Citat:
Ursprungligen postat av
vitapumps
Men snälla du! Om man aldrig våldtagit en kvinna eller tafsat på henne behöver man ju inte känna sej träffad när kvinnor uttrycker sin oro och frustration. Varför inte med kraft ta avstånd från vissa mäns perversa beteende istället för att uttrycka sej nedsättande om kvinnor i allmänhet och vissa kvinnor i synnerhet. Den här tråden är nog så avslöjande för att inte tala om alla trådar som titt och tätt startas där vi beskylls för att av vara slampor och horor. Man får ju innerlig hoppas att Flaschback i detta avseende inte är en fullständig spegling av det samhälle vi lever i , fast ibland undrar jag.

Ska det vara så svårt att ta ansvar för vad man säger?
Om du ställer dig upp inför en publik på säg en miljon människor och säger, jag hatar alla män så är du antingen mycket korkad, dumdristig, mycket naiv eller en idiot. Du är aldrig modig i det läget för det är du och bara du som får och ska ta ansvaret för vad som precis slank ur dig.
Ingen annans handlingar rättfärdigar vad du säger i det läget. Det du säger är en "enskild händelse", som bara du äger och tar konsekvenserna av. Helt oavsett motiveringar eller hur du rättfärdigar det du ville säga. När det lämnar din mun är det helt upp till mottagarna att tolka det du sagt.
Gör du påhopp på andra människor, så får du svara inför dem och för mig är detta fullständigt logiskt.
Det finns andra och bättre sätt att visa sin frustration än att generalisera och peka ut "alla".
En fördel med ett forum som flashback är att "folk" vågar säga vad de tycker och komma med motargument, som sen andra i sin tur kan argumentera emot med andra. I det närmaste helt fritt, så länge man håller "verkshöjd". Den diskussionen går inte att hålla offentligt och i eget namn, med risk för att man blir av med jobb osv.
Det innebär att fler idéer luftas och ingen diskussion tar slut vid "jag kan inte se skogen för alla trän är i vägen".
Ingen doktrin eller politisk åskådning är helig. Ingen politisk ideologi får stå oemotsagd, som feminismen gör i det offentliga rummet.
Zara kommer att ha lärt sig detta innan hon är klar. Tro mig.