2016-09-07, 21:45
Medlem
lasternassummas avatar
Tänk på promillen...
Lite bakgrund om "promille"
Toleransen för alkohol är kraftigt varierande beroende på ålder och tillvänjning.

Mild alkoholförgiftning / 0,5-1,0 promille / Pratighet, berusning, eufori, förlångsammat tal, förlångsammade reaktionsreflexer

Måttlig alkoholförgiftning / 1,0-2,0 promille / Koordinationssvårigheter, påtaglig berusning, alkoholdoft, illamående, humörsvängningar, ev aggressivitet, balanssvårigheter, hängande ögonlock, fuktig blick, sluddrande tal

Uttalad alkoholförgiftning / 2,0-4,0 promille / Illamående, kräkningar, mycket kraftig berusning, buksmärta, diarré, gångsvårigheter, instabilt temperament, våldsamt eller stökigt beteende, medvetandepåverkan, somnolens, osammanhängande i tal och tanke

Livshotande alkoholförgiftning / Över 4-5 promille / Koma, kramper, djup sömn med snarkande, långsam andning, cirkulatorisk instabilitet, andningsdepression, hypoxi (blåskimrande hud, ssk läppar/ansikte), hyperkapné (högröd/blålila ansiktsfärg), hypotermi

(Källa: Internetmedicin)

Min kommentar:
Notera att gångsvårigheter inte finns med i intervallet 1,0-2,0‰.

Citat:
41-åringen berättade att paret skulle ha ätit middag innan hennes make bestämde sig för att ge sig ut i ekan och fiska. På bryggan stod ett bord, men det vara bara dukat med makens tallrik och en burk öl som han skulle ha druckit ur.
Obduktionen visade att maken hade 1,36 promille alkohol i blodet. Även om makens anhöriga har berättat att han tålde mycket alkohol så tyder det på att det fanns en påverkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.expressen.se/nyheter/expert-om-41-aringens-makes-drunkning/
Här jämför man drunkningen av maken med badkarsmordet.

1,36‰ var mer än jag fått intryck av tidigare. För inte så länge sedan var
gränsen för bilkörning i Sverige 0,5‰ och nu är gränsen 0,2‰. Knappt
hälften av USA's delstater tillät 2003 1,0‰ (1). Längre tillbaka var det
1,0‰ i de flesta delstater.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, då funderar jag dessutom på hur mycket som försvunnit ur kroppen innan obduktion?
En man förbränner en hel del alkohol under några timmar bara.

Förbränningen, liksom blodcirkulationen, upphör när döden inträffar.
Förbränningen, när man är vid liv, sker i levern.

(1) Blocker/Fahey/Tyrrell: Alcohol and Temperance in Modern History (2003)

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-07 kl. 21:56. Anledning: Min kommentar...
Citera
2016-09-07, 21:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag tror nog att man ganska väl ser en begynnande levercirros vid obduktion. (Som alltså i sin tur indikerar alkoholism. ) Däremot vet jag inte om man kan ta prover for att analysera leverstatus (parametrarna ASAT, ALAT och ALP) postmortem. På levande individer ger de parametrarna ganska klara besked om hur alkoholvanorna ser ut for den man tar prover på.

Möjligen kan vi komma att få veta hur det ligger till om ett fullständigt obduktionsprotokoll bifogas en eventuell FUP i drunkningsmålet.

Tills dess får vi försöka leva med att obducenten vet betydligt mer än vad vi vet i tråden . . .

Levervärden kan man nog se men kanske inte tydligt om det beror på alkoholism. Han var väl snickare, en hel del med fysiska jobb får väl diverse krämpor och vanliga receptfria smärtstillande kan också belasta lever rätt duktigt.
Citera
2016-09-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Levervärden kan man nog se men kanske inte tydligt om det beror på alkoholism. Han var väl snickare, en hel del med fysiska jobb får väl diverse krämpor och vanliga receptfria smärtstillande kan också belasta lever rätt duktigt.
Jo det är riktigt.

Däremot vill jag minnas att läkare använder leverstatus som en parameter då man utfärdar (eller väljer att avstå från att utfärda) läkarintyg för rattfyllan som måste förete detta intyg hos trafikverket, som ett villkor för att få nytt lämplighetsintyg. Detta just för att det anses indikera alkoholvanor,
Citera
2016-09-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
"Jag lanserade"

Tror inte så mycket på bipolaritet, mer faktisk depression eller liknande. SSRI knapras ju förvisso av alla och envar nu för tiden, men tror inte pillerknaprande av legala substanser har någon större vikt i detta fallet.
.

