2016-09-08, 12:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det finns ingen anledning till att IF vill att det skall bevisas att det rör sig om ett mord... Jag har för mig att självaste försäkringen är ogiltig då exets namnteckning var förfalskad eller saknades. Följdaktligen slipper IF redan nu att betala ut livförsäkringen.

Det ska du inte ge dig fan på, det finns 25000000 goda skäl till att IF vill till varje pris få upp fallet igen, de är inte tvärsäkra på att de skulle vinna en process kort sagt.

Så länge fallet lever kan de neka men stängs det igen så blir situationen en annan.
Citera
2016-09-08, 12:07
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det ska du inte ge dig fan på, det finns 25000000 goda skäl till att IF vill till varje pris få upp fallet igen, de är inte tvärsäkra på att de skulle vinna en process kort sagt.

Så länge fallet lever kan de neka men stängs det igen så blir situationen en annan.
Jag förstår, jag har inte satt mig in i IFs del i det här fallet... Såklart att en fällande dom i dränkningen av exmannen skulle vara en garanti för försäkringsbolaget.
Citera
2016-09-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Apropå alkoholhalter har jag haft en patient som vid ett tillfälle hade en etanolhalt av 5,2 promille i blodet.

Jodå han lever och frodas idag . . .

Om 1,36 promille är högt eller lågt, kan vi alltså diskutera i ganska många sidor av denna tråden, framöver . . . . .

Länken kanske kan ge en indikation:

http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-i-kroppen

"1,0 promille: Du sluddrar och är sämre på att kontrollera både muskler och känslor.
1,5 promille: Det börjar bli svårt att hålla balansen och du kanske ramlar omkull. Räkna med ett känsloutbrott. Och illamående.
"

Nu har jag inte gjort någon djupare research, går nog att hitta andra källor som ger en ngt annorlunda beskrivning. Sedan naturligtvis stora individuella variationer som vi inte kan veta något om i det individuella fallet.

Vi kan nog kanske nöja oss med att dra slutsatsen att alkoholhalten var tillräckligt hög för att kunna ha varit en bidragande orsak till drunkningen, hur den än gick till.
Citera
2016-09-08, 12:10
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ja det där är intressant. Insulin kan vara ett möjligt preparat om man vill ta livet av någon. (Alkohol verkar litet grand också som insulin - blodsockersänkande).

Det finns ändå två problem med insulin, det mindre är att det är receptbelagt. Visst man kan ha fått det utskrivet eller man kan ha fått/köpt det av någon som fått det utskrivet. Alternativt stulit det.

Det andra problemet är att det är väldigt osäkert om man verkligen lyckas ta livet av sitt offer. Det kan lika gärna sluta i ett, i och för sig allvarligt, insulinkoma som patienten efter behandling vaknar upp ur.

Mot insulin talar dessutom administrationssättet, subkutan injektion, som ger en ganska långsam frisättning av läkemedlet till blodbanan.

I det här fallet kompliceras det hela av att exmaken hamnade i vattnet och man kan då, som GM, vara mer säker på en önskad effekt.

Finns det någon diabetiker bland JMs bekanta? Vet någon något om de?.

(Däremot finns det andra enklare kemiska föreningar som absolut inte kan spåras vid en obduktion, som effektivt tar livet av en människa men jag får en känsla av att JM inte riktigt har dessa biokemiska kunskaper. Mot dessa i sin tur talar om att de nog måste administreras intravenöst eller intrakardiellt vilket är bökigt att göra på ett ovilligt offer och insticksstället kan hittas av rättsmedicinare. )
Det som är "positivt" med insulin och dess administrering är ju att det enligt uppgift nu för tiden finns nålar som inte efterlämnar synbara ingångshål. Nålarna är helt enkelt så jäkla fina. Jag antar att det är för att diabetikerna som måste sticka sig flera gånger om dagen inte ska behöva se ut som en schweizerost hudmässigt.

Vid en utvidgad rättsmedicinsk obduktion kollar dom ju under naglarna efter stickmärken. Även på andra "bra" ställen. Vid en vanlig obduktion håller dom ju dock inte på med sånt och det var ju en vanlig obduktion hans kropp genomgick.

Lite allmänna lunchtankar från mig bara.

