Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Men herregud, det är ju jag som tagit upp M3 kontra KPI och "ni" som valt att inte lägga någon vikt vid det, eftersom det inte går att trolla bort med väggar av text.
M3 kontra KPI säger inte så mycket. Då är det inte så konstigt om du inte får något svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Så nej, din förklaring behöver jag inte en gång till, jag förstår vad M3 är, vad KPI är, och hur vansinnigt stor obalansen är dom emellan, och hur den växer sig större för varje år som "lånefesten" får fortgå.
Om du förstår vad M3 och KPI är så vad är då ditt problem?
(Nedan kan man dock på goda grunder se att du inte alls vet).
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Den dolda inflationen som borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt,
Vilken dold inflation?
Här inför du plötsligt ett påhittat begrepp, som du inte definierar på minska lilla sätt.
Vad har du tänkt att någon ska kunna svara på det??
Det är ingen som vet vad du pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...
Vad jag kan se redovisas tvärtom penningmängd på ett föredömligt sätt. Dessutom redovisas de flesta skulder i Z1 varje kvartal.
Vad menar du saknas?
(Här har du intagit en väldig konspiratorisk position. Fattas bara någon hjärndöd harang om judar, och illuminati. Att du inte har koll innebär inte att något döljs).
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram,
I sådan här sammanhang bör man undvika det väldig vaga termen "inflation", och i stället vara väldigt specifik på vad man menar.
* Här får man gissa att du menar kontanter. Eller möjligen M1.
* Det går alldeles utmärkt att öka mängden pengar utan att det leder till någon som helst påverkan i samhället. Om M1 ökar med 10% och ökningen ligger helt still så är det för samhället detsamma som om de inte fanns. (Detta är trivial kunskap som nämnts i forumet hur många gånger som helst. Att du ignorerar det beror på att det kolliderar med dina föreställningar och istället för att anpassa dig går du in i förnekelse).
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.
Vet inte hur det är med övriga men jag "skiter i det" därför att det inte har någon betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Men, den som lever får se, innan vi kan se en ljusning måste ju först de allra flesta bli galna, och jag inväntar att jag själv börjar tänka tanken "man kanske borde köpa" för det är signalen om att det snart är dags för systemhaveri.
* Ta i stället och svara på hur du ska få byggjobbarna/hantverkarna att halvera sina löner. Då kan du får prisfall.
* Det där systemhaveriet får du förklara. (Om du kan).