JM skulle vara i en fas av faktisk depression? Ett tydligt kännetecken på detta är förlust av energi och lust.

JM knullar som en kanin med allt och alla. Hon far mellan Sverige, Thailand och Norge med samma lätthet som vi andra tar bussen till jobbet. Plus allt annat som bara händer.

Faktisk depression. Tjena!!!
Citera
2016-09-07, 22:16
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metalkingdom
Denna Thomas Censrud var till stor sannolikhet ute på ett uteställe i Eskilstuna i natt

Och? Han har ju ett sommarställe i närheten så varför inte? Hoppas att ni hade kul.
Citera
2016-09-07, 22:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jo det är riktigt.

Däremot vill jag minnas att läkare använder leverstatus som en parameter då man utfärdar (eller väljer att avstå från att utfärda) läkarintyg för rattfyllan som måste förete detta intyg hos trafikverket, som ett villkor för att få nytt lämplighetsintyg. Detta just för att det anses indikera alkoholvanor,

Vid en överarbetande lever som vid alkoholism - blir levern större o större först - leverhypertrofi.
Den ska normalt ha sin kant i höjd med höger revbensbåge, men "växer" nedanför revbenen, man brukar ange antal fingerbredder som den går nedanför revbenen.

I blodprov kan man analysera sk leverparametrar; ASAT, ALAT, ALP, Bilirubin, gamma-GT. Dessa tas fastande för adekvat resultat. Fr a gamma-GT o ALP anses kunna indicera alkoholism om förhöjt - men många har felaktigt fått alkoholismdiagnos fast de kanske haft diabetes i stället, så det kan visa fel.

Leverhypertrofi kan övergå i skrumplever sk levercirros - levern minskar då istället och kan bli som ett stort russin. Kan ses på ultraljud eller datortomografi. Säkrast ses det vid en obduktion. Vid en vanlig obduktion skär man levern i 2-3 cm tjocka skivor och ser hur skärytan ser ut. Även histologiprov till mikroskopisk undersökning kan - och brukar - tas om man misstänker leversjukdom.
Såväl leverhypertrofi som levercirros är tydliga lätta diagnoser att ställa vid obduktion o microskopi.

Om man obducerade maken, som uppges, görs en analys av levern, man väger o snittar upp den. Detta görs vid en VANLIG obduktion. Så om han var grav alkoholist skulle levern visa detta.
Vid alkoholisttillvänjning o allt större lever - tål man allt mer. När det sedan övergår i skrumplever - tål man allt mindre.

Kanske lite OT men tänkte att det kanske klargör. (o ja jag har jobbat i branschen)
Senast redigerad av Solglittret 2016-09-07 kl. 22:41.
Citera
2016-09-07, 22:42
Medlem
valleros avatar
Ok. Då vet vi att Aki var ganska full. 1,36 är en hel del.
Det innebär inte att han var försatt i ett hjälplöst tillstånd på något sätt. Men att han hade ämnat att sova över verkar troligt. Verkar ganska udda om han tidigare varit rädd för för J och dessutom möjligen förgiftats av henne.
Citera
2016-09-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vid en överarbetande lever som vid alkoholism - blir levern större o större först - leverhypertrofi.Den ska normalt ha sin kant i höjd med höger revbensbåge, men "växer" nedanför revbenen, man brukar ange antal fingerbredder som den går nedanför revbenen.

I blodprov kan man analysera sk leverparametrar; ASAT, ALAT, ALP, Bilirubin, gamma-GT. Dessa tas fastande för adekvat resultat. Fr a gamma-GT o ALP anses kunna indicera alkoholism om förhöjt - men många har felaktigt fått alkoholismdiagnos fast de kanske haft diabetes i stället, så det kan visa fel.

Leverhypertrofi kan övergå i skrumplever sk levercirros - levern minskar då istället och kan bli som ett stort russin. Kan ses på ultraljud eller datortomografi. Säkrast ses det vid en obduktion. Vid en vanlig obduktion skär man levern i 2-3 cm tjocka skivor och ser hur skärytan ser ut. Även histologiprov till mikroskopisk undersökning kan - och brukar - tas om man misstänker leversjukdom.
Såväl leverhypertrofi som levercirros är tydliga lätta diagnoser att ställa vid obduktion o microskopi.

