2016-09-08, 17:55
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Med SCBs statistik kan du absolut argumentera för detta. Poängen är att SCBs statistik på detta område är totalt värdelös.

Håller inte med. SCB's statistik är den bästa eftersom de endast utgår från registrerade lagfarter, nackdelen är att de får en eftersläpning från när ett avtal träffas fram till lagfartsdatum. Där håller jag med dig till viss del men att den skulle vara "totalt värdelös" så till den grad att den blir en kontraindikator stämmer inte, du får gärna visa hur ditt påstående om "totalt värdelös" stämmer.
2016-09-08, 18:00
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
En krasch lär dröja. Å andra sidan lär kanske ökningarna plana ut lite. Det är räntorna som styr fastigheternas värde och räntorna verkar förbli låga.

Minsta lilla konjunkturdipp och räntorna kommer förbli låga ytterligare 3-4 år. Det här kan bli ett waiting-game som varar väldigt länge.

Ordentliga prisökningar är ett måste om det inte ska braka. Finns inga incitament att binda upp kapital med sådan risk utan dessa. Om boräntan skulle öka till 4% (2,8% efter avdrag) skulle samma kåk som kostade 3300:-/mån i maj 2016 kosta 16000:-/mån med amorteringskravet - & det under förutsättning att de inte rör avdraget eller fastighetsskatten. Man måste &så komma ihåg att det inte bara är Riksbanken som styr räntan för bostadslån, utan även de som köper svenska bostadsobligationer. Om de börjar göra sig av med svenska bostadsobligationer för att de känns osäkra (ex. pga en konjukturdipp som du nämner, eller överbelåning) så kommer man behöva betala dem bättre.
2016-09-08, 18:03
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
du får gärna visa hur ditt påstående om "totalt värdelös" stämmer.

Inte kvalitetsjusterad.
2016-09-08, 18:46
Medlem
33% klar inte av en räntehöjning.

http://snabblan24.nu/200-000-klarar-inte-en-rantehojning/
2016-09-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
33% klar inte av en räntehöjning.

http://snabblan24.nu/200-000-klarar-inte-en-rantehojning/

Låter väldigt märkligt eftersom bankerna räknar på avsevärt högre räntor vid kalkylerna innan de beviljar bolån.

Min bank räknade på att jag skulle klara 7% ränta.

Ring KI och berätta att bankerna lånar ut pengar till människor som inte klarar 4% i ränta. Jag är övertygad av alla banker kommer dementera att ingen har fått bolån som inte klarar 4% i ränta.
2016-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Tror tyvärr ingen orkar läsa dina extremt tråkiga samt långa inlägg..
För känslostyrda förvirrade människor blir fakta och detaljerade redogörelser tråkiga. Det är ändå inget dom bryr sig om.
2016-09-08, 19:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Låter väldigt märkligt eftersom bankerna räknar på avsevärt högre räntor vid kalkylerna innan de beviljar bolån.

Min bank räknade på att jag skulle klara 7% ränta.

Ring KI och berätta att bankerna lånar ut pengar till människor som inte klarar 4% i ränta. Jag är övertygad av alla banker kommer dementera att ingen har fått bolån som inte klarar 4% i ränta.
Pappskalle. Jag känner personligen folk som inte klarade 4% vid lånetillfälle (även om de skulle hankat sig fram via temporära lån av föräldrar eller släkt och vänner och dylikt, vilket banken visste).

Känner även en person som fick lägre än 15% kontantinsatsen. Rasar din bild av Sverige samman?

Förövrigt finns det folk som till synes utan anledning åker på motsatsen; tex amorteringskrav i mastodontklassen. Du och Alpha kan ju leka med era hittepå-siffror ni använder för att bortfärda empiri (alltså inte bara anekdoter, utan även undersökningar). Under tiden kan folk som är intresserade av verkligheten istället till att börja med bortse från era ogrundade slutsatser.
2016-09-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men herregud, det är ju jag som tagit upp M3 kontra KPI och "ni" som valt att inte lägga någon vikt vid det, eftersom det inte går att trolla bort med väggar av text.
M3 kontra KPI säger inte så mycket. Då är det inte så konstigt om du inte får något svar.

Citat:
Så nej, din förklaring behöver jag inte en gång till, jag förstår vad M3 är, vad KPI är, och hur vansinnigt stor obalansen är dom emellan, och hur den växer sig större för varje år som "lånefesten" får fortgå.
Om du förstår vad M3 och KPI är så vad är då ditt problem?

(Nedan kan man dock på goda grunder se att du inte alls vet).

Citat:
Den dolda inflationen som borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt,
Vilken dold inflation?
Här inför du plötsligt ett påhittat begrepp, som du inte definierar på minska lilla sätt.

Vad har du tänkt att någon ska kunna svara på det??
Det är ingen som vet vad du pratar om.