Cheers!
Citera
2016-09-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack, mycket intressant. Väl värt att fundera på. Samtidigt finns ett antal tecken på aggressivitet. Hur passar det in?
Jag tror nog man kan säga att maniker kan ha fallenhet för ett aggressivt beteende men det är nog mer situationsbundet än kalkylerande; De kan bli förbannade för att de inte tillåts verka fritt

Exempel ur livet:

Citat:
Jag var en gång på i en affär för konstnärsmaterial när en överförfriskad konstnär kom in i affären och begärde att få handla dukar, penslar och färg på krita.

Då affärsinnehavaren ställde sig tveksam till detta blev konstnären påtagligt upprörd och arg. (jättejättearg, faktiskt)

(Det slutade med en deal, färghandlaren försäkrades om att få en av tavlorna som skulle målas i utbyte mot materialet.)

Däremot tror jag inte att bipolära är speciellt "elaka" människor utan utpräglat kreativa. Inte alltid helt sociala men, som sagt mycket kreativa.
Citera
2016-09-08, 12:14
Medlem
Citat:
Länken kanske kan ge en indikation:

http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-i-kroppen

"1,0 promille: Du sluddrar och är sämre på att kontrollera både muskler och känslor.
1,5 promille: Det börjar bli svårt att hålla balansen och du kanske ramlar omkull. Räkna med ett känsloutbrott. Och illamående.
"

Nu har jag inte gjort någon djupare research, går nog att hitta andra källor som ger en ngt annorlunda beskrivning. Sedan naturligtvis stora individuella variationer som vi inte kan veta något om i det individuella fallet.

Vi kan nog kanske nöja oss med att dra slutsatsen att alkoholhalten var tillräckligt hög för att kunna ha varit en bidragande orsak till drunkningen, hur den än gick till.
Jag håller helt med att det har haft betydelse för händelseförloppet, på ett negativt sätt för exmakens del.

Hur stor betydelse det har haft, tycker i alla fall inte jag, att jag har underlag för att uttala mig om.
Citera
2016-09-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det som är "positivt" med insulin och dess administrering är ju att det enligt uppgift nu för tiden finns nålar som inte efterlämnar synbara ingångshål. Nålarna är helt enkelt så jäkla fina. Jag antar att det är för att diabetikerna som måste sticka sig flera gånger om dagen inte ska behöva se ut som en schweizerost hudmässigt.

Vid en utvidgad rättsmedicinsk obduktion kollar dom ju under naglarna efter stickmärken. Även på andra "bra" ställen. Vid en vanlig obduktion håller dom ju dock inte på med sånt och det var ju en vanlig obduktion hans kropp genomgick.

Lite allmänna lunchtankar från mig bara.

Cheers!
Ja det där med nålarna är alldeles riktigt. Det rör sig om moderna nålar för subkutan injektion av, exempelvis, insulin.
Citera
2016-09-08, 12:21
Medlem
Citat:
Jag tror nog man kan säga att maniker kan ha fallenhet för ett aggressivt beteende men det är nog mer situationsbundet än kalkylerande; De kan bli förbannade för att de inte tillåts verka fritt

Exempel ur livet:

Däremot tror jag inte att bipolära är speciellt "elaka" människor utan utpräglat kreativa. Inte alltid helt sociala men, som sagt mycket kreativa.

OK. Finns ett antal påståenden här och där som tyder på ett impulsivt, aggressivt beteende hos JM som annars beskrivits närmast som något tillbakadragen av vissa. Dålig impulskontroll. Får en känsla av plötsliga känsloutbrott, lite som hos ett barn. Vare sig misshandeln eller mordet ger ett intryck av något avancerat kalkylerande hos de inblandade (om det inte är någon annan för då blir det mer avancerat). Möjligen ser jag en brist på konsekvensförståelse eller en oförmåga att bry sig om konsekvenserna just vid brottstillfällena.

Edit: lite fine tuning ovan.
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-08 kl. 12:29.
Citera
2016-09-08, 12:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag gissar att det blev en nolla för mycket här...

Vad motiverar IF?
Det återkommer ofta i tråden något som kan tolkas som att IF
är beredda att storsatsa för att till varje pris inte behöva betala
ut 2 500 000 kr.

