreditexpansionen ska följa inflationen? Eller vill du göra ett nytt försök att förklara varför minska skuldökningen är självändamål?
2016-09-08, 22:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
jaja. Det värsta som händer är att du blir sittande med ett sommarställe som du inte kan få tillbaka pengarna på om du skulle få för dig att sälja.

Man lever bara en gång och jag tänker i alla fall inte slösa bort det genom att bo sunkigt i väntan på en krasch.

Går det ordentligt åt håvitte så har jag i alla fall bott bra i många år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in