Citat:
i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...
Vad jag kan se redovisas tvärtom penningmängd på ett föredömligt sätt. Dessutom redovisas de flesta skulder i Z1 varje kvartal.

Vad menar du saknas?

(Här har du intagit en väldig konspiratorisk position. Fattas bara någon hjärndöd harang om judar, och illuminati. Att du inte har koll innebär inte att något döljs).

Citat:
När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram,
I sådan här sammanhang bör man undvika det väldig vaga termen "inflation", och i stället vara väldigt specifik på vad man menar.
* Här får man gissa att du menar kontanter. Eller möjligen M1.

* Det går alldeles utmärkt att öka mängden pengar utan att det leder till någon som helst påverkan i samhället. Om M1 ökar med 10% och ökningen ligger helt still så är det för samhället detsamma som om de inte fanns. (Detta är trivial kunskap som nämnts i forumet hur många gånger som helst. Att du ignorerar det beror på att det kolliderar med dina föreställningar och istället för att anpassa dig går du in i förnekelse).

Citat:
men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.
Vet inte hur det är med övriga men jag "skiter i det" därför att det inte har någon betydelse.

Citat:
Men, den som lever får se, innan vi kan se en ljusning måste ju först de allra flesta bli galna, och jag inväntar att jag själv börjar tänka tanken "man kanske borde köpa" för det är signalen om att det snart är dags för systemhaveri.
* Ta i stället och svara på hur du ska få byggjobbarna/hantverkarna att halvera sina löner. Då kan du får prisfall.

* Det där systemhaveriet får du förklara. (Om du kan).
2016-09-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
SCB använder dock sämsta tänkbara mätmetod genom att bara titta på slutpriset på lagfarter. De tar inte hänsyn till andra variabler som tex. Valuegard gör. Om marknaden börjar bromsa blir det färre affärer & slår mot "normalbeståndet" först, vilket kan göra att det ser ut som att priserna ökar när folk inte själva verket inte får husen sålda (till det pris de önskar).
Det är tvärtom den mest tillförlitliga mätningen. Om jag inte missminner mig går man efter köpebrev. Då mäter man var folk faktiskt betalar.

Du verkar tro att det ska handla om någon slags forecast. Så är det inte. Det är en mätning.
2016-09-08, 19:56
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad det är.

om man tittar makroekonomiskt på det hela ( detta är ju trots att en tråd i nationalekonomi ) så är ju ökningen av M3 precis vad vi vill stoppa och hålla i princip så låg som det bara går tills KPI hinner ikapp ( nuvarande läge ohyggligt många år ).
Varför i all världen då.

Du häver ju bara ur dig tomma påståenden. Redogör för hur du har kommit fram till de.
2016-09-08, 20:01
Medlem
Citat:
M3 är penningmängden, den borde rent logiskt öka med inflationen eller hur?

om den inte gör det vore det väl bra om den anomalin åtgärdades, eller har du en bättre ide?
Gosh. M3 är ett mått på skulder. Vissa är med. Andra är inte med.

Vad menar du med inflation? Du berättar inte det. Är det ökning i M3 i din värld?
Du har tidigare skrivit att inflation är ökning i penningmängd. Och nu att M3 är penningmängd.
Men då skulle de ju följas åt exakt per definition, så vad ojar du dig över?
2016-09-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Pappskalle. Jag känner personligen folk som inte klarade 4% vid lånetillfälle (även om de skulle hankat sig fram via temporära lån av föräldrar eller släkt och vänner och dylikt, vilket banken visste).
Skulle väl kunna gälla ett par som kanske har 140 KSEK i månaden brutto. Och har lånat 8 MSEK, för att sedan båda blir arbetslösa. Och går på akassa.
Men då handlar det om närmast unika fall.

Dvs det är situationer som uppstår efter beviljande av lån. Inte när lånet tas.
Är det någon som lyckats med detta har dom gjort som Mona Sahlin & Co. Dvs ägnat sig åt olagligheter.

Citat:
Känner även en person som fick lägre än 15% kontantinsatsen. Rasar din bild av Sverige samman?
Om man köper något billigt och ligger långt under bankens skuldkvotskrav så kan man få blancolån till delar av kontantinsatsen. Framförallt statens bank är villiga till sådant.
Typfallet är en nyexad civing som får första jobbet. Bar lön och bra framtida intjäningsförmåga.

Varför inbillar du dig att någons värld skulle rasa samman?

Citat:
Förövrigt finns det folk som till synes utan anledning åker på motsatsen; tex amorteringskrav i mastodontklassen. Du och Alpha kan ju leka med era hittepå-siffror ni använder för att bortfärda empiri
När har du lyckats falsifiera mitt mätdata?
Eller någonting överhuvudtaget?
Senast redigerad av Alpha101 2016-09-08 kl. 20:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in