Om man obducerade maken, som uppges, görs en analys av levern, man väger o snittar upp den. Detta görs vid en VANLIG obduktion. Så om han var grav alkoholist skulle levern visa detta.
Vid alkoholisttillvänjning o allt större lever - tål man allt mer. När det sedan övergår i skrumplever - tål man allt mindre.

Kanske lite OT men tänkte att det kanske klargör. (o ja jag har jobbat i branschen)
Nej det är alltid intressant med kunskaper från initierade personer.

Själv är jag sjuksköterska inom psykiatrin så mina kunskaper i biokemi. anatomi och fysiologi samt patologi är litet rostiga.
Citera
2016-09-07, 22:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej det är alltid intressant med kunskaper från initierade personer.

Själv är jag sjuksköterska inom psykiatrin så mina kunskaper i biokemi. anatomi och fysiologi samt patologi är litet rostiga.

Men du har bra släng i det psykiatriska tycker jag ...
Teorier om JM etc!
Citera
2016-09-07, 22:50
Medlem
Ganska, väldigt mycket OT. Men ändå ...

Vad som skrämmer mig kanske mer än JM:s våldsaktiviteter och sexuella utnyttjande av utsatta ungdomar är tanken på hur många människor och familjer hon kan ha krossat i sin tidigare yrkesutövning.

Som utredare av tvångsomhändertaganden av barn och unga har hon haft många individers lycka och välbefinnande i sina händer.

Är det verkligen kloka och avvägda beslut hon fattat? Eller har hennes dokumenterade manipulativa förmåga i kombination med dagsformen varit avgörande.

Kanske har många familjer splittrats bara för att de "retat upp" JM, vilket i så fall har lett till helt ogrundade och felaktiga beslut.

Som situationen nu är finns det skäl för Eskilstunas socialförvaltning att göra en utredning om detta. Kanske borde också IVO eller annan myndighet göra en granskning. Det kan finnas många ärenden som behöver en omprövning.

Dessutom är det en ofattbar livets ironi att JM suttit i en sådan ansvarsfull position. Någon måste väl ha anat att allt inte stod rätt till?
Senast redigerad av fillmansbo-olle 2016-09-07 kl. 22:53.
Citera
2016-09-07, 22:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle

Vad som skrämmer mig kanske mer än JM:s våldsaktiviteter och sexuella utnyttjande av utsatta ungdomar är tanken på hur många människor och familjer hon kan ha krossat i sin tidigare yrkesutövning.

Som utredare av tvångsomhändertaganden av barn och unga har hon haft många individers lycka och välbefinnande i sina händer.

Är det verkligen kloka och avvägda beslut hon fattat? Eller har hennes dokumenterade manipulativa förmåga i kombination med dagsformen varit avgörande.

Kanske har många familjer splittrats bara för att de "retat upp" JM, vilket i så fall kan ha lett till helt ogrundade och felaktiga beslut.

Som situationen nu är finns det skäl för Eskilstunas socialförvaltning att göra en utredning om detta. Kanske borde också IVO eller annan myndighet göra en granskning. Det kan finnas många ärenden som behöver en omprövning.

Dessutom är det en ofattbar livets ironi att JM suttit i en sådan ansvarsfull position. Någon måste väl ha anat att allt inte stod rätt till?

Håller fullständigt med dig! Någon borde göra en "orosanmälan" om hur hon skötte jobbet. En häktad misstänkt mördare - det borde räcka för att den lokala myndigheten där hon jobbat borde göra en genomgång av de fall/beslut hon var involverad i. Detta borde hennes fd chef föranstalta om omedelbart utan att avvakta dom. Blotta misstanken om allvarliga fel räcker.
Citera
2016-09-07, 22:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle

Kanske har många familjer splittrats bara för att de "retat upp" JM, vilket i så fall har lett till helt ogrundade och felaktiga beslut.

Men jobbade hon så länge på soc? Och var det inte länge sedan? Det som hon är i nu verkar väl bero på knasiga relationer och kanske problem med företagande vilket antagligen påverkat hennes sätt att vara. Jag antar att man har något slags kvalitetssäkring vid utredningar om omhändertaganden av barn (att någon granskar gjorda utredningar ). Det är liksom för kinkigt att tappa för att en utredare lätt kan förbise något.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-07 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in