Tänk på promillen...
Lite bakgrund om "promille"
Toleransen för alkohol är kraftigt varierande beroende på ålder och tillvänjning.
Mild alkoholförgiftning / 0,5-1,0 promille / Pratighet, berusning, eufori, förlångsammat tal, förlångsammade reaktionsreflexer
Måttlig alkoholförgiftning / 1,0-2,0 promille / Koordinationssvårigheter, påtaglig berusning, alkoholdoft, illamående, humörsvängningar, ev aggressivitet, balanssvårigheter, hängande ögonlock, fuktig blick, sluddrande tal
Uttalad alkoholförgiftning / 2,0-4,0 promille / Illamående, kräkningar, mycket kraftig berusning, buksmärta, diarré, gångsvårigheter, instabilt temperament, våldsamt eller stökigt beteende, medvetandepåverkan, somnolens, osammanhängande i tal och tanke
Livshotande alkoholförgiftning / Över 4-5 promille / Koma, kramper, djup sömn med snarkande, långsam andning, cirkulatorisk instabilitet, andningsdepression, hypoxi (blåskimrande hud, ssk läppar/ansikte), hyperkapné (högröd/blålila ansiktsfärg), hypotermi
(Källa: Internetmedicin)
Min kommentar:
Notera att gångsvårigheter inte finns med i intervallet 1,0-2,0‰.
1,36‰ var mer än jag fått intryck av tidigare. För inte så länge sedan var
gränsen för bilkörning i Sverige 0,5‰ och nu är gränsen 0,2‰. Knappt
hälften av USA's delstater tillät 2003 1,0‰ (1). Längre tillbaka var det
1,0‰ i de flesta delstater.
Förbränningen, liksom blodcirkulationen, upphör när döden inträffar.
Förbränningen, när man är vid liv, sker i levern.
(1) Blocker/Fahey/Tyrrell: Alcohol and Temperance in Modern History (2003)
–
Lite bakgrund om "promille"
Toleransen för alkohol är kraftigt varierande beroende på ålder och tillvänjning.
Mild alkoholförgiftning / 0,5-1,0 promille / Pratighet, berusning, eufori, förlångsammat tal, förlångsammade reaktionsreflexer
Måttlig alkoholförgiftning / 1,0-2,0 promille / Koordinationssvårigheter, påtaglig berusning, alkoholdoft, illamående, humörsvängningar, ev aggressivitet, balanssvårigheter, hängande ögonlock, fuktig blick, sluddrande tal
Uttalad alkoholförgiftning / 2,0-4,0 promille / Illamående, kräkningar, mycket kraftig berusning, buksmärta, diarré, gångsvårigheter, instabilt temperament, våldsamt eller stökigt beteende, medvetandepåverkan, somnolens, osammanhängande i tal och tanke
Livshotande alkoholförgiftning / Över 4-5 promille / Koma, kramper, djup sömn med snarkande, långsam andning, cirkulatorisk instabilitet, andningsdepression, hypoxi (blåskimrande hud, ssk läppar/ansikte), hyperkapné (högröd/blålila ansiktsfärg), hypotermi
(Källa: Internetmedicin)
Min kommentar:
Notera att gångsvårigheter inte finns med i intervallet 1,0-2,0‰.
Citat:
41-åringen berättade att paret skulle ha ätit middag innan hennes make bestämde sig för att ge sig ut i ekan och fiska. På bryggan stod ett bord, men det vara bara dukat med makens tallrik och en burk öl som han skulle ha druckit ur.
Obduktionen visade att maken hade 1,36 promille alkohol i blodet. Även om makens anhöriga har berättat att han tålde mycket alkohol så tyder det på att det fanns en påverkan.
Obduktionen visade att maken hade 1,36 promille alkohol i blodet. Även om makens anhöriga har berättat att han tålde mycket alkohol så tyder det på att det fanns en påverkan.
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/expert-om-41-aringens-makes-drunkning/
Här jämför man drunkningen av maken med badkarsmordet.
Här jämför man drunkningen av maken med badkarsmordet.
1,36‰ var mer än jag fått intryck av tidigare. För inte så länge sedan var
gränsen för bilkörning i Sverige 0,5‰ och nu är gränsen 0,2‰. Knappt
hälften av USA's delstater tillät 2003 1,0‰ (1). Längre tillbaka var det
1,0‰ i de flesta delstater.
Citat:
Förbränningen, liksom blodcirkulationen, upphör när döden inträffar.
Förbränningen, när man är vid liv, sker i levern.
(1) Blocker/Fahey/Tyrrell: Alcohol and Temperance in Modern History (2003)
–
Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-07 kl. 21:56. Anledning: Min kommentar...
Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-07 kl. 21:56. Anledning: Min kommentar...