2,5 miljoner är en droppe i havet för IF
IF omsätter ca 40 miljarder på ett år. Det är ca 16 000 gånger
den aktuella livförsäkringens värde.
IF har ca 6 800 anställda. Omsättningen är alltså ca 6 miljoner
per anställd. Dom skulle spara mer om dom sparkade en eller
två av de 6 800 anställda än om dom lyckas undvika att betala
ut livförsäkringen som JM tog på Aki.
Däremot, skulle dom riskera åtal om dom har kännedom om
fakta som kan leda till mordförsök eller mord, utan att agera
för att förhindra sådana brott. Det är, IMO, ett viktigt argument
för varför IF ska agera som dom har gjort.

Citera
2016-09-08, 12:28
Medlem
Citat:
OK. Finns ett antal påståenden här och där som tyder på ett impulsivt, aggressivt beteende hos JM som annars beskrivits närmast som något tillbakadragen av vissa. Dålig impulskontroll. Får en känsla av plötsliga raseriutbrott, lite som hos ett barn. Vare sig misshandeln eller mordet ger ett intryck av något avancerat kalkylerande hos de inblandade (om det inte är någon annan för då blir det väldigt avancerat). Möjligen ser jag en brist på konsekvensförståelse eller en oförmåga att bry sig om konsekvenserna just vid brottstillfällena.
Ja det kan väl indikera en bipolär problematik hos JM. Uppåt - kreativt aggressiv (startar företag offensiv hittar kreativa vägar att utveckla företagen) - manisk. Tillbakadragenhet - depressiv fas.

(De personer med sådan problematik är om sagt kreativa och kreativa människor ska nog syssla med konstnärlighet och inte ekonomi eller företagande. Kreativa bokföringsidéer slutar ofta i fängelse, liksom . )

EDIT: Impulsivitet, som du nämner, är också ganska utmärkande för maniker.
Senast redigerad av NurseRatched 2016-09-08 kl. 12:31.
Citera
2016-09-08, 12:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag gissar att det blev en nolla för mycket här...

Vad motiverar IF?
Det återkommer ofta i tråden något som kan tolkas som att IF
är beredda att storsatsa för att till varje pris inte behöva betala
ut 2 500 000 kr.

2,5 miljoner är en droppe i havet för IF
IF omsätter ca 40 miljarder på ett år. Det är ca 16 000 gånger
den aktuella livförsäkringens värde.
IF har ca 6 800 anställda. Omsättningen är alltså ca 6 miljoner
per anställd. Dom skulle spara mer om dom sparkade en eller
två av de 6 800 anställda än om dom lyckas undvika att betala
ut livförsäkringen som JM tog på Aki.
Däremot, skulle dom riskera åtal om dom har kännedom om
fakta som kan leda till mordförsök eller mord, utan att agera
för att förhindra sådana brott. Det är, IMO, ett viktigt argument
för varför IF ska agera som dom har gjort.

Uppenbarligen en nolla för mycket men det är ju en skitsak i sammanhanget, du förstod ju vad för summa jag åsyftade.

IF är krämare, de vill tjäna så mycket pengar som det bara går, slipper de en ut gift på 2 500 000 är det en ren vinst för dem oavsett hur mycket pengar de tjänar totalt sett.

Varje krona de slipper betala ut genererar en vinst, de är liksom inte någon mjunig variant av Röda Korset utan ett gäng stenhårt drivna kapitalister, moral och etik är inte något man normalt sett förknippar med försäkringsbolag.

Så det där snacket om att den summan är en droppe i havet för dem kan du glömma, varje krona räknas och ingen utbetalning är en fet vinst.
Citera
2016-09-08, 12:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
JM skulle vara i en fas av faktisk depression? Ett tydligt kännetecken på detta är förlust av energi och lust.

JM knullar som en kanin med allt och alla. Hon far mellan Sverige, Thailand och Norge med samma lätthet som vi andra tar bussen till jobbet. Plus allt annat som bara händer.

Faktisk depression. Tjena!!!

Du får inte Zoloft utskrivet för bipolaritet. Har hon tuggat Z i 15 år och det skulle vara bipolaritet skulle hon stå på Lithionit. Hon kan ha fått Z utskrivet pga depression för 15 år sedan. Det är till och med rätt troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in